Jump to content

Sure Paddlesko, hvordan unngå ?


Erik

Recommended Posts

Padler på jobb, og må vasse i mudder i ene enden. Paddleskoene (Type neopren våtsko) er mao konstant våte (unntatt av og til om Søndags kvelden).

 

Problemet er at de etter kun kort tid lukter råte og fordervelse, og da er det ikke mulig å få dem bra igjen. Jeg har ikke klart det enda ihvertfall.

 

Hjelper ikke å kjøpe nye, de er sånn etter kort tid, og de koster fort 600,- pr par, så det blir for dyrt å handle ukentlig..

 

Og det er ikke så kjekt å ha de liggende til tørk i fellesområdene på jobben når de stinker sånn..

 

Er det noen som har noen gode råd for å fikse allerede sure paddlesokker ?

 

Er det noen gode råd for å hindre at de blir sure i første omgang ?

Link to post
Share on other sites

Det er bare ankeldypt (litt varierende med tidevann) , men har ikke sett så høye sko.

Bruker tørrdrakt i den kalde årstid så dette er mest ett sommerproblem da...

Tror ikke det bare er mudderet, er nok kombo vått, fot, neopren og mudder på toppen.

 

Rullere for å tørke kan kanskje være en ide, men alle parene er sure allerede, og jeg hadde håpet å slippe å handle enda flere.

 

Finnes det noe godstoff som kan hjelpe, uten å skade skoen tro? Spesial middel eller evt bare type eddik, sitronsyre eller annet?

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det løser seg. Fått tak i noe liknende stoff som i videoen, og etter 2 netter i en balje med godstoff så var skoene fine og friske i morges. Har nå lagt noen flere par i tilsvarende, så får vi se om jeg får nok par til å rulere så de får tørke mellom slagene.

 

Så langt ser det bra ut hvertfall :-)

Link to post
Share on other sites

Gjør et forsøk med å vaske skoene med ganske vanlig Milo. Skal fjerne de fleste lukter.

 

For noen år siden var jeg utsatt for brann (naboleiligheta), og jeg fikk en del røykskader på klær, håndduker, sengetøy ++++. Fikk tips fra Polygon om å vaske alt tøy (egentlig alt som kan vaskes) med Milo, og brannlukten forsvant. Til og med skinnjakka mi fikk ei runde i vaskemaskina (ikke tørketrommel), kom ut like fin og uten røyklukt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke forsøkt Milo, for det er blitt ganske bra med det spesial stoffet, men kanskje senere, når jeg går tom.

 

Kom forøvrig over ett annet tips som jeg ikke har testet enda, da det forekommer meg at det fort blir vått og kaldt på denne årstiden :

 

Tips:

Bruker du sokker inne i våtskoene reduseres den vonde lukten betydelig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...