Jump to content

Gi oss tilbake sommerroen (Avisinnlegg om vannscooter og støy)


Bigmac

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/kultur/gi-oss-tilbake-sommerroen/62391387

 

Teksten har vel muligens sitt utspring i en lokal debatt i Vestfold hvor vannbårne farkoster har økt i omfang. Men verdt å lese til ettertanke for de av oss som er "gjester". PS: artikkelforfatter avglemmer nok at noen av syndebukkene også er av lokale innbyggere :)

Link to post
Share on other sites

Dessverre er det ingenting som tyder på at det blir bedre til neste år, da blir vannscootere mest sannsynlig like fritt som båt.

Da er det kun nasjonalparken som blir fri,hvis noen har råd/kapasitet til å håndheve den loven da..

 

 

Jeg hadde "håpet" på noen stygge ulykker iår med vannscooter, da hadde man muligens strammet inn fremfor å frislippe lovverket.

Dessverre kommer det neppe til å bli mangel på slike ulykker i fremtiden.

 

Man får håpe på at den som skader seg er de samme som oppterer uansvarlig, de hører nok tross alt til mindretallet.

 

Edit: For ordens skyld, jeg VIL naturligvis ikke at noen skader seg.

Jeg har vare ikke troen på at det ikke vil skje, nå hvilken som helst ned til 16 år kan rase rundt i 130 km/t

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Må nesten si at jeg er imponert over at det ikke har vært ulykker av betydning med disse scooterne...

 

Også i området vi ferdes i sommer var det formidabelt med vannscootere, og ofte kjørt av det man nærmest må kalle barn...

 

Har tro på at det i fremtiden kommer en innskjerpelse på dette...

 

Men ting må ofte gå seg til, og mye av villmanns kjøringen en ser i dag er jo ulovlig også pr. i dag...

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt frusterasjonen, men det var bla. dette vi stemte fram ved forrige valg.

 

Nei, det blir helt feil å påstå etter mitt syn. Ja, man stemmer på et parti, men nei, man er ikke av den grunn enig med dette partiet i ett og alt og dessuten er det intet parti som har sittet med regjeringsmakt alene og med flertall i Stortinget siden Ålesund brant og Gerhardsen levde.

 

Hva vannscootere angår så har det vært alvorlige ulykker med disse i sommer, et søk på nettet gir svar på det, men synd å se at godt voksne mannfolk så til de grader bryter alt av lover og regler hva angår bruk av disse vannscooterne. Opplevde senest forrige helg et par stykker (usikker på om de var lokale, men tror det) som freste rundt i sirkel 30-40 meter fra land rett ved seilforeningen og marinaen i byen, Lillesand. Da de så at jeg så på dem i kikkert bare vinket de og fortsatte som før, drittsekker!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vannscooter er nok bare en døgnflue, i likhet med f.eks. Segway  :saint:

 

De fleste finner nok ut at en normal båt er langt mere praktisk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi skal nok være forsiktig med å ta enkeltepisoder som grunnlag for våre meninger.

 

Utover det, så håper jeg at vannscootere sidestilles med båt. Spesielt siden vi har med en slik en på badeplattformen vår.

 

Det kan også tenkes at noen av oss som har kjøpt og eier en slik en er opptatt av å ta hensyn.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde "håpet" på noen stygge ulykker iår med vannscooter, da hadde man muligens strammet inn fremfor å frislippe lovverket.

 

Edit: For ordens skyld, jeg VIL naturligvis ikke at noen skader seg.

 

 

 

:thumbsdown: Bra forsøk på å ro deg inn igjen, men jeg deler likevel ut en velfortjent tommel ned. Respekter dine medsjøtrafikanter som har andre interesser enn deg.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Synes det blir mye sutring her. Er også mye utpå og med hjemmehavn på Føynland/Nøtterøy er jeg vel der noen oppfatter at problemet er størst, ref ovenfor. Må si at de aller fleste jeg har sett på vannscooter i sommer oppfører seg helt greit. De støyer lite og leker seg stort sett langt fra land. (takke meg til en moderne vannscooter fremfor en 15 år gammel jolle med Suzuki to-takter som bråker og ryker rundt i indre havn på Bolærne!). Tror faktisk ikke dette vil bli noe veldig stort fenomen heller. Det er mange årsaker til det; Pris, tilgang til egnet båtplass, upraktisk transportmiddel for flere enn 2, kaldt og vått osv. Derfor: Dette bør vi tåle. Slå ned på dem som gjør grove brudd på sjøveisreglene uansett om de kjører vannscooter eller pløyer opp svære hekkbølger med en Baltic eller Bavaria. Vi har alle vårt å svare for. Ellers blir det tullete å vise til at "dette har vi stemt frem". Ja, det har vi selvfølgelig med god grunn fordi vi ikke synes man skal forby alt man ikke liker. Hvis noen trives med å leke seg på vannscooter så er det helt flott, forutsatt at de i rimelig grad etterlever lover og regler. Og så må vi ikke glemme at det er mange andre enn vannscootere som er i stand til å bryte 5-knopsgrensen.

 

For øvrig har de vel mye til felles med motorsykler. Hvis de vil kan de kjøre som svin, men hvis de treffer noe(n) er det i hovedsak dem selv som blir skadd. Hvis mc ble funnet opp nå, så ville vel det samme hylekoret krevd forbud. (PS: Jeg liker egentlig ikke motorsykler).

Link to post
Share on other sites

 (PS: Jeg liker egentlig ikke motorsykler).

 

Hadde det vært bedre om alle kjørte bil isteden da? Eller båt... eller i verste fall vannscooter  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

:thumbsdown: Bra forsøk på å ro deg inn igjen, men jeg deler likevel ut en velfortjent tommel ned. Respekter dine medsjøtrafikanter som har andre interesser enn deg.

Jeg respekterer andres interesser, men gjør "vannscooterførerene' det?

 

 

Der de raser avgårde i 50+ knop innenfor både 5 og 30 knopsoner, eller kjører frem og tilbake foran verandaen til folk.

 

Denne respekten må gå begge veier eller?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

For øvrig har de vel mye til felles med motorsykler. Hvis de vil kan de kjøre som svin, men hvis de treffer noe(n) er det i hovedsak dem selv som blir skadd. Hvis mc ble funnet opp nå, så ville vel det samme hylekoret krevd forbud. (PS: Jeg liker egentlig ikke motorsykler).

Største forskjellen er at det er nokså grundig opplæring som kreves for å få lappen på tung sykkel,og man må som minimum være over 20 år for å kjøre den.

 

Vannscooter kan hvilken som helst 16 åring med nettbasert kursbevis på innerlomma føre.

 

At disse ved ulykker i hovedsak skader seg selv er en fattig trøst hvis det kommer en doning på opp mot 500kg inn i deg med en hastighet på 130 km/t.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ikke har og ikke skal jeg ha vannskuter, men jeg har ikke noe problem med at det slippes fri. Ser ingen forskjell på det og en båt av la Scarab 26 med raka rør og toppfart på 65 knop(som jeg selv har kjørt). De som er redd for at 16 åringer med mer innsats enn tallent skal dundre inn i skutesia en tror jeg kan ta det med ro. Ingen 16 åring uten Pappa i ryggen har råd til dette og det blir på samme måte som alt annet som blir forsøkt regulert, jeg støtter tanken om frihet under ansvar ! Kos dere på en fornuftig måte dere med skutere :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sagt (skrevet) det før og gjør det igjen:

 

Å sammenligne bruken av dette med andre båter er ikke relevant. De brukes helt annet og gir f... i alt som heter regler og folkeskikk. Selvfølgelig ikke alle, men dessverre de fleste og i stadig størrer grad.

 

Dette forumet er helt utrolig i å utnevne alle som bare vil at regler som er til andres og egen sikkerhet skal følges til "hylekor".

Link to post
Share on other sites

HaHa, ja, Ticora, på akkurat samme måte som du gjør nå (med det lille forbeholdet ditt): "Alle" kjører gris, ingen vannscooter brukere respekterer regler. Det du skriver er tull. Snakk om hylekor bare vannscootere blir nevnt.

 

Vi bør også forby biler, fordi de kjører i fylla. Blyanter også, fordi de brukes til å stave ord feil. Bestikk er ut, fordi folk begår kulinariske selvmord med både skjeer og gafler.

 

Tok du poenget? Er det vannscooteren sin feil? Eller vedkommende som kjører den? Du har selvsagt ikke sett drittsekkoppførsel i en rasktgående motorbåt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja dere har litt å stri med på sør og østlandet!!  i størstedelen av norges kyststripe er nok vannscooterproblemet ikke eksisterende!

En jolle med 9,9 totakt bråker vel mer enn en moderne vannscooter vel? og jolla lager mere bølger enn en vannscooter!

Hver gang det passerer en vannscooter ved hytta mi blir jeg jo bare glad og synes det er tøft! Det har skjedd kun en gang da siden det ble lovlig!

som tidligere nevnt så tror jeg også vannscooter er en døgnflue!  I midtnorge og nordover er det ihvertfall ikke mange å spore..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hylekor eller ikke, det er ikke til å komme forbi at det er et alt for høyt anntall scooter førere som gir seg blanke f..

 

Jeg er også en av dem som er tilhenger av frihet under ansvar...

 

Men når en ser "dritunger" sitte på disse scooterne kan en lure på om frihet under ansvar fungerer i denne sammenhengen...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sef kan bruken av en type gjenstand reguleres på linje med mange andre ting som kjøretøy, fly, våpen, sprengstoff eller hva som helst.

 

Skjønner ikke argumentet, skal alt slippes løs og så skal en I stedet ta de som forvolder skade i ettertid?

 

Er det anarkistisiske tendenser I vannscootergjengen?

 

Forvolder bruk av en gjenstand for mange ulemper for samfunnet så regulerer vi bruken. Enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Ja dere har litt å stri med på sør og østlandet!!  i størstedelen av norges kyststripe er nok vannscooterproblemet ikke eksisterende!

En jolle med 9,9 totakt bråker vel mer enn en moderne vannscooter vel? og jolla lager mere bølger enn en vannscooter!

Hver gang det passerer en vannscooter ved hytta mi blir jeg jo bare glad og synes det er tøft! Det har skjedd kun en gang da siden det ble lovlig!

som tidligere nevnt så tror jeg også vannscooter er en døgnflue!  I midtnorge og nordover er det ihvertfall ikke mange å spore..

 

Det er nok ikke bare der de har det problemet, de fleste "siviliserte steder merker dette godt nå vil jeg tro..

 

Nå vet ikke jeg hvor langt ute i ødemarken du bor, og hvor lenge du kan glede deg over synet av en vannscooter..

Link to post
Share on other sites

Jeg har vare ikke troen på at det ikke vil skje, nå hvilken som helst ned til 16 år kan rase rundt i 130 km/t

 

Tror nok man må ha båtførerprøven ihvertfall? Om det er tilstrekkelig for hurtiggående fartøy er en egen diskusjon ... men det er ihvertfall ikke noe nytt på sjøen med hurtiggående fartøy, og da er det kanskje dét man må se på, og ikke vannscooter spesielt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...