Jump to content

beste måten å tilberede denne blankfisken?


geirmund

Recommended Posts

For et prakteksemplar av en villaks! Helt innafor med snikskryt her :-) Hvor ble denne tatt?

 

Spør du meg gjøres laks best uten for mye mikkmakk. Hel-stekt i ovn med litt smør og laubærblad, gode poteter, agurksalat og rømme. Mmmmmm.

 

Aner ikke steketid på denne, men spis den snart og la den tine i kjøleskap fra dagen i forveien. Du ser lett når kjøttet er ferdig og slipper beina.

Link to post
Share on other sites

Skjær opp paprika, gulrøtter, squash, purreløkk og hva du ellers måtte like. Skjær grønnsakene i lange striper 2-4 mm, legg de blandet i langpannen, skjær file av laksen del i serveringsstykker og legg denne oppå. Klem sitronsaft over og krydder med salt og pepper. Dekk med alufolie. Skjær poteter i båter salt god og plasser inn i ovnen på 220 grader. Sett inn lakseformen under og la det stå 30-40 minutt til poteten begynner å bli gylndene. Lakseformen kan nok tas ut etter 25-30 minutt. Server med hollandaise saus. Selv serverer jeg og peppersaus til dette

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei,

her er en oppskrift fra min barndom, (Nordmøre)

Skjær fiken opp i 2 cm bredd på fisken, renses, få ut blodranna...

Kok opp vann med 1,5-2 laurbærblad, godt med salt og pepper.

Legg fisken i vannet, ett lite oppkok, lokk på, slå av varmen.

La dette stå kaldt til neste dag,.

Lage agurksalat å rømme med litt salt å peper til på begge.

Servering: Fisken varmes litt til ca 60 gr, så servere dette med nykokte poteter til.

Dette er en bankers..

Jon M. Neergård

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her går dagsfersk fisk rett i folie. Grunnen til at vi behandler fersk slik er at det er nesten umulig å ødelegge det. Stekt i folie blir fisken saftig og god. Alle i huset elsker fisk tilberedt slik. Dersom du googler "fisk stekt i folie" finner du en drøss med oppskrifter, velg den som passer deg best. Man kan bruke stekeovn, grill eller bål.

 

Her kommer min:

Fyll buken med det du eller de du skal imponere liker best av forksjellig løk, persille og kanskje andre friske urter. Gressløk er en sikker vinner, hvitløk er kjempegodt, vårløk nam nam nam. Litt salt i buken vil salte fisken, ikke overdriv, salt på skinnet vil ikke salte fisken. Ha også i litt pepper.

 

Gulrot og potetbiter. Husk at hele gulrøtter og poteter egentlig krever litt lengre steking enn fisken så kutt dem i små biter.

 

NB: Ikke sitron før steking.

Sitron på fisk er kjempegodt, men det starter en stekeprosess. Ha det på helt til slutt ved servering.

 

Serverer du meg fisk som er kokt eller stekt med tomat sender jeg deg et passe olmt blikk for så å si at det er ingenting galt. Så spiser jeg aldri fisk hos deg igjen. Andre derimot elsker akkurat det. Jeg derimot vil ha tomaten rå ved siden av, det er kjempegodt.

 

Saken er det, dette er den enkle måten å tilberede fisk med et bra resultat. Bare fyll på med det du liker best. Potegull, seigmenn, øl - hva som helst, det vil funke. (Hvitvin vil nok bli kjempebra, det kommer jeg til å prøve nå når jeg har kommet på det.)

 

Fire kilo er en del, den trenger sikkert 30-45 minutter på ca. 180 grader.

Link to post
Share on other sites

fetteren heter Helge ,lever som pensjonist ,og trivest veldig godt med det

Hei Helge. .Sikkert 25 år sidan no at eg var nede til deg og henta mazdaen til Anne Lise. Hadde oss ein fin kveld med litt norsk bitter, som dei diverre ikkje sel lenger.Sidan du er pensjonist og har god tid, kan du ta deg ein tur til Vestlandet, så tilbereder vi laksen og nyter livet :thumbsup:  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...