Jump to content

Princess 414 87mod - Prosjekt tråd


Kjesto

Recommended Posts

Da har jeg hatt skuta i noen uker, ruslet og kikket og fundert på hva, hvor og hvordan en god stund.....

Må pusse opp litt i heimen før vinteren setter inn.

Så dette blir spennende, har ikke mer enn fem tomler på hver hånd, men heldigvis sitter ingen av dem i midten av hendene :-)  

 

Første del av prosjektet blir:

  • Heve dinetten med ca 15 - 18 cm.
  • Installere strømaggregat 
  • Installere Diesel vannvarmer
  • Forsøke å få laget en større septiktank og montere uttak for landtømming
  • Isolere skrog og tak i dinetten / bysa
  • Rydde i el kabler og legge opp nytt el-skap
  • Montere fryseskap og flytte microovn
  • Bytte pakninger i vinduene

Her kommer jeg helt sikkert til å trenge assistanse av dere erfarne båtfolk der ute :-)

 

Har kommet igang med demontering av dinetten, og ekspedisjonen i de ukjente rom er igang.

Planen er å lage et lite motor rom under dinetten for strøm aggregatet, dette må isoleres så godt at det ikke støyer slik at naboene i uthavn ikke hører vannskuterne suse forbi :-) Tanken er å skille vann og eksos, ta ut kjølevannet under båten og eksosen på siden, kanskje i samme utløp som vann varmeren. Ønsker færrest mulig hull og mulige lekkasje punkter. Tenker å sette en sperre slik at de ikke vil kunne gå samtidig, og dermed gi overtrykk til hverandre, ønsker og å benytte kjølevannet fra aggregatet i varmesløyfen, og dermed er det ikke behov for begge samtidig :-)

 

Siden jeg har planer om å ødelegge dørken på denne måten lurer jeg samtidig på å få laget en ny septiktank som vil passe bedre mellom spantene og større kapasitet enn den 60 literen jeg har nå, har og planer om å få laget mulighet for å land tømming.

 

Når disse delene er på plass, vil jeg montere et fryseskap og micro ovnen under styreposisjonen, tull med tomme rom i båt :-)

Dinetten hever jeg med 15 - 18 cm, dette for plassen under og samtidig vil jeg da ha mulighet for utsikt fra "kjøkkenbordet".

 

Så til en av mine første utfordringer...... Hvordan ta ut og bytte vindus pakninger samt finne riktige lister rundt vinduene med plass for isolasjon og skrogtrekk under kanten? er det noen som har gjort noe tilsvarende tidligere og kan guide meg litt på vei?  :confused:

planer om å isolere veggene med Low-E isolasjon, ca 6 mm tykk.

 

Hilsen en med store planer :-)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

På min Fairline 36 Turbo, som er litt samme sjanger som din, er aggregatet montert foran motorene. Derfra går eksosen ned i en potte, løftes opp undr dørken, og starter en lang vandring opp og ned til ca 1 m innenfor akterspeilet. Der er det koblet til hovedeksosen til en av motorene, og følger dette ut. Dvs at all plasking foregår inne i båten, eetter at selve eksosstøyen allerede er kverket. På utsiden renner vannet lydløst ut av hovedløpet, og mer lyd er det ikke igjen av eksosen. Støyen fra mitt aggregat kommer gjennom skrogsidene, og ikke fra eksosen. Ordningen hos meg innebærer for lang eksosslange ifht boka, men den gjør eksosen helt lydløs, samtidig som den kommer ut akter. Eksos ut på siden er svært sjenerende for båter på siden.

 

Når du først skal montere dette - vurdert å montere en liten motor i stedet og sette på alvorlig store dynamoer og en stor inverter? Det blir vel billigere, og relativt lavt turtall kan anvendes og fremdeles lage enorme mengder 12 volt, og rimelige mengder 220v via inverter. Har lurt på hvorfor det er montert et 3000 omdreiningers aggregat hos meg, når en liten motor hadde levert mer lading til batteriene på et veldig lavt turtall, og det i utgangspunktet ikke er noen store 220v forbrukere. Hadde nok vært billigere også.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill, tenkte først å plassere aggregatet bak motorene i motor rom, men syntes jeg ødela for mye adgang til motorene da. Forran dem er det ikke plass, så gikk jeg å ruslet og tenkte på muligheter, kikket i alle luker, skuffer og skap :-)

Så satte jeg meg ned i dinetten.......

Hmmm hadde vært fint å kunne sitte her å se ut.....

Oppdaget at jeg hadde ca 50 cm under dørken her, ved å heve dinetten 15 til 18 cm vil jeg ha 65 til 68 under dørken og utsikt når jeg satt ved kjøkkenbordet :-)

Aggregatet er allerede anskaffet, det ble plukket opp på turen når vi hentet båten. En sole diesel og 5.2 kWA generator.

Har lang eksos slange på dette, men rekker nok ikke helt bak, eksosen på hoved maskinene kommer og ut på siden nesten helt akter.

Jeg tar med meg tipset, og ser på mulighetene :-)

Takker for innspill.

Redigert av Kjesto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Erikda, NASA isolasjon trenger vi :-)

Får avtale nærmere om det siden....

 

Jeg har i allefall fått revet ut en del av interiøret, så jeg kommer til å få laget en luke og så et isolert rom for aggregatet under styreposisjonen :-)

Må skjære ut et godt stykke, for så å forsterke området på nytt med noen bjelker som jeg støper inn med polyester og glassfiber.

 

bilde

 

Må også støpe på plass vegger under dørken for støtte og isolering av rommet.

trenger også å få flyttet noen kabler som forsyner baugtruster og anker vinsj med strøm....

bilde

 

Men her vurdere jeg å lage en batteribank i forpiggen, tenker meg to stk Biltema på 200 Ah hver som kan levere strøm til disse samt forbruk forut :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, litt har blitt gjort, men veien blir litt til ettersom jeg går.  

Men det er mye tenking og fundering under veis, så ting tar litt tid  :rolleyes:

Forsøker å lete meg fram til hvilke kabler som går hvor, og alternative veier å strekke disse.

De to kraftige kablene viser seg å være hoved strømen til båten, disse går forover, mens hovedbryteren ligger akter ??? 

Ikke alltid like greit å finne logikk  :confused:

Så må jeg trekke diesel slanger fra tank bak i motor rom og fram, både tur og retur.

da kan jeg benytte hullene som er fra kablene, når jeg bare finner ut hvor jeg legger dem da  :rolleyes:

 

Har jo gått litt kraftig til verks.... med sag og greier

bilde

 

Har planer om å få skjært ut en kile jeg skal støpe ned i kjølen, slik at jeg får fall forrover mot fakket forran hvor jeg plasserer lensepumpe, for å ha lettere tilgang til denne så den slipper å ligge under aggregatet.

Skal også få skjært ett par kraftige stokker som jeg monterer ved siden av forsterkningene i bunnen til motorfester for agregatet, regner med å bruke 1x 2"6 og 1 x 2"4 som jeg først limer til hverandre og så får skjært i riktig vinkel så det blir en plan plate å montere aggregatet på.

Har støpt ett par plater som skal brukes til å lage skillevegger i motor rom for agregat.

bilde

 

bilde

 

Platene er støpt med 2 x 3 lag 450g glassfibermatter og en kjerne av Divinycell 10mm (Takk Erikda) 

Disse platene skal fin-skjæres bare kablene blir borte.

Ellers går det med litt tid til å samle ting jeg trenger, ebay, finn og diverse forum er flittig besøkt ;-)

Redigert av Kjesto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker også å legge opp til vannbåren varme, og lurer på å skaffe en nesten tilsvarende vvbereder som jeg har, fylle den med kjøleveske og bruke den som batteri i varmekretsen. Den vil jo være tilkoblet landstrøm så lenge jeg ligger i havn, når jeg er ute vil jeg benytte varme fra motorer, aggregat og Eberspächer som varmekilde. eberen vil nok og måtte suplere el elementet ved landligge på de kaldeste dagene.

 

Ser at de fleste sirkulasjons pumpene leverer rundt 15 liter i minuttet, er det behov for så høy sirkulasjon, eller kan man redusere mengden noe ut fra temperatur og varme behov ?

Jeg må jo legge opp to varmekurser....... Eller kan jeg kanskje bruke en vanlig vvbereder å kjøre kjølevann fra motor/aggregat/Eber inn, og bare benytte standar varmekolbe og sende vannvarmen på ut vannet?

 

Er det noen der ute som har forsøkt noe tilsvarende system eller kan fortelle meg om jeg tenker i riktige baner  :confused:

Link to post
Share on other sites

Det går sakte men sikkert framover, ikke så mye hastearbeide med meg om dagen, men noe blir da gjort :-)

Mye tid til planlegning og fundering på hva, hvor, og ikke minst hvordan. Må få flyttet disse kablene, men tenker å lage en batteribank til i forpiggen. Hmm så hvordan løser man da dette rimeligst uten å kaste for mye penger ut av vinduet på midlertidig løsning, da jeg ikke ønsker å gape over for mye på en gang. Jeg bruker jo forkabinen som lager, mens jeg holder på med dinetten :-) Mye som går over i hverandre her, så det er jo viktig å holde tungen i rett munn. I tillegg bor jeg ombord mens jeg bygger meg framover og ønsker også kunne bruke båten samtidig :-)

 

Har laget kile for kjølen, slik at vann vil renne forrover til fakket forran hvor jeg nå har plassert lensepumpen, så den blir enklere å komme til etter at aggregatet er på plass.

bilde

 

Denne limte jeg ned med tech lim og fug og satte litt press på.

bilde

 

Brukte klossen som jeg har limt sammen til motor fester som vekt :-)

 

Så var det skjering og høvling av motor feste klossen, med Erikda som eminent sagfører :-)

bilde

 

Og de passet som fot i hose :-)

bilde

Da var de limt / festet med polyester sparkel, noe som stivnet EKSTREMT raskt....

 

Så har jeg fuget overgangen mellom tre og skrog med samme som i kjølen.

bilde

 

Og etter flere timer med hodet ned og hekken opp..... var det på tide med noe i magen....

bilde

 

Sånn da har nok ting begynt å herde, fortsettelse følger når Biltema åpner mandag og jeg får tak i mer sparkel,og gjort litt til :-)

Redigert av Kjesto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en skikkelig fin økt og moro at det passet! Den pølsetallerkenen der kan alle som er i Fredrikstad innta på Quarteet Cafe Torsdag til Søndag (det var reklamen for godt var det)!

Og tusen takk for hjelpen med TV-antenna!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott jobb av Kjesto! Her støpes det nye motorfester til aggregatet som vi løftet om bord i Grimstad da vi hentet båten!

bilde

 

Godt å se at masken er på plass. Polyester er ikke det man skal puste inn for mye!

bilde

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har hatt litt mye å styre med, så har ikke kommet så langt i prosjektet mitt, det ene slår det andre i hodet  :sweat:

bilde

Dette er status i aggregat rommet, ferdig med motorfestene, men ikke fått flyttet kablene.

jobber med tanken på å lage meg en batteri bank forut. Jobber samtidig med varmen, nå som vinteren nærmer seg.

Varmen kan bli en liten kompleks sak.... ikke bare i seg selv, men andre prosjekter jeg må ha gjort slik at jeg ikke ødelegger stabiliteten i båten.

Jeg har kommet fram til at jeg faktisk bør få tak i en større septiktank å få plassert den, rett og slett fordi jeg må plassere varmebatteriet i senter av båten, hmmm det blir jo rett over der jeg tenkte å ha septiktanken.... :-)

 

Mens jeg har holdt på å styre med dette, har toalettet bak begynt å lekke mer og mer fra den gamle håndpumpa, så noe måtte gjøres der og.

Frisk og freidig går jeg å kjøper et ombyggningsett til el do.

Vel tilbake i båten, finner jeg ut at jeg blir nødt til å ta ned halve innredningen for å komme til strøm til dassen ...... :confused:

bilde

Når jeg må trå til med denne, kan jeg liksågodt gjøre det skikkelig tenkte jeg.....

Dette er jo litt 80......talls :nonod:  i tillegg må jeg jo isolere denne delen av båten også etter hvert, så da trår jeg til.

bilde

Har da passert point of no return..... 

finner og ut at båten og er ganske godt sammenskrudd, og at badet sannsyligvis ble innredet før akterkabinen...

bilde

Her satt den godt....

men skruehodene må være under her et sted.....

bilde

 

Sånn da var det meste fjernet, har fått ned taket også.

bilde

bilde

Da er det bare en vegg igjen og den er mot maskinrommet, håper den gir seg i løpet av morgendagen.

Er litt dårlig isolert mellom maskinrommet og akterkabinen, så jeg velger da å forsøke å legge litt isolasjon imellom veggene her så får vi se hvordan det går.

Gjorde en liten måling av lyden fra Webastoen som sitter rett på andre siden av veggen, ble ca 41 dB før isolering.

 

Fortsettelse følger om ikke så lenge.... for slik kan det ikke stå  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått fjernet veggen inn mot maskinrom og salong oppe, har og fått avdekket kanalen som går fram til dinetten.

Her må jeg bare se om jeg ikke kan få gjort noe lurt  :confused:

bilde

 

Tenke litt på mulighetene her .

 

Nå er det jobb, så jeg får penger til det overstående  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Så godt som ferdig med riving, har begynt å legge trekkerør for 220V til bad akter og nytt trekkerør for landstrøm.

Har og kommet igang med isolering av badet og dinetten  :smiley:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Har lagt to lag 13 mm Kaiflex isolasjonsmatte inn de små fakkene, når jeg har fått tettet disse hullene, skal det hele trekkes med Low-E isolasjon.

Har brukt Armaflex kontaktlin for å lime de sorte mattene, men lurer litt på å kanskje bruke våtroms lim for Low-E og skrog trekk.

Men har fortsatt noen punkter igjen på arbeidslista før jeg kan tette helt.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering her... Har begynt å få på plass det siste laget isolasjon på badet.

Har brettet opp skrogbekledningen og lagt isolasjonen helt inntil vindus rammen.

bilde

bilde

 

Så har jeg satt igang onkelen min til å konstruere ny septiktank for plassering under dørken mellom dinetten og badet forran:

bilde

Så vi får se hvordan dette går :-)

Men har begynt å flytte deler som stod i veien.

bilde

 

og flyttet til forpiggen...

bilde

Har begynt å spare til batteribank nr to :-) en sped begynnelse :-)

Link to post
Share on other sites

Ser masse arbeid her (som krever fagkunnskap eller peiling i hvert fall), men som jeg forstår er dette en oppgradering og båten ville fungert uten det der?

 

Så en slik Princess annonsert til 550 000 på finn for ikke lenge siden (den ble solgt) og det er jo en flott stor båt. Så tanken med engang er hvor mye det koster om noe går feil og man ikke vet hvordan man fikser det selv. For 550 000 har man jo ikke lyst å "hive på dynga" om motoren feiler eller noe annet ikke fungerer.

 

Kan jeg spørre hva vedlikehold (utenom ombygging og annet som ikke er funksjonsnødvendig) koster på en slik båt, altså motor service osv. Koster det mer å få den opp om vintern enn "vanlig" båt?

 

Og hvis det ikke er en hemmelighet, hvor mye kosta din båt i innkjøp (hadde den da alle funksjoner intakt) og når kjøpte du den?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...