Jump to content

D5LA-kurs på baatplassen denne vinteren også


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

nå har jeg hatt ganske mange henvendelser fra fjorårets D5L-deltagere, og noen fra mange år tilbake, med påmeldinger og utålmodige spørsmål om D5LA-kurs her på baatplassen.no

Svaret er enkelt og greit: ja, det kommer, det kommer ;-)

Kjøreplanen er lagt og vi starter i uke 50 og samlingen blir i Stavanger 17. - 19.  febr. 2017.

D5LA er en påbygning til D5L slik at man får utvidet D5L-sertifikatet sitt fra "Stor kystfart" til World wide". Med D5LA-sertifikat kan man altså føre fritidsbåt med skroglengde inntil 24 meter over hele verden. Til orientering kan nevnes at Croatia holder de norske sertifikatene så høyt at der gir man innehavere av norsk D5LA-sertifikat rett til å føre båt opp til 500 bruttotonn - og det er en ganske stor båt!!!!

Pensum for D5LA er astronomisk navigasjon, dvs med sekstant og solhøyer, supplert med en del meteorologi, oceanografi, innsjekk/utsjekk, CEVNI og diverse andre småting som kan være praktisk for båtfolk som skal på langtur - eller som drømmer om å dra....

Det er bare til å melde seg på.

Det finnes mer informasjon på våre hjemmesider, eller ta kontakt hvis du ellers lurer på noe!


Her er kjøreplanen for D5LA-kurset:

 

bilde

bilde

 

Mandag 20. februar er som man ser ikke en del av kursopplegget, men en mulighet for å avlegge praktisk utsjekk for D5L / D5LA for de som måtte ønske det.

 

 

 

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Idag fikk jeg spørsmål om det kan bli vanskelig å gjennomgå D5LA hvis det er lenge siden man tok D5L.

Tja, det er ikke godt å gi noe generelt svar på det, men vi starter i alle fall D5LA-kurset med en solid repetisjon av de viktigste delene av navigasjonen for å sikre at grunnlaget er på plass!

 

Ta kontakt hvis dere ellers skulle ha spørsmål, enten det blir her, med IM eller med mail.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå blir det nok aldri nødvendig for meg å ta D5L eller D5LA siden "drømmebåten" Princess 435 er mindre enn 50 fot ikke vil jeg ha noensinne råd heller til en Princess 25 M men må bare spørre av ren interesse (google gir ikke noe ordentlig svar) hva slags sertifikat må man ha for å eie og kunne kjøre en slik båt dersom deres D5LA går opp til 24 meter ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

jeg vet ikke om spørsmålet oppfattes helt riktig, men med D5LA kan man føre norsk fritidsbåt opp til 24 meters skroglengde over hele verden. Dvs det er kun selve skroget som regnes med og det som måtte finnes av påmonterte badeplattformer eller baugpynt av enhver type teller altså ikke.

Klarte jeg å svare?
Ellers må du bare presisere/reformulere spørsmålet, så forsøker jeg igjen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis man har en Princess eller lignende med skroglengde  på over 24 meter, da kreves minimum D5-sertifikat. Dette er et sertifikat som er underlagt internasjonale regler "STCW" mht fornyelse, sikkerhetsopplæring, osv, osv.

Dvs D5-sertifikatet er i praksis et rent yrkessertifikat og man må seile kommersielt for å klare å beholde det.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ok takk for svar, med andre ord kan millionærene ikke kjøre båtene sine med mindre de ikke ansetter seg selv på sin egen båt da for å oppfylle det kommersielle kravet. ....

 

Eller ta sjansen på å seile uten lovlige papirer, hvilket har vist seg å være en kostbar løsning. "Ingen nevnt, ingen glemt." :saint: :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...