Jump to content

Ulyd i motor eller drev.Mercruiser 2.8 D-tronic/ Bravo One X drev


freelander2002

Recommended Posts

Hei 

 

Er ved veis ende i forslag på hva i all verden som kan lage lyden jeg har i båten min. 

 

Forhistorie:

Havari mai 2015 hvor returrøret fra dysene knakk og lakk i kjølen. Fæl dysebank lyd. Skiftet rør, Startet opp igjen og konstaterte fjusk selv etter omfattende lufting av fuel systemet. 

Kompresjonstetst ble utført og 7,6 bar var resultatet på sylinder nr 2. Motor tatt ut av båten og demonterte toppene, og dieselpumpen ble sendt inn for sjekk. Pumpe ok, men eksosventil på sylinder 2 var sprukket. Deler ble bestillt og i løpet av vinteren ble nye ventiler slipt inn. og toppene remontert. Ved remontasje ble det montert multi layer stål topp pankning.

I vår ble motoren satt sammen og startet før montasje i båten, ingen ulyder what so over ved gange uten  belastning. 

Når jeg prøvde med belastning kom det en skarp nesten metallisk bankelyd som jeg ikke kan finne ut hvor kommer fra. 

Motoren drar veldig godt og jeg har sjekker over støtstenger, vippearmer og det som jeg kan komme på i forbindelse med den biten av motoren. 

Jeg har lyttet på motoren med stetoskop og kan ikke høre noen verdens ting på tomgang/ubelastet motor. 

 

Råd og vink mottas !!!

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Hm, hvor mye belastning må til?

 

Er den ok på tomgang?

Ok på på tomgang og samtidig i gir? Både i forover og akterover.

 

Mens om du "drar på" over tomgang - så kommer lyden? Hvilket turtall?

 

Det kan gjøre det lettere på komme med ideer om hva dette kan komme av...

 

Om dette skjer etter at du har den i gir, uansett for-akterover så er det enklere...?

 

Dette for å avhjelpe forslag til diagnose

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er de nyoverhalte dysene funnet hjemmet sitt igjen og motor prøvekjørt. 

Med fint vær i dag fikk jeg mere tid til å lytte og se på hvilket turtall lyden kommer...

 

Null lyd fra tomgang til 1200-1400 rpm. Lyden virker som den kommer fra innsug eller eksos maifoild....  Ingen metallisk lyd i det hele tatt . 

Dette er mere smell, så jeg misstenker aaaaaalt for mye fortenning..... Jo mere belastning jo jevnere lyd.... 

 

Ganske sikker på lyden er feiltenning........ 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er feilen funnet, lekk topp pakning, alt annet var som det skulle... så da får en pille ned motoren igjen, men slipper i allafall å ta den ut av båten igjen :D

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Det er 3 forskjellige toppakninger til denne motoren,er merkt med hakk i pakningen.Mulig det er lang leveringstid på toppakningen.

 

De fleste på lager med Ravns Garage eller på hovedlageret til Brunswick i europa ...

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...