Jump to content

Fra motor til seil - fornuftig valg for familie på 4?


Kenneth82

Recommended Posts

Det har vært mange tråder om overgang fra motorbåt til seilbåt, og de fleste har jeg nok lest allerede :-) Men hadde vel i grunn aldri tenkt tanken på å havne i samme situasjon selv...

 

Bakgrunnen ligger i at vi idag har Finnmaster T7, 23 fot med 225 hk. Fantastisk båt i alle henseende, men nå vokser familien og vi ser på hvilke alternativer vi har for neste båt. Har i lengre tid tenkt på type Riviera, Greenline, Swift Trawler eller kanskje helst Viksund St Cruz som neste båt - og dermed type "hytte på sjøen". Vi bruker båten mye, og har hatt flere overnattinger dog uten barn. Ofte er det snakk om ettermiddag/kveldsturer rett etter jobb, ut på en holme, og tilbake når leggetid nærmer seg. Da er det ypperlig med en båt som marsjer på 26-27 knop.

 

Så kom a-ha-opplevelsen, en dag rederinnen kom hjem etter å ha vært på seiltur. Det var en ny opplevelse, stille og rolig, og mer avslappende under transport. Deretter kom a-ha-opplevelse nummer to, når undesøkelse på finn viste hvor mange fot, og hvor nyere båt, man fikk for lavere pris på seilbåt kontra motorbåt. Dermed kan drømmen om større båt være nærmere enn vi hadde trodd.

 

Mine tanker/spørsmål er som følger:
- Kan båtbruken bli mindre da våre typiske ettermiddagsholmer nå blir for langt unna mtp avstand (8nm til nærmeste uthavn med gode fasiliteter)?
- Båtplassen vår ligger inne i en fjord, hvor vi har 5nm til utløpet (Gandsfjorden, Sandnes). Da kan det fort gå litt tid for å komme oss ut - hva vil dette gjøre for terskelen til å ta turen ut?
- Kan mulighetene for helårsbruk og bedre bostandard øke båtbruken mer enn bekymrinene nevnt ovenfor?
- Ift verdi for pengene ser det, for meg, ut til at seilbåt gir mye mer enn motorbåt. Her har vi mulighet til 34-38 fot båt, med 3 lugarer, og dermed en båt som kan være med oss lenge. Vil tro det er rett å prioritere 3 lugarer med 2 barn på 0 og 2 år, ift årene som ligger forran oss?
- Vi elsker uteplassen på nåværende båt - hvor praktisk er egentlig uteplassen på en seilbåt for en familie på 4?
- Anbefalinger om båt? Bavaria 36/37/38 ser ut som de treffer bra på våre ønsker. Andre båter som anbefales?

 

Kriterier for båt er;
- Bør kunne manøvreres alene (hjelpemidler som baugpropell, lazybag, autopilot er nevnt i andre tråder). Andre ting som må hensyntas mtp dette?
- 3 lugarer - da kan vi forhåpentligvis ta et så stort steg i båtbytte, at vi kan beholde båten 10 år+ fremover

- Lyst interiør - et absolutt fra rederinnen, som dessverre utelukker mange Bavaria mtp putetrekk. Happy wife = happy life! Men puter kan kanskje trekkes om?
- Helst nyere enn 10 år..
- Budsjett - opp mot 900.000,-, alt under er selvsagt bonus

 

Så må jo selvsagt eksiterende båt selges, før ny båt handles.. Erfaring fra seilbåt er liten - men læreviljen er stor! Det viktigste av alt er, at vi som familie skal alle ha glede av båtlivet!

 

Håper å høre tips, råd, veiledning fra erfarne seilere, og erfaringer fra de som har byttet fra motor til seil (gjerne barnefamilier - hvordan har dette påvirket gleden av båtliv for barna?).

:pray: 

Link to post
Share on other sites

Ja, vi var i samme båt som dere :lol: og kjøpte seilbåt i år. Vi hadde en for liten motorbåt og vurderte som dere en større motorbåt. Dv riviera, baltic osv osv osv... mange fine men så var det seilbåt da.

 

Vi hadde INGEN erfaring med seilbåt og heller ikke med størrelse som det ble. Men dette er ikke noe å bekymre seg for. Vi kjøpte en beneteau 343 med 3 lugarer. Dette har blitt noe helt annet enn det vi hadde og vi har brukt båten mye mer enn det vi gjorde før. Hos oss måtte nesten noen bade hvis de andre skulle skifte med den forrige. Nå har vi nesten hvert vårt rom, dvs vi har tre barn (12+12+14) og ei bikkje. Dette fungerer veldig greit. To av de små deler lugar og de synes det er hyggelig. Det som vi også har sett er at barna synes det er morsommere å være med da de får lov til å hjelpe til med seilene. De heiser seil, holder kurs og hjelper til med det som trengs. Dette er topp. Vi har lazybag og dette er veldig lettvint. Jeg tror faktisk jeg skal klare å fikse det meste selv, selv om jeg ikke har prøvd å seile helt alene ennå. Men det går så lenge alle fall/tau går til cockpit.

Når det gjelder uteplassen er det jo cockpiten som er sitteplassene, og da har du somftest sitteplass til 5-6 stk. Vi har spist middag i vår cockpit med 6 stk. Det gikk fint. I tillegg har du jo masse plass på dekk. Unga våre elsker å ta med seg teppe og ligger og leser.  

 

I tillegg opplever vi at barna har fått en egen avdeling "nede". Når vi har lagt oss til for overnatting sitter ofte fruen og jeg oppe i cockpit eller under cockpitkalesjen(veldig lurt å ha) og unga holder på nede. Dette gjør at vi har "2 stuer". Så dette ville ikke jeg vært forruten. 

Ikke kjøp for lite. Vi synes båten vår er stor nok og det er godt med plass. Jeg brukte mye tid på å kikke før vi kjøpte og det er forskjell på de ulike båtene. Så smak og behag. Det som du vil se er at det er ganske store forskjeller på bredden på båtene. Ut i fra båtplass kan dette være et moment. Av smale båter er det vel jeaneau og beneteau i 34/35 fot. Dvs 3,48m på det bredeste. Hvis dette ikke betyr noe så er det jo aldri feil med en bredere båt da dette gir bedre plass. Det vil vel gjerne påvirke seilegenskapene på et vis, men dette kan ikke jeg nok om. 

 

I tillegg satte jeg som krav å ha baugpropell. Dette er jeg også fornøyd med, men har faktisk de siste 3-4 turene ikke brukt den(litt på trass) for å se at jeg faktisk får det til uten. Men må si at da jeg var i Stavern i sommer og det var HELT fullt så var jeg glad for denne. Så kikke gjerne etter det, evt ta det med i budsjettet for å få ettermontert den. 

 

Vi reiser mye på småturer på ettermiddagen. Dette blir typiske turer på3 timer og vi synes det er ok med en liten tur før vi legger oss til og spiser eller bader. funker helt fint. Synes det nesten går raskere å komme seg avgårde med seilbåten da det ikke er noe kalesje som skal av før vi reiser slik vi hadde før. Så terskelen hos oss er ikke hevet på dette. 

 

Videre så satte jeg som krav å ha enkelt tilgang til badevann. Dvs ikke bare stige bak. Dette er jeg godt fornøyd med på båten vi kjøpte. Her kan du løfte opp ene benken bak og gå ned på en liten  badeplattform. Funker fint. 

 

Når det gjelder pris så tror jeg du finner mange fine båter innenfor din grense. Vi klarte oss godt under det på en  8 år gammel båt. 

 

Lykke til:) Mye moro i seilbåt, det er helt sikkert. 

Redigert av Frissy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av forskjellene er jo at mens en motorbåt i større grad er et transportmiddel er seilingen en aktivitet som er morsomt i seg selv. Først en kjepphest: Mange av båtene i denne klassen har dessverre rullestorseil.  Mange har blitt forledet til å tro at rullestor skal være enklere og bedre for begynnere. Dette er feil etter min mening, mange ulemper m.h.t. vekt i masten, fare for at seilet setter seg fast, mer komplisert. Har du lazybag/zippack med lazyjacs og reveliner til cockpit er det enkere, tryggere og bedre enn rulle. Om du trenger baugpropell eller ikke er et annet moment.  Jeg mener det går fint uten, men er enig i at det er mindre bryderi med baugpropell da du klarer deg uten å måte bruke spring, og det er klart en fordel i kinkige situasjoner.

 

Ang Cockpitstørrelse så er bredere og bedre plass i cockpit i nyere båter. To ratt og doble ror er noe å se etter, men da holder trolig ikke budsjettet... 

Link to post
Share on other sites

Jeg gjester som komfortseiler-light regatta. 

 

Baugpropell, (og gjerne hekktruster) er sykt digg når det først trengs og man har driti seg ut. eksempelvis når han ene glemte ene tauet på 57 fotern når vi dro fra kai... og ting ble litt raskt spennende, eller når vi prøvde legge til i helt syk vind i trang trang gjestehavn. 

 

Seilbåt gir vesentlig mer plass, men du kommer deg aldri noe sted raskt, alt er planlegging og venting. rene transport etapper når du skulle vært ett sted er drit.

 

Har du tid, alle er glade, det er bra vær, bra vind og god stemning er det fantastisk, men tiden din er aldri verdt noe når man seiler. 

 

Finn en som er god og sosial, ikke for liten/trang, små seilbåter iriterer meg og jeg snubler alltid i noe, sier nei når noen spør om jeg vil være med. 

 

Generator, ovn, høyt tak, varme, autopilot er must, her får du ikke dratt en rask tur for å spise ute. Ofte brukt mer drivstoff på generator, enn motor på ukesturer ;) 

 

Jeg har i snitt ca 2 uker (med overnatting) ombord seilbåt hvert år, det holder mer enn nok for min del, har vurdert kjøpe noen ganger, men er ikke der i livet helt enda. 

 

Seilbåt folka kan sikkert gi bedre råd, dette er min erfaring som motorbåteier siste 20+ år ;) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først en kjepphest: Mange av båtene i denne klassen har dessverre rullestorseil.  Mange har blitt forledet til å tro at rullestor skal være enklere og bedre for begynnere. Dette er feil etter min mening, mange ulemper m.h.t. vekt i masten, fare for at seilet setter seg fast, mer komplisert. Har du lazybag/zippack med lazyjacs og reveliner til cockpit er det enkere, tryggere og bedre enn rulle.

 

Takk for innspill - dette var ikke noe jeg hadde på sjekklisten, men som nå er ført opp :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi er mange som har fått et rikere båtliv etter å ha byttet fra motor til seil. Spesielt positivt er det jo om din bedre halvdel blir engasjert i seilingen, motorbåt er jo litt guttegreier.... Det er vel to veier å gå, enten å velge båt for å få mest mulig volum/lys/"WAF" eller å velge en båt som seiler rimelig anstendig også i motvind. Jeg ville sett litt på Elan, Dehler eller lignende hvis du tror at du blir fenget av å trimme seil, seile fra andre, spare motortimer... I volumsegmentet er det mye å velge fra f.eks Beneteau, Jeanneau, Bavaria mfl. Mitt tips er å gå for en litt større båt enn du tror du er tjent med, man flytter fort grenser, og du kommer nok til å ha langt flere overnattingsdøgn enn du har hatt før. Plass is king. 

Link to post
Share on other sites

Hei, du har sikkert sett tråden med mine erfaringer etter første sesong med seilbåt?

 

https://baatplassen.no/i/topic/129789-erfaringer-etter-overgang-til-seilbåt/

 

For øvrig har Jeanneau i årsmodellene etter 2005 (tror jeg) hvit skai som standard i putene. Praktisk også ift. småbarn...

 

Noe av det viktigste i forhold til valg av båt og tekniske løsninger er hvordan båtbruken er tenkt å være. Først og fremst seiling eller mest motor med litt seiling? Vi går etter det første og valgte båt og løsninger etter det, og er svært fornøyd med det vi valgte. Skulle vi brukt båten mer med motor hadde vi nok valgt annerledes - stor motor, effektiv propell og baugpropell hadde nok blitt prioritert.

 

Den største overgangen fra motorbåt med 10-12 knop marsj til seilbåt har vært å venne seg til å ha en mye kortere aksjonsradius, og ikke kunne planlegge hvor vi skal ankomme. På den annen side - vi har ingen hast med å ankomme noe sted, vi har det herlig om bord underveis og drar ofte på ettermiddagsturer og dagsturer med start og mål i hjemmehavna. Bruker vel båten dobbelt så mye som vi gjorde med motorbåten.

 

Vil anbefale et seilkurs eller to hvis ikke seilkunnskapene er der fra før. Det blir mye morsommere å seile når man skjønner det viktigste for å få fart og høyde, og man kan også unngå ubehagelige og skremmende opplevelser som kan oppstå med feil bruk av seil.

 

Våre barn er 13 og 16, så da er internettløsningen det viktigste... blir nok helt andre hensyn med småbarn. Da våre var små var havnene det viktigste med båtlivet for dem, med krabbefisking, oppdagelsesferder, andre barn å leke med etc. Å seile i 8 timer (som vi ofte gjør i dag) hadde nok blitt langtekkelig for dem da. Men barn som vokser opp i seilbåt venner seg sikkert til tempoet og begrensningene på en annen måte.

 

Uansett: ved overgang fra båt med 30 knop til seilbåt med 6-7 vil medføre mye mer tid om bord og mindre tid i land, så da må man like å være underveis.

Link to post
Share on other sites

Mange har blitt forledet til å tro at rullestor skal være enklere og bedre for begynnere.

Dette er feil etter min mening, mange ulemper m.h.t. vekt i masten, fare for at seilet setter seg fast, mer komplisert.

Har du lazybag/zippack med lazyjacs og reveliner til cockpit er det enkere, tryggere og bedre enn rulle.

Vi har opplevet at vi seiler mye mer etter at vi kjøpte båt med rullestor enn hva vi gjorde tidligere. Terskelen for å heise seil fremfor å gå for motor har blitt mye lavere for oss, spesielt

når vi skal gå kortere strekk.

Visst kan det bli problemer med innrulling men det skyldes normalt brukerfeil (spent akterstag eller at en ikke holder igjen uthal når seilet rulles inn). Jeg har også sett båt med konvensjonelt storseil hvor fallet har

skåret seg i toppen i mye vind, ikke gøy det heller.

Den ekstra vekten i masten gjør nok utslag på stabilitetskurven og er nok en faktor jeg ville vurdert om jeg skulle på jordomseiling og kunne risikere å komme ut for svær sjø med brytende bølger på toppen som kunne legge båten flat og litt til.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt innspill er: har du og dere anledning til å begynne seillivet i en liten båt så gjør dette først!

 

Mange er de som har startet i liten båt og senere sitter i sin store cockpiten i sin store båt og forteller om hvor kjekt alt var da de hadde den lille maxien.

Alt blir større (og dyrere) når du passerer 30-ish fot og mer uhåndterlig når noe skjærer seg.

 

Jeg tror ikke du vil treffe en eneste seiler som påstår at seilgleden øker med antall fot. Båten reagerer treigere (hvis du ikke har en racer da). Avstanden til vannet øker, fartsfølelsen blir en annen, kontakten med vinden kan være helt fraværende i en stor båt.

 

Dessuten, ingenting er som å oppleve at absolutt sitter der det skal når du seiler, enten i frisk seilas eller rolig duppende henetter et nesten stille vannspeil. Det siste kommer du aldri til å gidde med en stor båt. Da kommer motoren frem i stedet.

 

Så: seilglede er glede over at mannskapet, vinden, båten og vannet fungerer sammen - og er helt sentralt for meg å oppleve. Da har jeg opplevd dette: må ha det, bare må ha det.

 

Forstår seff godt at du/dere vil ha plass og bysse og kjøl og alt, er ikke det. Bare at jeg hadde unnet dere å gå veien fra seilglede til størrelse, tror at motsatt vei ofte bare ikke skjer.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Så kom a-ha-opplevelsen, en dag rederinnen kom hjem etter å ha vært på seiltur. Det var en ny opplevelse, stille og rolig, og mer avslappende under transport.

 

Ja da er du heldig, hadde kona mi kommet hjem med den opplevelsen hadde jeg løpt og kjøpt seilbåt. Jeg har gått fra Seil til motor. Dvs seilte mye 80 og 90 tallet, men gikk over til motor pga kone som ikke var båtvant, og som ikke har noen interesse for seilbåt. Har sett flere som går på en smell der, prøver å tre sin seilinteresse over på kona, gjerne mens ungene fortsatt er små og krever mye oppmerksomhet..

 

Jeg vill sett på en gamle Hallber rassy, utrolig fine solide, og romslige båter

 

Det koker som alltid ned til bruk og interesse. En motorbåt er bedre egnet til korte turer etter jobb etc. Kommer det fort dit du vill, og fort hjem. Seiling er en aktivitet i seg selv. Dog minnes jeg at det til tider blir mange lange transportetapper med motor. Jeg har tenkt at en stor seilbåt krever at man ferierer i båten noen uker hver sommer. Hvis bruken er mest helg og ettermiddag er motorbåt en fin måte og utforske store områder på.

 

Baugpropell trodde jeg ikke kom på seilbåter, finnes jo ikke noe som er enklere å manøvrere, i motsetning til en planende motorbåt går en seilbåt akkurat dit du styrer..   

Link to post
Share on other sites

Mitt innspill er: har du og dere anledning til å begynne seillivet i en liten båt så gjør dette først!...............

 

 

Jeg tror ikke du vil treffe en eneste seiler som påstår at seilgleden øker med antall fot.

 

 

 

helt enig.

 

skulle nok ville påstå det omvendte.....seilgleden øker med mindre båt

 

men.......komforten øker med foten........

Link to post
Share on other sites

I sommerferien i fjor traff vi en ung familie med to småbarn på flere ukers ferie i en Maxi 68. De hadde det helt topp, så ja, det kan absolutt gå an! Det kommer helt an på innstilling og krav til komfort.

 

Når jeg var lite ferierte vi 4 uker i en IF, 2 voksne og 2 barn. Jeg har utelukkende gode minner, moren min har i ettertid avslørt at hun ønsket seg helt andre steder..:) Men sånn var det på 70 tallet, far ville feriere i båt, da ble mor med. Sånn er det ikke i dag...

Link to post
Share on other sites

Mitt innspill er: har du og dere anledning til å begynne seillivet i en liten båt så gjør dette først!

 

Mange er de som har startet i liten båt og senere sitter i sin store cockpiten i sin store båt og forteller om hvor kjekt alt var da de hadde den lille maxien.

Alt blir større (og dyrere) når du passerer 30-ish fot og mer uhåndterlig når noe skjærer seg.

 

Jeg tror ikke du vil treffe en eneste seiler som påstår at seilgleden øker med antall fot. Båten reagerer treigere (hvis du ikke har en racer da). Avstanden til vannet øker, fartsfølelsen blir en annen, kontakten med vinden kan være helt fraværende i en stor båt.

 

Dessuten, ingenting er som å oppleve at absolutt sitter der det skal når du seiler, enten i frisk seilas eller rolig duppende henetter et nesten stille vannspeil. Det siste kommer du aldri til å gidde med en stor båt. Da kommer motoren frem i stedet.

 

Så: seilglede er glede over at mannskapet, vinden, båten og vannet fungerer sammen - og er helt sentralt for meg å oppleve. Da har jeg opplevd dette: må ha det, bare må ha det.

 

Forstår seff godt at du/dere vil ha plass og bysse og kjøl og alt, er ikke det. Bare at jeg hadde unnet dere å gå veien fra seilglede til størrelse, tror at motsatt vei ofte bare ikke skjer.

 

Lykke til!

 

+1 Kunne ikke vært mer enig selv.

 

Jeg synes å legge merke til at konvertittene ofte hopper rett over på store båter. Det har kanskje med at man sammenligner pris og vil ha mest mulig fot pr krone. Alle vil jo fremsnakke sine egne valg, men jeg mistenker at en del yacht-førere mister noe av magien med vinddrevne farkoster og nærheten til elementene. Så kan man jo si at man ikke savner noe man aldri har opplevd...

 

Forøvrig har jeg nå solgt båten og er på utkikk etter noe større :nonod:

Ikke fordi jeg tror jeg blir lykkeligere, men rett og slett fordi det ikke er nok køyer til vår ekspanderende familie.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg er vel ikke helt enig i at man er så veldig langt fra elementene selv om man velger en seilbåt på 36-38 fot. Det å ha tre lugarer er gull, spesielt etter som barna vokser, og gjerne vil ha med venner på tur. Selvsagt kan man feriere lykkelig i små båter, men i praksis ser en at folk stadig velger større båter. Det mener jeg skyldes at man er mer opptatt av komfort enn det å seile. Men som sagt over, det finnes båter som både er store, og som er morsomme å seile. 

Link to post
Share on other sites

Det er mye herk med stor båt, men på havet har jeg aldri ment at båten er for stor. Det er seilglede på stor båt også, selv om alt er mye stummere. Har mye av de samme trimmemidlene. Det er mye sant i at seilglede er omvendt proposjonal med båtstørrelse, men har aldri vært 5 uker på ferie i båt under 30 fot, ble mer 1- 2 uker. Seilferie er bra, bare å prøve.

Link to post
Share on other sites

Som en av konvertittene som det snakkes om oppi her så kan jeg forstå at lykken ikke øker med størrelsen, men med 3 unger og en hund blir det fort lite. Da blir det ikke så moro med overnatting, men igjen : alt etter hva man skal bruke båten til. Båten vår seiler nok ikke så fort som mange små og racing båter, men om vi bruker litt lengre tid på avstanden så er det deilig allikevel. Så mitt råd er å ta med gjengen og se på ulike båter og størrelser, for smaken er så vidt forskjellig og ikke minst krav og ønsker.

Det er faktisk utrolig deilig at jeg, kona og tre unger er fornøyd med kjøpet og alle gleder seg til hver tur og vil gjerne overnatte mer og være mer på tur

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill.

Liten (32') kontra større (38') båt er ikke et lett valg.. Noen anbefaler å kjøpe størst mulig med en gang, mens andre motsatt vei. Men jeg heller nok mot mest og størst bokomfort, samt den tredje lugaren, når først båtbytte planlegges. Det er ikke mange år før eldstemann (nå 2) vil begynne å ha med seg venner på tur - og forhåpentligvis skal den "nye" båten være i vårt eie mange år fremover.. Samtidig tror jeg sjødyktigheten og komforen for de ombord på evnt. langturer vil bli bedre i en større båt? Boknafjorden vil nok bli krysset mange ganger ila sesongen, samtidig er håpet å kunne ta båten både nord- og kanskje aller helst sørover Jærens rev en gang i sesongen. Stor forskjell for medpassasjerer mtp rulling/vugging i 32 fot kontra 36/38 fot?

 

Ang. båtene du linket til Framtia, har jeg sett på Jeanneau'en. Liker veldig godt det lyse interiøret, hadde den hatt en tredje lugar hadde den stått høyt på listen.

Ang. Hanse'n, hvordan er stell/vedlikehold på lakkerte skrog kontra "ordinære"? Ser det står i annonsen at hekken er nylakkert.. Det må jo koste betraktelige båtlapper?

Link to post
Share on other sites

ingen tvil om at en større båt er mer behagelig å være ombord i når det blir litt sjø. Generelt får man jo med større båt høyere hastighet og bedre rekkevidde. Komfortnivået øker, og det samme gjør kostnadene...

 

Mange av de dyreste båtene leveres med lakkert skrog, så det hadde jeg ikke vært redd. Om man får en ripe kan det fikses, og uansett er det jo bare kosmetikk. Det koster vel omlag 50kkr å hellakkere en 40-foter.. 

Link to post
Share on other sites

Mange av de dyreste båtene leveres med lakkert skrog, så det hadde jeg ikke vært redd. Om man får en ripe kan det fikses, og uansett er det jo bare kosmetikk. Det koster vel omlag 50kkr å hellakkere en 40-foter.. 

Vi fikk en prisestimat på 200k hvis jobben ble gjort i øst europa. Mulig det er mer grunnarbeider fra gelcoat til lakk. Båten er også betydelig større enn 40 fot. Hadde prisen vært 50 k for en 40 foter hadde båten vært nylakkert nå. Fordelen med lakk er at den holder fargen bedre, ulempen er at små riper er mer synlig. Store riper er lettere å lakke opp på nytt (på gelcoat rubber man heller opp ripen, så det er billigere på små riper).

 

Hva med å leie en båt i middelhavet i høstferien? Prisene bør være OK da det er utenom sesong, været et bedre enn norsk sommer. Og dere får prøvd seilbåtlivet en uke i leid båt.

Link to post
Share on other sites

Min tanke er at hvis du fortsatt ønsker ettermiddagsturer til disse holmene 8 nm unna, er ilke seilbåt noe for deg.

 

Slik at dette er kanskje det viktigste å ta hensyn til.

 

Neste sesong setter du maks fart på båten til 6-7 knop, uansett. Så ser du fort om seilbåt er tingen.

 

 

Jeg har lekt med tanken om seilbåt selv, men med båt som marsjer max 8 knop idag, er jeg helt sikker på at ved båtbytte skal farten opp.

Ikke fordi jeg vil ha fart,men fordi bruksmønsteret er: ut på fredag og hjem på søndag. Med 1,5-2 timer transport etappe hber vei, er det liten vits i ha seilbåt.

 

For de som kjenner til Frierfjorden og Eidangerfjorden, er ikke de spesielt interessant å seile ut/inn.

Redigert av nomen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...