Jump to content

Har fått 20 fotssyke men er usikker på kjøp. (sunseeker 46)


Knappern

Recommended Posts

Har etter mye om og solgt både biler og den gamle 26 fotern og er i markedet etter typ 40+ båt til rundt 1,2-1,5. Men har sett på en V42 til 1,370 som var meget sliten med bruksmerker og hakk overalt samt morken kalesje. Den blir uaktuell.

Tittet på en sunseeker 46 i dag og båten var fin. Men motorer startet ikke pga flate batterier? Får en dårlig følelse når selger ikke har kontroll på om den starter eller ikke. Kanskje tilfeldig men hva tenker dere?

Unnskyldningen var at båten hadde ligget med landstrøm med hovedbryter var av. Startbatteriet skal vel ikke tappes av den grunn?

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Ja godt sagt Nimbus. Den så bra ut og ting var på stell, men startbatterier var flate. Tenker om du skal selge båten din bør du sjekke om den starter før kjøper kommer liksom. Mulig tilfeldigheter ute å går men med disse summene bør det være i orden.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Kansje bare dårlige start batteri.Ein del båter har ladding kun på forbruk ved landstrøm.Er startbatteriene dårlige er det mulig at dei ikkje klarer starten.Snakk med eiger,få batteriene oppladet nok til å få start om dette fungerer og båten er grei ,få den levert med ny batteri pakke.

Det er mange båter å velge i Sunseker er vel kvalitetsbåter,ikkje la deg skremme av bagateller.Mange ting koster lite å få i god stand.

Lykke til med valg av båt

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk på samme "smellen". Båt startet ikke når jeg skulle prøvekjøre. Måtte koble på landstrøm for å få start. Eier skyldte på lite bruk osv. Jeg gikk fem på, måtte bytte det meste av det elektriske i vinter. Kjøp noe som virker, eller vær forberedt på og reparere selv. Start batteri skal ikke tappe seg selv. Kan være en liten bagatell, men også en stor feil

Link to post
Share on other sites

Hos meg går både gassalarm og lensepumper (inklusive panel med diodelys) direkte på batteri utenom bryter. Må derfor lade jevnlig. Etter boka skal vel noen lensepumper kunne virke selv når hovedbryter er av, og noen pumper trekker litt strøm til sjekk. Så det trenger jo ikke være dramatisk.

Link to post
Share on other sites

Tittet på en sunseeker 46 i dag og båten var fin. Men motorer startet ikke pga flate batterier? Får en dårlig følelse når selger ikke har kontroll på om den starter eller ikke. Kanskje tilfeldig men hva tenker dere?

 

Jeg tenker at dette er en kar som har lite peiling på det elektriske, og dermed dårlig oversikt. Det kan jo også fort gjelde på andre områder.

 

Men jeg ville ikke slått fra meg båten av den grunn. Jeg ville gjort en grundig gjennomgang av båten og dannet meg en oppfatning ut fra det.

 

Et tips er å ta med kamera og notatblokk og gå systemstisk gjennom båten. Noter og ta bilde av alle avvik du finner. Ta med alle bagateller på lista også, de koster også tid og penger å utbedre, så blir det jo heller en vurdering i etterkant hvor man ønsker å legge lista når det gjelder utbedringer og oppgraderinger. Så konfronterer du selger med lista di over punkter og spør om dere kan bli enige om en pris. Mest sannsynlig vil du finne ting han ikke var klar over. Og når han blir konfrontert med en slik liste kan det også være at det går opp for ham at båten ikke er så strøken som han tror selv, det er et godt utgangspunkt for pruting.

 

Metoden forutsetter selvsagt en viss allmen teknisk innsikt. Har du ikke det selv kan du jo få med deg noen.

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at båtformidler ikke hadde satt på de riktige knappene for start av motor :lol:  Båten startet med en gang da eier selv prøvde. Men det var ukjent for meg at at startbatterier ikke var med på ladekursen ved landstrøm. 

Var med på en prøvetur som svarte til forventningene, motorer malte veldig pent og båten gikk fint i sjøen med sine 13 tonn.

Tok med notatblokk og en haug med spørsmål. Fikk svar på det meste og fant noen småting. Ikke værre enn at vi la inn bud, og har nå kjøpt oss ny båt :thumbsup:

Redigert av knappen (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at båtformidler ikke hadde satt på de riktige knappene for start av motor :lol:  Båten startet med en gang da eier selv prøvde. Men det var ukjent for meg at at startbatterier ikke var med på ladekursen ved landstrøm. 

Var med på en prøvetur som svarte til forventningene, motorer malte veldig pent og båten gikk fint i sjøen med sine 13 tonn.

Tok med notatblokk og en haug med spørsmål. Fikk svar på det meste og fant noen småting. Ikke værre enn at vi la inn bud, og har nå kjøpt oss ny båt :thumbsup:

Gratulerer med ny båt, fin skute. :)

Vedr lading av startbatterier så er det nok forskjellig opplegg fra båt til båt. På mange båter er det lader med 3 utganger og da går det vanligvis en utgang til forbruk og så en til baugpropell/ankervinsj foran og en utgang til startbatterier, men dette varierer.

Link to post
Share on other sites

Nydlig båt,hvilke motorer.Ville satt i 2 varmere.Den nede kan vel kobles til AC kanalene,rekner med det er ac i båten.

Har satt interseptorer på carmargue,gjør at baugen kommer ned,meiner jeg har malene om det er av interesse.Disse vart lagd i alu og skrudd i skroget,stikker 14 til 16 mm ned

Link to post
Share on other sites

Har selv en Bavaria 42 Sport som er nokså nær i størrelse. Anbefaler deg å gå for 2 varmere. Med en så stor kalesjebåt trenger du mye effekt for å varme under kalesjen, særlig hvis du kjører i litt småkaldt vær. Jeg har selv en Eberspaecher Airtronic D5 5 kW for uteområde og en Webasto 5 kW for områder under dekk. Varmeren under dekk bruker vi lite og kunne nok klart oss med en mindre modell. Begge varmerne sitter i motorrommet og får diesel fra samme rør, pumpe og filter. Det går helt greit.

Ellers er jo Sunsekeren ufattelig kul båt. Gratulerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...