Jump to content

Perkins 4108, alt. til original starter? Koblingsskjema?


Viksund Colombi

Recommended Posts

Ser ut til at jeg må bytte ut den originale startmotoren som står på min Perkins 4108. Må vel også fjerne den start solenoiden som står plassert noe i overkant av selve starteren. Noen som har erfaringer med slikt og om hvilken starter jeg kan bytte til,det samme med ledningsoppsettet ? Er det noen som har tegninger å komme med når det gjelder det elektriske oppsettet til ny starter.

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit å få råd hos dem,men det med åssen å koble opp den nye blir noe annet. Har fått greie på at jeg kunne velge mellom to typer startere,men så er det alt det elektriske som sikkert må bygges om.Det er vel mitt største problem.Hadde vært greit om noen har f.eks tegninger over det elektriske når det gjelder tilkoblingen til ny starter,for slik det er i dag så er det et virvar med ledninger,både til og fra den solenioden.

Link to post
Share on other sites

Perkins 4108 har en helt konvensjonell startmotor med innslagsrelé:
 
bilde

Etter å ha sett på bildene dine så trekker jeg tilbake det med "vanlig" starter.
Du må ha en førkrigsmodell av motoren, dette er en starter som fungerer uten innslagsrelé, men har et separat relé som kobler strøm til startmotoren.

 

Det ligger endel dokumentasjon på motoren her: Perkins 4.108

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen.Nå får jeg ikke til å legge ut bildene av selve starteren,men har et artikkelnr  10460-68 [/size]hos Maritim som viser starteren.Er det mulig å få tak i en slik starter til en rimeligere penge mon tro?Selve startsolenoiden har en del med ledninger i alle typer farger,så man får vel bare begynne med å luke ut de som ikke er nødvendig.Regner med at det er en fordel å bytte ut den også. 

Link to post
Share on other sites

Bilder, mann! Bilde av gammel starter, startsolenoid og ny starter. Det kan vera forskjellen på å få veiledende eller villedende tegning / beskrivelse.

 

Magne

Hei.Ettersom jeg ikke får til å legge ut bilder så har jeg et artikkelnr  10460-68 som kan søkes på hos Maritim sine sider.Der er bilde av den starteren som jeg har.

 

https://www.maritim.no/starter-12-vdc-26#.V_AXRDXYU-U

Redigert av Ingar
Lagt inn direktelink til starteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis releet virker som det skal, er dette veldig enkelt, med denne startertypen. Skru laus tjukk ledning frå rele til starter, ut med gammel starter og inn med ny. Skru tjukk ledning på plass på ny starter. Ferdig.

Tror nok at releet kanskje må skiftes.Skal få starteren testet over helga. Når jeg skulle starte fikke jeg bare en masse knitter.Virket ikke som starteren slo skikkelig inn.Gjorde ren alle kontakter på både starter og rellet uten at det hjalp

Link to post
Share on other sites

skiftet starter på min perkins for et år siden, samme som er på bildet  nr5, fikk først en liten kvit med rele fast montert,3 boltefester, umulig å få den til å passe, retunerte til butikken på lørenskog, fikk den som er orginal, med langt innslag, startreleet stå montert på motorblokka, det kan hende at det "henger seg" bank forsiktig med hantaket av et skrujern for å løsne, det måtte eg gjøre en gang, grunnen til at eg måtte skifte starter var at børstene hadde "slitt seg, ledningen på ene børste var av, kosse det kan gå an veit eg ikke, sendte den gamle til bake til butikken, motoren starter på "første" draget i dag, lykke til!

Link to post
Share on other sites

 har et artikkelnr  10460-68 [/size]hos Maritim som viser starteren.Er det mulig å få tak i en slik starter til en rimeligere penge mon tro?

Ja, det er fullt mulig.

Orginalt sitter det en Lukas 26248A starter på denne motoren.

Googler man dette nummret så får man svar.

 

Eks https://www.maes-group.co.uk/shop/starter-motors/commercial-psv-plant-starter-motors/lucas/perkins-12-volt-13-tooth-insulated-non-insulated-starter-motor/

 

England er nok det billigste landet å bestille fra da Lukas blir laget der.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt Riktig at det finnes to typer startere til denne motoren. Sist jeg gjorde denne jobben ( byttet ifra ny til gammel) ,

måtte det også monteres en adapterplate imellom ny starter og svinghjulshus.

Bruker man nummret på den gamle i dette tilfelle Lucas 26248A som det står på klistrelappen finnes det bare en type.

Det er sikkert som du skriver mulig å benytte en annen starter hvis man bruker en adapter plate men skjønner ikke vitsen med mindre den er rimligere eller man må fordi den orginale er vannsklig i finne.

Noe som ikke stemmer i dette tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Hvis releet virker som det skal, er dette veldig enkelt, med denne startertypen. Skru laus tjukk ledning frå rele til starter, ut med gammel starter og inn med ny. Skru tjukk ledning på plass på ny starter. Ferdig.

Tror nok jeg skal skifte ut releet også,men har problemer med å finne det samme releet som står på.Noen tips å komme med på hvor man får tak i noe sånt?

Link to post
Share on other sites

Hvis releet virker som det skal, er dette veldig enkelt, med denne startertypen. Skru laus tjukk ledning frå rele til starter, ut med gammel starter og inn med ny. Skru tjukk ledning på plass på ny starter. Ferdig.

Bilder av releet skal være lagt ut nå

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...