Jump to content

Båten min har kantret - forsikring


Zachen

Recommended Posts

Hei,

 

Har fulgt med en del på dette forumet tidligere, men dette er første tråd. Reiste ut på hytten i Hardanger i kveld etter ruskeværet de siste dager. Ble møtt av et veldig trist syn. Min Buster M1 (kjøpt 2015) ligger opp ned i sjøen, men fremdeles på svai på blåsen. Har hatt tre ulike båter liggende på samme sted i 20 år, men har aldri opplevd noen lignende problemer. Det må ha vært enorme krefter i sving! Ringte umiddelbart Gjensidige og de ba meg sikre fortøying og ellers ikke røre båten før de kunne sende noen på befaring. Hva tror dere i forhold til min vanlige kasko forsikring? Blir dette dekket, innklusiv berging? Er litt fortvilet akkurat nå.. Motoren ligger under vann og den er vel uannsett ødelagt,

bilde

Redigert av Zachen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja... Det er den nok ikke bellen...Når skjergårdsjeepen min gikk ned for noen år tilbake reparerte de motoren. Den va vel ca 1 år gammel. De demonterte, vasket, og satt alt inn med tecktyl. Alt det elektriske ble skiftet ut. Aldri vært ett problem etter det, Så lenge motoren kun har ligget under, og ikke fått "luft" skal det mye til at den er ødelagt.

 

Har også vært med å redde en HONDA 40 for noe år tilbake. Når vi fikk den opp la vi den rett i en balje med ferskvann. Forsikringsselskapet valgte å reparere den. Går den dag i dag...

 

Uansett så dekker normalt forsikringen dette så sant båten var forsvarlig fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Husk bare å få kommunikasjonen fra selskapet skriftliggjort. Vi er flere som har litt forskjellig erfaring med oppgjør i ettertid der enkelte selskap prøver seg med påstander om uforsvarlig adferd fra båteier, ikke bare i forbindelse med at skaden har oppstått, men også perioden fram til reparasjon er utført. Min innenbordsmotor fikk bl a betydelige skader ved at selskapet ikke fikk utført reparasjonen rimelig raskt. Og da  sa de at det var mitt ansvar å ta forsvarlig vare på båten inntil så var skjedd med krav om nedkorting av erstatningen. Forstå det den som kan..

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips! Ble oppringt i dag av takstmann og senere fra et båtverksted i Nordheimsund som har fått i oppdrag å hente båten. Så blir det vel videre en vurdering om hva de evt kan gjøre eller om motor må skrapes. Takstmannen sa at ikke alle motorer kunne/burde reddes. Er også spent på hvordan selve båten har klart seg. Den må ha fått esktremt med juling får å kantre slik. God service fra Gjensidige så langt og krysser fingrene for fortsettelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...