Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er relativt ny her på forumet, i den forstand at jeg ikke har skrevet noe her inne tidligere. Jeg har likevel lest mye om mangt her inne, og har med stor fornøyelse lest om forskjellige prosjekter med alt fra rehabilitering, oppussing, ombygging, til nybygging og mye mere. Det er uten tvil mye kunnskap og erfaring blant medlemmene her.

 

Som tittelen antyder har jeg et prosjekt på gang, som jeg håper kan glede og motivere andre lesere. Det er også hyggelig dersom noen har tilbakemeldinger og forslag rundt forskjellige løsninger underveis.

 

Jeg har i mange år drømt om å bygge min egen trebåt, noe à la Riva Ariston /Aquarama og Chris Craft, altså en slags barrelback runabout i mahogny. Målet er ikke å kopiere noen, men å bygge noe i samme stil, men med en egen vri på detaljer og utforming. Prosjektet er et hobbyprosjekt som ikke skal være ferdig neste år, men skal ta den tiden det tar. Prosjektet skal derfor ikke prioriteres slik at det går ut over andre ting som må prioriteres, som hjem og familie. 

Før jeg starter er det viktig for meg å skryte (!) av min kone, som, tro det eller ei, faktisk har dyttet meg i gang med prosjektet. Jeg har som nevnt drømt om å gjøre det i flere år, og selvfølgelig også snakket en del om det, men aldri tatt meg tid til å sette i gang.

 

Prosjektet er et slags "galskapsprosjekt", det vil si at det allerede er enkelte av mine kamerater som sier at jeg er litt gal som gaper over et så stort prosjekt med såpass store ambisjoner.

Utgangspunktet er at jeg nå har overtatt en Ancas Queen 24, som definitivt ikke er en trebåt. Tanken er å fjerne dekket, fjerne innredning og bruke skroget som utgangspunkt, men med noen modifikasjoner. Dette gjør jeg for å spare noe arbeid med å bygge opp alt fra bunnen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65477/img_5144.jpg

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som et interessant prosjekt, lykke til.

 

Jeg tror nok ikke du sparer noe særlig arbeid ved å begynne med en Ancas, når du skal bygge barrelback, men dette har du sikkert kontroll på selv.

Du har selvfølgelig sett Amalie sitt fantastiske prosjekt, og de mange andre selvbyggertrådene her på forumet, som bør være fulle at tips og triks.

 

Legger ved bildet ditt, slik at det blir synlig

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det jeg har tenkt å gjøre er følgende:

Fjerne dekk og innredning. Klemme inn skrogsidene bak for å få riktig fasong. Forsterke skrogsidene. Bygge nytt dekk i kryssfiner. Bygge ny innredning. Kle båten utvendig med 3mm mahognyfiner fra vannlinjen og opp, og på dekk selvfølgelig. Bruke skroget som det er under vannlinjen.

Håper å få plass til et par soveplasser under dekk. Vurderer to stoler pluss rundsitter i cockpit, med ekstra pute i midten for å få solseng ved behov.

Drømmer også om en løsning med kalesje som er rask å ta opp og "sneppe" på plass, som på en bil med kalesje.

 

Her kommer noen bilder av fremgangen så langt:

bilde

Her har jeg fjernet dekket og det meste av innredningen. Innredningen var helt råtten siden båten hadde stått ute uten kalesje eller presenning i flere år.

Som dere ser har ikke skroget "Barrelback"-fasongen enda.

bilde

Første skritt var å finne en fin bue, merke opp, og kutte i vei. Planen er å forsøke å klemme skrogsidene inn.

bilde

Som sagt så gjort. Skar først til en lekte med samme bue som akterspeilet hadde fått, og limte og skrudde den fast i akterspeilet for å ha noe å skru skrogsiden i.

bilde

Da var begge sidene tatt. Synes hun begynner å få de fine "kvinnelige" formene nå. Litt "brei over hekken";)

bilde

Så måtte det tilpasses noen forsterkninger. Denne skal monteres langsmed under dollbordet.

bilde

Her er babord side montert. Begynner virkelig å ligne noe!

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen flere bilder:

bilde

Resten av dollbordet. Synes det er gøy å tilpasse med bue og ulike vinkler. Limer og skrur relativt tett med syrefaste terrasseskruer som jeg forborrer og forsenker i glassfiberen.

bilde

Har fått montert noen trelekter, 30x48 som er limt og skrudd. Dette er for å stive av skrogsidene slik at ikke mahognyen og limet skal slippe hvis det skulle få en dult.

Merkbar forskjell i styrke!

bilde

Her er hjørnelisten mot akterspeilet synlig. Har tenkt å støpe overgangen mellom akterspeil og skrogsider med glassfiber og polyester.

bilde

Her har jeg montert et "spant". Dette stiver også konstruksjonen mye. Skal lage hakk for dekksbjelken så den kan hvile der når den tid kommer. Har tenkt å montere en kryssfinerplate mot spantene så det blir et lukket motorrom.

bilde

Framsiden av spantet er "flush" med det innstøpte originalspantet, da blir det enkelt å montere finerplata der.

Har tenkt å bruke 12mm konstruksjonsfiner med vannfast lim. Innvendinger? Skal selvfølgelig males over med topcoat når jeg nærmer meg ferdig.

Link to post
Share on other sites

Var heldig og fikk tak i en vindskjerm til en hyggelig penge. Ny, aldri montert. Greit å få den i hus før jeg kom for langt i prosessen, for nå kan jeg tilpasse framdekket til fasongen på vindskjermen. Kunne selvfølgelig bygget alt ferdig og fått spesiallaget en skjerm som passet til båten, men det hadde fort blitt vesentlig dyrere. 

Jeg er nok av den typen som liker å spare de kronene man kan, selv om jeg uansett innser og regner med at det kommer til å koste en del før jeg er ferdig.

bilde

Prøvemontering. Vindskjermen blir for brei med luka i midten. Håper det lar seg gjøre å redusere bredden på luka litt.

bilde

Her har jeg plassert vindskjermen der jeg mener den må stå dersom jeg skal ha 2 meter soveplass under dekk. Synes dog ikke at proporsjonene ble helt riktig. Må nok flytte den frem et stykke...

bilde

Dette ser vesentlig mer riktig ut. Må nok finne en annen løsning på soveplassen under dekk.

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette blir spennende å følge med på! Denne typen galskap er helt toppers!

Men jeg lurer på hvordan du har tenkt å feste 3 mm finer fra vannlinja og opp og få det til å sitte?

Jeg har hatt treverk og finer som yrke og tenker at du kan få en utfordring i forhold til hvordan glassfiber og finer "lever" mot hverandre.

Spennende å følge med på og jeg er helt enig med deg i at vindskjermen må stå som på bilde nr 2.

 

Lykke til!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har allerede fått et par innspill angående lakkering av skroget. Har absolutt vurdert å lakkere enten i hvit, svart eller koksgrå. Det kan absolutt bli veldig stilig, det er jo noen plattgattere som har hvitmalte treskrog, for eksempel Furuholmen og andre. Så det kan være tidsriktig å gjøre det.

Men jeg har alltid drømt om mahognyskrog, så derfor tror jeg at jeg går for det. Planen er å slipe ned skrogsidene til glassfiberen, og så hellime mahognyfineren med epoxy. Har absolutt tenkt på hvordan glassfiber og mahogny "lever" sammen, men jeg tror at når mahognyfineren blir helt innekapslet i epoxy så vil den bli ganske stabil. Det vil jo ikke komme fuktighet inn i treet, og dermed ikke noe svelling. Og siden fineren ikke skal være så tykk, vil det ikke bli de store kreftene uansett.

Skulle det vise seg at det sprekker opp senere (eller underveis) så blir det lakkering.

Link to post
Share on other sites

Dette har du kontroll på Rytteren! Har trua på at du klarer å få dette til på en god måte :yesnod:

 

Ganske ambisiøst prosjekt du har satt i gang med her da, så det vil vel ta litt tid før du er i mål. Det første som slår meg er som Timj sier om å sparkle opp og lakkere skroget, og kun legge mahogny på overbygget. Et kompromiss kan jo være å vente med den delen av jobben til du har kommet litt lenger i prosjektet og se hvordan du ligger an med tid, penger og motivasjon . Lurer også litt på hvordan du har tenkt å presse mahognyfineren mot skroget når du skal lime den fast. Vakuum? Det er jo viktig å få en god kontaktflate under hele flisa slik at du ikke får luftlommer.

 

Så en kommentar til det du skriver:

 

 

bilde

Framsiden av spantet er "flush" med det innstøpte originalspantet, da blir det enkelt å montere finerplata der.

Har tenkt å bruke 12mm konstruksjonsfiner med vannfast lim. Innvendinger? Skal selvfølgelig males over med topcoat når jeg nærmer meg ferdig.

Hvis du maler en finerplate med topcoat må du regne med at coaten vil sprekke opp etterhvert med den følge at finerplata begynner å suge vann.

 

Et alternativ er å laminere plata inn med glassfiber. Et annet alternativ er å bruke 10mm divinycell som du laminerer på begge sider. Det blir dyrere og mer jobb, men holder "evig".

Link to post
Share on other sites

Sprekt prosjekt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke dette et prosjekt som jeg skal være ferdig med til sommeren, kommer sikkert til å bruke et par år på det. Tanken er å utnytte "innimellomtida" som jeg kaller det, når dagens andre plikter er unnagjort eller kan vente ;). Er for tiden passe lei av TV, så det er ganske uaktuelt å sitte og holde kona i hånda og se på TV hver kveld. Da vil jeg heller gå ut i garasjen og gjøre noe gøy. Her må dere misforstå meg rett, for jeg er veldig glad i kona mi! Kan ikke bare ha det moro, må ha det litt gøy også!

 

Når det gjelder liming av mahogny på skrogsiden, så har jeg tenkt på å prøve vacuum-bagging. Har lest litt om det, og skaffet en kjøleskapskompressor som står og venter på utprøving. Ellers har jeg også tenkt på en kombinasjon av skrutvinger, lastestropper og kiler. Jeg tenker at jeg har tid til å lime ett og ett bord om gangen...

 

Motoren som satt i båten er en GM 6,5 td, muligens en mercruiser (det har jeg ikke fått sjekket opp i). Har ikke startet den enda, men jeg har prøvd å vri på veiva, og den gikk rundt så da tror jeg det er håp. Tror nok den kan trenge en god overhaling og litt maling før den eventuelt skal monteres.

Egentlig har jeg litt lyst på en saftig V8er bensin med rundt 300HK, syns liksom at når en først bygger en båt i den stilen så må man også ha et matchende lydbilde. Men det får tiden vise hva det blir til. Må uansett ha tak i et drev, da det ikke fulgte med båten. Tenker på om jeg kanskje bør skaffe en donorbåt med fungerende motor og drev. Men det er ikke noe som haster.

 

Vindskjermen er fra en Rinker 246cc. Den er egentlig litt for brei for prosjektet, men jeg håper at jeg kan finne en glassmester som kan gjøre midtstykket smalere.

 

For øvrig er det veldig gøy å få kommentarer og tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest at det var Ray Hunt (den dype v-bunnens far) som tegnet skroget på disse båtene..?  (eller var det 28 foteren?) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Queen 24 ble først produsert hos Ancas Træskibsbyggeri i Arendal, som var stedet der Norges første plastbåt ble laget.

 

Ancas var jo selvfølgelig norges første produsent av plastbåter, og ansatte hos Ancas gikk ofte videre til å starte egne firmaer etter at de hadde lært prosessen.

For eksempel ble Herwa,Polar, Skibsplast og Windy startet av tidligere ansatte hos Ancas.

 

Det var vel 28 foteren som ble konstruert først, og helt riktig av Ray Hunt.

Denne var så populær at man etter bare et par år valgte å forlenge den til 30 fot, og samtidig var det vel Eivind Amble som tegnet om 28 foteren litt slik at den ble en 24 foter.

Båten er altså offisielt konstruert av Eivind Amble.

 

Ancas ble overtatt av Selco i 1968, og båten ble da produsert som Selqueen 24.

Allerede i 1970 ble Selco overtatt av Fjord, som omtrent på samme tid også tok over båtproduksjonen til Norcem.

Fjord produserte denne båten som Fjord Queen, men den ble produsert i de samme lokalene, altså hos Selco.

 

Etter oljekrisen i 1973 gikk det dårlig for Fjord, og samme år tok Norcem over Selco, men ikke formene til Queen 24, som nå var en Fjord.

Formene ble i 1976 overtatt av innkjøpssjefen hos Fjord, Tor Egil Baardsen, som startet Scand, og begynte produksjon av Scand Queen 24.

 

Ikke særlig oppfinnsomme disse norske båtbyggerne.

Link to post
Share on other sites

Flott prosjekt, regner med at du holder oss oppdatert etter hvert!

 

Hvis du søker opp en tråd her som heter 'byggingen av Hulda' (eller noe slikt), så finner du kanskje noen detaljer her og der. Blant annet har jeg limt med vacuum. En vanlig kjølekompressor kan gi litt lite futt i starten når det gjelder store detaljer. Jeg brukte en vanlig industristøvsuger, den greide jobben uten å gå varm.

 

Legg ut noen bilder av motoren etter hvert, mulig vi har noen tips der også. Hulda har en GM 6,2 L NA (samme motoren, egentlig). I følge sønnen min, som er i AmCarr-miljøet, er det mange bilfolk som ville være misunnlig på lydbildet til Hulda. Så ikke pælm motoren uten videre.

Link to post
Share on other sites

Norges første plastbåt ble bygget av Nordisk Formstoff på Lillestrøm i 1953.

Båtbyggeren var Herbert Waarum.

 

Korrekt, Herbert Waarum var driftsingeniør ved Nordisk Formstoff på Lillestrøm, som i 1953 inngikk en avtale med ANCAS om utvikling og bygging av en 8 fots jolle i glassfiber.

ANCAS bygde pluggen til jolla etter tegninger av Sigurd Herbern, og sammen med Kåre Nilsen bygde Waarum støpeform og støpte båten hos Nordisk Formstoff i Lillestrøm det herrens år 1953.

Den første båten ble altså ikke bygget hos ANCAS i Arendal, men hos Nordisk Formstoff i Lillestrøm, så jeg skrev nok litt feil der.

 

I 1954 satte ANCAS båten i produksjon i samarbeid med Nordisk Formstoff, og Herbert Waarum ble satt som produksjonsleder

 

Allerede i 1956 sluttet Waarum hos ANCAS, og startet Herwa, som igjen ble solgt til Fjord Plast AS i 1970.

 

EDIT: ser at det samme gjentas i videoen ovenfor

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble stående litt i dag og fundere på linjene på prosjektet. Jeg har ingen tegninger, bare en ide i hodet i kombinasjon med øyemål. Og det hadde vært kjedelig om linjene ble feil, når jeg tross alt kommer til å legge en god del arbeid ned i prosjektet. Så derfor har jeg gjort et lite eksperiment (av den provisoriske typen som ikke koster noe) for å se om det ville hjelpe å endre litt på fasongen.bilde

Her la jeg ca 8cm med klosser under vindskjermen foran, og en lekte frem til baugen. Ser for meg at dekket skal få en liten bue, kanskje 2-3cm høyere midt mellom vindskjermen og baugen. Vurderer også om jeg skal forlenge skrogsidene litt oppover ved å legge på en kile som går fra 0 i bakkant av vindskjermen opp til ca 5cm litt foran vindskjermen, og ned til 0 foran i baugen. Dekket skal selvfølgelig også ha en bue sideveis. Har dere noen meninger om saken?

 

Tok også noen bilder av motoren. Det eneste jeg finner av tekst eller nummer på den er på ventildekselet.

bilde

Fant ikke noen merker på blokka, kanskje dere vet hvor jeg skal se?

 

Regner med å gi motoren en sjanse, men må nok ha full overhaling på den. Muligens ny dieselpumpe, hendelen til gassen går litt tregt. Vet ikke om det er mulig eller verdt å overhale den. Den rustfrie delen opp til turboen ser noe hjemmelaget ut, men det ser likevel ut som om det er gjort av en som vet hva han har gjort. Etter turboen har eksosen gått ned i bukkehornet (ensidig) og ut gjennom aggregatet. Usikker på om jeg vil ha den ut der, eller om jeg skal ha et rustfritt rør ut i akterspeilet. Skulle helst hatt 2 rør, men da må jeg ha en ekstra turbo også... Ellers må jeg splitte eksosen igjen etter turboen... Dilemma!...

bilde

bilde

 

Skal male opp motoren på nytt når jeg overhaler den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...