Jump to content

Mercruiser 4.2 d- tronic oljesøl fra luft filter


Stein Erik

Recommended Posts

Hei, fikk et tips om å redusere diameteren innvendig på oljeslangen som går fra veivhusluftingen og inn på turboen.Dette for å minske sug og oljesøl som legger seg i bunn av skumgummi luftfilteret i forkant av turbo. Dette havner etter en stund som oljesøl i bunnen av båten, dersom jeg kjører en times tid på 3300.rpm.

Vil dette fungere?

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg høres merkerlig ut, "blow by gases" er jo lik uansett om du minsker slange. Du vi evt bare øke trykket i bunnpanna, hvis slangen har for liten diameter. Det er jo en "olje utskiller" før slangen går inn på turbo, har du sjekket denne?

Noen velger å demontere slange fra luftfiter for å unngå olje som etterhvert legger seg i filter og intercooler. De router slangen da til en oppsamler. 

At du får olje søl etter bare en times gange høres mye ut, kan hende den begynner å bli slitt?

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren har gått ca 850 timer siden ny i 2002. Håper ikke at den er slitt allerede. Der er en liten oljeutskiller før slangen går inn på luftfilteret. Skal denne skiftes? Dersom jeg skal demontere slangen fra luftfilteret, hvor skal jeg da sende oljen? Finnes det egne oppsamlere å få kjøpt?

Link to post
Share on other sites

Kan desverre ikke hjelpe deg akkurat med oppsamler, har bare lest at enkelte har gjort dette. Tror ikke det er noe å få kjøp, må lage til noe selv. 

Har to av disse maskinene og har planer om å route olja et annet sted, vil ikke ha olja inn i intercooler. Mine er fra 2001 og gått ca 890timer.

Olje utskiller er ikke en normal service del, men kan jo være greit å sjekke at den gjør jobben sin, og alle slanger er åpne.

Link to post
Share on other sites

Det høres nesten ut som samme problemet som eg fekk på min 2,8l D-tronic. Har du sjekket om det er trykk fra bunnpanne.

Motoren min var berre gått 650 timer men her var det gjennomslag i motor som førte til at det vart mykje oljedamp i luftfilteret.

Det vil du fort kjenne om du drar av slangen når motor går eventuelt skrur av lokket for oljepåfylling og sjekker der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...