Jump to content

For høy ladespenning med ctek batterilader?


zaq

Recommended Posts

Jeg ble kontaktet av noen som hørte en alarm fra båten min. Da jeg kom dit var det ingen alarm lenger, og jeg merket ikke noe galt. Båten var tilkoblet landstrøm og vedlikeholdslading. Det jeg imidlertid la merke til var at spenningen lå på 14,9V. Kan man normalt komme opp i en slik spenning med batterilader tilkoblet? Kan ikke huske å ha sett så høye tall før. Skal det ikke normalt ligge på 14,4V?

 

Laderen vi snakker om er en CTEK M200. Er det noen som vet om denne har noen lydalarm? Kunne ikke finne noe i bruksanvisningen om dette. Kan forøvrig ikke skjønne hva annet som skulle gi alarm...

Link to post
Share on other sites

torwa, kan du ha kommet i skade for å sette laderen i "Recond" modus?  Da øker den spenningen helt opp til 15.8V for en kortere periode, og hvis du kom dit like etterpå så kan det hende at spenningen ikke hadde rukket å falle tilbake.

 

Ellers så har laderen s.k. temperaturkompensert lading, så den øker ladespenningen med et gitt antall mV for hver grad under 25 grader C.  Kaldere = høyere ladespenning.  Temp.sensoren følger batterikablene, så hvis du finner enden på den så kan du prøve å holde hånda rundt og se om spenningen synker.  Ladespenningen skal iflg. manualen være 14.4V ved 25 grader C.  Så kan man gjette litt og regne på det også:  Hvis temp. kompenseringen er 30mV/C så vil ladespenningen ligge på snaut 14.9V ved 9 grader C.  Men det blir som sagt ren gjetting siden Ctek ikke har oppgitt hvor mye den laderen temp. kompenserer.

 

Tviler litt på at det er Ctek'en som har lydalarm.  Har tre mindre Ctek selv, og ingen av de har lydalarm.  Kan det være instrumentpanelet ditt som sier ifra?

Link to post
Share on other sites

Takk for respons!

 

Jeg leser av spenninga på et ettermontert digitalt voltmeter. Det er antagelig kun en billig, enkel sak kjøpt på biltema, så jeg stoler ikke helt på den. Målte derfor med et millimeter direkte på batteriet med samme resultat.

 

Var forøvrig ikke klar over at laderen kompenserer for temperaturen. Jeg bruker båten stort sett om sommeren og er dermed vant til noe lavere ladespenning. Dette forklarer vel langt på vei den den høye spenninga.

 

Jeg har også montert et solcellepanel. Det er vel ikke så mange milliampere det produserer nå for tiden med det været vi har på Sørlandet :), men det er tilkoblet en solara regulator. Kanskje det er den som har klagd på et eller annet og gitt fra seg litt lyd. Når batterivelgeren står på "0", så er det ikke så mange andre elektriske komponenter tilkoblet bortsett fra el-sentralen som landstrømmen er tilkoblet.

 

StorStas, laderen sto forøvrig ikke i recond modus. Neste gang jeg er i båten, så skal jeg prøve å holde over temp-sensoren og se om spenninga synker. Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Da er nok spenningsmålingen korrekt nok (jeg har bare hatt slike Wema/VP 'klokker' og de har konsekvent vært på tyttebærtur).

 

Iom at båten ligger på lading og har gjort det i flere dager(?) med hovedbrytere avslått mener jeg at batteriene skal være fulle og at ladespenning skal være 'float' som vel betyr en verdi på 13-tallet. 14.9V er skyhøyt over det selv om temperaturen er lav. Som andre har nevnt her ville jeg slått av/fjernet den laderen, og evt levert den til reklamasjon hvis det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mulig laderen har sett sine beste dager. Jeg ville bare toppe batteriene før jeg kobler de fra og pakker inn båten for vinteren.

 

Er enig i at solcellepanelet absolutt burde klare å holde de to 100 Ah batteriene toppladet, men jeg så at det ikke var mer enn 12,5V før jeg koblet på lader. Kanskje et av batteriene ikke er helt bra? Kan det i så fall føre til at ladespenningen fra laderen blir høyere?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en kortslutning i ett batteri for tre uker siden. Da oppførte laderene seg helt tullete. De presset opp mot 14 .7 volt. Oppdaget da at det ene batteriet var ødelagt. Merket det ikke på noen annen måte. Kastet ut det ene batteriet og lederene stabiliserte seg på 13.5 igjen.

 

Dette skjedde i min nåværende Princess.

Så batteriene kan og ha skyld. Kjenn på temperatur på batteriene. Ett varmt batteri er en dårlig indikasjon

Link to post
Share on other sites

Ok, da er det kanskje mest sannsynlig at det er et av de to forbruksbatteriene som har et par celler som er kortsluttet. Jeg kan jo prøve å koble laderen til kun startbatteriet og se hva slags ladespenning jeg får da. Hvis det er mere normale verdier, så friskmelder jeg laderen inntil videre, og bytter ut et eller kanskje begge forbruksbatteriene.

Link to post
Share on other sites

torwa, nå høres det ut som dere har hatt samme dårlige været som oss i Oslo-traktene i det siste, men hvis det tilfeldigvis var solskinn den dagen alarmen gikk, så kan du vel også regne Solara regulatoren din som en potensiell kandidat her.  Hvis den regulatoren ryker så er det en mulighet for at solcellene dine kan ha løftet spenningen for høyt, de ligger sannsynligvis et sted over 17V ut av panelet.  Men det er jo avhengig av at sola skinner  :smiley:

 

Ellers så er 12,5V hvilespenning på batteriene et dårlig tegn ja.  Dårlige batterier kan lure laderen til å sette i gang en ny ladesyklus stadig vekk, fordi batterispenningen stadig synker.  Da vil du kunne se at batterispenningen vandrer mellom ca. 13V og 14.x V til stadighet (edit: med laderen tilkoblet sef.) .  Kortsluttede batterier kan også hindre laderen i å nå sitt "settpunkt" slik at den ikke går over i float og senker ladespenningen når den skal.  Men jeg tror ikke batteriene kan hindre laderen i å se sin egen spenning sånn at den leverer høyere spenning enn den ellers ville gjort.

 

Det er fornuftig å prøve laderen på bare startbatteriet, håper du finner en konklusjon da.  Men husk å også prøve på forbruksbatteriene igjen, så du ser at problemet fremdeles er der.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som flere andre har vært inne på er 14,4V rett spenning fra laderen ved opp ladiong om batteriene er 20C/25C grader. 
Per 10 grader ned, skal du opp 0,3V (og motsatt ved temperatur over 20C/25C grader.)

Men merk, at dette gjelder temperaturen til batteriene. Og at ladingen utvikler varme. Derfor anbefales det å legge temperatur sonden til laderen så nært batterie(t/ne) som mulig. 

 

Vedlikeholds lading er fortsatt 13,8 med samme kompensasjon for temperatur. 

Link to post
Share on other sites

Jeg var en kjapp tur i båten i går kveld og koblet laderen til startbatteriet i stedet for de to forbruksbatteriene som den opprinnelig var tilkoblet. Da var spenninga 14,7V. Holdt så på temp-sensoren (som er like ved minuspolen til batteriet). Da falt spenninga raskt til 14,4V. Det betyr kanskje at den fungerer som den skal. Jeg skal snart pakke inn båten og koble fra alt av batterier, så får vi se hvordan ting fungerer når våren kommer og jeg igjen begynner å lade batteriene. Det som er helt sikkert, er at jeg fortsatt kommer til å følge nøye med på spenninga, både ut fra lader, ut fra solcelle-regulator og over batteriene generelt :)

 

Takk for gode og utdypende svar!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...