Jump to content

Jabsco elektrisk septikpumpe pumper feil vei


Ventana

Recommended Posts

Er det noen som har kunnskap om toalettsystem i båt? Det er installert et elektrisk Jabsco toalett i båten vår med septiktank, i tillegg til mulighet for landtømming (anlegget er fabrikkmontert 2008).

Det vært noen problemer med å tømme tanken i løpet av sesongen, hvor pumpen har vært ustabil og ikke alltid har startet når jeg har trykket på panelet.

I helgen skulle båten på land og pumpen startet uten forvarsel og går konstant. Når pumpen går, så suger den inn istedet for å blåse/spyle ut,  i det jeg trodde var utløpet under vannlinjen (denne gjennomføringen går rett inn i pumpen).

Jeg har fylt på vann for å skylle gjennom anlegget, men det kommer ikke noe ut selv om pumpen går. Jeg har heller ikke klart å lokalisere hvor toalettet henter sjøvann fra.

Toalettet kverner og skyller videre inn i tanken uten problemer.

Hvorfor går pumpen konstant, uten å ha bli aktivert fra bryterpanelet?

Kan slike pumper gå i revers av seg selv?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Septikpumpe hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Høres ut som elektrisk feil?

Har du sett over ledningene/ koblingene?

 

Med mindre dekkstømmingen har egen pickup rør/ slange direkte på tanken, så er det viktig å se til at waste-lokket for landtømming er skikkelig skrudd til, at oringen er hel og i orden, så de ikke lekker inn luft når båtens septikpumpe går.

Er lokket utett, suges det falsk luft og tanken blir ikke tømt. ( dette gjelder altså om dekkstømming slangen er koblet inn på hovedslangen)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Hvis det er elektrisk feil, så tror jeg ikke det er noe jeg lett finner ut av. 

Prøvde å åpne lokket til landtømmingen tidligere i sommer, men det har tydeligvis ikke vært brukt før og satt helt fast. Tenker kanskje at det kan være bryterpanelet som sender feil signal også. Landtømmingen går forøvrig rett ned i tanken. Det går flere slanger ut/inn av tanken, fra WC, landtømming, lufteslange og slangen som går gjennom skroget.

Hadde det kun vært at pumpen gikk konstant og tømmingen fungerte, så hadde det på en måte vært greit.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er et Jabsco el-toalett med et eget panel og det panelet har vært kranglete hadde jeg startet med panelet.  Hvis for eksempel panelet har styring for kjøring begge veien så kan det ha hengt seg opp slik at dette skjer.  Samtidig vil jeg anbefale deg å sette deg inn i hvordan dette systemet er koblet både el og slanger slik at du forstår det og kan ha reservedeler etc som gjør at du ikke får ødelagt båtturen din.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...