Jump to content

Korleis løysa stålboltar som sit langt inne i alu?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Løysing av gjenstridige boltar er ein gjengongar her på BP, men her er ein "ny" problemstilling.

Eg vonar einkvan har gode råd.

 

Eg må demontera ankervinsjen. Taunokk og kabelaret er på eine sida av eit loddrett skott.

Motor og gir er på andre sida.

Nokk og kabelar må kanskje av.

Det er seks umbrakoboltar i sida på nokken. Horisontal nokk.

Umbrakonøkkelen som høver er 4-5 mm i "diameter".

Nokken er av alu,

Umbrakoboltane er forsenka 3-4 cm inn i aluen.

Det gjer det vanskeleg å koma til med gassvarmar, for å varma boltane.

Eg lurar på å kjøpa ein stor loddebolt, og bytta spissen ut med ein umbrakonøkkel.

Då kan eg kanskje få varma boltane, og lettarer får dei ut.

 

Einkvan med synspunkt eller gode forslag?

 

Eg har sjølvsagt freista rikeleg med 5-56.

 

 

Ask

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem med en fallwinch i sommer. To av fire skruer var ikke til å rikke. Prøvde alle kjente triks uten resultat. Enden på visa var å bore ut hodet. Startet med et lite bor i senter inne i "nøkkelhullet" og økte på til hodet falt av. Fikk dermed av huset og gikk løs på skruetappene med varme og en god vannpumpetang. Problemet som dukket opp etterpå var å få tak i tilsvarende skruer. Men det var en annen historie. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for tips.

Kor får ein kjøpt pentetrerande oljer? Er det skilnad på kvaliteten?

 

Eg har ein dor er trur høver, og skal prøva å gje boltane eit kakk. Diverre er det ikkje sikkert det er plass til å svinga hammaren.

 

Boring er siste utveg, òg eg er heller ikkje sikker på om eg kjem til med drillen....

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som Eureka nevnte, "behandle" bolten med slag. Spørs jo hvor godt du kommer til osv men om du kommer til med et metall mot bolten som mellomstykke i ulike vinkler og kan slå på metallet. Jeg pleier å ta meg god tid og gir bolten godt med juling før jeg prøver å løsne. Fra alle tenkelige vinkler som er mulig og så hardt som jeg tør uten å risikere å ødelegge noe før jeg har begynt. Dvs gjerne et par slag som jeg håper går bra, om du skjønner :-) Også om du har mulighet å jobbe litt med godset rundt/bak boltene? Alu er jo mykere enn bolten så det kan kanskje være det enkleste?

 

Ideen med loddebolt likte jeg godt. De minste blåselampene jeg vet om er sånn små creme brulé blåsere, litt større enn en lighter men med spiss og konsentrert blåflamme som varmer effektivt. Hvis du klarer å sikte deg inn med en sånn...?

Link to post
Share on other sites

Kor får ein kjøpt pentetrerande oljer? Er det skilnad på kvaliteten?

 

jeg har hatt bra erfaring med rustløsere av freeze shock typen, f.eks 

https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/rustloser/rustloser-rost-off-blue-ice

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Synes MR.Hildes forslag var bra. Forsøk først å løsne dem uten å ta hardt i. Går ikke dette så bor vekk hodet.

Så lenge det stikker en bit av bolten ut er sjansen god for at den lar seg løsne ved å varme den opp.

Mye avhenger av dimensjonen på bolten. Er den 8mm vil den selvsagt tåler langt større moment før den knekker enn en 6 mm.

Men selv 8mm bolter knekker om de er korrodert skikkelig fast i aluminium.

 

Apropos dette så ville det vært nyttig å vite ca hvor mye moment bolter tåler før de knekker.

Jeg har sett dette ifm glødeplugger på dieselmotorer hvor en knekt plugg kan koste mye å fjerne.

Link to post
Share on other sites

Unbrako i metriske dimensjoner har en tilsvarende TORX størrelse som "nesten" passer.

Jeg banker denne Torx'n inn. Slagene gjør nytte og Torx'n tålen større moment enn unbrako.

Om du har delvise eller helt rundskrudde Torx er metoden gull.

Ett sett med korte og lange Torx for du for ca 140kr på velkjente varehus for bil.

 

Om du kjenner noen som driver med NDT/NDE (røntgen/magnetpulver/penetrant/ultralyd osv) så har folk i den bransjen tilgang til Penetrant (okseblod),en rød veske som er noe av det som krabber inn i de minste spaltene..

Men, det setter lett varig farge på ting.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med fastsittende skruer er penetrerende olje at ett eller annet slag, det viktigste er tiden det får virke. La det virke i dager eller uker, jo lenger dess bedre. Fluid Film som blir nevnt bruker jeg stadig, og det er veldig bra til formålet, forutsatt at du gir det god tid, det kryper i månedsvis.

Link to post
Share on other sites

Unbrako i metriske dimensjoner har en tilsvarende TORX størrelse som "nesten" passer.

Jeg banker denne Torx'n inn. Slagene gjør nytte og Torx'n tålen større moment enn unbrako.

Om du har delvise eller helt rundskrudde Torx er metoden gull.

 

om man i tillegg har slipepasta på bitsen så får man enda litt ekstra grep: 

http://tradetools.co.nz/products/2820380

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det gjer det vanskeleg å koma til med gassvarmar, for å varma boltane.

Eg lurar på å kjøpa ein stor loddebolt, og bytta spissen ut med ein umbrakonøkkel.

Då kan eg kanskje få varma boltane, og lettarer får dei ut.

 

Einkvan med synspunkt eller gode forslag?

 

Bildet av montasjen vil alltid gjøre det lettere å komme med råd (hint hint...)

 

Ellers.

Er det mutter på undersiden, eller sitter skruene rett i godset?

 

Du beskriver å varme opp skruene. Det blir litt feil, du må varme opp mutterene/godset de er skrudd i. Skruen skal evt. kjøles ned for å krympe.

 

Vanligvis er det en utfordring med rustfrie skruer som er montert i aluminium. Det har en tendens til å bli korrosjon som sprenger kraftig i gjengeforbindelsen. Denne korrosjonen blir som et hvitt hardt belegg. Hvis du gjør som anbefalt over med å påføre litt slag, evt med slagtrekker, kan du kanskje klare å knuse dette belegget til pulver. Pass på å bruke en unbracobits av god kvalitet så slipper du å runde sporet.

 

Ellers er vel alltid varme det beste, men altså ikke på skruen.

Link to post
Share on other sites

Denne er hvert vær krone og et slag eller to for å trekke til er mitt tips før en løsner. og noen ganger sammen med SHOCK SPRAY . 

 

  bilde

 

Litt større bilde.

 

Men en batteridrevet slagtrekker er kanskje vel så bra.

 

http://www.dinside.no/bolig/bosch-gdx-18-v-ec-borstelos-slagtrekker/61217883

 

Funker til og med på hjulmuttere/bolter

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Unbrako i metriske dimensjoner har en tilsvarende TORX størrelse som "nesten" passer.

Jeg banker denne Torx'n inn. Slagene gjør nytte og Torx'n tålen større moment enn unbrako.

Om du har delvise eller helt rundskrudde Torx er metoden gull.

Ett sett med korte og lange Torx for du for ca 140kr på velkjente varehus for bil.

 

Om du kjenner noen som driver med NDT/NDE (røntgen/magnetpulver/penetrant/ultralyd osv) så har folk i den bransjen tilgang til Penetrant (okseblod),en rød veske som er noe av det som krabber inn i de minste spaltene..

Men, det setter lett varig farge på ting.

Hei

 

Takk for mange gode tips. Ankervinsjen rauk på siste turen i år, så eg har god tid. Eg skal freista med penetrerande olja fyrst, og den shock sprayen. Eg skal òg la det virka i vekesvis. Det høver godt, då båten ligg tre timar frå der eg bur.

Dette kan bli ein langvarig tråd.... :smiley:

 

Det med torx kan vera ein god idee, men boltane er i forseinka hol 3-4 cm inne i godset, at eg vil aldri koma til å få ut att bitsen om den heng fast. i umbrakobolten.

Dersom det er alu-nokken som skal varmast blir det lettare, men det godset er mykje større/krev meir varme.

 

Bilete er bra, men eg er dårleg på data og har for lengst gjeve opp å legga inn bilete her på BP.

 

Eg skal ta nokre bilete neste gong eg er i båten, og freista igjen.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Umbrakonøkkelen som høver er 4-5 mm i "diameter".

Det med torx kan vera ein god idee, men boltane er i forseinka hol 3-4 cm inne i godset, at eg vil aldri koma til å få ut att bitsen om den heng fast. i umbrakobolten.

Dersom det er alu-nokken som skal varmast blir det lettare, men det godset er mykje større/krev meir varme.

 

Bilete er bra, men eg er dårleg på data og har for lengst gjeve opp å legga inn bilete her på BP.

 

 

4-5mm kan det være 3/16 tomme  4,762 mm

 flere lengder

http://www.aeo.no/node/345715

Laste opp bilder

https://baatplassen.no/i/topic/114116-laste-opp-bilder/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...