Ask Startet 24.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2016 Hei Løysing av gjenstridige boltar er ein gjengongar her på BP, men her er ein "ny" problemstilling. Eg vonar einkvan har gode råd. Eg må demontera ankervinsjen. Taunokk og kabelaret er på eine sida av eit loddrett skott. Motor og gir er på andre sida. Nokk og kabelar må kanskje av. Det er seks umbrakoboltar i sida på nokken. Horisontal nokk. Umbrakonøkkelen som høver er 4-5 mm i "diameter". Nokken er av alu, Umbrakoboltane er forsenka 3-4 cm inn i aluen. Det gjer det vanskeleg å koma til med gassvarmar, for å varma boltane. Eg lurar på å kjøpa ein stor loddebolt, og bytta spissen ut med ein umbrakonøkkel. Då kan eg kanskje få varma boltane, og lettarer får dei ut. Einkvan med synspunkt eller gode forslag? Eg har sjølvsagt freista rikeleg med 5-56. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Hilde Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Hadde tilsvarende problem med en fallwinch i sommer. To av fire skruer var ikke til å rikke. Prøvde alle kjente triks uten resultat. Enden på visa var å bore ut hodet. Startet med et lite bor i senter inne i "nøkkelhullet" og økte på til hodet falt av. Fikk dermed av huset og gikk løs på skruetappene med varme og en god vannpumpetang. Problemet som dukket opp etterpå var å få tak i tilsvarende skruer. Men det var en annen historie. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Penetrerende olje, penetrating oil, er kanskje bedre enn andre sprayer på boks,- ihverfall i navnet. Husker noen her snakket om å "sjokke" boltene ved å gi dem et bestemt kakk med hammer. Da kan gjengene få den ørlille bevegelsen slik at de slipper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Hei Takk for tips. Kor får ein kjøpt pentetrerande oljer? Er det skilnad på kvaliteten? Eg har ein dor er trur høver, og skal prøva å gje boltane eit kakk. Diverre er det ikkje sikkert det er plass til å svinga hammaren. Boring er siste utveg, òg eg er heller ikkje sikker på om eg kjem til med drillen.... Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Forsøk Fluid film fra Rettedal bilkontroll, eller en av deres forhandlere Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 umbrakobits med minst mulig slark, og en slagtrekker brukt forsiktig kan gå. Det blir sjokking samtidig som vridning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Penetrerende olje har vel de fleste sånne mekkebutikker. Tror jeg kjøpe det på mekonomen. De har det sikkert på bilextra også.. Du har sikkert bare ikke sett etter i spray- på-boks-hylla :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Siste utvei kan være å bruke rå makt. Unbrakobolter som blir overbelastet vil som regel ryke i overgangen mellom stammen og hodet. Da slipper du å bore vekk hodet . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Som Eureka nevnte, "behandle" bolten med slag. Spørs jo hvor godt du kommer til osv men om du kommer til med et metall mot bolten som mellomstykke i ulike vinkler og kan slå på metallet. Jeg pleier å ta meg god tid og gir bolten godt med juling før jeg prøver å løsne. Fra alle tenkelige vinkler som er mulig og så hardt som jeg tør uten å risikere å ødelegge noe før jeg har begynt. Dvs gjerne et par slag som jeg håper går bra, om du skjønner :-) Også om du har mulighet å jobbe litt med godset rundt/bak boltene? Alu er jo mykere enn bolten så det kan kanskje være det enkleste? Ideen med loddebolt likte jeg godt. De minste blåselampene jeg vet om er sånn små creme brulé blåsere, litt større enn en lighter men med spiss og konsentrert blåflamme som varmer effektivt. Hvis du klarer å sikte deg inn med en sånn...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Kor får ein kjøpt pentetrerande oljer? Er det skilnad på kvaliteten? jeg har hatt bra erfaring med rustløsere av freeze shock typen, f.eks https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/rustloser/rustloser-rost-off-blue-ice Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Synes MR.Hildes forslag var bra. Forsøk først å løsne dem uten å ta hardt i. Går ikke dette så bor vekk hodet. Så lenge det stikker en bit av bolten ut er sjansen god for at den lar seg løsne ved å varme den opp. Mye avhenger av dimensjonen på bolten. Er den 8mm vil den selvsagt tåler langt større moment før den knekker enn en 6 mm. Men selv 8mm bolter knekker om de er korrodert skikkelig fast i aluminium. Apropos dette så ville det vært nyttig å vite ca hvor mye moment bolter tåler før de knekker. Jeg har sett dette ifm glødeplugger på dieselmotorer hvor en knekt plugg kan koste mye å fjerne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Unbrako i metriske dimensjoner har en tilsvarende TORX størrelse som "nesten" passer. Jeg banker denne Torx'n inn. Slagene gjør nytte og Torx'n tålen større moment enn unbrako. Om du har delvise eller helt rundskrudde Torx er metoden gull. Ett sett med korte og lange Torx for du for ca 140kr på velkjente varehus for bil. Om du kjenner noen som driver med NDT/NDE (røntgen/magnetpulver/penetrant/ultralyd osv) så har folk i den bransjen tilgang til Penetrant (okseblod),en rød veske som er noe av det som krabber inn i de minste spaltene.. Men, det setter lett varig farge på ting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Går an å prøve med kjølespray. Har brukt det på gammel med stort hell før. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
marius Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Min erfaring med fastsittende skruer er penetrerende olje at ett eller annet slag, det viktigste er tiden det får virke. La det virke i dager eller uker, jo lenger dess bedre. Fluid Film som blir nevnt bruker jeg stadig, og det er veldig bra til formålet, forutsatt at du gir det god tid, det kryper i månedsvis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Unbrako i metriske dimensjoner har en tilsvarende TORX størrelse som "nesten" passer. Jeg banker denne Torx'n inn. Slagene gjør nytte og Torx'n tålen større moment enn unbrako. Om du har delvise eller helt rundskrudde Torx er metoden gull. om man i tillegg har slipepasta på bitsen så får man enda litt ekstra grep: http://tradetools.co.nz/products/2820380 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Eg har god tru på dette med slag, ikkje so tunge slag at bolten eller verktøyet brekker, men mange slag. Dermed so er mi meining at ein luftdriven muttertrekker med ein umbracobits på må vera bra, antagelig det verktøyet som sler mest effektivt. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 (redigert) Denne er hvert vær krone og et slag eller to for å trekke til er mitt tips før en løsner. og noen ganger sammen med SHOCK SPRAY . Redigert 24.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Det gjer det vanskeleg å koma til med gassvarmar, for å varma boltane. Eg lurar på å kjøpa ein stor loddebolt, og bytta spissen ut med ein umbrakonøkkel. Då kan eg kanskje få varma boltane, og lettarer får dei ut. Einkvan med synspunkt eller gode forslag? Bildet av montasjen vil alltid gjøre det lettere å komme med råd (hint hint...) Ellers. Er det mutter på undersiden, eller sitter skruene rett i godset? Du beskriver å varme opp skruene. Det blir litt feil, du må varme opp mutterene/godset de er skrudd i. Skruen skal evt. kjøles ned for å krympe. Vanligvis er det en utfordring med rustfrie skruer som er montert i aluminium. Det har en tendens til å bli korrosjon som sprenger kraftig i gjengeforbindelsen. Denne korrosjonen blir som et hvitt hardt belegg. Hvis du gjør som anbefalt over med å påføre litt slag, evt med slagtrekker, kan du kanskje klare å knuse dette belegget til pulver. Pass på å bruke en unbracobits av god kvalitet så slipper du å runde sporet. Ellers er vel alltid varme det beste, men altså ikke på skruen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Denne er hvert vær krone og et slag eller to for å trekke til er mitt tips før en løsner. Hvordan virker den? Slår du på den med hammer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Yepp, og den vrir et lite hakk på hvert slag. Da får du fullt trykk akkurat når det vrir, funker godt det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Prøv og teite bolten litt, gi den ett kraftig kakk i toppen så prøver du å løyse den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 (redigert) Denne er hvert vær krone og et slag eller to for å trekke til er mitt tips før en løsner. og noen ganger sammen med SHOCK SPRAY . Litt større bilde. Men en batteridrevet slagtrekker er kanskje vel så bra. http://www.dinside.no/bolig/bosch-gdx-18-v-ec-borstelos-slagtrekker/61217883 Funker til og med på hjulmuttere/bolter Redigert 25.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 (redigert) Batteridrevet slagtrekker ja, men da må den ha justerbart moment, så en ikke knekker skruen/bolten. Redigert 25.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Unbrako i metriske dimensjoner har en tilsvarende TORX størrelse som "nesten" passer. Jeg banker denne Torx'n inn. Slagene gjør nytte og Torx'n tålen større moment enn unbrako. Om du har delvise eller helt rundskrudde Torx er metoden gull. Ett sett med korte og lange Torx for du for ca 140kr på velkjente varehus for bil. Om du kjenner noen som driver med NDT/NDE (røntgen/magnetpulver/penetrant/ultralyd osv) så har folk i den bransjen tilgang til Penetrant (okseblod),en rød veske som er noe av det som krabber inn i de minste spaltene.. Men, det setter lett varig farge på ting. Hei Takk for mange gode tips. Ankervinsjen rauk på siste turen i år, så eg har god tid. Eg skal freista med penetrerande olja fyrst, og den shock sprayen. Eg skal òg la det virka i vekesvis. Det høver godt, då båten ligg tre timar frå der eg bur. Dette kan bli ein langvarig tråd.... Det med torx kan vera ein god idee, men boltane er i forseinka hol 3-4 cm inne i godset, at eg vil aldri koma til å få ut att bitsen om den heng fast. i umbrakobolten. Dersom det er alu-nokken som skal varmast blir det lettare, men det godset er mykje større/krev meir varme. Bilete er bra, men eg er dårleg på data og har for lengst gjeve opp å legga inn bilete her på BP. Eg skal ta nokre bilete neste gong eg er i båten, og freista igjen. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Umbrakonøkkelen som høver er 4-5 mm i "diameter". Det med torx kan vera ein god idee, men boltane er i forseinka hol 3-4 cm inne i godset, at eg vil aldri koma til å få ut att bitsen om den heng fast. i umbrakobolten. Dersom det er alu-nokken som skal varmast blir det lettare, men det godset er mykje større/krev meir varme. Bilete er bra, men eg er dårleg på data og har for lengst gjeve opp å legga inn bilete her på BP. 4-5mm kan det være 3/16 tomme 4,762 mm flere lengder http://www.aeo.no/node/345715 Laste opp bilder https://baatplassen.no/i/topic/114116-laste-opp-bilder/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.