Nidelv79 Startet 26.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2016 Hei! jeg har et problem med min volo penta md2b fra 1972, den ble renovert i 2014. men i de siste har jeg hatt problemer når jeg gasser opp mellom 1500-2100 omdreininger at den begynner og hoppe opp på turtall. også detter den ned igjen der den var. virker som den glipper en eller annen plass.. har tusjet på akslingen og strameskruen der for og se om akslingen "glipper" men det gjør den ikke. Noen andre forslag? er relativt uerfaren på båtmotor. kan det være tannhjula i gear som glipper ? takker for all tilbakemeldinger eller forslag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune Totland Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Er vel ikke "tannhjul" i gear på denne. Er en kon som holdes i inngrep ved hjelp av propellens trykk/strekk på akslingen for henholdsvis forover/bakk. Når kon/ belegg blir slitent kan det slure her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Det kommer ann på om du har RB kasse/gir eller MS kasse/gir. RB kassa har kon som går i inngrep, og bruker tykket fra propellen/propellakselen for å holde den i inngrep. Når du girer RB kassa (forover, fri, revers) så flytter propellakselen seg forover eller bakover (mener å huske at den fytter seg mellom 15 og 20 mm fra forover til bakover) Her er det flere ting som kan innvirke, mye groer på prop. aslingen. Treghet i stevnlageret evnt. i pakkboksen. MS kassa bruker tannhjul, og kan så vidt jeg vet ikke glippe. Da må det være et gåent lager eller et tannhjul, og da vil du høre ulyder. Har verkstedhånbok for både motor, og RB gir hvis du er interesert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Dersom MD2B/11C varierer opp og ned på turtall på et område uten at du rører gasspådraget kan en mulig årsak være at sentertappen i regulatoren har dannet en liten "grop" i platen på armen den går imot slik at den "vandrer" opp og ned av denne "gropen" og derved endrer brennstoffmengden i kortere eller lengre intervaller. Er dette årsaken, bør regulatorarmen byttes, alt. platen på armen slipes glatt igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv79 Svart 27.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 det er en RB gir gasse ja. det jeg kan nemne også når den hopper på turtall så kjenner du at den slutter og drar på propellen før den tar tak igjen. du kjenner på en måte at båten går i "fri", før den går ner igjen på turtallet den stod på.. så kjører den normalt noen hundre meter så slipper den igjen.. dette skjer ikke før jeg stiger over 1500omdreininger på lavt turtall går det fint.. er når jeg går opp 1800-21000 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Det var en litt bedre beskrivelse av problemet. Som nevnt tidligere flyttes propellaksel frem og tilbake for innkobling av forover resp. akterover. Årsaken til "sluring" kan ligge "utvendig" ved at aksel stoppes av at f.eks. propell går imot stevnlager eller girarm/overføring fra fjernkontroll ikke fører aksel langt nok frem. Alt. "innvendig", at "bremsebelegg" i skål som kon går imot er utslitt slik at kon "bunner" i skål, "klossen" som fører aksel frem og tilbake er sliten, eller at belegget har løsnet/begynt å "smuldre" opp. Giret blir jo smurt av motoroljen og jeg har observert for en del år tilbake, at enkelte "moderne" motoroljer "angriper" belegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.