Jump to content

Colorline lager Tsunami i Oslofjorden


-morten-

Recommended Posts

http://forskning.no/2016/10/kiel-fergen-lager-tsunamier-i-oslofjorden

 

Dette synes nok mange langs vår værdhare kyst er komisk. At det kan være problemer med swell i avbildede havn, trenger man ikke å være noen ekspert på å skjønne!  Jeg kan skjønne at det spesifikke området kan være utsatt i og med den bunnbeskaffenhet den har. Jeg tviler på at skipsfartten kommer til å gjøre mye ang dette. Hvilket regelverk skal kunne hindre Colourline og andre store skip i å holde masjfart i en skipsled!

 

Nå bor jeg et stykke nord for Sinsen og har faktsik vært opp og ned norskekysten mange ganger. og har en hvis erfaring med sjø vær og vind langs kysten vår.

Min opplevelse der jeg har hytte i Trondheimsleia er at båtene nå lage MYE mindre dønninger i havna vår enn de gjorde for 20-25 år siden!  De gamle hurtigrutene lagde veldige dønninger inne i havna vår, men de nye merkes knapt at de har passert, selv om de har mange ganger deplasement og størrelse! De Cruiseskipene som går i skipsleia blir det skjeldent noe store dønninger av! I tilleg til dønninger fra båter har vi jo også en forksjell på flo og fjære på opptil 2,5m, men brygger hus moloer og fortøyninger er jo bygget i hennhold til det!! Jeg tror hovedproblemet er bygging for nært vannkanten og konstruksjoner som ikke er sterke nok etter påkjenningene de utsettes for. Colourlinebåtene har jo gått i mange år nå, og det er jo litt rart at dette ikke er blitt klaget på tidligere!

Link to post
Share on other sites

Mulig du og andre finner dette komisk. Det er ikke sikkert at de som eier anlegg i vannkanten som ble bygget på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet finner det like fornøyelig. Skadene på naturen kan bli nokså omfattende, etter hva jeg forstår. Men nå har myndighetene sprengt vekk en del grunner innover i fjorden for at større skip skal kunne anløpe Oslo havn, så problemet blir neppe mindre. Noe sikkert de involverte myndigheter har tatt med i betraktningen, og er villig til å sette inn kompenserende tiltak. Som det så smukt heter.

 

Å sammenligne Trondheimsfjorden med indre Oslofjord er vel å trekke parallellene litt for langt. Samme gjelder for så vidt å trekke paralleller til områder med stor forskjell på flo og fjære. Indre Oslofjord har ikke noe særlig av det grunnet naturlige forhold.

Link to post
Share on other sites

Helt klart at ting som har historisk verdi og verneverdige bygninger bør værnes og skjermes! Det er det ingen tvil om! derimot folk med over middels lommebok som har fått trenert det å sett opp ting ved vannkanten i moderne tid har jeg ingen sympati for! For folk langs vår barske kyst og som er vant til røffe forhold blir dette spessielt! Det var ingen samenlikning med Oslofjorden og Trondheimsleia foruten at store skip går like nært land her enkelte steder, som i Oslofjorden. Jeg vet jo at det er stor forskjell på åpene kyststrekninger og innlandsfjorder, selv om det kan være røft i en del av våre fjorder også. Jeg tror penger og kjøpekraft er sterkere enn noen få klager langs fjorden, slik at det er lite sansynlig at Colourline eller andre lasteskip vil sette ned hastigheten i skipsleia fra f.eks 20-15knop.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra artikkel det er linket til.

Har de som kommenterer her virkelig lest artikkelen og/eller opplevd tsunamien fra Colorline?

 

Da anbefaler jeg å legge deg på anker i feks håøybukta. En flott bukt, uten fare for bølger ol, men tsunami fra Colorline.

Dere kan også prøve det samme ved Steilene, og helt sikkert mange andre steder.

OBS: Stor fare for skader på egen og nærliggende båter!

 

Og det er en veldig stor forskjell på bølger og tsunami!

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal kjøres så fort inne i Oslofjorden, også ser vi ofte at farten senkes når de kommer ut på havet.

Jeg kan heller ikke forstå at ett rederi får lov å gjøre så mye skader på andres eiendom og båter.

 

Min anbefaling til alle: Ikke bruk Colorline før de kommer med eneste løsning: Saktere fart fra Drøbak og videre innover.

Det er nok den letteste veien til mål. "money talks"

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje årsaken til den høye farten ligger mest i at de må ha god fart for å kunne styre godt. Er mye areal over vannlinja i forhold til det som er under. Men de klarer nok å  styre like godt i 15 som i 20 knop. Stod ikke noe i artikkelen om at skadene var gjeldende i stor skala, er de det?

Link to post
Share on other sites

Min anbefaling til alle: Ikke bruk Colorline før de kommer med eneste løsning: Saktere fart fra Drøbak og videre innover.

Det er nok den letteste veien til mål. "money talks"

 

Mener du dette? Skal alle brukere av colorline slutte å benytte seg av disse fordi det kommer noen bårer en meter oppover strandsonene enkelte plasser? Hva med de som har svake brygge/kai anlegg forsterker eller modifiserer disse, slik at de tåler påkjenningen av naturkreftene som rår i området?

Link to post
Share on other sites

De tsunamiene er veldig fasinerende. Veldig annerledes enn vanlige bølger - hele nivået flytter seg i høyde, og ved land også innover. Voldsomme krefter. Utfordrene å bade i - det er ganske ukurrant å være lite svømmedyktig sitter du på grunna når dette kommer. Indre Oslofjord hender det jo at noen oppholder seg i strandsonen. Det er et videoklipp av en slik i en gammel tråd her på bp, men det var en relativt liten tsunami.

 

Mener skipstrafikken i gamle dager hadde en fartsbegrensning så langt inne på 15 knop - er den opphevet? Styrefart kan jeg ikke forstå er problematisk - når man ser hvilken presisjon som er ved til og fralegging i indre havnebasseng i kraftig vind ser det ut som de har god kontroll på denne skuta.

Link to post
Share on other sites

Meget interessant artikkel :-)

 

Har fartet rundt i dette området hele livet og har lagt godt merke til fenomenet opp gjennom årene. Er ikke bølgene i seg selv som er problemet, men mengden vann noen av disse skipene setter i bevegelse som en konsekvens av sin størelse og fart som gjør store utslag i visse havner og steder pga grunn og dybdeforholdene i området.

 

Gjestehavna i Drøbak, f,eks er vel de senere åren blitt kjent som et sted man ikke vil ligge om man ikke vil risikere bøyde rekker og avrevede kryssholt: https://baatplassen.no/i/topic/127524-drøbak-gjestehavn-trygg-havn/

Bryggeanlegget på Husvikholmen har vel også slitt med skader. Selv i Vollen som ligger langt unna skipsleden på andre siden av fjorden i Asker går det hardt for seg til tider i visse deler av havna.

 

Dette er ikke noe som har oppstått nylig, men mange mener de to nyere color-fergene er de som merkes best til tider. Ikke fordi de er de største skipene som går i fjorden, men pga at de ofte går litt fort på de stedene som er nevnt i artikkelen.

 

Ligger ofte på Oscarsborg, og inne i havna på baksiden av Kaholmen merker man godt når det er "color-tid". Noen ganger blir det skikkelig svell rundt bryggeanlegget, andre ganger merkes det knapt. Flere faktorer som spiller inn, bl.a strøm og vannstand (merker det best på lavvann), men farten har utvilsomt mest å si. Spesielt på sydgående rute.

De største cruiseskipene merkes som regel knapt da de som oftest går under 10/12 knop..

 

De gangene jeg opplevd mye drag i havna har jeg sjekket tracket til color line på MarineTraffic og ser en klar sammenheng mellom draget og farten skipet har mellom Askholmene og Nordre Kaholmen. Forskjellen på 12/13 og 16/18 knop og hvor sent den slakker av før Oscarsborg er enorm.

 

Som artikkelen sier, gir en 20% økning eller reduksjon av fart gir en 60% økning/ reduksjon av bølgene. Den såkalte tsunamien kan bli opptil 1,5 meter høy. Høres ikke så mye ut, men i havner og viker med en vanndybde på 1-2-3 eller 5 meter settes en stor prosentdel av vannet i bevegelse når vannstanden skal opp og ned 3 ganger på noen titalls sekunder.

 

En kompis' familie har hytte ved Nesoddtangen hvor jeg har vært mye opp gjennom årene. Der er det en vik som er ca 20 meter meter lang med en bredde på ca 15 meter, skrånende til 5 meter innerst. Dybden går fra 2-3 meter ytterst til null ved stranda innerst.

Det som skjer er at man plutselig ser at vannet blir sugd ut av bukta før det flommer tilbake som en minitsunami. Dette skjer i en 4-5 omganger hvor den midterste er den sterkeste. På det meste har jeg sett det har blitt tørrlagt ut til omtrent skulderdybde.

 

Samtidig som dette skjer ser man baugen på en av danskebåtene eller annet stort skip som setter opp farten ved Bygdøy etter Dyna fyr på vei ut. Jo større båt og høyere fart, jo større effekt.

Dette er ca 1,5 nm før skipet er på høyde med bukta og man har hele lysakerfjorden mellom, så helt utrolig fascinerende hvor mye vann som settes i bevegelse på så stor avstand så langt foran skipet :-)

Link to post
Share on other sites

Styrefart kan jeg ikke forstå er problematisk - når man ser hvilken presisjon som er ved til og fralegging i indre havnebasseng i kraftig vind ser det ut som de har god kontroll på denne skuta.

 

 

Styrer ikkje i indre havn, då manøvrerer men, med tunnelthrustere og hovedmotor(er). Styrefart er den minste hastighet for å opprettholde kursen med minimale rorutslag. Se for deg å kjøre en båt med utenbordsmotor/hekkagregat i sakte fart, då har du ikkje Styrefart.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du dette? Skal alle brukere av colorline slutte å benytte seg av disse fordi det kommer noen bårer en meter oppover strandsonene enkelte plasser? Hva med de som har svake brygge/kai anlegg forsterker eller modifiserer disse, slik at de tåler påkjenningen av naturkreftene som rår i området?

Det mener jeg absolutt! Oslofjorden blir brukt av mange mennesker, antagelig flere en som bruker Colorline......

Dette har ikke med naturlige naturkrefter å gjøre, men kun lagd av store båter med for høy fart.

Og har ingen ting med noen bølger å gjøre, men at vannstanden går opp og ned. Voldsomme krefter!

Det er 1 enkel løsning, saktere fart!

Tror, jeg understreker tror, ikke de trenger 15-20 knop for å kunne styre sikkert......

Link to post
Share on other sites

På Steilene har både flytebrygga og landbrygga til Nesodden kystlag fått skader pga. Color Lines tsunamier. Ingen tør lenger å ha båtene sine liggende der, og flere båter er  skadet/sunket. Klager på farten har ikke ført fram. 

Håper at denne nye oppmerksomheten kan få kapteinene til å senke farten. Det er bare tull at de må ha 15 knop++ i "styrefart" i et så beskyttet og smalt område. Og hvis de skal "holde ruten" til Kiel, kan de jo bare sette opp farten etter Færder. Men det er kanskje et oljeøkonomisk spørsmål?

Link to post
Share on other sites

Det er noen som vrøvler en del her. Hvis et skip må holde 15 knop for å opprettholde styrefart, hvordan kommer de seg da gjennom Drøbaksundet og mellom Høya og Nesoddlandet? Ta en titt på kartet.

 

For en del år tilbake, minst 15, ble det foretatt en undersøkelse i forbindelse med rekreasjonsområder tilknyttet Oslofjorden. Da kom man til at det var mer enn 2 mill. mennesker som bodde mindre enn en time fra strandsonen. Altså, i landssammenheng, nokså tett.

Link to post
Share on other sites

En interessant artikkel. Det er mange som har gått og grublet på dette.

At det trengs 15 knop for "styrefart" er med respekt å melde bare tull.

I Sandefjordsfjorden er det 5 knop fra Tranga og inn. Ingen av de tre store fergene som går der har noe problemer.

OBS. Gjelder ikke på den værharde del av kysten hvor de tøffe karane bor.

 

Når det gjelder befolkning. Halve Norges befolkning bor innenfor 15 mil fra Rådhusplassen.

Fratrukket det som er Sverige og det som er vann.

Link to post
Share on other sites

Det er noen som vrøvler en del her. Hvis et skip må holde 15 knop for å opprettholde styrefart, hvordan kommer de seg da gjennom Drøbaksundet og mellom Høya og Nesoddlandet? Ta en titt på kartet.

 

For en del år tilbake, minst 15, ble det foretatt en undersøkelse i forbindelse med rekreasjonsområder tilknyttet Oslofjorden. Da kom man til at det var mer enn 2 mill. mennesker som bodde mindre enn en time fra strandsonen. Altså, i landssammenheng, nokså tett.

 

Det er blitt målt ca. 15 knop forbi Steilene, men de setter farten betydelig ned når de nærmer seg Håøya og søndre Langåra.

Link to post
Share on other sites

Det mener jeg absolutt! Oslofjorden blir brukt av mange mennesker, antagelig flere en som bruker Colorline......

Dette har ikke med naturlige naturkrefter å gjøre, men kun lagd av store båter med for høy fart.

Og har ingen ting med noen bølger å gjøre, men at vannstanden går opp og ned. Voldsomme krefter!

Det er 1 enkel løsning, saktere fart!

Tror, jeg understreker tror, ikke de trenger 15-20 knop for å kunne styre sikkert......

Har ikke nevnt naturlige naturkrefter, men naturkrefter. Vet ikke om forslaget ditt er en enkel løsning? At dette rammer mange mennesker er det ingen tvil om, men jeg kommenterte problemet med eldre brygg/kai anlegg som blir ødelagt av erosjon, jeg satt ikke på info som sier at dette plager potensiellt 2mill som bor i området. Mitt poeng er at en må gå rette veien for å få løsning på problemet, då er det myndighetene som rår over dette området som må sette ned maks tillatt seilingsfart.

Link to post
Share on other sites

Det er noen som vrøvler en del her. Hvis et skip må holde 15 knop for å opprettholde styrefart, hvordan kommer de seg da gjennom Drøbaksundet og mellom Høya og Nesoddlandet? Ta en titt på kartet.

 

For en del år tilbake, minst 15, ble det foretatt en undersøkelse i forbindelse med rekreasjonsområder tilknyttet Oslofjorden. Da kom man til at det var mer enn 2 mill. mennesker som bodde mindre enn en time fra strandsonen. Altså, i landssammenheng, nokså tett.

 

Det kan godt hende jeg vrøvler! Jeg skal ikke være bastante i mine utsagn når det gjelder farten for å styre. Men når jeg ser hvilken fart slike fartøy bruker rundt om på kloden ved havneanløp, så har jeg tenkt mer enn en gang på hva som skjer hvis de skulle miste motorkraften i innseilingen, derfor regner jeg med at det er foretatt en risikovurdering (det gjøres i alle sammenhenger til sjøs no om dagen, på godt og vondt). Jo høyere farten er jo mer retningsstabil er ett fartøy, og disse fartøyene som er nevnt her med mye vindfang over vannlinja har nok stor avdrift. Det kreves mye motorkraft og rorutslag for å kompensere dette hvis en har lav fart, dvs si at en får redusert evne til å manøvrere når store deler av manøverutstyret allerede er i bruk for å kompensere for dette.

 

hvordan kommer de seg da gjennom Drøbaksundet og mellom Høya og Nesoddlandet. Det kan være at risikovurderingen ender opp med å holde lavere fart og mer kraft for å manøvrere, kontra å seile med høyere fart.

 

Det blir sagt lenger oppe at det er jo bare for Kapteinen å slakke av. Det kan hende, men ikke sikkert. Nå vet jeg ikke hvor travel trafikken er i Oslo området, men det foreligger det en plan for hvert enkelt fartøy med inn/utseilings vinduer. Dette må følges ellers så kan en miste dyrbar tid (for tiden er dyrbar hvis du selv forårsaker den). Men dette kan selvfølgelig justeres ifm med at fartøyene skal bruke lengre tid på innseilingen, altså redusert fart og dette må reguleres av myndigheter.

Link to post
Share on other sites

En interessant artikkel. Det er mange som har gått og grublet på dette.

At det trengs 15 knop for "styrefart" er med respekt å melde bare tull.

I Sandefjordsfjorden er det 5 knop fra Tranga og inn. Ingen av de tre store fergene som går der har noe problemer.

OBS. Gjelder ikke på den værharde del av kysten hvor de tøffe karane bor.

 

Når det gjelder befolkning. Halve Norges befolkning bor innenfor 15 mil fra Rådhusplassen.

Fratrukket det som er Sverige og det som er vann.

At det trengs 15 knop for "styrefart" er med respekt å melde bare tull. Det kan hende, men å bruke ord som "tull", er i min verden en selverkæring på manglende kunnskap om saken og det som ligger rundt.

I Sandefjordsfjorden er det 5 knop fra Tranga og inn. Ingen av de tre store fergene som går der har noe problemer. Hadde de hatt problemer, så tror jeg ikke de hadde fått lov til å foreta innseilingen, men de kan har større utfordringer på broa ombord, selv om det ser tilsynelatende ut som det går veldig bra.

OBS. Gjelder ikke på den værharde del av kysten hvor de tøffe karane bor. Tøffe karer, vet jeg ikke? Men ett virkelighetsnært forhold til sjø og hav, Ja! Har hatt besøk av båtvante slektninger fra Østlandet som har vært full i flir når de ser hordan vi førtøyer båter og brygger. Men det er sjelden at noen sliter seg eller søkker, så noe blir nå gjort på den rette måten opp langs kysten.

 

Når det gjelder befolkning. Halve Norges befolkning bor innenfor 15 mil fra Rådhusplassen.

Fratrukket det som er Sverige og det som er vann. Dette har ingenting med saken som denne tråden gjelder, men takk for informasjonen. Dette var jeg ikke klar over, men det har sin grunn i at jeg ikke ferierer eller oppholder meg i dette området.

Link to post
Share on other sites

Har ikke nevnt naturlige naturkrefter, men naturkrefter.

Den der tror jeg nesten du må forklare litt bedre.... Unaturlige naturkrefter?

 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hva du prøver å forsvare mask, Colorline sier jo selv at de har blitt enige om å redusere farten i området. Så problemet er vel bare at de forskjellige kapteinene på disse båtene velger å ikke følge pålegg fra ledelsen?

Link to post
Share on other sites

Den der tror jeg nesten du må forklare litt bedre.... Unaturlige naturkrefter?

 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hva du prøver å forsvare mask, Colorline sier jo selv at de har blitt enige om å redusere farten i området. Så problemet er vel bare at de forskjellige kapteinene på disse båtene velger å ikke følge pålegg fra ledelsen?

Naturkrefter som påvirker erosjon på strandsoner, har liten betydning om de er naturgenerert vind, strøm....eller av fartøyer med høy fart (Unaturlige naturkrefter om du vil)som ble brukt i ett tidligere innlegg som ett motargument til naturlige krefter.

 

Jeg skrev tidlig i innlegget at dette kunne være begrunnet i at det krevdes en viss styrefart. Og som du vet, så er det ofte at en stikker neven inn i ett vepsebol. Kvaliten på kommentarene synes jeg var lite utfyllende og derfor tok jeg meg tid til å begrunne mine 15knop som styrefart, sett fra mitt ståsted. Har nok ikke fått med meg at det allerede er klarert med Rederi at farten skal reduseres. Då er det jo saken løst før den startet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...