Jump to content

Prosjekt: Windy Ghibli 04 modernisering


Ghiblien

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

På forhånd beklager for et langt innlegg  :rolleyes:

 

Som et ganske ferskt medlem i dette forumet så har jeg brukt en del tid på å lese mange tråder med tips og triks, men også prosjekttråder som tydeligvis er en greie her inne. Det skjønner jeg godt da jeg selv leser igjennom disse trådene med stor interesse. Så da er det vel på sin plass at jeg også bidrar med dokumentasjon av mitt eget prosjekt. 

 

Liten forhistorie: Jeg kommer fra en båtglad familie med en fantastisk hytte på sørlandskysten. Faren min har eid flere utgaver av Nidelv 18 opp igjennom årene, og har fortsatt en av de sist produserte utgavene med en noe oppgradert motor som gjør at den beveger seg opp mot 50 knuter. Ganske morsom sak. I flere år tok han med meg innover Nidelva for å se på båtproduksjonen på fabrikken til Nidelv. Både til lands og til vanns ble båter inspisert. I forbindelse med dette så hørte det også med mye glaning og ofte en visitt på andre siden av elva, der Windy hadde sin produksjon. Et år under en inspeksjon så viste det seg at det nettopp var sjøsatt et smykke av en båt. Jeg falt pladask og ble forelsket med en gang. Der lå det nemlig en helt ny Windy 28 Ghibli og badet i solen. Husker ikke eksakt årstall, men dette er godt over 10 år siden, tipper nærmere 15. Husker at jeg tenkte at jeg aldri ville ha råd til noe slikt, jeg trengte ikke sjekke prisen engang for å vite det. Det oste så mye design og kvalitet at jeg bare lo av tanken.

 

Så har jo tiden gått, mye har skjedd og hva man kanskje en gang i tiden anså som en uvirkelig drøm har blitt realitet. I slutten av august slo jeg til og kjøpte meg en 2004 Ghibli. Det vil si jeg kjøpte den sammen med min far, men jeg er hovedaksjonær med god margin og omtaler båten som min  :giggle:. Til å ha en alder på 12 år er båten strøken, og motoren, en KAD 300 med nå i underkant av 700 timer er i god stand. 

 

MEN. Som så mange flere her inne så lider jeg av oppgraderingssyndromet. Veldig glad for å se flere likesinnede her inne, så det ikke bare er jeg som er fullstendig gal. Jeg bestemte meg nemlig for å oppgradere og modernisere den vakre damen. Målet mitt er noe som kan minne om noen av de sist produserte Ghibliene med et touch av den nye stilen til Windy som prikken over i'en. 

 

Det ene drar med seg det andre og til slutt har listen over ting som skal gjøres blitt veldig lang, og den består av følgende: 

 

  • Ettermontere ankervinsj på badeplattform
  • Ny automatisk kontroller til trimplan fra Mente
  • Nytt interiør i mørkegrå Niroxx
  • Trekk til bord i samme stoff og farge
  • Nye teak koppholdere
  • Pusse ned barskap og olje til ønsket finish
  • Nye lanterner, Hella Pro LED serien
  • Installere lys i cockpit og badeplattform
  • Reparere riper og små skader på skrog
  • Legge folie på store deler av skroget
  • Nye Windy decaler i speilfilm
  • Nytt dashbord
  • Nye bryterpaneler
  • Nye instrumenter
  • Garmin 12" kartplotter skal felles inn i ny dash
  • Meteor til Garmin
  • DAB adapter
  • VHF Radio
  • Ny havnekalesje i sort lightex (Uten logo)

 

Alt av arbeid som kreves ifm denne listen skal jeg gjøre selv med hjelp av min far og også en kamerat eller to. Eneste jeg har satt bort er dette med å fikse riper og sår på skroget, der har jeg en meget dyktig herremann til å gjennomføre arbeidet for meg, heldigvis.

 

To ting skiller seg ut fra listen som ekstra spennende:

 

Folieringen: Blitt frarådet dette av flere, samtidig som noen også har gode erfaringer. Jeg har fått tak i folie til en ok pris som gjør det ok for meg å teste dette. Om det ikke fungerer noe særlig så lever jeg fint med å fjerne den etter en sesong og heller legge ny gelcoat. (Ønsker ikke den blå stripen).

 

Nytt dashbord: Jeg har bestilt et flunka nytt dashbord fra Windy. Dette støpes i disse dager på fabrikken i polen, og leveres ferdig lakkert i grå nextel. Dashbordet er fra en Windy 29 Coho, så det er spennende om dette vil passe rett inn i Ghiblien. Min teori er at Coho'en har videreført dashbordet fra den siste Ghibli modellen. Om jeg ikke tar feil så fikk Ghiblien nytt dashbord i 2011, og min kvalifiserte gjetning er at dette var såpass nytt og flott at det ble videreført uten endring i Cohoen og at det er det samme den dag i dag. Såvidt jeg har forstått så er skroget på Cohoen det samme, men den er forlenget en fot i akter. Jeg har sjekket en del med både Windy i Norge og i Sverige, men ingen kan verifisere dette 100% for meg. De tror dog at jeg har rett og at det vil passe. Jeg har fått verifisert en del småting, som feks at teak-malene er identiske. Det blir spennende å se, men jeg har troen på at dette smetter rett inn! 

 

Ett tredje spenningsmoment, som ikke står på listen er det at jeg skal helst gjøre alt sammen før jul. Jeg har leid et oppvarmet lokale hvor arbeidet nå forhåpentligvis skal gjennomføres i de ledige helger som gjenstår før ribba, øl og aquaviten skal få kjørt seg. Jeg har allerede fått unna et par helger med arbeid og vil poste noen innlegg med bilder og oppdateringer fra disse. Videre så håper jeg at jeg klarer å oppdatere tråden fortløpende etterhvert som arbeidet går fremover. 

 

Kommentarer, tips og innspill vil settes stor pris på! 

 

Helt til slutt et bilde fra da overleveringsdagen: 

 

img_0805.png

 

 

-- 

Ghiblien

Link to post
Share on other sites

Hei Ghiblien, gratulerer så mye med flott båt  :thumbsup: . Alltid gøy med oppgraderinger av båt, jeg har holdt på med vår Grand Mistral siden 2009.

Siden du bygger nytt dashbord, her er et bilde av vårt. Jeg monterte et eget betjeningspanel til kartplotteren, du ser det til høyre, bak gasshåndtakene. Trodde før jeg monterte det at det egentlig ikke var nødvendig, men mere "kult" utstyr. Men, erfaringen har vist at underveis er det kun dette jeg bruker.Slipper da å ta blikket fra omgivelsene. Så, tenk på det når du bygger nytt dashbord.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I den første helgen ble følgende påbegynt:

 

  • Demontering av vindskjerm
  • Demontering av instrumenter i dashbord og merking av kabler
  • Demontering av dashbord
  • Nye lanterner og belysning i cockpit og badeplattform
  • Sår og skader i skroget

 

Først så gikk på vindskjermen, det gikk overraskende lett. Den satt i skruer og noe sika helt bakerst: 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så begynte jobben med å demontere instrumenter og brytere:

 

bilde

 

Nøye merking av kabler: 

 

bilde

 

bilde

 

Tomt dash (Litt sent i prosessen):

 

bilde

 

Demontering av dash gikk også ganske greit. Satt ganske godt i sika noen steder, og noen skruer satt litt vanskelig til. Men det gikk greit nok: 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Lys i cockpit ble påbegynt: 

 

bilde

 

Skruene som fulgte med lysene viste seg å ikke tåle så mye. Den ene knakk da vi forsøkte å stramme lyset helt inntil veggen. Dette resulterte til at vi innså at det må nye skruer til, helst med muttere så vi får strammet godt til fra baksiden. Denne jobben måtte derfor utsettes da det var søndag og rette skruedimensjoner var ikke å få tak i.

 

Lanterneutskiftingen som jeg trodde var en enkel affære viste seg å være det totalt motsatte. Jeg må få laget til en boks som utforing for ankerlanternen slik at den ikke forsvinner i festet sitt. De nye er nemlig mye grunnere enn de gamle, og må derfor fores ut. I tillegg til dette så passer ikke festene overens med det som er orginalt i båten. Orginale lanterner har horisontale skruehull, mens de nyinnkjøpte har vertikale. Her måtte jeg tilbake i tenkeboksen for å finne best mulig løsning. 

 

bilde

 

I tillegg til dette så ble det jobbet parallelt med riper og småskader på skroget. Dette kan kanskje se litt mer ut som "småskader", men der jeg valgte å slipe ut ganske mye var det noen små sprekker i gelcoaten som kunne tyde på en slagskade av noe slag. Ville derfor forsikre meg at dette ikke var noe jeg kom til å se igjen og ba om at det ble slipet så langt inn som nødvendig, slik at det ikke var antydning til sprekker. Det viste seg at man måtte ganske langt inn i fiberen på to steder og ny fiber ble lagt på.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dette var i grove trekk det som ble gjort første helg. Nytt innlegg kommer om ikke så lenge med helg nummer to.  :smiley:

 

--

Ghiblien 

Redigert av Ghiblien (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte at jeg også fikset displayet i turtelleren i mitt gamle instrument. Dette skjedde også den første helgen. På dette tidspunktet hadde jeg ikke bestemt meg for å handle nye instrumenter enda. Den beslutningen ble tatt ca 6 timer senere.  :lol: Har dessverre kun ett bilde, men det var et vellykket bytte  :thumbsup:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Ghiblien, gratulerer så mye med flott båt  :thumbsup: . Alltid gøy med oppgraderinger av båt, jeg har holdt på med vår Grand Mistral siden 2009.

Siden du bygger nytt dashbord, her er et bilde av vårt. Jeg monterte et eget betjeningspanel til kartplotteren, du ser det til høyre, bak gasshåndtakene. Trodde før jeg monterte det at det egentlig ikke var nødvendig, men mere "kult" utstyr. Men, erfaringen har vist at underveis er det kun dette jeg bruker.Slipper da å ta blikket fra omgivelsene. Så, tenk på det når du bygger nytt dashbord.

 

Tusen takk for det! Jasså, det var da som f... Jeg har kikket på en slik enhet til Garmin'en og tenkt at det er sikkert kjekt å ha om man marsjer langs kysten og trenger å betjene den i litt fart og sjø. Men så har jeg slått det fra meg igjen. Jeg takker for tipset og ser helt klart fordelen med en slik en. Går tilbake og vurderer enda en gang. 

 

Forøvrig så har jeg fått med meg mange innlegg fra deg og din båt, Bonus. Nydelig båt og vakkert dash. Jeg vurderer å gjøre noe av det samme som deg, felle inn instrumentene i en plate som monteres i det nye dashbordet. Istedet for å montere instrumentene rett i dashbordet, slik det gjøres i mange nye modeller. Det er jo ikke tvil om at det er praktisk å ha dette montert på en plate. 

Link to post
Share on other sites

Kongetråd! Og på denne tiden av året også da? Du virker jo til å ha en krystallklar plan og visjon på hvor du vil hen og ser frem til å se resultatet. At Ghibliene nå er blitt "så gamle" at det er tid for prosjekttråder er litt skremmende, men det er en annen diskusjon. Lekker skute er det uansett. Lykke til.....  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kongetråd! Og på denne tiden av året også da? Du virker jo til å ha en krystallklar plan og visjon på hvor du vil hen og ser frem til å se resultatet. At Ghibliene nå er blitt "så gamle" at det er tid for prosjekttråder er litt skremmende, men det er en annen diskusjon. Lekker skute er det uansett. Lykke til.....  :thumbsup:

 

Hyggelig at du liker tråden! Hehe, ja. Er kanskje ikke helt optimalt å drive med dette sånn "rett før" jul. Men så lenge motivasjonen er til stede så er det jo bare å klemme til!

Det skal sies at den er jo ikke "så gammel" spør du meg. Er nok bare jeg som er litt smågal. Og siden jeg endelig har fått kjøpt en så vil jeg ha den akkurat slik jeg ønsker meg. 

 

Ny oppdatering fra arbeidshelg nummer to kommer nok snart.  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kul tråd og forøvrig en av mine drømmebåter. Hunden min ble døpt Ghibli i påvente av først at jeg skulle kjøpe en Maserati Ghibli II, men det ble stasjonsvogn og hund i stedet... Senere fant jeg ut at det kunne passe med en 28 Ghibli i stedet ;) Vi får se. Enn så lenge holder jeg meg til min 1800 SunTop.

 

Lykke til! Følger med her.

Redigert av Tridenten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kul tråd og forøvrig en av mine drømmebåter. Hunden min ble døpt Ghibli i påvente av først at jeg skulle kjøpe en Maserati Ghibli II, men det ble stasjonsvogn og hund i stedet... Senere fant jeg ut at det kunne passe med en 28 Ghibli i stedet ;) Vi får se. Enn så lenge holder jeg meg til min 1800 SunTop.

 

Lykke til! Følger med her.

 

Du er ikke alene om å drømme om en slik båt, Tridenten :) 

Hyggelig at du følger med. Oppdatering kommer straks!

Link to post
Share on other sites

Det har nå gått en del tid siden forrige oppdatering. Det har blitt jobbet hver eneste helg så jeg har mye å dele med dere. 

 

Denne posten tar for seg helg nummer to. Her ble det fokusert på ledningstrekking og lanterner. I tillegg så ble det også arbeidet med skroget.

 

Lanternene ble som nevnt i forrige post en utfordring å montere. Måtte finne en smart løsning for å få festene til å passe.

Løsningen ble plastsveising. Dette ser ut til å fungere utmerket. 

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Var litt knot med å skjøte ledningene og få plass til kablene i lanterna. Men ble veldig fornøyd med resultatet. Takk til min gode venn Marius som kom med ideen og stod for gjennomføring! 

 

Skroget ble jobbet på: 

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

I tillegg til dette så kom det også noen varer denne helgen. Gleder meg til å se det montert :)

 

Teak:

bilde

 

Diverse (Ankervinsj, plotter, intrumenter etc:

 

bilde

 

Det går heldigvis sakte men sikkert fremover. Men alt tar tre ganger så lang tid som jeg har planlagt, så det blir en skikkelig innspurt mot jul. 

Håper jeg får ut en post til fra helg nummer tre før jeg tar kvelden i dag. 

 

Kommentarer, innspill og tilbakemeldinger generelt settes pris på!

Link to post
Share on other sites

Her kommer et innlegg til på rappen!

 

Dette er fra helg nummer tre hvor vi begynte med ankervinsjen, som viste seg å være et lite prosjekt i seg selv. Man må stort sett finne ut av hva man trenger underveis, og alt er ikke like lett å få tak på i innlandet. Syrefast gjengestag, muttere, skiver, rustfri plate og sikkert noe mer jeg har glemt i farta måtte til for å få dette ferdig.

Jeg valgte å gjøre dette basert på hvordan Windy gjorde det fabrikkmontert. Det vil si at man må bygge ut på ene siden for å sørge for at vinsjen blir litt vinklet. På denne måten så vil tauet dras i rett vinkel inn og ikke skeivt. Det var også behov for å flytte på mye på skottet i motorrommet for å få plass og rett høyde. 

 

bilde

 

bilde

 

Stort sett alt dere ser på bildet over måtte flyttes for å gjøre plass til vinsjen. Kabelkanalen som går fra venstre til høyre i bildet ble også hevet mange cm for å sikre at vinsjen har nok vinkel på tauet så den får godt grep på tauet.

 

bilde

 

Hull til skroggjennomføring lages.

 

bilde

 

Det slurves ikke. Pusser kantene så tauet ikke har møter noe skarpt i sin levetid.

 

bilde

 

bilde

 

Laser ble brukt for å sikre at man fikk rett vinkel på skottet.

 

bilde

 

Her ser dere laser som treffer kabelkanal og skott. Dermed var det enkelt for oss å finne ut hva slags vinkel vinsjen skulle ha for at tauet skulle gå med rett vinkel inn.

 

bilde

 

Her er det aller meste flyttet. Kabelkanal er løftet, dieselfilter og skillediode har fått ny plass. 220v opplegget har enda ikke fått sin plass på dette bildet. Det kom på plass først etter vinsjmontering.

 

bilde

 

Impregnert treverk ble brukt som utforing til vinsjen. I tillegg til å lage vinkelen måtte vi også fore ut såpass at det ble plass til kablene til vinsjen, da disse til min overraskelse var på baksiden av vinsjen. 

 

bilde

 

Treverket ble impregnet en ekstra gang for sikkerhetsskyld før den ble trukket i grå skai. 

 

bilde

 

bilde

 

Her ser dere hvordan den er tenkt festet. Enda ikke med riktige skruer, dog. Lenger enn dette kom vi dessverre ikke denne helgen med vinsjen. Videre arbeid kommer i post om helg nummer fire. :) 

 

Men jeg fikk testet litt teakrens, og det skal jeg jammen meg si at fungerte og vel så det:

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Sånn ble det etter det tørket. Ble veldig lys. Her trengs det behandling! Tips mottas med takk! 

 

bilde

 

Urenset teak øverst, nyrenset nederst :) 

 

Og det var ikke nok med det. Lys ble også installert: 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dette ble heldigvis akkurat slik jeg ønsket meg. Hverken for sterkt eller for svakt lys. Perfekt! :)

 

Skroget fikk som vanlig litt mer kjærlighet denne helgen også: 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Det var alt fra helg nummer tre! Det går da fremover om ikke annet :)

Redigert av Ghiblien (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bra jobbat och imponerande to-do list! =)

 

Var køpte du dina Hella step lights?

Skulle gærna ha de kromade Warm white men kan inte finna varken på ebay eller hos svenska återførsæljare eller hos brittiska heller før den delen..... :(

 

Vilka lanternor ær det du monterat?

 

Tænker mig en liknande upgrade på min Bavaria 32 Sport =)

Redigert av Streiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende og flott prosjekt, denne følges.

Veldig kjekt å se folk gå i gang med prosjekter på "nyere" båter.

 

Setter pris på følgere! :)

 

 

Bra jobbat och imponerande to-do list! =)

 

Var køpte du dina Hella step lights?

Skulle gærna ha de kromade Warm white men kan inte finna varken på ebay eller hos svenska återførsæljare eller hos brittiska heller før den delen..... :(

 

Vilka lanternor ær det du monterat?

 

Tænker mig en liknande upgrade på min Bavaria 32 Sport =)

 

Takk for det! :) Listen er veldig lang ja. Heldigvis har vi kommet veldig langt og begynner faktisk å nærme oss ferdige. Skal få oppdatert her inne med flere arbeidshelger snart :)

 

Har vært heldig å fått mulighet til å handle gjennom et selskap som har tilgang til å handle fra http://www.hnautoshop.no. Vet mange båtbutikker fører de, så kanskje kontakt Hellanor og hør hvem som selger dem i ditt område? Helt sikkert noen som kan gjøre en spesialbestilling for deg. Ser den eksisterer i både krommet og rustfritt med Warm White. Om det viser seg å være helt umulig så kontakt meg så skal jeg se om jeg får hjulpet deg :)

 

Jeg har montert Hella Lanterne Naviled Pro. Akter, topp og bicolor i baugen. Veldig fornøyd med dem så langt. 

Link to post
Share on other sites

Da er det på tide med en oppdatering her igjen.

 

Jeg henger fortsatt mange helger etter her inne, men skal komme ajour så fort jeg klarer.

 

Denne posten handler om helg nummer fire. Denne helgen fortsatte arbeidet med ankervinsj og lanterner. Samt at en liten detalj ble byttet. Se slutten av posten. :)

Hadde to gode hjelpere med meg denne helgen, så det ble jobbet litt parallelt. 

 

Vi begynte med lanterner. Som nevnt tidligere måtte alle lanterner plastsveises i slik at festene til skruene skulle passe, dette var gjort på forhånd så det er "kun" montering som gjøres her. Man skulle tro det var en enkel øvelse å bytte lanterner, men neida. Ikke noe er enkelt i båtens verden har jeg lært. Ta alle tidsestimater og gang det med minimum tre. Om det ikke bare er jeg som er dårlig til å estimere / planlegge da. ;)

 

En liten testmontering av bicolor lanternen i baugen:

bilde

 

Skurer må tilpasses da de var for lange til de nye lanternene: 

 

bilde

 

Snart ferdig:

 

bilde

 

Ble bra! Mangler bare stripsing av ledningen på dette bildet, ellers ferdig:

 

bilde

 

Akterlanternen krevde også sin innsats. Denne måtte fores ut da festebraketten hadde for dype vegger og ville være i veien for vinkelen til lyset. Redningen var en kreativ Terje fra Hamar Båtsenter som foreslo å bruke en teakbit, som han selvsagt hadde liggende. Min gode venn Marius tok oppgaven på strak arm og formet og pusset teaken til en perfekt form som følger profilen til lanternen. Ikke noe slurving her i gården nei!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Ferdig montert, jeg syns det ble veldig bra:

 

bilde

 

bilde

 

Ankervinsjen ble også jobbet en del med denne helgen. Ikke veldig mange bilder men det ble laget til en plate for som fungerer som et tak slik at kalesjen som har lagerplass oppunder motorromluken ikke legger seg på vinsjen og tauet, men hviler på dette taket. I tillegg ble vinsjen omsider montert på skottet. 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Helt til slutt denne helgen fikset jeg en detalj som irriterte meg stort. Wintec merket var rimelig ferdig og nytt ble skrudd på plass:

 

bilde

 

Det gjorde seg veldig:

 

bilde

 

Dett var dett fra helg nummer fire! 

 

Setter pris på tilbakemeldinger og innspill som vanlig :) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Helg nummer fem!

 

Denne helgen ble ankervinsjen nesten fullført. Vi koblet til alt av strøm og styring samt ble ferdig med ommøbleringen av ting og tang som var i veien for montering av vinsjen på skottet. Kun ankerrulle på badeplattformen som gjenstår nå!

 

I tillegg så kom førjulspresangen min fra Windy i Polen. Nemlig dahbordet. Vi begynte dermed også å "pusse opp" noen av komponentene som skal sitte i dashen som bar noe preg av å være 12 år gammelt. 

 

Først, ankervinsjen: 

 

Her er strøm og lignende montert. Før noen hyler ut om at dette kan være risikofylt med tanke på vannsøl fra tauet, så ta det helt med ro. Det skal inn en kasse der som gjør dette uproblematisk :)

 

bilde

 

Ommøblering av 220 volt anlegg, lader, skillediode ble fullført:

 

bilde

 

Årets julegave: 

 

bilde


bilde

 

bilde

 

Vi fløy den inn med kran. Veldig praktisk. Kommer den til å passe montro? 

 

bilde

 

Det kommer ikke helt frem på bildet, men JA! Vi fikk bekreftet at den passet! Puh! Kunne pustet lettet ut, og i tillegg oppdatere Windy og alle andre som ikke klarte å svare på om dette passet overens. Hurra!

 

bilde

 

Vi begynte å lage hull til ting og tang:

 

bilde

 

Lakkering av gamle greier ble også påbegynt: 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det var veldig bra med en oppfriskning av disse gamle enhetene. Det vil hjelpe mye på hvordan dashbordet fremstår. Ble fornøyd med resultat, til tross for at noen Volvo-logoer måtte lide. 

 

Det var alt fra helg fem!

Link to post
Share on other sites

Helg nummer seks!

 

Denne helgen ble det jobbet videre med å lage alle hullene til dashbordet. I tillegg ble teak renset.

I løpet av uken hadde også barskapet blitt pusset og klargjort for lakk.

 

Hull lages til dash:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Alarmpanelet hadde også litt behov for oppfriskning: 

 

bilde

 

bilde

 

Teak ble renset: 

 

bilde

 

bilde

 

Barskap hadde blitt pusset i løpet av uken:

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Det var alt fra helg seks!

Link to post
Share on other sites

Helg nummer sju! Nå kommer de raskt på rekke og rad her. :)

 

Teakrensing ble fullført samt at en del strømkabler ble strukket rundt omkring, for eksisterende behov, men også litt med tanke på fremtiden. 

Svinger til ekkolodd ble montert samt at vi brukte en del tid på å koble opp ny plotter, meteor og dab mottaker. Ville gjerne teste dette før vi begynte med monteringen i dashbord. 

 

Ekkolodd skal på plass:

bilde

 

Ymse kabling ble sjekket:

 

bilde

 

Skjøting av kabel til siste step light i cockpit:

 

bilde

 

bilde

 

Garmin duppedingsene ble funnet frem og koblet sammen:

 

bilde

 

bilde

 

Virket gjorde det også! Det var veldig greit å få det bekreftet hvordan dette skulle gjøres i praksis før vi satte inn dashbordet. 

 

Mer var det ikke tid til i helg nummer syv. 

Link to post
Share on other sites

Helg nummer åtte! FOLIERING! Hjelp!

 

Da hadde helgen kommet for foliering. Dette var noe jeg mildt sagt var spent på. Jeg hadde kjøpt folien på en 25 meters rull, kjøpt inn alt jeg trengte av verktøy og sett på en del videoer om undersøkt en del på internett om tips og triks. Folien som ble kjøpt inn er av typen Avery Supreme Wrapping. Dersom noen skulle ønske seg en slik folie, så send meg en melding. Tror nok jeg skal kunne oppdrive den til den laveste prisen på markedet. 

 

Jeg hadde fått med meg min gode venn Marius nok en gang og vi gikk på oppgaven med stort pågangsmot. Vi hadde til tider noe hjelp av flere hender til å strekke den rundt de vanskeligste områdene, men i all hovedsak var det Marius og undertegnede som gjennomførte jobben. Ingen av oss hadde foliert noe tidligere, så dette får vi helt sikkert til tenkte vi. Dette til tross fra store advarsler fra de proffe med klar beskjed om at man burde ikke gjøre slikt selv. 

 

Vi begynte med å prime utsatte områder (Sjølinja og kanten ved fenderlist). Samt å legge en kevlar skjæreteip slik at vi enkelt kunne kutte folien med et pent jevnt kutt der den skulle avsluttes:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Vi hang så opp folien langs hele skrogsiden og grovkuttet den:

 

bilde

 

bilde

 

Så begynte jobben med å fjerne papiret og feste den til midlertidig til skroget:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så begynte vi å strekke den skikkelig ut så at folien la seg helt jevnt uten strekkmerker:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Enda mer kutting av overflødig folie ble gjort:

 

bilde

 

bilde

 

Mer kutting og hull til koøyer:

 

bilde

 

bilde

 

Akter var et eget lite prosjekt i seg selv:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Men må si at jeg syns vi kom god ut av det: 

 

bilde

 

bilde

 

Ferdig resultat: 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Logo i speilfilm:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Folien fremstår noe mørkere på mange av bildene enn hva den egentlig er. 

Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Til å være gjort av to amatører er jeg overveldet av hvor bra det ble! Veldig glad for at jeg bestemte meg for å gjøre dette. 

Det gjenstår bare å se hvor bra det sitter på og hvor sårbart det er. Men det er en kalkulert risiko jeg uansett har tatt. :)

 

Håper dere liker resultatet!

Redigert av Ghiblien (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teaken ser sliten ut. Ikke bruk kjemikalier. Puss den ned forsiktig med eksentersliper og 40 papir.

Mange windy eiere har fått klissete nater av kjemikalier. Golden teak fungerer. Eller teknisk hvitolje fra Statoil.

 

Takk for tipset! Er ferdig med teaken for denne gang. Men det blir nok en runde alà noe av det du foreslår til neste år :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...