Jump to content

Presenning stativ til båt - riktig størrelse?


MegaTrondy

Recommended Posts

Tror du må opp til 9 meter stativet, høyde 4,5m. Står båten din flatt på grus går det fint, jeg måtte kjøpe ekstra stenger med feste på pulpit, slik at det sto på båten foran og på bakken bak. Fint og ha noen ekstra stenger til reserve også. Husk å grave de ned eller feste de slik at stativet ikke galloperer rundt båten i vind.

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel to typer stativ, bakkestativ og dekkstativ.

 

Blei jaggu usikker på hva vi har til Grandezzaen, 31 fot kalesjebåt.

Uansett, jeg lar to ben stå på badeplattformen, en enkeltstøtte fremst i cockpit, to ben like foran vindu og to ben fremme i baugen.

Bena polstres ekstra med filler og tape.

Med stativet på plass, bruker jeg alt av fortøyningstau og knytter det mellom stativets møne og rekker/ pullerter etc. Det stiver av godt og lager et undertak for pressenningen. ( dog blir det litt knotete å bevege seg frem på dekk langs sidene)

Pressenningen trekkes over, 10 meter lang og en ganske tung jobb, og den festes i vogna båten står på.

Deretter tar jeg ankertauet, bøyetauet, slepetauet og det jeg finner av lange tau og hiver over båten, fra side til side, knyter fast i vogna og stållodd heg har under båten.

Yttertauet holder pressenningen nede, og hindrer vinden i å stryke fritt over og suger/ løfter den opp i sterk vind. Tauet bryter vinden.

 

Litt OT, men måte å gjøre ting på... :)

 

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel to typer stativ, bakkestativ og dekkstativ.

Blei jaggu usikker på hva vi har til Grandezzaen, 31 fot kalesjebåt.

Uansett, jeg lar to ben stå på badeplattformen, en enkeltstøtte fremst i cockpit, to ben like foran vindu og to ben fremme i baugen.

Bena polstres ekstra med filler og tape.

Med stativet på plass, bruker jeg alt av fortøyningstau og knytter det mellom stativets møne og rekker/ pullerter etc. Det stiver av godt og lager et undertak for pressenningen. ( dog blir det litt knotete å bevege seg frem på dekk langs sidene)

Pressenningen trekkes over, 10 meter lang og en ganske tung jobb, og den festes i vogna båten står på.

Deretter tar jeg ankertauet, bøyetauet, slepetauet og det jeg finner av lange tau og hiver over båten, fra side til side, knyter fast i vogna og stållodd heg har under båten.

Yttertauet holder pressenningen nede, og hindrer vinden i å stryke fritt over og suger/ løfter den opp i sterk vind. Tauet bryter vinden.

Litt OT, men måte å gjøre ting på... :) bilde

bilde

Ser ikke ut som ditt vil flytte seg en mm. :)

Link to post
Share on other sites

-nei, det står ganske stødig ja :) ben som ikke står avlåst mot noe, surrer jeg fast i tillegg. Videre er det viktig å polstre endene på mønen dersom presenningen har en knekk over endene. Ellers blir det hull i løpet av sesongen.

I båten står det også avfukter, Meaco DD8L, og alt av puter ligger derfor nede i salongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...