Jump to content

Reparasjon av elektromotor til Vetus ankerwinch i Stavangerområdet


Troll 20

Recommended Posts

Den gode gamle ankerwinchen, ein Vetus Alexander fra 1986, har sagt at nok er nok og lagt seg ned med brukket rygg. Elektromotoren har fått avbrente kalber til børstene og knekte magneter. Mulig det er noen brente viklinger også, men det har eg ikkje klart å fastslå på egen hånd enda.   Ut over denne defekte elektromotoren er winchen topp, så eg skulle ha fått den forsøkt reparert om mulig. Men sliter med å finne noen som kan ta på seg ein slik jobb i Stavangerområdet. Noen tips til kven som kan ta på seg ein slik type jobb?  

 

Type motor:

bilde

 

Avbrente kabler til børster:

bilde

 

Børstene sett fra innsiden:

bilde

 

Knekte magneter:

bilde

 

Knekte magneter plukket ut:

bilde

 

Rotor:

  bilde

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

I en annen tråd her på forumet var det en som hadde fått hjelp av Fredrikstad Vikleverksted.

Ett googlesøk ga en artikkel i en avis som vel forteller at de kan hjelpe deg.

http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/her-er-fredrikstads-albert-og-herbert/s/2-2.952-1.7696487

 

Nettsiden deres er temmelig sparsom, men det er sikkert fordi de er mer opptatt med å vikle om elektromoterer enn å sitte å leke på nett:-)

http://www.vikleverksted.no/

 

Ikke akkurat i Stavangerområdet, men en postpakke koster antagelig det samme om motoren skal sendes til Sandnes eller Fredrikstad.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette ligner litt på det som vi som har gamle biler driver med. Du har jo tatt motoren helt fra hverandre. Da går det an å måle motstanden i en og en vikling for å se om de er like. Dersom de er det så gjenstår en skikkelig rengjøring og lodde på nye kabler til børstene. Det som overrasker meg litt er den ødelagte magneten. Det ser ut som den har en annen høyde enn de 2 andre. Det er vel 3 magneter i omkretsen. Skal du sette bort hele jobben er det ikke sikkert det lønner seg.

Link to post
Share on other sites

Lanne Elektriske er kontakter og dei svarte at dei ikkje dreiv med slikt som dette og uansett ikkje tok jobber for private kunder...

 

IKM Elektro og Fredrikstad Vikleverksted skal kontaktes.

 

Univa sier at det ikkje leveres deler til denne winchen lenger - ei heller el-motor. Eg finner heller ikkje noe på nettet som tilsynelatende kan passe, men sikkert eg som er dårlig å lette :smiley:

 

Ang. magnetene så er det 4 stk som dekker kvar sin kvadrant og videre 2 høgder med disse. Det er ødelagte magneter i alle 4 kvadrantene i eine høgden.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kanskje på tide med ein oppdatering på denne saken.

 

For å si det slik, det blir ny winch... IKM Elektro på Sola hadde motoren inne og dei konkluderte med at alt var ødelagt og følgende ting som minimum må gjøres for å få motoren operativ igjen:

  • kopivikling
  • nye magneter
  • nye børster
  • ny børstebro
  • mulig ny kommutator

Pris for å fikse dette var vanskelig å estimere, men kun arbeidspengene anslås til å ligge på 60-70 båtpenger.

 

Det einaste postivie dei fant med motoren var at dei trudde akslingen var bein :giggle:

 

Så winchen og motoren har vel da gjort sitt jevnt og trutt siden 1986. Den nye tid vil inta fordekket ila. vinteren :thumbsup:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Ny motor umulig å oppdrive er beskjeden. eg har ikkje funnet noen sjølv, og IKM Elektro fant heller ingen. Beskjeden fra Vetus er at dei sluttet å levere reservedeler inkl. motor for mange år siden.

 

Kunne sikkert fått fatt ein ein 1500W motor, og så begynt å modifisere den. Men å lage nye braketter for å feste motoren til winch-huset koster fort meir enn ein ny tilsvarende winch fra feks. quick desverre. Må ha tilpasset brakett både i forkant og i bakkant av motoren for å få skrudd ting sammen...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket med Fredrikstad Vikleverksted om de kan skaffe ny motor? De skaffet ny motor til min eldgamle Enbovinsj da den tok kvelden. Egen tråd om den saken her

 

https://baatplassen.no/i/topic/121441-r%C3%B8ykutvikling-i-motorrom-merkelig-elektrisk-fenomen/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...