Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Lurer på om dere har kanskje noen pro tips til en som liker sjøen men har absolutt null peiling på båt spesielt når det gjelder å fikse den osv.

 

Har for leeenge siden eid en herwa 20 fots snekke fra 70-tallet og den var utrolig treg med 10 HK motor og når det kom bølger på over en halv meter hadde man en skikkelig ikke trivelig følelse i denne altså var den ubrukelig for å komme seg ut på Skagerak med og fange den store fisken (dere skal få slippe historiene om parkering i båtplass og hvor mye feil man kan gjøre uten å bli god på parkering av båten). Båten endte med å bli "hivd" etter at motoren dævva og mekanikern informerte om at reservedeler ikke eksisterer og å montere inn ny innenbordsmotor vil koste "kun" 22 000 NOK i pris for arbeid uten motorn som jeg måtte finne selv (dette skjedde i 2005 om jeg husker rett). Siden den gangen har jeg ikke eid båt men alltid hatt lyst når jeg så andre reise rundt omkring i båt.

 

Som tenkt så forsøkt gjort og siden jeg har siden den gangen da skaffet meg både noe som heter fin inntekt og sparepenger så ville jeg ha noe "stort og trygt" å kjøre rundt omkring med samtidig som det ikke skulle gå i 6 knop. Da kom jeg over en annonse om Ailcraft 30 fots med 200 HK diesel volvo penta motor (fra 1998) til kun 89 000 kroner. Så på båten snakket med mekaniker som hadde firma der som solgte den for en bekjent, og påstod motoren er helt topp og han kan fikse årlig service på den for 3000 - 4000 NOK. Tenkte det var røverkjøp med mekaniker med eget firma tilgjengelig nært der jeg bor som kan vedlikeholde båten, båtplasser i nærheten til 4000-5000 per år vinterplass til 1500, løfting til 500. Altså ikke dyre greierne.

 

Men når jeg skulle kjøpe båten fikk jeg beskjed at selger vil heller gi den til noen i sin familie så den blir ikke solgt.

 

Det var snakk om en slik båt: http://www.yachtworld.com/boats/1982/Ali-Craft-(NO)-Alicraft-Norstar-30-2506692/Germany#.WCDJPH976Uk og som dere ser i utlandet er det mye høyere pris for en båt kun 5 år yngre.

 

Hva tror dere var dette en svingod pris så god at selgern fant ut at han vil tape på å gjøre denne sann, ergo jeg vil aldri i livet finne noe like stort til like god pris med god motor og alt på stell? Har dere noen pro tips til hvordan få kjøpt en stor fungerende båt til lavpris uten å bli lurt trill rundt og ende om med en båt som bare kan hives fordi motoren dævver etter noen få turer når jeg ikke har peiling på hvordan en bra motor skal se ut utenom at det virker som den tilsynelatende fungerer perfekt ?

 

Disse koster mye mer men er litt større men skjønner dere hvordan det er mulig at den ene motorn er 320 HK og den andre 150 HK, det er 1 fot forskjell i lengde og begge går 15 knop?

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77130797 vs http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75111199 ?

 

Av og til skjønner jeg ikke hvorfor både hastighet, motorstørrelse og pris er slik som det er på de forskjellige båtene. Finnes det noe "båtskole" hvor man kan lære seg noe mer om båt før man kjøper eller er det bare å lese ting på nettet og prøve å forstå (skulle ønske jeg visste like mye om båt og pris som jeg ved om bil og pris)  ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det avvike såpass at den ene går i 20 knop og den andre i 10 knop ol. Eller er det mer sånn 14-16 avvik når det står 15?

 

Ellers så var den Alicraften 30 fot med 200 HK og mekanikeren som holdt på å selge den for eier (inntil eier ombestemte seg) sa at den går i 25 knop, når han gasset på båten under "prøveflyting" virket det som om den gikk rimelig raskt, antar da at Princessen er mye tyngre at det går betydelig tregere med 320 HK?

 

For øvrig er det mulig å få en rimelig rask 30 foter med 200 HK til 89 000 NOK eller var det bare et uvirkelig kupp som selgeren trakk seg ifra og som dukker ikke opp igjen? Eller er Princess båtene mye bedre og derfor er prisen over det dobbelte? Så ingen båter rundt 100k med fungerende bra motor og 30 fot + annonsert på finn for øvrig.

 

Finnes det noe "båtskole" hvor man kan lære mer om båt, pris, motor osv. ?

Link to post
Share on other sites

Vedr. den Princess 33 med 2x160 hk (er vel egentlig 2x165 hk) så har nok selger forvekslet marsjfart med maksfart.

Antar at maksfart ligger på rundt 20 knop, men i annonsen under her nevnes marsjfart 18 knop og maks fart 23 knop og det er med flybridge.

 

http://yorkshire.boatshed.com/princess_33-boat-214103.html

 

Princess 33 er en mere moderne og vesentlig  større båt enn Princess 32, pga. langt større bredde.

Selger har oppgitt feil bredde i annonsen, da Princess 33 er 3,4 meter bred.

Princess 33 av denne årgang har dessuten faste akslinger, mens den Princess 32 i annonsen har drev.

Princess 32 er en eldre konstruksjon fra 1960-tallet og relativt smal for lengden, og særlig akter samt flat under.

 

Både Princess 33 og Princess 32 kan du google og finne mye relevant info om.

 

Den beste båtskolen er nok å sitte vinteren igjennom og google eller søke her på baatplassen etter det du lurer på, og mere til.

Samt naturligvis følge med på finn.no.

Men husk, det er en del feil i tekniske data som oppgis i annonsene.

Relevant og korrekt info oppnås gjerne ved å google, samt sjekke andre finn-annonser med samme båttype.

Ved googling får du dessuten opp flere gamle utgåtte annonser, men infoen og tekniske data står jo fortsatt der for sammenligning.

 

I tråden her kan du lese at Princess 32 ikke er drømmebåten for de fleste, sett med dagens øyne.

Det vil derfor være mulig å gjøre kjøp til gode/lave priser, selv om tilstand på motor/drev spiller inn.

 

https://baatplassen.no/i/topic/77600-princess-32-på-finn/

 

Her en som ble solgt sist vinter men endelig pris vet man jo ikke https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=65516341

 

Ifølge selgerne skal Princess 32 greie 18 knop med en slik motor https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=43826962

 

Eksempel på Princess 33 annonse, ukjent dato http://www.autodb.no/bat/view/1281587

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar angående Princess båtene. Men er det så mye forskjell i bredde mellom 3,1 meter og 3,4 meter at det merkes utrolig godt?

 

For øvrig kjedelig at eiere ikke er nøye med å annonsere båtene siden man får masse misvisende informasjon som det er vanskelig for en som ikke har peiling å bli klok på.

 

Når det gjelder Alicraften 31 som jeg holdt på å kjøpe (og var på prøvetur med) inntil selgeren trakk seg så står det at den er 3,3 meter bred. Kanskje bra utforming av skroget gjør den rask? Er det normalt at man kan finne en slik en helt fungerende til 89 000  på finn (eller bitte litt dyrere) eller var dette for godt til å være sant og derfor trakk selgern seg da trolig. Er Princess mye bedre båt i lignende størrelse og derav høye priser eller betaler man for merke og  Princess og Fairline er dyrest (ser mest flotte rådyre båter av disse merkene) ?

 

Mye lettere å hive 89 000 ut av vinduet om båten må "hives" fordi alt viser seg å være feil enn å kjøpe en til over 200 000 og finne ut av at det er bare å "hive" båten.

 

Leser båtplassen men mye info som er 5 år gammelt ol. prisene har dermed endret seg og forhåpentligvis blitt lavere i løpet av den tiden.

 

Forresten er det korrekt eller er det bare folk som forteller det som folkeeventyr at man bør kjøpe båt om høsten og vintern fordi da kan den være dobbelt så billig som om våren når alle båter skal teoretisk være svindyre for da vil alle ha båt og de som ikke har båt er raske til å kjøpe for å få med seg sesongen (og dermed heises prisene) ?

 

Ellers finnes det noe annet bra sted (gode bøker?) for å lære seg mer om båtmotorer og skrog ol. for å kunne skaffe seg peiling på hva som er bra og hva som går i stykker snarlig (utenom forumet)?

 

PS. Er det noe mer spesielt med drev vs fast aksling enn at drev er utenbords imens fast aksling er innenbords ytre del av motor? (Dette er hva jeg skjønte av Google). Hva er bedre? På forumet står det at fast aksling har færre feil.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskjellen på 3,1 meter og 3,4 meter er ganske stor. Det er lett å tenke at det bare er 30 cm og sånn sett bare rundt 10%. Men når man snakker om god plass, så er det som regel snakk om overskuddsplass, dvs. det man har igjen av plass etter å ha fått på plass alt det nødvendige av utstyr og baggasje. De 30 centimeterne kan da godt gi deg dobbelt så mye overskuddsplass, om ikke mer.

 

Når det gjelder hva som er "bra", finnes det sikkert en masse bøker og annet lesestoff, men jeg tror ikke det går an å finne noe kategorisk svar, fordi det avhenger både av behov og betalingsvilje/evne. Drev er på flere måter bedre enn fast aksling, f.eks. når det kommer til manøvreringsevne og drivstofføkonomi, men til gjengjeld er det som du sier mer som kan gå galt med drev og det koster mer både i innkjøp og vedlikehold. Så hva som er bra og ikke er veldig individuelt. Jeg har flere ganger tenkt over dette når jeg går forbi parkeringsplassen på vei til jobben, hvor det står godt og vel hundre biler, at hver eneste av disse bilene har vært sin eiers førstevalg da de ble anskaffet og ingen av dem er helt like. Det later ikke til å være noen som helst konsesus rundt hva som er den beste bilen. Jeg tror det samme gjelder båter. Du kan sikkert søke litt på forumet her og andre steder og danne deg en oppfatning av hvilke båter som har mest fornøyde eiere, men de fleste av oss har en tendens til å rettferdiggjøre våre egne valg og gi uttrykk for at vi er mer fornøyd enn hva faktisk er tilfellet, enten det er bevisst eller ubevisst, så det er viktig å prøve å fokusere på fakta.

Link to post
Share on other sites

Tipper det er minst halvmeteren i forskjell i bredden i bakre del av båten, da Princess 32 svinger ganske mye inn mot hekken.

Det utgjør ganske mye forskjell i plassfølelse. Princess 32 er kun 3,04 m bred på det bredeste såvidt jeg finner ut.

Mens f.eks. min windy 27 er 3,15 m bred.

Man får jo det man betaler for stort sett, innenfor gitt prisklasse.

Å vedlikeholde en større båt med to motorer er jo straks mere kostbart da.

Men et gammelt drev kan også stelle istand kostnader utover det ønskelige.

 

Princess 32 har vel egentlig ingen egenskaper i dagens båtverden som tilsier at den er spesielt ettertraktet, så den er det nok mulig å finne rimelig.

Men det gjelder å ta det med ro og finne ut hva man egentlig ønsker. For mange båtmodellers vedkommende er det kjøpers marked, stort sett hele året.

Det finnes svært mange kvalitetsbåter fra 70-80 tallet rimelig til salgs, men det er ofte det tekniske og elektriske som kan svikte om det er gammelt og vedlikeholdet mangelfullt.

Og å "hive" en 5 tonns båt er ikke alltid så enkelt.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Økt bredde gir mer deplasement og bedre stabilitet. Ulempen kan være dårligere evne til å skjære gjennom bølger i fart samt høyere drivstofforbruk. Typisk vil en Windy, som ofte er relativt smal for lengden, ha fantastisk gode egenskaper til å ta sjøen i god marsjfart og til et nøkternt fuelforbruk. Ulempen er naturligvis ganske mye mindre plass ombord sammenliknet med andre bredere båter på samme lengde, som f eks Bavaria. Bavariaen vil til sammenlikning ofte oppleves å stange mer i høy sjø pga større bredde og bruke mer fuel i samme hastighet. I sakte fart vil naturligvis Windyen oppleves mer ustabil, særlig i sidesjø pga mindre bredde og derved dårligere stabilitet.

 

Så må man jo selv vurdere ut fra behov, lommebok osv.

 

Tenk på følgende: 30 cm økt bredde i 10 meters lengde og skroghøyde på f eks 1,5 m gir 4,5 kubikkmeter mer volum, dvs deplasement. Du kan stable nokså mye utstyr, ting og tang inn på 4,5 kubikkmeter. På båter i 40 + fot-klassen gir breddeforskjell ofte svært store utslag i opplevd plass ombord. Da er jo lengden og skroghøyden større også. F eks vil volumforskjellen mellom en Princess V42 (2006 mod) og min Bavaria 42 (2006 mod) ha en volumforskjell på minst 12 kubikkmeter, gitt at Bavariaen er drøye halvmeteren bredere samt en god del høyere i skroget. Det gir en betydelig forskjell i opplevd plass ombord.

 

Ellers vil du finne usannsynlig mye stoff om båter her på forumet. Gjør som det anbefales over: Bruk høsten og vinteren til å google og søke rundt på Båtforumet, Finn osv. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Bildeeier har dessverre slettet selve bildet (det er en uting), men ligger en thumbnail igjen på nettet som viser skrogfasongen på Princess 32.

Ikke rare bredden bak når største bredde inkl. fenderlist er 3,04 m midt på.

 

bilde

 

Engelsk kanalbåtliv er noe helt eget....

Da kan to motorer på drev være kjekt.

 

 

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar og flott forklaring om Princess, for meg er det egentlig viktigst at båten føles trygg om det kommer bølger, trenger ikke all verdens plass men små båter har jeg opplevd som utrygge. Derimot blir det enda mer problem med parkering (på båtplass) av en stor en men det kan man forhåpentligvis lære seg forhåpentligvis uten at båten og brygga går med i læringsprosessen :D  Ut av det dere har fortalt er bredde viktigere hvis jeg har tenkt å stoppe ut på Skagerak for å fiske for da vil båten være i ro (sakte fart) og drømmen er at man ikke føler som om båten blir snart oversvømt av bølger (ofte er det nesten/over 1 meter store bølger ute på åpen Skagerak selv om det er vindstille ved kysten og bølgefritt i fjorden). 

 

Ellers har jeg fulgt med lenge på finn og lest litt her på forumet. På finn er det litt unøyaktig informasjon og man har ikke anelse om båtene som presenteres der er i god eller dårlig stand. Og med peiling tenker jeg på det hvordan man kan lære seg å finne ut av f.eks om en motor kreperer i løpet av sommern eller om den er steingod og vil med bra vedlikehold hos båtmekaniker hvert år kunne leve i mange år. Vanskelig å lese seg til hvordan f.eks de som fikser på båtene i prosjekttråder vet hva som skal fikses, hvorfor det skal fikses og hvordan gjør man det praktisk. Ellers blir man avskrekket litt av å lese forumet når man ser enorme mengder av fagarbeid og dyre deler som de fleste har lagt i å fikse båten. Derfor er målet å kunne forstå båten man ser på før kjøp godt nok til å vite om den er i god teknisk stand eller om det er noe som går i stykker i løpet av sommern selv om det tilsynelatende fungerer veldig godt på "prøveflyting". 

 

Det er sikkert mulig å betale mye penger for en båt med dårlig motor dersom man har null peiling om hvordan en god motor fremstår og bare går etter tanken at høy pris må være bra, det er jo samme som med bil. Og for øvrig når det gjelder bil så mener nok ikke de fleste at deres egen bil er best men det er den de hadde råd til med tanke på avgift og ikke minst avskriving per år. Med båt kan avskrivingen kanskje være betydelig mildere hvis man ser bort fra at motor/motorer dævver, hele greia er proppfull av feil og må "hives" når man ikke er mekaniker selv som kan fikse denne siden timeprisen på verksted + deler vil overstige båtens verdi.

 

Når det gjelder lommebok så har jeg ikke mulighet til å bruke 1 mill eller mer. Men siden jeg er så heldig som ikke har noe særlig utgifter til inntekten (hjemmeboende enebarn med 100 % jobb til rundt 500k året :D ) så har jeg mulighet til å bruke "mye" (er jo forskjellig hva folk legger i mye, for noen er 5 mill mye, for andre er 600 000 mye penger om man risikerer å tape alle) spesielt om foreldra vil være med på båten (og både de og jeg er redd for at båten man kjøper kan slutte å fungere etter en eller en halv sommer og at den bare må "hives" da timepris og deler vil være dyrere enn å kjøpe enda en båt av samme type og alder).

 

Så poenget er å skaffe seg nok kunnskap om båttyper, båtenes tekniske tilstand osv. som det er mulig uten å reise landet rundt for å se på båter i virkeligheten. Ser i virkeligheten på de som befinner seg i nærområdet av der jeg bor. Derfor er det fint med all relevant info som det om bredde vs lengde vs sjødyktighet.

 

Dere har vært greie og delt litt kunnskap angående Princess båtene, kanskje noen vet også litt om noen andre båter av lignende type. Jeg fant forresten annonsen (som er merket solgt) til den båten som jeg ville kjøpe men hvor selgern ombestemte seg: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84276093 er det noe spesielt med båt typen som gjør at denne båten kan være rimelig eller var det et virkelig kupp (med mindre motoren ikke var så god som mekanikern påstod da) ? Tror dere farten på 22 knop var reell for den båt typen med den motoren (jeg tror den var det men så har jeg ikke peiling på hvordan fart i båt oppleves) ?

 

For øvrig hva tror dere om denne: Litt dyrt (siden Princess er ikke mye dyrere enn denne) eller er det fordi Alicraften var så billig at det virker dyrt: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81038102 ?

 

Noe idee hvorfor Scand Atlantic er så dyre i forhold til Princess: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82582746 er de mye bedre eller er det bare fordi det er populært? Samme spørsmål gjelder forsåvidt NordWest båtene: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76621435 ganske dyre i forhold til størrelsen og pris på Princessene.

 

Så forøvrig en slik en: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75535650 altså Princess 414 som virker kjempestor til 550 000 kroner som ble solgt for ikke lenge siden (men jeg finner ikke igjen annonsen derfor lagt inn en dyrere annonse som jeg fant via google). Har disse båtene verre kvalitet eller er de rett og slett bedre priset i forhold til størrelse på båten eller er de rådyre i vedlikehold? For meg virker en slik Princess 414 som toppen av mine båtønsker og noe større er ikke nødvendig med mindre jeg vinner eurojackpot :D

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel du vil ha mest glede av noe som fungerer og sannsynligvis gir deg igjen mest mulig av pengene om du velger å selge båten etter et par år. Vil tro det stooor forskjell på en 20 fot og en 30 fot selv om begge har snekkeskrog. Hadde jeg hatt penger å skulle handlet nå hadde jeg gått for en båt man bare kan bruke og kose seg med sammen med familien. Denne er nok ikke kul for mange men mye båt og kos dersom man ikke må fort frem.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82503339 er

Redigert av Viking28-79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, det er konge med ny motor men den er så liten at det blir ikke helt det man ønsker å bruke 245 000 på og selv om det er dødsfornuftig. Måtte kanskje vært 50 år og ikke 28 for å gå for det. Ellers gir liksom ikke båten sånn "aha" følelse eller ikke mer enn den båten jeg så på til 89 000 som jeg ikke fikk kjøpt da selger trakk seg. Kanskje jeg er lite fornuftig men dersom den er fungerende så føles den Princess 33 til 270 000 med "prut på prisen anbefaling" som mer fristende til den prisen....

 

Vet ikke men til og med skroget på den båten du linka er "så" snekke formet at plasten er støpt som om det var treplanke struktur. Det apellerer på en måte ikke til meg i den priskategorien får ikke forklart det bedre men jeg tror det går på estetisk sans og subjektiv "smak". Litt som med bil man må få litt sånn "vil ha følelse" før man kjøper.

Link to post
Share on other sites

Takk! Den har jeg faktisk ikke sett på finn ser veldig greit ut pris & størrelse bare den motorn fungerer og alt er i orden. Skal nesten tenke over en tur til Ålesund for å se det, så for øvrig en tråd på forumet om Princess utbedring hvor noen installerte baugpropell og mange mente det var "farlig" å skjære høl i båtskroget. I annonsen står det at dette er gjort i 2015, må vel finne ut av hvem som har gjort det og om det fungerer hvis det er riktig som folk påstår at hvis det gjøres feil så kan hele båten bli ødelagt.

 

Man blir alltid litt sånn på vakt når prisen ser veldig lovende ut, noe den for øvrig gjorde også på Princess 33 fotern. Må nesten se en slik Bayliner live. Når det gjelder parkering så var den snekka bare med 10 HK eldgammel bensin motor og den var så svak at når jeg satte den i revers så trakk den ikke godt nok og første gangen endte det med "stanging" i brygga heldigvis overlevde både båt og brygge siden den var liten lav 20 foter. Etterpå fant jeg ut av at det var best å få den i fri lenge før båtplassen og eventuelt bruke årer inn de siste metrene for å ikke stange i brygga. En båt med kraftigere motor vil trolig kunne raskt stoppe fra veldig lav fart når den settes i revers. Trolig for jeg har ikke peiling som sagt, vanskelig å selvlære seg praktiske ting, men er likevel veldig begeistret for sjø, båt og havfiske :D

 

PS. Fant denne akkurat: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79654448 den ligger i Fredrikstad så ikke mer enn 135 km og en ferge unna så jeg kan dra bare for å se og få en følelse av hva dette er for å kunne vurdere kjøp. Den virker jo mye større til ca. samme pris. Tenker bare over at det er 1970 modell men de påstår i teksten at motor er bra.

 

Vet noen forresten om det er mulig å "ansette" (betale) en båtmekaniker til å se på en båt som man vurderer å kjøpe så han forteller hvordan det står til med motor ol. ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøper du en så stor og gammel båt som fra 70/80-tallet så må du jo være klar over at dette gjerne vil bli en heltidshobby.

Det er masse som trenger vedlikehold og oppgradering stadig vekk, dersom da ikke forrige eier nylig har foretatt en total restaurering eller omfattende elller løpende oppgradering.

Særlig om du ikke er vant med slikt fra før av vil det gå mye tid og/eller penger om du trenger hjelp fra fagfolk.

Båtplass osv. trenger du jo også.

Hvis du helst vil nyte båtlivet i litt fart og uten for mye trøbbel, er det nok smartere å se etter en nyere båt med utenbordsmotor rundt 20-22 fot.

Båten kan jo forsåvidt være fra 90-tallet men motor bør jo være vesentlig nyere og det finnes mye fint og rimelig på finn.no.

Så kan du evt. starte på et større prosjekt når du finner den rette båten, og har fått opparbeidet mere kunnskap om båtmarkedet og båtverdenen.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips, det er bare det at i en liten båt så vil jeg ikke føle meg trygg ute på Skagerak der jeg ønsker å realisere min fiskehobby. Jeg har hatt liten båt før og var ikke fornøyd med den selv da motorn virka. Er jo god tid til vintern er omme så jeg kan kanskje lære noe mer eller finne noen som mot betaling hjelper med vurdering av motor ol. på eventuelle kjøpsobjekter.

 

Når det gjelder båtplass fikk jeg beskjed at man kan ved Telemarks kysten skaffe seg enten evig og alltid plass til rundt 50 000 eller 4000 - 7000 per år plass som leies.

Link to post
Share on other sites

Du skal helst være en dyktig tekniker for å håndtere en 34-fots båt bygget i 1970. Selv om den er oppgradert og modernisert er det likevel mye gammelt. Ford diesel fra 1989 er jo heller ikke nymotens. På den annen side er det jo enormt mye båt for pengene i forhold til lengde, bredde, volum, utstyr osv. Få med deg en erfaren båteier for å se på den. Disse gamle båtene er jo støpt med kraftige dimensjoner og sleve skroget har tilnærmet evig levetid.

 

Sjekk særlig skroggjennomføringer, motor og elektrisk anlegg samt evt lekkasjer i vinduer og fuger. Båten ser jo faktisk knallbra ut den og bør kunne gi veldig mye glede og nytte i mange år ennå. Basert på bilder og beskrivelse så ser det ut til at den har vært eid av en eller flere entusiaster som kontinuerlig har oppgradert den. Det er et godt tegn.

 

Dette er en ganske stor 34-foter sammenliknet med mye annet som selges som 34/35-fotere. Den vil f eks oppleves som betydelig større enn en Scand 32 Atlantic som ofte fremstilles som 35 fot. Ang fartspotensial er nok dette en båt som primært trives i deplasementsfart men med 2 x 220 hk kommer du antakelig også opp i ganske bra fart når du gir på. Men da drikker du også en del suppe. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Den dyktig tekniker biten hørtes ikke lovende ut men hele resten av utsagnet derimot virker lovende. Får vel søke opp noen båtverksteder i nærheten og spørre om noen vil foreta grundig sjekk mot betaling. Bedre å bruke litt på å finne ut av den tekniske standen på mulige kjøpsobjekter enn å senere tape hele kjøpesummen om båten må "hives" dersom reparasjon koster mer enn å kjøpe en tilsvarende båt.

 

 

Undrer meg faktisk over om folk kjøper merke da f.eks NordWest og Scand Atlantic virker dyrt priset uten å fremstå "bedre" på bilder eller om det er en kjent sak at noen båter har bedre kvalitet generelt. Eller er det bare tilfeldig prising av båt i mange tilfeller?

Link to post
Share on other sites

Merkevare teller i båtverdenen som andre steder. Nordmenn er merkevarebevisste når det gjelder båt. Derfor holder f eks Scand 29 og 32 seg bedre i pris enn andre båter av samme alder og størrelse. I forhold til denne Fjord'en så finnes det nesten ikke noe å sammenlikne med fordi omtrent ingen andre bygde så store plastbåter i 1970. Det er litt vanskelig å sammenlikne med båter som er 10-15 år nyere.

 

Tror ellers det er et entusiastmiljø rundt disse store gamle Fjord'ene. Husk den er tegnet og konstruert av tidenes dyktigste norske båtdesigner; sivilingeniør Eivind Amble.

 

Av andre 34-fotere fra samme tid finnes Storebro Storø 34 og evt Princess 33 (75-80 mod). Fjord 34 er mye større enn begge disse pga bredden.

Link to post
Share on other sites

Hvis du googler opp historien om Fjord-båtene så ser du at denne modellen fikk et kort liv pga oljekrisen og konkurs i Fjord. Støpeformen ble brent. Hadde ikke det skjedd tror jeg denne båten og designet ville holdt til langt utpå 80/90-tallet fordi den var langt forut for sin tid da den kom. Jfr Scand 32 som fortsatt produseres (3500 Atlantic) og som kom tidlig på 80-tallet.

Link to post
Share on other sites

Den dyktig tekniker biten hørtes ikke lovende ut...... enn å senere tape hele kjøpesummen om båten må "hives" dersom reparasjon koster mer enn å kjøpe en tilsvarende båt.

 

Synes du bør gå en runde eller to med deg selv og realitetsbehandle planene en gang til.

Å eie en 30-40 år gammel båt og motor(-er) vil kreve løpende vedlikehold, oppgraderinger og reparasjoner, både av maskiner, drivlinje og tekniske installasjoner ellers. 

 

Du må beregne mye tid og en god slump penger for å holde en slik båt i god stand,  ... hvis du gjør alt selv. Må du sette bort motorservice og reparasjoner, kan et edruelig regnestykke raskt nærme seg 6-sifret hvis du får motorkostnader eller tekniske problemer. Motorene er gamle og du må også regne med at deler ikke nødvendigvis er hyllevare overalt lengre.

 

Å eie en slik båt handler om mye entusiasme, å trives med en tidkrevende helårshobby og passe tjukk lommebok som er villig til å betale løpende utbedringer og reparasjoner som du nødvendigvis ikke får igjen når båten skal selges.

Skal du gå på slike edle årganger bør du derfor i utgangspunktet være teknisk interessert og være i overkant glad i "å skru" selv. 

Ingen båter er feilfrie, hverken gamle, nyere eller nye.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Altså med andre ord det er bare å glemme det mekanikern som holdt på å selge Ailcraften (som selgern fant ut at han ikke vil selge likevel) fortalte om at hvis motorn er god så er det bare stort sett å vedlikeholde den hos mekaniker 1 gang per år så vil alt fungere. Det vil være betydelig mer feil og de vil komme raskt på. Altså ikke noe sånt som "kjøre 2-3 år" før man må punge ut en betydelig sum for reparasjoner hos båtmekaniker.

 

Når det gjelder interiør osv. så er det ikke så nøye for meg om det er gammelt og slitt eller oppgradert. Båten skal være stor så den er trygg å ferdes med og den skal klare bittelitt fart det er det som er mitt hovedpoeng da.

 

For øvrig synd for den båtfabrikken at de ikke hadde mulighet for å utvikle seg for den Fjorden ser betydelig bedre ut enn Princess 32 og Princess 33 som var fra "den tiden" de kunne sikkert hatt like god eller større suksee om de hadde samme midler.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvorfor denne er så billig men her er det bare å slå til, og du får penger til overs til det du måtte trenge av reparasjoner, vedlikehold osv. de nærmeste årene.

Kjent kvalitetsmerke og modell, relativt nyere enn de du har sett på hittil.

Og med ganske ny motor ser det ut til med kun 420 gangtimer. Fast aksling med lite vedlikehold.

Legger ved screenshot i tilfelle det skulle vise seg å være feil pris.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85793923&WT.synd_type=agent

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...