Jump to content

Service etter 3 år eller 300 timer - hva koster dette - Evinrude


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Jeg har en E-tec 150 H.O. 2014, den er nå gått 38 gangtimer og jeg har fulgt Evinrudes anbefalinger om Winterizing på høsten og benyttet bensintilsetning 2+4 fra Evinrude. Jeg har ingen feilindikasjoner av noen slag og motoren går som ei klokke.

 

Til sommeren er motoren 3 år og da skal den ha en runde med vedlikehold ...

 

Jeg har sett litt på hva vedlikeholdet går ut på, men da oppfatter jeg at servicen er lagt opp til at motoren har gått 300 timer som igjen medfører bytte av det meste. Min motor har kun gått 38 timer og derfor må det være en form for skjønn på hva som må/ skal/ bør byttes.

 

Hvilke erfaring har dere på dette, hvordan opptrer verkstedene?

Hva betaler dere for et slikt ettersyn?

 

Takker for alle svar.

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en mindre E-tec på en båt som ble solgt for et par år siden.

 

Service på E-tec innebærer i hvert fall skifte av gearolje, anoder, impeller, tennplugger, oppsmøring med grease på alle smørepunkter, husker ikke om det var noe drivreim til innsprøytning (?)

 

Om motor etter 3 år har gått kun 38 timer, spiller mindre rolle her etter min mening. "Stå-tid" er ikke bare bare det heller for påhengsmotorer. Og når det er en så ny motor som 2014, har en fortsatt etter kjøpsloven bra dekning på evt feil og mangler inntil 5 år, men dette forutsetter at servicer er fulgt iht motorprodusent. Så å ta en full service på motoren ville jeg sett på også som en forsikring mtp dette.

 

Etter hukommelse mener jeg vi betalte ca 3500,- for 3 års servicen, men dette var en 2 sylindret motor så blir nok dyrere med en større motor. Ring og hør på pris på et par verksteder.

Link to post
Share on other sites

Å bytte impeller etter 38 timer er iallefall bortkastede penger. Hadde motoren vært 6 år kunne man jo ha vurdert det uansett timetall.

Det heter jo at den skal inspiseres, men det er vel få som inspiserer uten å bytte samtidig.

Tennplugger er naturligvis bortkastet å bytte, og er vel ikke stort poeng å sjekke dem engang.

Ellers er det jo ikke så mye som drar kroner. 

Diagnosen vil jo vise feilmeldinger, høy temperatur osv. så den sier jo det mest om tilstanden forøvrig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kr 6000 for 3-årsservice på en fire sylindret e-tec er veldig drøyt mer mindre de har gjort mer enn ren service.

Jeg betalte 2150 svenske kr inkl. oppgradering av motorprogramvaren på merkeverksted i Hunnebostrand. Det var en tresylindret 75 hk e-tec.

 

E-Tec 50 er tosylindret da, men det visste du nok sikkert siden du hadde en tresylindret 75.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

150 har seks sylindre da, V6  :smiley:

Men 115 og 130 har V4 (samt 90 HO).

 

Alle motorene fra 40-200 (unntatt fra 200HO og oppover) har samme dimensjon sylindre/stempel, bare forskjellig antall. 2-3-4 og 6.

Enkel produksjon og logistikk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja og 1,5 x 50 = 75. Eventuelt 1,5 x 60 = 90.

Altså 1,5 x 2 = 3.

 

Det er jo så mange effekttrinn, 40 og 135 også, samt 175/200. 

40 og 200 har altså samme stempel, dvs. samme boring og slaglengde.

 

Og 2 x 60 = 115/130.

Altså 2 x 2 = 4.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

7450.- suzuki 100 hk vel tre år.Måtte bytte bensinftlter hus også (1860.-) da de var tom for innsatsen i det gamle huset.

4 takt er vel en litt mere omfattende service med motorolje, og den er vel også hvert år?

 

Jeg skifter olje selv hvert år, og setter den inn hvert 3dje år på verkstedservice.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

4 takt er vel en litt mere omfattende service med motorolje, og den er vel også hvert år?

 

Jeg skifter olje selv hvert år, og setter den inn hvert 3dje år på verkstedservice.

 

Kommer vel også litt an på alderen på motor. Hvis du er innenfor  garantitiden, som jo på de fleste nå vel er 5-år, så forlanges det vel at et godkjent verksted/forhandler skal ta en årlig service på motoren.

Link to post
Share on other sites

Ta servicen du!

De bruker diagnose-verktøy og sjekker vel alt.

3 års bruk er viktigere enn bare 38 gangtimer , som grunn til at du bør ta service.

Her er det nesten snakk om vel lite bruk :) , motoren har godt av oppstart jevnlig.

Men marine motorer og saltvann gjør at du bør sjekke ganske nøye etter 3 år.

Lykke til! 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Kommer vel også litt an på alderen på motor. Hvis du er innenfor  garantitiden, som jo på de fleste nå vel er 5-år, så forlanges det vel at et godkjent verksted/forhandler skal ta en årlig service på motoren.

 

Men det fratar deg ikke reklamasjonsretten og garantien har bare verdi hvis den går lenger enn de rettigheter du allikevel har i forhold til Forbrukerkjøpsloven. For å miste garantiretten må det vel også være et viss relevans mellom manglende service og problemet vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men det fratar deg ikke reklamasjonsretten og garantien har bare verdi hvis den går lenger enn de rettigheter du allikevel har i forhold til Forbrukerkjøpsloven. For å miste garantiretten må det vel også være et viss relevans mellom manglende service og problemet vil jeg tro?

 

Tror både bilbransjen og båtbransjen i dag er ganske strenge når det gjelder reklamasjoner/garantier innenfor de første fem årene dette gjelder. Er jo kjipt hvis feil skjer med motoren, og du ikke har fulgt service manualen, Nå blir nok dette praktisert noe forskjellig fra plass til plass, men av egen erfaring så kan nok forhandler/verksted være veldig vanskelige i slike saker der man ikke kan dokumentere at dette er gjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...