Jump to content

Stell, Vedlikehold og oppgraderinger av min -03 Bavaria 32


Dreuf

Recommended Posts

Ny-innkjøpt båt i sommer, nå kommer første vinter og jeg tenkte å gjøre litt småtteri med skuta.

Lager derfor en samletråd for spørsmål og dokumentasjon av hva jeg skal gjøre.

Båten er i mine øyne ett smykke, så noen oppussing trengs ikke. Målet er å beholde båten i den stand som den er, med de oppgraderingene jeg ønsker.

 

Bilder er gøy så noen bilder først:

bilde

bilde

Den fenderen som henger i baugen ble bare festet der for å få den vekk i fra dekk :)

bilde

Noen kjenner seg kanskje igjen?

 

Planene mine er som følger:

(Som nybakt far blir det spennende å se om tiden strekker til eller om tråden dør ut i tidsklemma).

  • Bytte elektronikk (plotter, autopilot kontroller og tridata)
  • Montere vindmåler system
  • Montere utvendig måler på septiktank
  • Bytte forbruksbank
  • Montere solcelle
  • Lage puter til cockpit. (Fruen var veldig happy når jeg var gira på at vi måtte kjøpe symaskin).
  • Montere ankervinsj (?)
  • Bytte belysning i taket.
  • Bytte drevbelg.
  • Bytte skroggjennomføringer. (?)

 

Det er planene sålangt, så får vi se hvor langt jeg kommer :)

 

Båten ligger på vannet i vinter så drevbelg og skroggjennomføringer (om det er nødvendig?) vil bli tatt til våren. 

 

Siden båten ligger på vannet er det greit å ha oversikt over temperaturene i båten (jeg har en avfukter som står innstilt på 50% rel.fuktighet i byssa og en frostvakt i motorrommet som står innstilt på minimum).

Temperaturene har jeg tilgang til hjemme via en Rasperry-pi, rfxcom og Clasohlson Art.nr: 36-1797 målere.

(Som dere ser har jeg også slengt ett par følere i nabobåten som jeg eier sammen med en kamerat, en Sollux 27 som skal selges til våren).

bilde

 

Jeg har også kjøpt en UZB1 z-wave dongle som sammen med noen strømmålere vil rapportere strømforbruket i vinter inn i samme system.

Grunnen til at jeg har gått for Domoticz er at det er samme system som smarthuset mitt styres med så jeg har alt på ett sted.

(Dette er på vei i posten).

 

Vinterstrøm går ikke via landstrøm, det er en skjøteledning fra brygga som er koblet til ras-pi, avfukter og frostvakt.

 

Det var en liten introduksjon av "prosjektet" og neste post så følger de første spørsmålene:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål:

 

1. Elektronikk:

I båten fra før så har jeg Raymarine A60, SPX10 autopilot (styrt av ST6002 og fj.kontroll), ST60 tridata.

Jeg har kjøpt inn Raymarine ES75, Raymarine analog vindvane og ett i70s display.

Det gamle med unntak av SPX10 og fj.kontroll skal ut og nytt skal inn.

Jeg ser at jeg kan styre SPX10 via ES75, vil det si at jeg egentlig ikke behøver ett eget display til autopiloten? 

Hadde opprinnelig plan om å kjøpe en P70, men om jeg kan styre alt fra plotteren så kan jeg heller bruke de pengene på noe annet gøy.

 

2. Strøm:

Jeg har lest så mange tråder om solceller, batteri, ladere, PDAR etc at det går helt i surr.

Målet mitt er å ligge så lenge som mulig i uthavn uten å lade. Jeg tror ikke jeg kommer til å seile lengre strekk med det første så 3-4 dager er nok.

Strømforbruket er kjøleboks, lys, vannpumpe og lading av dingser.

LifePO4 utgår pga pris, selv om det kunne vært ønskelig.

Jeg jobber med bil og har gode priser på batteri så en bly/syre bank på 330ah vil koste meg 500,- mer enn en AGM bank på 184ah. Hva ville dere valgt?

Jeg har i tillegg plan om ett 90w eller 110w solcelle som jeg henger løst på rekka. 

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikkje så mange svar på spørsmåla dine, men eg har tru på solcelle. Skal få montert på dette i løpet av våren. Veit ikkje heilt kor mykje enno, starter med lukegarasjen, deretter blir det kanskje på rekka ev i kombinasjon med letrekk. Har også kjøpt symaskin, så letrekk til cockpiten kan vere greitt å starte med:-)

 

Håper at du er fornøgd med båten. Såg i alle fall ut til å vere ein fin båt ut ifrå bileta i annonsa :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt (og foreldreskap) litt på etterskudd da :smiley:

 

Til ditt strømspørsmål så vil jeg si:

* Har du en batterimonitor?  Hvis ikke så anbefaler jeg å sette det på ønskelisten.

* Kjøleboksen din drar sannsynligvis rundt 50Ah i døgnet. 

* Bytt til LED pærer over alt, det sparer du en hel del strøm på.

* Lading av dingser vil jeg tippe kanskje 5-10Ah i døgnet.  Vannpumpa er neglisjerbar.

* På de beste dagene kan du få et tilskudd på 20-30Ah i døgnet fra de solcellene, men det er jo ganske usikkert å satse på ift. å dimensjonere batteriene.

 

Så uten å kjenne flere detaljer så vil jeg si at du bør dimensjonere for et strømforbruk på minst 60Ah i døgnet når du ligger rolig.  Du har ikke varmeapparat som trekker noe, forresten?

 

Batteriene dine bør være dobbelt så store som det du forbruker, for at de skal vare lenge.  Altså minst 120Ah pr. døgn du ønsker å kunne ligge rolig. 

 

Har du 60A dynamo, eller 115A?  Hvis du har 60A så tenker jeg at du bør begrense deg til de 330A batteriene du har nevnt, eller der omkring.  Dynamoen din vil få "passe mye" å jobbe med da.

 

330Ah bly/syre tilsvarer i teorien ca. 235Ah AGM sånn kapasitetsmessig, siden AGM kan trekkes lenger ned enn bly/syre.  Men hvis du ender opp med å alltid trekke AGM banken så langt ned du kan, så varer de neppe stort lenger enn en tilsvarende større bly/syre bank.  Så jeg syns det blir litt hipp som happ hva du velger, jeg tror jeg ville landet på bly/syre av de to alternativene.

 

 

Link to post
Share on other sites

@sunnmøre:

Vi var vel interessert i samme båt, da regner jeg med at du fikk kjøpt deg båt, gratulerer!

Hva havnet du på?

 

Jeg tenker at solcellen kan også fungere som letrekk, kanskje jeg burde sy trekk til å ha på motsatt side?

Det har ikke vært så vindfullt når jeg har vært ute enda at jeg har sett behovet for letrekk, men ser mange andre har det. Så er kanskje smart.

 

@StorStas:

Jeg har batterimonitor, Nasa BM1. Den fungerer bra så den beholder jeg.

LED på alt med unntak av ankerlanternen. Den skal byttes til led når jeg er oppe i masten for å montere vindvanen. (Jeg liker meg på svai).

Dynamoen er standard på MD2020, så sikkert 60A?

Varme har jeg Eber D4 med digital tempinstilling så den står på hele natten på høsten ihvertfall. Når det er skikkelig varmt om sommeren så vet jeg ikke om den blir brukt så mye. Det har vel kanskje dere mer erfaring med?

 

Ved rask hoderegning, 235ah/60=4, pluss bonusen som solcella gir meg.. 

 

Taklamper:

Jeg har de originale Bavaria lampene hvor det er montert led-pærer. Disse er jeg ikke spesielt fornøyd med. Jeg synes selve lampene bygger for langt ned og er litt 2000tall-ish... Så planen er å bytte disse til noen mer "slim".

Jeg har kjøpt 1 av denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Innvendig-belysning/Innvendig-belysning-LED-2000037502/ designet er jeg fornøyd med, den lyser så godt at 6stk av denne i byssa er overkill.

Men...Når jeg skrur av strømmen til alt lys innvendig og skrur den på igjen så må jeg fysisk bort til lampa for å få den på igjen. Den har ikke ikke "saved last state". Det irriterer meg.

Jeg har også kjøpt en sånn for å se hvordan den oppfører seg: http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Innvendig-belysning/Innvendig-belysning-LED-2000035573/

Noen andre som har byttet ut de originale og har noen tips å komme med?

 

 

 

 

Edit: Kom ett svar i mellom her.. 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer det at eg også vurderte båten din. Enda opp på ein Bavaria 36 AC. Fekk båten gunstig, men der var ein del oppgraderingsbehov. Har så langt bestilt nye seil og lacybag, ny sprayhood og cockpitkalesje. Laga nye puter og trekt dei med nytt stoff innvendig, pluss litt småting i tillegg. Blir i tillegg ny VHF og kjøleaggregat i løpet av vinteren.

 

Med andre ord ein del påkostningar, men båten blir etterkvart flott. Påkostningane var heldigvis kalkulert inn då vi kjøpte båten :lol:

Link to post
Share on other sites

Dette fordrer til en prosjekttråd.

Har også vurdert å sy nye puter i min, ikke fordi at de er slitt, men for å fornye den litt.. Får først prøve meg på cockpit-putene, jeg har ikke tatt i en symaskin siden barneskolen så om det blir helt forderdelig så er det nok bedre å beholde putene innvendig som de er.

Link to post
Share on other sites

Syjobben innvendig overlot eg til litt dyktigare folk :giggle: Vart meget bra. Putenene som var i båten var ganske falma, så det vart flott med nye puter. Kjem som sagt til å skifte kjøleagregatet. Det som står i båten går heile tida og har eit enormt straumforbruk. Kan godt hende at det berre er lite kjøleveske som gjer dette. Har likevel bestemt meg for å skifte ut dette til eit nytt, og i tillegg forsøke i isolere kjøleboksen meir. Kjem også til å skifte ut alle lyspærer til LED. Har bestilt mange ulike frå Ebay, så eg får prøve om der er nokon av dei som er OK. Har bly/ syre batteri på 360ah (trur eg...) Kjem til å satse på at det skal vere nok når det blir gjort straumreduserande tiltak, i tillegg til litt hjelp frå solcelle :smiley: Har to taklamper som er litt dårlige/ ustabile i av/på-brytaren, så du får gje tilbakemelding om kva lamper som er den beste løysinga å skifte til :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

10 poeng til deg, Ildverket stemmer :)

 

Vedr septikmåleren så er planen å bygge en selv inspirert av Gobius med utvendige følere.

Jeg trenger ikke å vite hvor mange liter ubåter det er på tanken, bare en indikasjon om når tanken nærmer seg full..

 

Måleren bygges av en arduino med kapasitive følere (4stk som angir 1/4, 1/2, 3/4 eller full tank).

Presentasjonen av nivået er jeg litt usikker på om jeg skal kjøre på en lcd som nå, eller om signalet skal gå videre en til en raspberry pi.

Jeg har sett litt på openplotter og lurer litt på om jeg skal felle inn ett ras-pi display ved siden av bryterpanelet hvor jeg kan ha oversikt over div informasjon om båten.. 

Er dumt å gjøre det for komplisert også om man noen gang skal finne på å selge båten så kan det være ett plus for gadget-freaks (som meg).

Men kanskje skremme mange som ikke har kompetanse/interesse..

 

Noen bilder fra testlabben:

bilde

 

bilde

 

Tenkte jeg skulle måle motstanden i ferskvannstanken også for å få den inn på samme system.

Kostnaden ved å bygge denne selv vil jeg tippe havner på 3-400,- ett lite stykke under Gobius.. 

Håper bare følerne greier å se igjennom tanken, det får jeg ikke prøvd før vannet er koblet på brygga igjen..

 

Solcelle:

Planen min er som sagt å ha ett panel som jeg henger på rekka når jeg ligger i uthavn. Dette kobles ifra når vi er underveis eller i hjemmehavn. 

Noen som har tips om kontakter som tåler vann som kan monteres på dekk?

Link to post
Share on other sites

Spørsmål:

 

1. Elektronikk:

I båten fra før så har jeg Raymarine A60, SPX10 autopilot (styrt av ST6002 og fj.kontroll), ST60 tridata.

Jeg har kjøpt inn Raymarine ES75, Raymarine analog vindvane og ett i70s display.

Det gamle med unntak av SPX10 og fj.kontroll skal ut og nytt skal inn.

Jeg ser at jeg kan styre SPX10 via ES75, vil det si at jeg egentlig ikke behøver ett eget display til autopiloten? 

Hadde opprinnelig plan om å kjøpe en P70, men om jeg kan styre alt fra plotteren så kan jeg heller bruke de pengene på noe annet gøy.

 

 

Da har jeg vært i kontakt med Raymarine:

es75 kan styre SPX10 (auto og standby), men ikke gjøre noen innstillinger, kalibrering etc.

Hadde jeg hatt Evolution computer så kunne man styrt hele showet fra es75`en.

Heldigvis har Raymarine kommet med ett P70s display som matcher designet på es75 og i70s.. 

http://www.raymarine.com/autopilots/control-heads/p70s-and-p70rs/

 

Så da er spørsmålet om det er verdt å bytte SPX10 til en Evolution og styre alt fra plotteren, eller om jeg bare kjøper ett P70s display..

Det er jo koblet mye "rart" til SPX10en som står i båten min, og om man går over til Evolution computer så er det vel sikkert mer enn bare computeren som må byttes..(?)

Det blir jo også forholdsvis kostbart å gjøre bare for å "slippe" ett ekstra display..

Autopiloten som står der i dag fungerer jo gull, dette er bare forfengelighet..

(Her er foressten en fin tråd fra Stein-Erik om montering av autopiloten min: https://baatplassen.no/i/topic/88525-prosjekt-montere-raymarine-spx-10-autopilot-i-bavaria-32-2003-mod/ )

 

Men om jeg får for ett nytt display, så har jeg heller ikke plass på pidestallen lenger... 

Ser man får kjøpt sånne "pod`s" til å sette de oppå pidestallen også ser jeg mange båter som monterer elektronikken over luken inn i båten..

Pros og cons med de forskjellige løsningene her? Eller tips om hvor man kjøper pods? Fant noen men synes de var utrolig dyre for en liten plastboks..

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at autopiloten bli like enkel å styre om du skifter til multifunksjonsdispaly? Eg har samme display til autopiloten som du har, og kjem ikkje til å skifte det ut så lenge det fungerer. Du har rett nok fjernkontrollen som er fin når du seiler, men er som sagt skeptisk Må tilføye at eg aldri har prøvd å styre ein seilbåt med eit slikt multiinstrument...

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på priser og en EV200 som jeg må ha koster 20k. (Kunne da solgt SPX10 og ST6002, men det er vel ikke verdt gull..)

en P70 koster 6k. 

Så da blir valget enkelt :)

 

Her ser man layout pr i dag:

bilde

 

Så enten å kjøre instrumentene på den plata hvor kartplotter står, og pod til plotteren, eller omvendt?

 

Eller så synes jeg en sånn løsning er ganske fin også:

bilde

Sistnevnte ser ut som den kan komme i konflikt med sprayhooden min når den legges ned. (Seiler ofte med den nede for jeg er ikke så høy så trenger sikten).

Også må jeg da lage en sånn boks selv, plasting har jeg aldri prøvd så tviler på at det resultatet blir 100...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært i kontakt med Seatronic og handlet litt.

 

Det ble en Seatalk1 to SeatalkNG konverter (For fj.kontroll til Autopilot). En Victron Bluesolar MPPT solcelle regulator, P70s autopilot display og en ITC-5 som digitaliserer tri-data og vind-data.

 

Jeg har vært svært lite borti NMEA2000/SeatalkNG så prøvde å lage meg en tegning om hvordan ting skal kobles i hop, ser dette riktig ut for dere som kan det?

 

bilde

Videre har jeg lastet inn Openplotter på en Raspberry pi og lekt meg litt. Om jeg finner ett egnet sted så kommer jeg nok til å felle inn en 7" skjerm i byssa som inneholder info om båten.

Tankmåleren til septik fungerer fint, samt oversikt over 230v anlegget.

Når jeg har koblet opp resten av elektronikken så kan jeg se hvor mye informasjon jeg kan hente ut fra NMEA0183, evnt om jeg kjøper en NMEA2000->USB for å ha litt info der og.

 

bilde

 

Septiktank og Temperaturer er operative, resten er bare "demodata".

12v spenning og panel power håper jeg å kunne hente ut fra Victron MPPT regulatoren.. Noe av informasjonen der er "open-source".

 

Vedr plassering på pidestall så kommer jeg til å felle inn plotteren der hvor plotteren er i dag også blir det en pod oppå med i70s og P70s.. 

Tenker jeg skal se om jeg kan få Clipper poden til å passe, den er ganske mye rimeligere enn det andre jeg har funnet.

 

I tillegg hadde Maritim tilbud på Hylite varmerør, så jeg har kjøpt ett til å ha i motorrom og en til byssa. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fint å ha noe å sysle med på vinter og vår!

Har akkurat kjøpt båt selv, og brenner etter å fikle og ordne, men den ligger for langt unna dessverre :(

 

Spørsmål: vurderte du vindgenerator også, eller kun solcelle?

Lurer bare siden jeg har byttet til seilbåt selv, og funderer på om man skal utvide med en av delene, og tenkte at vind kanskje er rett hest å satse på her i landet?  :wink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :)

 

Vindgenerator har jeg ikke vurdert pga pris..

Det lille jeg har lest om dem er at for å ha en som er stille så må man godt opp i pris.

Hadde jeg rigget båt for langtur så skulle nok dette vært med, for mine turer i Vestfold skjærgården så tror jeg egentlig at jeg hadde greid meg med en stor nok batteripakke, men at solcellen kan være en fin (og billig) måte å spe på med.

Også synes jeg solcelle er litt gøy..

Jeg har landstrøm på båtplassen min, så reiser alltid ut med fulle batterier. Har man ikke tilgang til landstrøm så ser jeg større behov for alternative kilder.

 

Solceller er en langt lavere investering en vindgenerator, så da ville jeg nok heller sett an bruk/behov først før jeg investerte.. man kan jo få mye morro for 15 båtpenger...

Link to post
Share on other sites

Takk, det samme til deg! Bavaria på meg og :smiley:

Jeg har ikke kommet så langt som til å sjekke priser på noe, får teste skuta og se, er ikke sikkert man trenger så mye ekstra strøm.

Så vidt jeg har forstått så er det kraftig dynamo på VPen, så kanskje det holder fint med det man kjører for motor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har det endelig blitt varmere i været og jeg har begynt å “leke” med båten igjen..

Jeg begynte med å demontere den gamle elektronikken, kartplotter, tridata og autopilot displayet.
Under der var det mange kabler og litt rester fra gammel morro som også kan fjernes.

 

bilde

Noen ganger kan man lure på hvordan man har fått på strips her eller der når man skal fjerne dem.
Brukte vel 2-3 timer totalt på å få fjerne Seatalk kabel, nettverkskabel og kabel til dybdemåler og hastighet.
Disse skal monteres i en ITC-5 som monteres ved kartbordet også går det en enkelt SeatalkNG kabel derifra og ut til pidestallen.

Siden jeg venter på resterende SeatalkNG kabler så får jeg ikke gjort mer med elektronikken før dette har kommet.

 

En ting jeg skulle ønske var annerledes med båten er benkeplaten i byssa.. Farger går i moter og smak og behag for eieren, men den blåfargen synes jeg ikke særlig om.
Jeg har grublet på å bytte den, men tror ting er såpass godt satt i sammen at det hadde vært vanskelig å få den ut uten å ødelegge noe.

 

bilde

 

Leste en tråd her på BP om en som ville male benkeplaten, dette var en god ide men usikker på slitestyrke og finish. Utrolig kjedelig om det ser jalla ut og det er veldig vanskelig å reversere.

Etterpå leste jeg tråden om han som pusser opp en Windy Ghibli. Tenkte at om folie kan være godt nok utenpå en båt, så burde det også være godt nok på en benkeplate.

Søkte meg frem til denne siden: https://www.lindasdekorogdesign.no/categories/kontaktplast1
Og tenkte det er jo verdt ett forsøk...

Blir det ikke som man har trodd så er det bare å rive det av igjen, man er noen hundrelapper fattigere, men jeg har rotet bort mer penger på værre ting før J

Så da var det bare begynne demonteringen:

bilde

 

Den siste skruen sitter alltid fast.. (Måtte borre den ut til slutt)

bilde

 

Hadde egentlig lyst på helt hvit benkeplate men det fant jeg ikke, så da ble det en marmoretterligning.

Jeg prøvde også å få skjøten på folien under hengslene over kokeplata.

bilde

 

En ting jeg sleit med var å få fine avslutninger på kantene, de er gradert 45gr.
Så kom jeg på at når jeg jobbet på Intersport hvor vi monterte “griptape” på skateboard så grovkappet vi tapen og brukte fil rundt kanten for å få en fin avslutning.
Det samme funket fint på folie:

bilde

 

Her er luka til kjøleboksen:
bilde

 

Og resultatet:

bilde

 

Smaken er som baken, men jeg er veldig fornøyd, fikk noen luftbobler rundt vasken, så lurer på om jeg bestiller en ny rull og gjør ett nytt forsøk, kanskje med en hjelpende hånd..

Kvaliteten på folien virker bra, men kan heller oppdatere tråden om ett år eller to med hvordan den ser ut etter litt bruk.

Lurer også på å legge en stripe blank silikon rundt kanten for at det ikke skal komme fuktighet under.

 

I dag skulle man heller vært på sjøen enn å stå og jobbe under en mørk presenning:

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå trenger jeg litt hjelp fra "menigheten":

 

Dette var den opprinnelige planen, men det går ikke. For det første må jeg skjære ut litt av pidestallen. I tillegg så tror jeg ikke jeg får plass til kontaktene bak instrumentene.

 

bilde

 

Så alternativ 2 er å ha plotteren sentrert på pidestallen og instrumentene på toppen i en pod:

 

bilde

 

Alternativ 3 er å ha plotter på samme sted og flytte instrumentene ved siden av luken ned:

Problemet er at jeg har ingen anelse om det er plass til å felle inn instrumentene på baksiden, eller hvordan jeg får trekt kabler dit (men jeg har sett andre montere instrumentene der på andre båter):

 

 

bilde

 

bilde

 

Noen som har noen gode tips og råd?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...