Jump to content

Ettermontere spylepumpe (saltvann) Antares 750


Bouncer

Recommended Posts

Skal til å ettermontere saltvanns spylepumpe på min Antares 750. Alternativ #1 er å plassere selve pumpa under dekk bak og håper å kunne hente saltvann via en splitt etter inntaket til toalettet; da har jeg et inntak som kan åpnes/stenges og slipper å ta nytt hull i båten; noen som har tilsvarende løsning og kan poste bilder/forklare hvor man evt kan trekke slangen videre bakover?

 

bilde

 

På forhånd takk for innspill (',)

Link to post
Share on other sites

Hei Bouncer og velkommen inn på forumet, håper du får en like positiv opplevelse som meg  :thumbsup:

 

Har dessverre ikke erfaring med Antares 750 men vil gjerne dele noen prinsipielle råd:

  • Støtter deg 101% i å ikke lage ekstra hull i skroget under vannlinja
  • Ikke bland inn nye materialer i installasjonen om det ikke er nødvendig
  • Vil anbefale AISI 316 og dersom det er brukt i gjennomføringen følg opp med samme materiale i T stykke, slangenippel og kuleventil
  • La bend ta opp retning-forandringer i stedet for å legge slanger i spenn og store "krøller"  La slangenippel peke i den retningen slangen skal.
  • Bunt slanger og annet utstyr sammen så de kan dempe hverandre
  • Bruk gjerne kuleventil som har låseanordning
  • Unngå overganger som er å implementere ekstra potensielle lekkasjepunkter
Link to post
Share on other sites

Takk for det dieselfan ('',)

 

Tenkte iofs å bare bruke et Y-ledd for å splitte vanntilgangen i to retninger uten å sette inn flere kuleventiler; når inntaket er stengt suger vel pumpetoalettet mer eller mindre tørt fra sin ende og det samme gjør spylepumpa. Med mindre dette er sterkt å fraråde?

 

Spørsmålet er om det finnes en vei bakover i båten uten å legge slangen synlig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...