Jump to content

Montere ekstra varmeveksler?


CaptainL

Recommended Posts

Har du sjekket at den du har er i orden, og ikke grodd igjen?

Hvis dette er seriøst bygget en gang, er det jo rart at den "plutselig " gar blitt for liten.

 

Hvis du allikevel må kjøpe en ny varmeveksler, ville jeg kjøpt en stor en, og ta vekk en du har idag.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Har ikke sjekket om den er grodd igjen. Tenkte å gjøre det når jeg kommer hjem fra sjøen. Varmeveksleren jeg har ser ganske liten i forhold til bowman 180 som står på mange BMC maskiner. Tenkte derfor at den kunne være litt i det minste laget.

Sjekker den jeg har også får jeg eventuelt se om jeg skaffer en større.  

Link to post
Share on other sites

Å bedømme en varmevekslers kapasitet utifra om den ser liten eller stor ut går ikke...

strømningshastighet, antall baffer-plater, materiale i rør/plater, rør/plateavstand++++ gir deg varmevekslerens evne til å trekke varme ut av primærkjølekretsen og overføre varmen til sekundærkretsen og videre ut av båten.

 

To kjølere blir unødvendig komplisert.

 

En enkel måte å sjekke om det er kjølekapasiteten din som er problemet er å låse termostaten i åpen stilling og gjenta kjøringen som gav varmegang. (ikke kjør rundt uten termostat, sett den inn igjen etter forsøket)

 

Sjekk termostaten når den først er ute.

Impelleren bør du også sjekke. 

Link to post
Share on other sites

Din motor er gammel og om den ikke hadde hatt tilstrekkelig kjøling da den var ny hadde den ikke blitt så gammel. Din jobb er å sørge for at motoren har like god kjøling som da den var  ny. Om du ikke har kjørt systemrens på saltvannsiden og evt. på ferskvannsiden er det sannsynlig at systemet har belegg/grodd igjen. Anbefaler at du kjører systemrens før du begynner å skru. Det vil som regel få ned arbeidstemperaturen betraktelig. Om dette løser problemet ville jeg latt være å skru. If it ain`t broken, don`t fixit. Dessverre fort å gjøre mer ugang enn nytte når man begynner å skru.

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd blueline og god forklaring på hvorfor. :thumbsup:

Generelt vil jeg for egen del heller dra av en skrue på vinteren en å risikere å gjøre det i sommerferien... derfor mener jeg at termostathus og impeller skal være i orden. Jeg smører alle skruer når jeg monterer så er det mulig å få de opp i mange år  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal impeller sjekkes hvert år. Service med bytte av olje, filter og sjekk av impeller regner jeg ikke som skruing.  Bytte av frostveske er også viktig. Mange har hatt mye problemer med VP TAMD motorer pga. slurv med kjøleveske. Når du har en miks av jern, kobber og aluminium er det greit at frostvesken gir beskyttelse. Varmevekslere, intercoolere, oljekjølere vil jeg nødig røre mer enn nødvendig.

 

Er som dieslfan stor tilhenger av å gjøre jobben når båten er i opplag. Når sommeren kommer skal båten og sommeren nytes. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...