Jump to content

VinterSeile rundt i Bergens traktene, nybegynner.


matvogna.no

Recommended Posts

Hei folkens, jeg har kjøpt meg seilbåt i Bergen og skal etterhvert flytte båten til Moss hvor jeg bor, men det skjer ikke før 2 feb da jeg skal seile litt rundt i fjordene og havet for å bli kjent med båten før jeg tar det store seilturen hjem.

 

Båten ligger i mastrevik nå og jeg skal ha det som havn til jeg for hentet den.

 

Jeg har lyst til å sjekke ut fedje og kanskje litt inn i fjordene og jeg burde vel ta meg en tur til Bergen sentrum for å se Bergen.

 

Litt når det kommer til fiske, ser det er mye oppdrett av fisk der er det lov til å fiske rundt det?

 

Om noen har tid å er rundt mine trakter og har lyst til å hjelpe meg til å bli en bedre seiler tar jeg gjerne imot mannskap og kunnskap.

 

Jeg kommer til å trenge Biltema eller noen varehus som det for å kjøpe noen småting til båten sikkert, er det noen fine havner man bare kan legge seg til å gå nesten på senteret?

 

Hvordan er det med havneavgift på denne tiden av året, hørt det så å si er gratis siden det er utenom sesong.

 

Jeg tar gjerne imot forslag på frihavner også.

 

Båten er en HALLBERG Rassy missil 2.

Link to post
Share on other sites

Hei og grattis med ny båt.

Biltema Drotningsvik er nok det nærmest sjøen. Men hvor du kan "parkere" båten er det litt værre med. Er jo midt i leia med ditto bølger i det meste av området.

Muligens Hjellestad er bedre og busse til Biltema Sandsli?

Mener det er 100m fra oppdrett du må være (fiskeforbud nærmere enn 100m).. Hvertfall det som er skiltet på merdene her inne. 

Eller så har du Nemo ved nutec på laksevåg, det ligger helt i fjæra. Spørs litt hva du trenger??

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiskeoppdrett: ferdselsforbud 50 meter, fiskeforbud 200 meter.

( mulig jeg tar feil)

Dessuten er fisken som vokser opp rundt merde full av pellets, deformert og sikkert ikke god. Antibiotika er den sikkert også full av.

 

Gratulerer med båt!

 

Retter meg selv: ferdsel 20 meter, fiske 100m

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiske er bra vestom og fjordene sørover til Bergen. Er bare å prøve, de lokal vet hvor fiske biter best :wink:

Flere bydgeshopper der nordpå også men du risikere å bli flådd, type pris har jeg sett.
Prøv å kom deg litt innover mot "by" kjerner som knarvik, alverflater el. åsane. Ellers er det mye  offshore priser ute å går i utkant strøk. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Glem fiske rundt oppdrettsanlegg. En ting er at det ikke er lov, noe annet er at fisken du får er helt jævlig (har prøvd ja..)... feks sei som er feit og råtten i kjøttet osv. Mao akkurat som den ekle laksen en får i dagligvaren over det ganske land, feit og råtten ;-) 

Link to post
Share on other sites

Fra Mastrevik er det ikke lange biten ut til Rongevær (omtrent på Fedje) som er en fin plass som jo kan være greit å oppleve når du først er i traktene. Der er det jo bare å slippe ut pilken også og masse fiskemuligheter. Ellers er jo vinteren en fin tid for å fiske gode krabber også. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Du ha ein veldig fin fiskeplass på Vikingneset som er rett nord for Mastrevik. Rundt og utfor Fedje på en finversdag er vel og plasser å fiske som er av de beste i Norge.

Sjekk fiskersiden.no og forumet der. Om du tar båten til Bergen sentrum, båtutstyrsbutikk mot Nordnes eller så er det buss til Åsane så har du Biltema og en annen båtutstyrsbutikk der. Du kan og legge til hos Maritim i Laksevåg.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...