Jump to content

Yamaha 90 totakter som fusker ved pådrag.


KimL

Recommended Posts

forskjell på kald og varm motor?      hvordan arter fuskingen seg - er det veldig "av/på" så er det helst tenning, er det "mykere" så kan det også være bensin. 

 

Kan feks være en coil som ikke er 100% 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har bare hatt en tur i den og har nå gått igjennom bensinsystemet og det virker greit. Skal sjekke tanken også samt se om jeg kan få pumpet mens jeg kjører for å eliminere bensin helt.  Deretter blir det å sjekke med tenningslampe på hver enkelt sylinder for å prøve å finne synderen. Jeg har nye plugger. Jeg hadde kjørt den en del på tomgang før jeg prøvde den så den var nok ganske varm før jeg prøvde. Skal se om det er forskjell på varm og kald motor neste gang. Har lest litt og noen har ment temperaturføler samt autolubesensor kan gi slike symptomer. Noen som vet hvordan jeg kan bypasse signaler fra dem evt?

Link to post
Share on other sites

om sensoren på autolubetank eller tempsensor slår til så kuttes tenninga ganske brutalt slik at turtallet ikke overstiger 2000 rpm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om det er overslag så start motoren i stummende mørke... da vil du se ganske tydelig om det er overslag i tennplugghetter eller kabler...

 

Ta deretter av en og en tennplugghette for å sjekke om det er noe forskjell mellom de 3 sylinderne (enda en gratis test, men bruk en liten vannpumpetang for å unngå karamell )

 

Håper du startet med å sjekke om du hadde vann i filteret på motoren ? => så drenere alle 3 flotørkammere => så er det lurt å prøve en annen tank/slange for å eliminere at det er feil ved eksternt bensinsystem (men slik du beskriver feilen tror jeg mest på elektrisk feil (Ivar har nevnt coil og det sjekker du ved å utføre plugghettetesten))

 

Hva du enn gjør så ikke start å "justere" på forgassere om du vet at motoren har gått fint tidligere denne sesongen  :diving:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er en kraftplugg ?

 

Den finner du under svinghjulet, under selve rotasjonsdisken ved magnetspolen. Der sitter en liten plugg som kalles kraftpluggen. Den angir tenningsfrekvens ved belysning av tenningslampe.

Ganske sikker på pluggen er feilstilt eller ikke har spenning. Sjekk dette først.

Kommentar fra moderator: 13.12.2016 kl 19

Grunnet trolling har Eksperten ikke anledning til å poste flere innlegg på baatplassen.

Link to post
Share on other sites

jeg skulle prøvd i dag å sjøsette igjen, men var ruskevær så ble med å montere gasserene som jeg har sjekket. De var strøkne og derfor ikke problemet og motor gikk pent uten belastning. Bensinpumpa ser også bra ut. Mens jeg rota litt baki der fikk jeg se en ledning som ikke var tilkoblet. Blå som dere ser på bildet. Er det noen som har koblingsskjema til disse??? Som dere sikkert sjønner er dette en båt jeg kjøpte i høst og har ombygd denne til fiskebåt.  https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65938/yamaha_ledning.jpg

Redigert av KimL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kraftpluggen tror jeg du kan se bort fra  :giggle:

 

Hva slags farge er det på ledninga?    Ligger gjerne løs etpar ledninger der om motoren ikke har powertrim

 

.. og min erfaring med tenningstrøbbel på yamaha 3syl er at uten belastning så går de helt fint , noe som gjør det værre å feilsøke 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 90 hk totakter Yamaha 90 mod som fusker ved pådrag. Den fusker ikke jevnt, den går hakkete. Den funker fint så går den ruskete med noen få sekunders intervaller. Tenningskutt??? Noen som vet hva som genererer tenningskutt på Yamaha og evt hvordan jeg kan teste dette?

Prøv å beskriv feilsymptomene bedre.  I hvilket turtallsområde fusker den? Fusker den på full gass?

 

Den blå ledningen er normalt til remote-choke. Blå til blå. Men er nok ikke derfor den hakker.

 

Begynn med det enkleste og mest sannsynlige. Mål plugger, plugghetter, pluggledninger og coiler.

 

Når du har pluggene ute, sammenligner du pluggene at de ser like brune ut, og at ikke motoren drar vann i toppen osv.

 

En gang til:

Begynn med det enkleste og mest sannsynlige. Mål plugger, plugghetter, pluggledninger og coiler.

Når du har pluggene ute, sammenligner du pluggene at de ser like brune ut, og at ikke motoren drar vann i toppen osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...