Jump to content

Kjøpe havfiske snelle (og stang). Ønsker kjøpsråd.


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Har fått ett gavekort på 3000,- som jeg tenkte å kjøpe meg havfiske stang/snelle for. Bør få OK utstyr i den prisklassen ?

 

Når jeg fisker er det mye opp og ned/sveiving, for jeg blir fort utålmodig og vil prøve nye steder om det ikke biter (fisking er dels en unnskyldning for å være på båt/seil tur i mitt tilfelle).

Og jeg blir derfor fort lei av å sveive.

 

Bruker pr i dag ett fiske hjul , det hjelper litt, men blir fortsatt kjedelig hvis det er litt dybder. Dessuten blir det jo ikke samme kontakt med fisken når det en sjelden gang biter da..

 

Det jeg håper er at dette blir enklere/kjekkere med en snelle med 2 gir. Men jeg har aldri prøvd sånn utstyr. Er det god hjelp i sånn giring ?

Antar det da er ett gir for rask innsveiving, og ett gir for når man en sjelden gang får på en rugg ?

 

Er det noe spesielt å passe på når man skal handle snelle ? Hva slags utveksling bør den ha ? Andre ting ? Har størrelse/diameter noe å si ? (det har det på fiske-hjul uten gir ihvertfall)

 

Ang selve stanga så tenker jeg at så kort som mulig er praktisk ombord i seilbåt, men er det noen minstemål ? Andre ting å passe på der ? Spenn/styrke ?

 

Jeg fisker mest torsk og sei/lyr på opptil 100 meter dyp, men den begrensningen er dels pga ovennevnte årsaker, så å fiske etter Lange og annet på enda større dyp kunne ha vært kjekt det.

Antar sluker/pilker på opp mot 4-500 gram blir aktuelt da (er sjelden over 300g nå).

 

Er det noen som har noen gode råd så kom gjerne med dem.

 

Siden jeg har gavekort så begrenser merkevalgene seg til det de har i butikkene, og jeg kan velge mellom Intersport og Steensland Sport 1 i Stavanger (Stavanger by gavekort)

Jeg tenker å foreta selve handelen i Januar i håp om salg, og uansett i god tid før ferdatorsken  :fishing:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fisket du nevner 400-500 gram og 100 meter er typisk 20-30 punds stang, og jeg ville valgt tekota 600, den har meter teller noe som gjør det enklere å finne tilbake på den dybden hvor sei token sist... 

 

Men Lange... Kommer jo ann på hvor store de langene man får utenfor stavanger er da ;) VI får aldri noen store på de havfiskekonkurransene som arrangeres ut fra Tananger, men det er jo konkurranser som er spisset mot fiske etter flest mulig arter. 

Til dypere fiske ville jeg kanskje heller valgt en Tekota 700... Den har litt kraftigere brems enn 600'en. 

 

Greit nok at Tekota ikke har gir, men det er en av de definitivt mest bruke snellene blant havfiskerne i Norge. 

Ellers ville jeg anbefalt å gå over til å fiske med agn. I alle fall etter Langen...

 

Noen det kunne vært lurt å snakke med er folket i Stavanger Deep Sea Fishing Club. Lederen der, Roar Sandvoll er en grei person å snakke med. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Du anbefaler telleverk over gir da ?

Jeg har jo hatt sånne billigstenger med multiplikator snelle før, og må si at det ødelegger litt av gleden å drive å sveive og sveive til krampa tar meg..

Det er derfor jeg ser for meg at gir er ett must.

Men det er ikke det altså ?

 

Jeg blir nok aldri en dedikert havfisker, mer en casual fisker som trenger en unnskyldning for å komme meg utpå spesielt i vintermånedene, så hvis lange/dypvannsfisk er urealistisk så legger jeg vekk den.

 

Ser gjerne for meg å begynne med agnfiske, men er usikker på fremgangs metode. Antar man kan bruke samme stang/snelle til både pilke-fiske og agnfiske ?

Ser egentlig tilogmed for meg å bruke samme stang til litt sjøørret fiske om våren også..

Og kanskje trolling (dypvannsdorging), hvis jeg finner ut av det.

 

Må man ha dedikert utstyr til alt dette, eller kan man bruke en grei allround stang/snelle som er grei nok til alt bruk ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hva man kan og hva man bør gjøre er ikke alltid det samme. 
 

Man kan fiske med samme stang fra land, dorge (trolling) og driver med havfiske.  Men, det blir en dårlig opplevelse i de fleste tilfeller. 

Til dorging bruker jeg mye mykere stengre med en annen aksjon enn jeg bruker til havfiske. Den mykeste havfiskestanga mi, kunne jeg kanskje brukt til dorging, men jeg ville ikke spent den opp i dyprigga. I dypriggen bør man bruker en stang med helaksjon, til havfiske har de fleste stengrene mine toppaksjon, men jeg driver mye med agn. 

Og nei, en stang beregnet på fiske med agn er ikke god til pilking, og pilkestang er ikke god til agnfiske. Du vil gjerne se smånappene på en stang beregnet med agnfiske, så der er det som sagt toppaksjon som gjelder. På pilking vil du gjerne ha litt stivere toppdel.. Det går bedre enn å dorge og drive med vertikalfiske da...

Til agnfiske ville jeg valg Shimano Beastmaster Slim 20-30 til ditt bruk. Den kan brukes til Lange også. En Tekota 600 kan også bruke til Lange, men helst ikke til de over 15kg. 
Til pilkefiske ville jeg valgt en stang for jigging. Jeg bruker Beastmaster (ikke slim serien) og gjerne en litt eldre utgave til dette fiske

Ja, jeg ville valgt en kvalitetsnelle med teller fremfor en billigsnelle med to-gir. De koster ca ca det samme. Gir er oftest (Jeg kommer ikke på noen sneller med gir og brems på akslingen til sveiven (Starbrake) skal ikke si at det ikke finnes)  på leveldrag (bremsespak) sneller uten snørrefører og teller. Disse inneholder mere mekanikk og blir derfor dyrere med samme kvaliteten. 

Ellers er det veldig mye spennende på gang med Daiwa for tiden, Daiwa driver og stabler på bena sitt eget salgsapparat her. Så da kommer det vel nye produkter og en aggressiv prispolitik fra dem... 


 

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Støtter Cral her, både ifht det med gear, og ikke minst valg av en Shimano snelle. Men for all del, finnes andre sneller også. Har selv en stor klump av en Okuma, tror det i sin tid var en av de største uten gear, og den har virket i over 10 år uten problemer. Et par kompiser kjøpte tilsvarende med gear, og de har gått føyken begge to. 

 

Men om det mest skal brukes til fiske på 100+ meters dybde så vil jeg si at større er bedre. Om jeg ikke tar helt feil så har utstyrsfreaken i havfiskegjengen vår en Tekota 600, og den er litt snau om en skal fiske dypt, da pluss minus 200 meter. Går jo også ofte ut ganske mye mer snøre enn dybden og lita snelle blir mye sveiving. Samtidig så duger jo også ei stor snelle fint på hundremeters dyp også :-)

 

Så det spørs på en måte hvilket terreng du skal ferdes i når du fisker :-)

-----------------

 

En kombo til sjø- ørretfiske tror jeg du kan glemme.. 

----------------

 

Ang. agnfiske så fisker vi mye på Brosme og Lange. Den mest vanlige metoden vår er å bruke en bom med oppheng bak og lodd i bunn. Da henger opphenget "fritt" fra loddet. 

 

Selve agnet er som regel en eller annen blekksprutvariant, hvite og selvlysende er det vi har brukt de siste sesongene, og svær krok for å slippe å få på småfisk og agntyver. Egner med makrell. 

 

Kan også ha oppheng over bommen, men om en går spesifikt etter lange og brosme så er det knapt hensiktsmessig. 

--------------------

 

Sjekket litt priser på skittfiske.no. Fiskeutstyr har ikke blitt billigere med årene ser jeg.. Jeg svei av ganske mange kroner på middelmådig og for pinglete utstyr de første årene. Men når jeg først knallet til og kjøpte kraftig og godt/dyrt nok så har det holdt utrolig lenge. Mao god business å kjøpe solid nok med en gang. 

 

Så om noe hadde jeg vurdert å gå opp i budsjett, hvis mulig, eller ned i ambisjoner :-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så om noe hadde jeg vurdert å gå opp i budsjett, hvis mulig, eller ned i ambisjoner :-) 

Da blir det ned i ambisjoner.

Jeg skulle egentlig ikke ha ny stang, men har fått dette gavekortet, tenkt på hva jeg kunne bruke det til, i forhold til utvalget av butikker jeg kan velge i, og tenkt at da er havfiske stang det kjekkeste alternativet.

 

Hvis det er sånn at jeg ikke kan få en god kombo/all round, så er det fisket jeg pr nå VET jeg skal bedrive torskefiske med pilk på 50-100 meter. Det er en årviss tradisjon i Februar/Mars, så da får det være det jeg velger ut i fra.

Men hvis det til pilkefiske er like bra med fiskehjul, så er det jo da nesten bortkastet... :confused:

 

Når det gjelder merker så husker jeg ikke helt hva de hadde på Steensland Sport 1, men det var der det var størst utvalg. De har ikke hjemmeside dessverre.

 

På inter-sport var det vel stort sett bare dette utstyret å velge mellom :

https://www.intersport.no/produkt/682219/penn-havfiskesett-2-0

Denne var i 2 størrelser, 2 & 4, jeg er usikker på hva som er forskjellen, og det var de også.

 

Dessuten denne da, med telleverk : https://www.intersport.no/produkt/682218/penn-baatsett-m-tellerverk

 

Ang agnfiske så er det meget interesant å prøve seg på også. Tror jeg har en sånn bom/lodd ombord, men er usikker på bruken, både hvordan agne og hvordan fiske med det. Tenker vi kan ta det etter at utstyr er bestemt, eller evt i en egen tråd. Jeg tror jeg 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fisker mye på dypt vann (200-300m) og ankrer som oftest.  Har to sneller - klassikeren penn senator og ei shimano TLD20 med to gir.  For den TLD'en bruker jeg nesten aldri det laveste giret - det går altfor tregt!

 

Angående snellestørrelse er det helst fiskedybde og vekt på lodd/sluk som bestemmer dette.  For mitt Fiske (ned til ca 300m/opptil 750gr lodd) fungerer TLD20 størrelsen flott med ei 20-30lb stang (beastmaster). Når jeg skal Fiske på "grunna" (ned til 70-80m) har jeg et Okuma cortez sett (12lb/CZ-10) som fungerer utmerket.  Denne snella har høy utveksling som gjør det kjappere å sveive halvstore pilker opp.

Link to post
Share on other sites

4.0 er en kraftigere stang og større snelle. Unødvendig stor etter min mening.

Skal du ha snelle med snørefører er det en snelle jeg har sett andre anbefale, Shimano Tekota.

Jeg ville dermed heller sett om de hadde hatt noen andre sett i den andre butikken.

Ang det å bruke stang til både pilking og agnfiske går det etter min mening helt greit. Selv bruker jeg stort sett samme stanga til begge dele og trives bra med det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan godt hende Penn har begynt å lage flotte greier, men det jeg har prøvd, riktignok noen år siden nå, var ikke noe særlig stas. Komfort har noe å si når en skal bruke utstyret i time etter time. De Penn greiene jeg har prøvd var som å kjøre traktor, men ikke av den nye typen med avfjæra sete osv :-) Kan også hende at de holder i hundre år, men...

 

Prøv en shimano, eller et annet merke. Kanskje shimano først så slipper en å bruke mye tid på å lete etter noe annet. ;-)

----

 

Ang. snørefører på ei stor snelle så skjønner jeg ikke helt poenget, i hvertfall ikke hvis snella har god nok kapasitet. En ekstra del som kan lage krøll på ett eller annet tidspunkt. Men det er vel neppe noe "no go" heller. Ville bare ikke vektlagt det egentlig. 

Link to post
Share on other sites

Skygger unna Penn/Intersport da, og satser på at Steenslad fører Shimano.

Redigert : Ser nå at den nye snella di også er Penn Fjordland, så da trenger jeg kanskje ikke utelukke det helt, men likevel tror jeg nok jeg skal se om Shimano er tilgjengelig og innenfor budsjett..

 

Jeg må innrømme at jeg er veldig usikker på hva de ulike utrykkene dere bruker egentlig betyr.

Er det noen som kan forklare litt, så jeg vet hva jeg skal se etter/unngå ?

 

Tenker på uttrykk som :

12lb/CZ-10

20-30lb

TLD20

toppaksjon

 

Og hva er behagelig størrelse, Jeg ser at det er noen sneller som er ganske små, mens andre er det jeg vil kalle normal. Er det de størrelse jeg bør se på , eller har de små noen fordeler ?

Og hva er behagelig utveksling for normal innsveiving.  Hvilken 'ratio' bør jeg se etter, enten det er ett eller 2 gir ?

 

Hva er passe båtstang lengde til pilking ? 6 fot ? Har lenger stenger noen fordeler ? (Ser ikke for meg at jeg skal kaste, vet ikke engang om det er mulig med slike sneller ?)..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

lb-tallet angir bøyestivheten for stanga.  20-40 er passe for det meste av havfiske her hos oss og handterer pilk/lodd-vekt opptil 750gr greit.

Ei 12lb stang er fint for letter havfiske med pilker opptil 300gr eller så.

CZ-10 er betegnelsen på ei snelle fra Okuma (Okuma Cortez CZ-10).  Denne har 6:1 I utveksling og er kjekk når en pilker og sveiver mye opp.  Shimano TLD20 er et helt sikkert valg for det meste av havfiske, og passelig linekapasitet for multifilament (0,32-0,39) ned til 300m iallefall.  Knallbra brems og myk gange.

Toppaksjon betyr bare at stanga bøyer seg mest I tuppen.

 

Synes ei havfiskestang godt kan være minst 5 fot.  Blir den kortere må det mye armbevegelse til for å løfte pilken nede på dypet.  Sjøl har stenger fra 5,5 fot til 6,5 fot.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Bvihovde, nå falt det noen brikker på plass  :yesnod:

 

7000i ser jeg er det samme som Ambassadeur, og det er ett begrep jeg mener jeg har hørt omtalt i positive vendinger før også, så det er kanskje ikke så dumt valg, selv om de omtales her som laksesneller :confused: .

 

Men jeg ser denne og kommer i to versjoner, en liten, og en 'normal'. Hva er forskjellen (bortsett fra pris) ?

Jeg tenker at størst er best. Er det korrekt (ikke bare her, men generelt) ?

 

Liten :

https://www.intersport.no/produkt/137470/abu-garcia-ambassadeur-7000i-salmon-burg

Normal : 

https://www.intersport.no/produkt/652715/abu-garcia-ambassadeur-7000i-syncro

 

Euklid : Der du ferdes nå er det nok andre forhold enn her hjemme, men du har kanskje brukt Penn snella di utom Tananger før du dro, eller ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har aldri fisket på noe særlig dyp. Men har halt opp store tunfisk, doradoer, hai og mye annet sært, uten at jeg skal skylde på hverken stang eller snelle når vi ikke har fått de ombord. Ser Cruisers Handbook of Fishing har Penn-snelle som standardanbefaling, så helt på bærtur vil jeg ikke tro de er.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja for å dra opp noen ruser, det er kjempegøy det ;-)

---

 

Anbefaler absolutt stang, og gjerne utstyr som funker på 200ish meter. Hvis man liker brasme og lange og har greie forhold for det lokalt. 

 

Man dobler jo i praksis, og mer, arealet man kan fiske på ved å kunne fiske dypt. 

---

 

Syns også dypvannsfiske kan være krevende, man må, noen plasser, ta hensyn til tidevann for å i det hele tatt komme ned. Ofte kan det være litt arbeid å "treffe" når man ligger i liten båt og skal så dypt osv. Ulike kombinasjoner agn osv kan prøves ut osv. Krevende=gøy :-)

---

 

Men for all del, en kan jo slenge ut noen ruser og kjøpe seg en teinehaler, får nok fisk da også. Og hvis mengden fisk for kronene og tiden brukt er det som teller så tipper jeg dagiligvaren stort sett er et bedre valg. 

-------------

 

Må legge til et par slag til. Vi klarer å fiske spesifikt etter uer og blålange også. Og innimellom så går vi der storseien står for å hale opp litt. Da henger vi oppheng over bommen og får litt moro ved å sveive opp 2-3 store sei i slengen. God trening for armene :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er mest glad i koteletter, egentlig, så effektiviteten ved fiske er ikke såå viktig, det viktigste er å komme seg på sjøen og kose seg litt  :giggle:

 

Tenker å ta opp tråden med HVORDAN fiske på litt dybder etc når utstyret er i havn.

 

Jeg ser de kommer inn med fine Langer på greie størrelser rundt i havnene, men er usikker på hvor/hvordan de får tak i dem, men det finnes sorten, helt klart.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...