Jump to content

Valg av type gennaker: reacher, runner, code X?


HaHa

Recommended Posts

Jeg vurdere å supplere seilgarderoben til min First Class 8 med en eller annen type asymmetrisk spinnaker. Dette er i første rekke for å lette håndtering ved solo-seilas, spesielt det at seilet kan jibbes uten å forlate cockpit. Erfaringen fra i høst har nemlig vært at autopiloten er litt marginal til å holde stødig (nok) kurs på rom slør/lens dersom det blir en del sjø. Og det blir det fort dersom det er vind nok.

 

Jeg har allerede to spinnakere i grei stand. Jeg har bare brukt den ene og vil karakterisere den som en sløre-spinnaker uten å ha noe mer belegg for det enn at den ser ganske flat ut og sto greit med relativ vind til bortimot 90 graders retning. Spinnaker nr to har jeg ingen klar formening om. 

 

Tanken er å ha en asymmetrisk spinnaker av noe slag fra et baugspyd som stikker rundt en meter foran forstagsfestet (har allerede kjøpt et pent brukt 90 mm dia alu-spyd fra et BP-medlem). Det er også ferdig beslag nær vannlinjen som kan brukes til å feste en line til tuppen av baugspydet for å ta opp krefter oppover. Jeg har tenkt å bruke eksisterende spinnakerfall.

 

Hva slags asymmetrisk spinnaker er mest anvendelig? 

 

Boding har foreslått en 'runner' på 47 kvm  til en grei pris. Arealet er omtrent som på de symmetriske spinnakerene, og den er designet for en vindvinkel mellom 110 og 160 grader. Så denne vil sannsynligvis være en grei erstatter for spinnaker, men med enklere/tryggere håndtering solo i mye vind. Men den vil ikke gi noe mer 'moro'  annet enn at håndtering i mye vind blir tryggere, såvidt jeg kan bedømme. 

 

Finnes det en alternativ løsning som gir mer moro? F.eks. en flatere 'reacher' eller code 1/0? Spesielt code 1 er et seil som også vil gi nye egenskaper i lite vind med vindvinkel (relativ) fra 60 til 125 grader. Vil det også kunne brukes i sterkere vind og på rommere kurs uten å bli helt ineffektivt?

 

Jeg tar gjerne i mot innspill og erfaringer. Hvis jeg skal velge en asymmetrisk spinnaker som gir mest moro, hva slags type bør jeg velge? Dyp 'runner', flatere 'reacher' eller enda flatere code 1/0?

'Sterk vind' i denne sammenheng er fra laber til frisk bris og oppover. For diskusjonens skyld er det uvesentlig om dette lønner seg i regattasammenheng. 

 


1481135831.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil dette seilet være i tillegg til eksisterende medvindsseil eller ser du for deg at det nye seilet skal erstatte ballongene? Om man er komfortabel med å håndtere spinnaker er jo det fremdeles veldig effektivt på lensen.

 

Kan du få nok spenning på forliket til å kjøre en code0 med vinden forenom tvers?

 

Har ikke erfaring selv med code, så jeg følger tråden med interesse.

 

Er på leting etter en ny båt nå og i hodet mitt har drømmebåten 105% fokk og genaker rett og slett fordi dette potensielt gir størst mulig fleksibilitet med færrest mulig seil. Men om det blir mer moro kan jo diskuteres.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en A2 for dype kurser (90-175 grader avhengig av vindstyrke) og den kan greit brukes opp mot 10-12 m/s bris på lens. I tillegg har jeg en A0 som kan krysses med i lite vind (opp mot 6-7 m/s), og som tåler det meste på dype kurser. Min A0 er sydd i tykk spinnakerduk, og er ikke så flat som en Code 0. Det gjør at den ikke tåler samme belastning, men samtidig krever det mindre av baugspryd/2:1 fall for å få spent den stram nok. Men en Code 0 er ellers absolutt et bra tillegg til en A2. Det er uansett et poeng at man ikke ønsker å ha med 3-4 spinnakere med på tur. A0/code 0 er jo en drøm når det skal sløres i lite vind. Om man vil klare seg med en assymetrisk vil vel en A3 være beste valg?

 

bilde

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, det meste kan vel rulles nå til dags:) Men jo stivere seil jo mer vind skal vel til for å plage det innrullet. I tillegg har vel en cruising code også ofte en stripe UV-beskyttelse som også gjør det mer egnet til å stå lenger innrullet.

Men hvis rull er uaktuelt for trådstarter, så blir det jo uaktuelt. (Jeg har derimot dette som neste på seilgarderobeinnkjøpslisten:)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

problemet er ikke at den fylles, men at akterliket kan begyne å blafre. Utfordringen er størst når jeg seiler singlehanded, fordi jeg da ikke klarer å holde igjen passende stramt og med passende skjøtevinkel mens jeg samtidig ruller inn. Tror jeg løse dette med et barbarhal, slik at skjøtepunktet flyttes fremover. Vet at noen seilmakere i tillegg syr inn borrelås som gjør at man kan få seilet til å stå bedre innrullet. Alle class40, imoca60 osv har jo seilene stående oppe på rull, så det lar seg gjøre.

 

Min A2 derimot er vanskelig å få rullet stramt nok til at den kan stå oppe på kryss. Det blir jo fort 20-30 knops effektiv vind over seilet, og da er det også lett for at det blir stående å pumpe. Har også mye duk i bunnen, seilet er jo på ca 160m2. Men det er veldig lett å legge et rullesystem ned på dekk. Jeg legger de på hyttetaket, bak masten, og heiser det på et blunk eller to.  

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill!

 

- Jeg kommer også til å beholde de symmetriske spinnakerne

 

- Jeg har kjøpt en brukt Bartels FE III genakkerrulle, men jeg er usikker på om jeg trenger den. Jeg kan antakelig greit sette og plukke ned en asymmetrisk spinnaker fra cockpit på samme måte som jeg jeg i dag gjør med den symmetriske - eller er det noe jeg har oversett...?

 

Jeg ber om et tilbud på en A0 fra Boding. 

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mest moro får du med en A3 evt A5 i mye vind synes jeg. En flatt asym kan du bruke i lite vind opp til ca 90 TW, ned mott 160 TW i mye vind. Jeg seilte tidligere en mini650 og hadde både A2, A5 og C0. A5' en ble mest brukt, mens C0 var det mest fascinerende seil å seile med. Fantastisk følelse å seil 4 kn i 1,5 m/s. Min siste båt var en Humphrey 30 hvor jeg hadde A2, A3 og A0. Jeg ville ha valgt en C0 isteden for A0 hvis jeg i dag skulle ha kjøpt nytt seil.

For å få utnyttet et asymmetrisk seil må båten kunne plane, men det kan jo Class8.

På begge båtene jibbet jeg "innen om", hvilken går helt fint med lidt øvelse.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det nærmer seg en konkret bestilling. Den leverandøren som tok seg bryet med å diskutere mine ønsker, mener en 3A asymmetrisk er riktig seil for meg. For allroundbruk og et alternativ til symmetrisk spinnaker solo.

 

 

 

Følgende problemstilling har dukket opp: Hvis jeg konservativt følger Seldens råd om montering av baugspyd mener jeg at mitt 220 cm lange 82mm dia alu baugspyd kan monteres slik at det stikker inntil 150 cm foran forstaget. Seilmakeren sier at 100 cm er nok, at det er lite å hente på større 'frampek'. Stemmer dette, eller bør jeg få et seil designet for største lengde? Jeg kommer til å bruke eksisterende spinnakerfall. Takker for synspunkter!

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er veldig mye mindre krefter på 1 meter sammenlignet med 1,5 meter. Designes båten til baugspyd er 1,5 meter å foretrekke. Men å få det solid nok ettermontert er jeg litt skeptisk til. Ser 3 grunner til langt baugspyd,

  • Avstand mellom forseil og genaker gjør setting enklere (større klaring for å fylle genaker før genoa slippes ned)
  • Avstand gjør jibbing innvendig lettere (klart raskest)
  • Lenger baugspyd flytter seilsenter fremover. Båten blir mer legjerrig. Har ikke seilt FC8 med genakker, men ser fordeler med seilsenter lenger frem på slør. Den er litt tung på roret. Men du har alt en meter. lenger frem. Bør merke forskjell

Totalt ville jeg på en turbåt nøyd meg med en meter. Med ubegrenset budsjett og mye tid til ekspremintering hadde jeg testet begge. Frykter ekstra vekt i baugen på kryss med langt spyd senker farten mer enn fartsøkningen på slør. På lens blir forskjellen liten.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill! Jeg ikke lyst til å bruke tid på eksperimentering og jeg må bestemme meg for målene før jeg bestiller seil. Jeg har det baugspydet jeg har og jeg tror ikke plasseringen av det vil merkes på kryss. Jeg ser ingen ulemper med å la det stikke 150 cm foran forstaget (annet enn estetiske...). Er det noen ulemper, f.eks. at båten kan bli for avfeldig/legjerrig? Noen andre praktiske ulemper?

 

Jeg ser forresten av innspillene over at kodene brukt til å beskrive anvendelsesområde ikke er helt samstemte. Her er hva Elvstrøm mener med A3:

 

racing_chart_elvstromsails.png

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en ulempe med veldig langt spryd er jo at de hender skjøter eller annet havner på feil side. Og da er det ikke lett å få orden på sakene igjen om man nå rekke langt foran båten. Et feste der du kan trekke inn spydet vil løse problemet. Ellers er jeg jo enig i kommentarer om hvor mye mer krefter du belaster sprydet med om du har det veldig langt. Jeg skal sette på bobstay hos meg nå til våren, for å avlaste (er godt innenfor mhp styrkeberegning, men uansett ser jeg det står i kraftig spenn...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ser at det kan være et praktisk problem. Jeg har tenkt å montere det slik at det enkelt kan trekkes inn. Har også tenkt å lage et bobstay (vaterstag på norsk?) i dyneema. Når det gjelder krefter, så har jeg ikke finregnet på dette.

 

Seldens tabell (s. 3) angir rettende moment og omtrentlig tilsvarende deplasement. 75 mm dia alu rør og 3.1 tonn båt kan brukes med 1.5 m lengde foran baugbeslaget. Min båt er halve vekten, røret er ca 83 mm og jeg har tenkt å bruke bobstay/vaterstag. Antakelig må jeg tilpasse et av Seldens baugbeslag for 87 mm rør. Tror dette er klart innenfor styrkemessig, dvs at båten 'kælver' og mannskapet kaver lenge før noe ryker...

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner jeg begynner å bli gammel, FC8 single handed i frisk bris så var bare storseil nok for meg... du skal ha noe for frisk vind skjønner jeg, på lett føre har du jo de eksisterende spinnakerene. Ang lengde på frampek hadde jeg gått så kort som mulig. I frisk vind vil du ikke at båten stikker nesa nedi, du må vel sitte så langt bak som mulig. Jeg hadde gått for moderat størrelse, det blir brått stort nok.. jeg hadde valgt genaker for lens, i mye vind kan du sette fokk på skjæring. Code 0 er grei om du vil rulle inn for å berge, men på en liten båt drar du den lett inn i cockpit og vekk med den... jeg kjøpte genaker til familiebavariaen i fjor, men for motsatt bruk, hjem fra Skagen på platt føre og 2-3 m/s. Med strømpe... funker bra for oss.

Link to post
Share on other sites

Takk! Prøver (desperat) å holde meg ung...

 

Frisk bris solo med storseil og spinnaker ga mersmak. Men det var vind fra nord og lite sjø. Jeg vil ha noe som kan jibbes uten å legge livet i hendene på autopiloten når det blir større bølger.

 

Seilmakeren mener at en A3 fint kan brukes på dypere kurser når det friskner til. På lett føre er det enkelt å velge spinnaker for de dypere kursene. 

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at jeg ikke har vært veldig systematisk i sammenligning av bruksområder for seil. Jeg vet jo at det har mye å si om man angir bruksområde i sann vind (tws/twa) eller i tilsynelatende/relativ vind (aws/awa).  Her har jeg brukt polardiagrammet til en tilfeldig valgt FC8 (data fra http://jieter.github.io/orc-data/site/#ESP/FRA313  ) angitt i sann vindstyrke og sann vindvinkel for vindtyrker mellom 6 og 20 knop.

FC8Polar.png.a1528f337546e77b9ddbe930f0cfac8f.png

 

Båtfart fra polardiagrammet for en gitt sann vinkel og styrke er brukt til å regne ut relativ vindstyrke og -retning for bruksområdet Elvstrøm angir for A3 dvs 100 - 135 grader sann vinkel. I diagrammet under er det vist relativ vindstyrke og -retning for sann vindhastighet mellom 6 og 20 knop og sann vinkel mellom 100 og 135 grader.

FC8A3awaaws.png.d6a0733f2fef7f798d39f95dfe1dcb39.png

 

Dette må jo selvsagt tas med en klype salt. Polardiagrammet er for en båt med spinnaker og ORC-modellen som beregner båtfart er vel ikke veldig detaljert angående typen unnavindsseil. Polardiagrammet fanger jo heller ikke opp den betydelige fartsøkningen min båt vil få med et riktig valg av gennaker :-)

 

Uansett, hvis beregningen holder nogenlunde stikk og Elvstrøm har sine ord i behold, vil en A3 kunne brukes på skarpere kurser enn eksisterende spinnakere  som blir lite effektive på kurser skapere enn rundt 90 grader relativ vindvinkel. 

 

Noen synspunkter eller erfaringer?

 

 

 

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ORC baserer polardiagrammet på de seil som er målt inn på den aktuelle båten som diagrammet er basert på. Det som ofte blir et problem for 80 talls båter er evnen til å bære det asymmetriske seilet på slør i den vinden som kreves for å få den ønskede fartsøkningen. 

Ved å øke lengden på baugspydet så er det mulig å gå dypere kurser. Mere av seilet i lo.

Blir et spenende prosjekt og håper seilmaker gjør arbeid i å lage et seil som er tilpasset båten.

 

På min båt er crossover mellom spinnaker og Genoa på rundt 110 grader sann vindretning.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, Ravddo.

 

Jeg har ikke noen tro på å kunne bære en A3 på de skarpeste kursene i 20 knops vind. 

 

Har du noen formening om hvor stor forskjell en halvmeter ekstra lengde på baugspydet utgjør for dypere kurser ? I mitt tilfelle er det snakk om 3.9 vs 4.4 meter fra masten til tuppen av baugspydet. 

Link to post
Share on other sites

Det blir nok vanskelig å anslå for meg. Men jeg støtter så langt som praktisk mulig. Har du prøvd med en Melges genaker på båten? For å få litt erfaring. Jeg har seilt med det på min selv om den blir litt kort på forliket.

Jeg har bevist holdt meg unna asymmetriske code seil da de blir veldig spesialiserte og jeg ønsker bredest mulig spor og overlapp mellom seilene jeg har ombord. Jeg har imidlertid en 60m3 slørespinnaker fra north som jeg er veldig glad i og har gitt meg mye glede. Den har jeg gått spissere med en veldig mange med AP genakere. I regatta sammenheng ser jeg mest nytte av et asymmetrisk code seil i lettvind da jeg uansett må skjære for å holde fart i båten, så støtter opp om valget av en A3.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...