Jump to content

Låne havn ca 1 mnd, et sted langs kysten fra Bergen til Oslo


matvogna.no

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kjøpt seilbåt i Bergen og har båtplass der til 2 feb.

 

I den anledning skal jeg seile den hjem til Moss, men jeg vil ta det litt med ro på veien hjem, bruke den fine muligheten til å se Norskekysten.

 

Planen er å seile 3 eller 17 januar da jeg har 6 dager fri hver 14 dag. seilemi 6 dager for å ta kollektivt hjem til Moss igjen og gjøre det over flere etapper

 

båten ligger 40nm nord for Bergen i dag, så jeg vil også gjerne kunne flytte den til Bergen sentrum, eller til Stavanger eller Kristiansand et lett sted det går an å komme seg til med tenke på transport fra Oslo.

 

Båten er liten 24 fot Hallberg Rassy Missil 2.

 

Har du en båtplass jeg kunne ha lånt et par uker som ikke er alt for langt unna så jeg kan ta kollektiv til nærmeste buss eller togstasjon.

 

Mvh Fredrik

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

De fleste havner i Stavanger og området rundt holder seg isfrie vinterstid. Enkelte havner kan få et tynt islag innerst i havna, men stort sett går det greit. Klart, kryper temperaturen ned til -5 og lavere over noen dager skjer det ting, men man får ikke i nærheten av slike istykkelser man kan se i havner på sør- og østlandet. 

 

Kan nevne noen få havner i området der det kanskje kan være muligheter for å få lånt, eventuelt leid båtplass for et par uker (og lengre, om du ønsker det).

- Ryggstranden småbåthavn (Randaberg rett utenfor Stavanger, gode bussforbindelser)

- Skiftesvik småbåthavn (Randaberg rett utenfor Stavanger, gode bussforbindelser)

- Dusavika småbåthavn (Stavanger, nesten på grensa til Randaberg, gode bussforbindelser)

- Hillevågsvannet småbåthavn (Stavanger, gangavstand til togstasjonen)

- Rennesøy marina (privat havn på Rennesøy utenfor Stavanger, 2-3km fra nærmeste bussforbindelse, derfra 40-50min til togstasjonen) 

- Åmøy havn (privat havn på Åmøy utenfor Stavanger, 3-4km til nærmeste bussforbindelse, derfra 30-40min til togstasjonen)

- Tananger havn (havn på "utsiden" av Nord-Jæren, gode bussforbindelser både til Stavanger sentrum og Sola flyplass))

 

I de private havnene må du nok leie plassen for tiden du ligger, men det er til gjengjeld garantert ledige plasser og mulighet for 16A landstrøm. Enkelte av småbåtforeningene har begrensninger på strømmen, i tillegg er det ikke sikkert selve båtforeningene har oversikt over ledige plasser, da må du nesten kontakte "eierne" av plassene direkte (mulig båtforeningene kan videreformidle ønsket om midlertidig båtplass videre, kommer vel litt an på hvordan ting styres her og der). 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I Kristiansand er Vågsbygd seilforening medlem i frihavne. Siden de er så "frilynte" at de er det så kan de hende de er hjelpsomme i ditt tilfelle også ;-)

 

"1014 Vågsbygd Seilforening http://www.vagsbygdseilforening.no/ 

GPS koordinat 58 06 557 N , 07 59 473 E Bredalsholmen syd vestHavna vil være og betegne som en uthavn, da vi ikke har noen fast betjening for service.Det vil fra tid til annen, være folk fra foreninga som kan eventuelt assistere med vann, strøm etc etter avtale.Fortøyning vil være ved foreningens utlagte bøyer lengst syd/øst på brygge anlegget. Dybden er mer enn 3 meter langs hele bryggekanten med unntak av den del av brygga ca første 12 meter som er nærmest klubbhuset."

 

https://www.google.com/maps/d/viewer?ll=57.99645500275844%2C10.810546718749947&spn=7.853366%2C14.282227&t=m&msa=0&z=7&source=embedtarget%3D_blank&ie=UTF8&mid=1KWMQ-whavcNgAPrK9bYShoe3zLg

Link to post
Share on other sites

Dersom en stopp mellom Arendal og Lyngør er interessant kan du låne en bås av meg men området fryser til på kort varsel ved store snøfall/regn også noen av disse minusgradene...

Det er bussforbindelse til ekspressbuss til Oslo/Horten.

 

Uansett hva du velger så ønskes du god tur   :sailing:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...