Jump to content

Vi ønsker IKKE oppdrett i Oslofjorden.


Cral

Recommended Posts

Som sikkert noen har fått med seg er det nå et forslag om å få oppdrettsanlegg i Oslofjorden.
 
Min gode venn Erik har skrevet litt om dette på bloggen sin
  

Dette er politikk og har ingenting på baatplassen.no å gjøre

 

Uenig, flere av oss driver med fiske, og et oppdrettsanlegg har aldri vært positivt for dette.

Rømminger, restfor m.m. skaper problemer lokalt. 
 

Andre synes det er veldig trivelig å kunne kjøpe ferske koke reker når man legger til i en gjestehavn.

Lusen er et skalldyr, unyttelig som føde for oss, men middlene som tar knekken på lusen, får også innvirkning på andre skalldyr som vi kjøper eller fisker selv. (Reker, krabber, kreps og hummer) 
 

Derfor oppfordrer jeg alle som ønsker en levende fjord å ferdes i, til å underskrive på følgende opprop:  http://www.opprop.net/nei_til_oppdrettsanlegg_i_horten_og_oslofjorden

~Cral

Link to post
Share on other sites

Min ydmyke mening:

 

Diskusjon om dieselpriser er politikk. 

Diskusjon om vrakpant på båter er politikk.

Diskusjon om oppdrett på generelt grunnlag er politikk. Diskusjon om et bestemt anlegg på en bestemt lokasjon er ikke politikk.

 

Selv om du ikke interesserer deg et døyt om det under overflaten, er et oppdrettsanlegg i Norges mest fritidsbåttette område relevant for de som har båt i området. De er synlige over vann, medfører ferdselsforbud og må navigeres rundt. Ergo angår det båtfolk i området.

Link to post
Share on other sites

Merkelig! Oppdrettsanlegg må vi, som båtfolk, forholde oss til. Er det et problem i Oslofjorden?

For 'oss utpå bygda' virker det litt merkelig at folk i 'morn-du-trianglet' (mellom Sinsen og Drøbak) skal bestemme hvordan landet ellers skal se ut (ulvestammer, oppdrettsanlegg m.m.m.). Er det slik at alle belastninger skal taes andre steder enn i Oslofjorden?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke Hotren i Indre Oslofjord, da. Jeg ferdes mye i det aktuelle området, men har i grunn ikke nok kunnskap til å uttale meg angående foruresningssiden av dette. Ønsker hverken å være for eller imot. Er det lov ?

 

Er vel ikke noe bedre med alt ballastvannet som tømmes fra tankskipene på Slagentangen ? Hvilke kontinenter kommer dette fra, samt hvordan påvirker dette det lokale livet i vannet rundt ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lakseoppdrett har vært forsøkt i Oslofjorden før med dårlig resultat. Om vinteren har vannet i Oslofjorden lavere temperatur enn det som er ønskelig og fisken kan rett og slett stivne og dø i mæra. I områdene det normalt drives lakseoppdrett har de ikke det samme fenomenet med at enkelte perioder kan få havtemperatur ned mot 0 grader/ - grader. Jeg synes heller man burde diskutere hva det kommer av at Oslofjorden har bitt rene dødehavet med tanke på andre arter  enn makrell, reke, krabbe og hummer. Kan det være at man burde prøve noen år med lavere beskatning av rekefisket for å se om arter som torsk og sei kan få et bedre livsgrunnlag?. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skjønner ikke meningsløs argumentasjon om "fordi resten av landet har det så kan likegodt Oslofjorden også ha det". Hva er det for noe tull? 

 

I Oslofjorden er det en haug med vill blankfisk og mange gyteelver. Selvfølgelig vil en ikke utsette villfisken for den faren det er å etablere fiskeoppdrett også i Oslofjorden. Jeg tviler på at det er noe sted i Norge så mange feks fisker etter sjø- ørret på fritidsbasis, dvs har det som en viktig hobby/fritidssyssel. 

-----

 

Men da blir vel argumentet at "så lenge resten av landet har fått ødelagt sine ville sjø-ørret og laksestammer så kan vel de rundt Oslofjorden også  også få bli ødelagt" ?

 

Hvorfor skal fluefiskere langs Oslofjorden fredes når vi i resten av landet bare kan dra opp rømt fisk og halvdau fisk full av lus og dritt?

------

 

Argh! La pengegriske vestlendinger, møringer osv ødelegge sin egen natur uten å gjøre det til et argument for at befolkningen rundt Oslofjorden ønsker det samme. 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke Hotren i Indre Oslofjord, da. Jeg ferdes mye i det aktuelle området, men har i grunn ikke nok kunnskap til å uttale meg angående foruresningssiden av dette. Ønsker hverken å være for eller imot. Er det lov ?

 

Fin holdning Worry! Det kalles å være åpen for argumenter.

 

Men hvor kom dette med indre Oslofjord inn i bildet?

Link to post
Share on other sites

Helt fint med oppdrettsanlegg også i indre Oslofjord.

 

Anlegget er tenkt lagt ved Bastø. Som ikke ligger i Indre Oslofjord.

Og da kan man velge om det skal ligge i leia til Norges mest traffikerte fergesamband eller Norges travleste skipslei.

Jeg ser ikke helt for meg en forflåte i separasjonsonen.

Link to post
Share on other sites

Når forstår jeg at tittelen omhandler laksemerder på innsiden av Bastøa?

 

Har ikke lest bloggen, men så vidt meg bekjent så er det vel fosfor avfallet fra fisken og avlusning (bruk av hydrogen peroksid) som er de største ulempene for miljøet. Selve merdene kan man vel svinge rundt. Fosforet skulle man vel ta hånd om iflg godkjenningen for å etablere merder i Horten distriktet.

 

Lakseoppdrett er vel blitt en nasjonal hellig ku ocke som, vanskelig å stanse den industrien (fiskeri (oppdrett?) nærmer seg vel oljenæringa ift næringsgrunnlag). På den annen side kan man kanskje påvirke utviklingen/endre retning slik at det gis et godt næringsgrunnlag i samfunnet, men samtidig ikke skader miljøet.

 

Jeg synes det er lovende med landbasert lakseoppdrett, som eks vis er forespeilet på Øra i Fredrikstad. Kan bli viktig for regionen med en fiskeindustri. Muligens vil landbaserte oppdrettsanlegg gi reduserte utslipp både ifm produksjon og eksportfrakt. Men man er vel blåøyd om man ikke tror at landbaserte anlegg umiddelbart til opprettes i andre deler av verden, og at norsk eksport uteblir :) Så jeg er vel ikke helt i mot lakseoppdrett i Oslofjorden/ved Oslofjorden :) Dog mener jeg kanskje at fiskerinæringa som driver med oppdrett kan betale sine egne miljøkvoter/miljøskader, og besørge miljøvennlig drift. Det er jo definitivt alt for mange i Norge som er blitt alt for rike på lakseoppdrett, og det er de som får ta den regninga når den kommer.

Link to post
Share on other sites

Siden lakseoppdrett diskuteres vil jeg bare legge ved en sak som har versert i bergensavisene en tid.

 

Var noen hummerfiskere som fant rundt 40 døde hummer i teinene sine. De ble undersøkt for å påvise dødsårsak uten at noe unormalt ble funnet. Var et oppdrettsanlegg i nærheten som hadde foretatt avlusing kort tid før. 

Det siste nå er at det har blitt foretatt et nytt forsøk med reker som er tilført samme giftcocktail som var brukt til avlusing. 

 

Er på betal avisen hos http://www.bt.no, men koster kun 1 kroner for en måned, så da kan dere lese alt mer utfyllende ved interesse.

Fikk likevel lov til å bruke litt av teksten. Gjør oppmerksom på at alt dette er det avisen bt som har skrevet og ikke noe jeg har surret sammen eller har noen personlige meninger om.

 

Hele saken det er klippet fra finnes her på betal: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Fant-ikke-spor-av-gift-etter-dodelig-dose-327862b.html?r=C

 

 

"Forskeren ga rekene dødelig dose av en giftcocktail som er hyppig brukt i oppdrettsnæringen. Da rekene ble testet etterpå, var nervegiften ikke mulig å finne.

De oppsiktsvekkende resultatene kommer etter en undersøkelse som er gjennomført på Havforskningsinstituttet i Bergen. For første gang er det dokumentert at krepsdyr kan få i seg dødelig dose av ulike lusemidler, men uten at etterfølgende tester viser at det var giftmiksen som tok livet av dem.

Disse funnene fra Bergen kaster nytt lys over hummermysteriet i Øygarden, som BT omtalte i høst. I likhet med reker har hummer vist seg å være svært følsomme for kjemiske stoffer som brukes under avlusing av oppdrettsfisk."

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem i to forskjellige miljøvernorganisasjoner og jobber aktivt med problemer tilknyttet oppdrettsnæringa.

 

Hydrogenperoksid spaltes til vann og oksygen og blir dermed umulig å spore etter kort tid. Som gift brukt lokalt ser jeg på det som en stor fordel i forhold til en del annen gift som transporteres mye lengre via strømmer. Problemet med bruk av hydrogenperoksid til bekjempelse av lakselus er forsåvidt ellers det samme som ved bruk av annen gift, den er ikke selektiv og tar livet av mer enn kun lakselusa.

 

Vi sliter i området jeg bor. Vi finner store områder med død marifloge i fjæra og den er helt blek og myk. Rekefiskere rapporterer om store flak med døde reker. Etterpå sitter vi igjen med svarteper fordi vi ikke kan bevise at det er på grunn av utstrakt bruk av hydrogenperoksid.

 

De nekter på at de dumper lokalt, men vi kan se på trackene til brønnbåtene som har vært med på avlusning at de ikke har vært ute i åpent hav og dumpet hydrogenperoksidet de har brukt. Vi har anmeldt slike saker der det fremstår som helt åpenbart at dumpingen må ha skjedd lokalt, men disse blir henlagt. Vi kan jo ikke bevise dumping, kun at de ikke har vært i åpent hav.

Det stemmer ikke som sagt over at det først blir protester nå det skjer i Oslofjorden, det protesteres over hele landet og engasjementet er stort. Problemene tilknyttet oppdrettsnæringa er mange og mange av dem påvirker båtfolk. Man mister tilgang til rekreasjonsområder og fiskeplasser. Fisk og skalldyr blir påvirket og dette påvirker både sports og fritidsfiske.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst; Jeg er ingen forkjemper for oppdrett i åpne merder noe sted i landet, og har en "lei" tendens til å dele negative oppslag om oppdrettsnæringen andre steder i landet også. Hadde det vært opp til meg skulle alle oppdrettsanlegg i Norge inn i lukkede eller landbaserte anlegg. 

Vi: 562 andre i tillegg til meg har undertegnet oppropet akkuart nå.
 

Jeg synes det er lovende med landbasert lakseoppdrett, som eks vis er forespeilet på Øra i Fredrikstad. Kan bli viktig for regionen med en fiskeindustri. Muligens vil landbaserte oppdrettsanlegg gi reduserte utslipp både ifm produksjon og eksportfrakt. Men man er vel blåøyd om man ikke tror at landbaserte anlegg umiddelbart til opprettes i andre deler av verden, og at norsk eksport uteblir :) Så jeg er vel ikke helt i mot lakseoppdrett i Oslofjorden/ved Oslofjorden :) Dog mener jeg kanskje at fiskerinæringa som driver med oppdrett kan betale sine egne miljøkvoter/miljøskader, og besørge miljøvennlig drift. Det er jo definitivt alt for mange i Norge som er blitt alt for rike på lakseoppdrett, og det er de som får ta den regninga når den kommer.

 

 Danskene er faktisk i gang, og har vist at det fungerer i Danmark. Så vi har allerede denne konkurransen i gang. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Pinkvin; ser at du har det fint i en virkelighetsoppfatning av at Oslofjorden er et eldorado for blankfisk, gyting, fluefiske og fravær av pengegriske medborgere. Jeg skal ikke være den som ødelegger det bildet for deg  :giggle:

 

Joda ;-) Ikke full score på alle kanskje. 

 

Men kanskje villigheten til å bytte natur mot penger er lavere rundt Oslofjorden, de har jo ikke så mye natur i utgangspunktet ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at dette med fiskeoppdrett er politikk. Dermed er det en bevisst handling at dette skal foregå der det er et fiskermiljø og som en erstatning for fiske og fiskeindustri som har forsvunnet. I tillegg er det naturgitte forhold som gjør at Vestlandet og Nordnorge passer bedre for denne type industri. 

 

Men det er stor motstand mot å båndlegge fiskeplasser og sjøareal i fiskermiljøene der det blir drevet idag. Både sjøbunnen under anleggene og fiskeplassene rundt blir forurenset av ekskrementer, forrester og medisinbruk. De store foretakene som nå eier oppdrettsindustrien i Norge, får litt for frie hender. De sørger jo for mye eksport og aktivitet i distriktene. Egentlig kanbåtfolket ved Oslofjorden prise seg lykkelig som ikke får denne type industri innover seg.

 

På den andre siden kunne det sjølsagt vært anlegg VED Oslofjorden. Dessverre har det ikke blitt forska nok på landbaserte anlegg, og dermed er det foreløpig ikke satt i produksjon i stor stil. Men om politikken blir lagt om, kan dette bli en realitet. Og da er hele Norge aktuell, for da kan kan en kontrollere produksjonen slik at at en unngår sykdommer og forurensing. Så TVI-TVI... 

Link to post
Share on other sites

Vel, når DET er sagt, så skulle vel alle oppdrettsanlegg ha vært landbasert, for å hindre forurensing og rømning. Men det er en annen historie...

 

Det er egentlig ikke det..det er på høy tid at man får disse anleggene opp av sjøen.

Hvorfor ikke begynne her og nå?

 

 

Hvis Stortinget ville vedtatt noe som virkelig monner, kan de begynne med at alle nyetableringer av oppdrettsanlegg skal på land.

 

Tviler på at SFTi 2017 hadde godtatt slike mengder dritt "dumpet" i sjøen , hvis man hadde lansert ideen om oppdrett slik den er idag.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det ikke er fortgang i landbaserte anlegg, kommer av at det er næringa sjøl som driver forskning. Og de vil heller langt til havs, liksom kraftproduksjonen. 

Mulligan - det er vel ingen som vil ha forurensingen fra et anlegg ved våre badestrender eller fiskeplasser?

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen om at dersom man er i mot måten noe gjøres på er man dermed i mot at det gjøres er feil. At man ikke vil at oppdrettsnæringen skal drives på samme måte som den drives på i dag er ikke det samme som at man ikke vil ha oppdrettsanlegg.

 

F.eks. er Danmark og Canada begge langt fremme når det kommer til å drive med mer miljøvennlig oppdrett enn det vi er i Norge. I Danmark klarer de for eksempel å drette fram fisk helt uten bruk av medisiner. Denne fisken selges for mye høyere pris enn den Norske. Ikke bare fordi den ikke har vært medisinert, men også fordi kvaliteten på fisken er bedre.

 

Norskekysten har mange gode egenskaper for oppdrett av fisk. Her har vi en naturlig fordel som vi kan benytte oss av, noe vi også gjør.

 

Målet må være å få en oppdrettsnæring som klarer å leve side om side med annen næring uten å fortrenge den og som forurenser lite. I dag klarer vi ingen av delene. Konsekvensene for en sjarkfisker eller rekefisker som mister fiskeplassen sin er reelle. Konsekvensene for de som lever av villfisk og får elvene sine ødelagte er reelle. Konsekvensene for ville fiskestammer er reelle og vi har allerede fått ødelagt gode gyteområder.

 

Man bør klare å få en bærekraftig næring som gir gode inntekter i lang tid.
 

Link to post
Share on other sites

Oppdrettsanlegg ligger strødd rundt i naturskjønne områder i hele landet, men når det planlegges i Oslofjorden skal man protestere? Det framstår litt underlig.

I resten av landet er i store trekk fjorder og andre idyller ødelagt av oppdrett, kan Oslofjorden reddes fra dette så støtter jeg det. Klart det er underlig at man skal støtte når det gjelder Oslo men sånn har det jo alltid vært og får aldri støtte andre veien. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det nær sagt kryr av mærer og inngjerdet fisk på Vestlandet og nordover og ikke minst i fjorder og beskyttet farvann. 

Vi har mange ganger måttet gå skikkelige omveier for trygg ferdsel, men blitt irritert og fått ødelagt naturfølese?

Aldri! Det er heller flott å se fisk,  penger og arbeidsplasser sprette opp.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...