Jump to content

Må man være så sosial i båt?


Ggrimmy

Recommended Posts

Hei

Det ser ut til at drømmen om seilbåt kan gå i oppfyllelse dette året. Hadde en Maxi 77 i for cirka for 10 år siden. Vi solgte den etter bare 3 år fordi vi ikke synes vi fikk brukt den så mye, var litt usikre ombord, barna var små, båten gammel og trang, økonomien var dårligere, hadde noen dårlige opplevelser osv osv.

 

Men de siste to årene har suget tilbake til havet meldt seg på ny (midtlivskrise?), økonomien tillater en større og mer komfortabel seilbåt, barna er blitt store og kan hjelpe til istedet for å passes på hele tiden, og viktigst; min livsledsager har også fått lyst på et nytt forsøk på seiling.

 

Eneste tvilen er denne:

Båtfolk er hyggelige mennesker. Vi liker likevel best å bestemme selv når vi skal ha selskap av andre (dvs. overfylte havner og festglade ungdommer på holmer og skjær) og når vi vil være alene (på en holme). Våre beste opplevelser i fortøyd tilstand med Maxi'en var å ligge på svai. Å ligge utenpå andre var ikke aktuelt.

 

Vi hadde Maxi'en liggende i Asker, men kom ikke lenger enn til Herføl på Hvaler av ymse årsaker (...). I juli var det alltid fullt overalt.

 

Så spørsmålet er hvor mye bestemmer man i praksis selv hvor sosiale man vil være hvis man drar på tur langs svenskekysten og Sørlandet midt i juli?

 

Noen sørlandske venner påstår at det er fullt mulig å finne naturhavner for seg selv også i juli nede hos dem. Høres ikke det for godt ut til å være sant?

Link to post
Share on other sites

Må ikke være sosial :)

Med litt planlegging og bla i bøker med havneneskrivelser som ikke bare handler om vanlige gjestehavner.. er det ikke en egen blekke som bare inneholder uthavner?

Og så er det jo noe med å oppsøke havner i gamle tettsteder, fiskevær, øysamfunn etc.

Her på Sunnmøre/ nordvestlandet har vi mange av sorten.

Særlig om du oppsøker steder uten landstrøm, så tenker jeg du skreller bort langt på vei de fleste "bråkete" havner. :)

 

De mest spennende og aktive stedene man kan dra er jo de med enkle havnefasiliteter og gamle kulturminner og naturområder/ fiskemuligheter etc.

 

Samtidig så må man også akseptere at man ikke har øya og bukta for seg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt spørsmålet og årsaken til spørsmålet. Dette handler ofte om hvordan man tilnærmer seg den eventuelle nabobåten. Vi er alle spesielle særinger utpå der, som ellers i samfunnet. Selv har jeg møtt på folk jeg, samt familien ellers, har kommet veldig godt overens med. Men, vi har aldri hatt noe problem med å finne avstand nok om vi har ønsket det. Det hender familien føler mest for egentid, noe vi alltid klarer å få når vi ønsker. Man må ikke bli sittende å skravle med naboen om man ikke vil. Det forstår nabobåten, for det meste. Vi har mange helger i året hvor vi bare er oss.

Link to post
Share on other sites

Noen sørlandske venner påstår at det er fullt mulig å finne naturhavner for seg selv også i juli nede hos dem. Høres ikke det for godt ut til å være sant?

 

Kragerø - I Kilsfjorden finner du ledige flotte plasser hele sommeren

Risør - Har aldrig opplevd at man ikke finner en plass for seg selv her heller

Tvedestrand - Masse plass, Furuøya, Hagefjorden og Eikelandsfjorden

Arendal - Har opplevd å ha 100m strand for oss selv på fantastiske Merdø...  men det skjer nok ikke hver dag i Juli..

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Worry :smiley: vi legger oss sjelden helt oppi andre i uthavner. I havn er jo saken litt annerledes, men er det for fullt går vi videre. Og jeg ligger heller på en litt skvalpete plass enn sammen med de som vil innerst i havna.

 

Våre sosiale behov er ulike. Etter mange år i båt i juli er jeg ennå ikke skremt bort av de som har større sosiale behov enn meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dere bestemmer selv. Men hvis smøgen, Strømstad, skagen og marstrand står øverst på listen over steder, må dere ha ferie litt før eller litt etter det verste rushet. I august er svenskekysten rolig. Hvis dere bruker mye naturhavner finner dere privatliv ganske greit. Obs, Kristiansand gjestehavn er et sirkus. Iallefall den ytre.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Dette var betryggende og beroligende. Har lurt litt på om årsaken til ymse ugreie opplevelser for 10 år siden hadde med at vi ikke kom skikkelig ut av Oslofjorden. Når jeg tenker over det kom vi "helt til" Strømstad en gang, men dit dro vi aldri igjen.

Har tenkt som så at med 3-4 ukers seiltur bør man kanskje starte rundt 20. Juli og så får man med seg litt av august-roen :-)

Sunnmørskysten ble nevnt her, og selv om det er langt unna der vi bor, har vi mumlet litt om en slik langtur når/dersom vi får bekreftet at dette livet er noe for oss (etter noen års mer erfaring) :-)

Har sikret oss båtplass ved Manstad I Østfold for å komme ut av indre Oslofjord raskt (med bil). Tenkte båtplass er det vanskeligste å få tak i, så selv om det er noen usikkerhetsfaktorer (økonomi) ennå på om det blir båtkjøp i år eller neste år, så tok vi sjansen på å binde oss opp til en bra plass. Koster flesk, men er verd risikoen når plassen dukket opp. B-)

Link to post
Share on other sites

Manstad er et flott utgangspunkt. Her er det også gode butikker å handle i. Prix butikken har god ferskvaredisk med mye flotte greier.

 

I ferier har båter en tendens til å flokke seg om de mest populære stedene. Om man er klar over det går det som regel greit. Feks er Smögen, Kungshamn og Grebbestad steder vi kan stoppe for å handle, men vi ligger aldri natta over. Fordi dette er typiske partyhavner. Der ligger vi gjerne i uthavner i stedet.

 

Men ønsker man å være nesten aleine langs kysten, ja da er det august/september som gjelder. I skjærgården utenfor Fjällbacka er det neppe plasser å oppdrive der det ikke er andre båter i juli. Men man ligger jo ikke ufrivillig oppå hverandre :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Våre beste opplevelser i fortøyd tilstand med Maxi'en var å ligge på svai. 

 

Det løser veldig mye om man liker å ligge på svai. Om man bruker kart og oppslagsverk godt på forhånd så finner en så og si alltid en mulig svaiplass, men da må en også ha ei ok jolle som kan frakte folk og varer om man vil inn til "sivlisasjonen" av og til uten å ligge stabla oppå hverandre i en gjestehavn. 

 

Vi har kun feriert i fellesferien på sørlandet og svenskekysten med vår 39 fot seilbåt. Jeg er mer sosial enn kona og ungene og det løser seg fint for det blir alltid noen opphold i gjestehavn for å handle osv. Da har jeg min anledning til å sosialisere. Resten blir svai og rolige uthavner. 

----------

 

Rent praktisk ville jeg sørge for å ha godt utstyr for å fortøye i uthavn. Dvs godt utstyr for å ligge på svai. Ville hatt store og mang nok kulefendere, fenderplanke, noen laaange tau og en del gode bergkiler beregnet for klatring. Utstyret kan endre en plass fra ubrukelig til en kanonplass.

 

Om ungene er store nok så liker de ofte godt å klatre i fjell og ur og blir veldig gode hjelpere når en skal fortøye. 

 

Når jeg er i nye områder og skal i uthavner jeg har lite/ingen info om så bruker jeg å dra frem flyfoto fra sommersesongen på feks Gulesider (på pc, men også på app til telefon osv). Der kan en se hvor ulike båter ligger i uthavnen, så legger jeg det inn som punkter i plotter så jeg vet hvor jeg skal kikke ekstra godt når jeg går inn. 

 

Finner veldig ofte longsideplasser som ikke er i bruk ved å bruke flyfoto. Vi ligger enten på svai eller longside, aldri med hekkanker. 

 

Med litt øving så blir dere kretsmestere i å finne sære uthavner og plasser som ingen andre tør/vil ligge :-) 

 

Særlig når det gjelder det å ligge på svai tror jeg det er langt flere muligheter enn hva en tror. En har jo en tendens til å klumpe seg sammen også når en ligger på svai. Og klart, noen svaiplasser er suverene og velkjente, men mange plasser som egner seg godt for svai ligger også tomme, de fleste egentlig vil jeg tro...

-----------

 

Samtidig, om man må ligge for seg selv, eller mest mulig for seg selv hele tiden så vil en også fort oppdage hvorfor noen plasser er populære og andre ikke er det.. Det være seg ifht solforhold, hvor lett/vanskelig det er å komme seg på land, vindforhold, grunner osv, osv. Og jeg tror det er viktig å være innstilt på å prøve og feile i større grad enn hvis en bruker de best kartlagte havene med bolter osv som er beskrevet i alle havneguider. 

 

Vi har hatt mange "bonusrunder" fordi vi har prøvd oss på plasser andre ikke bruker... noen ganger med hell, men også ofte uten. Og det er mer stress å drive med enn å følge en havneguide og gå til nærmeste bolt. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner meg litt igjen her. Jeg er jo en sosial fyr, men koser meg gløgg ihjel alene i båten også. Når jeg legger meg til på Oscarsborg er det for å være sosial, men hvis jeg klarer å presse meg inn innerst i Tåjebukta eller legger meg ved brygga på Strømtangen en høstkveld uten andre båter har jeg ikke behov for noe annet selskap enn meg selv... Som snekkemann har jeg ikke prøvd dette med å ligge på svai, det er kanskje ikke så vanlig for motorbåter, men jeg har lyst å prøve meg på det også - kanskje i år?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mange gode poeng fra Pinkvin her. Med litt kreativ bruk av kart og fortøyning er det ofte mulig å finne ei lita vik for seg selv. Som Bitteliten sier er jo Manstad et godt utgangspunkt, da kommer dere fortere ut i et område med mindre befolkningstetthet og mer skjærgård. Langs Onsøylandet er det en del skjærgård, men ikke all verdens plasser for overnattingsbåter. Litt sydover forbi Lera så kommer du til Hvaler, der er det kun fantasien som setter grenser for å finne bukter og viker.

 

Utfordringen er å finne steder som er gode å ligge når det blåser litt, eller dersom vinden skal dreie. De dagene med knallsol og helt havblikk er det ingen problem, da kan man ligge hvor som helst. Når det drar seg til med 10 m/s eller mer begynner antallet gode plasser å reduseres drastisk.

 

Dette er noe som også har vært diskutert her inne i forhold til støy i uthavner og hva man skal finne seg i. Noen mener de har retten på sin side til å utøve alle aktiviteter slik de selv ønsker (spille musikk, kjøre aggregat, kjøre motor på tomgang, la ungene kjøre i sirkel med jolle), og mener de som ikke "tåler" det bare kan finne seg en holme for seg selv. Andre mener det er riktig å lage minst mulig støy for at andre skal kunne nyte naturen i fred.

 

Vi tilhører nok de minst sosiale når vi er ute med båten. Årsaken er at vi i familien har alvorlig hørselskade med påfølgende tinnitus og hyperakusis. Dette er noe folk flest ikke forstår, så vi må bare ta konsekvensen å legge oss for oss selv. Det betyr ikke at vi ikke tåler folk! Vi er glad i å treffe folk, prate litt, for ikke å snakke om at ungene treffer noen å leke med, men vi klarer ikke lenger den konstante "summingen" det blir når man ligger sammen flere båter hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Komodo er inne på det med støy. Jeg har full forståelse for at ligger man for seg selv i uthavn, et det uhørt hvis noen kommer til og støyer ivei. Da kan man fint gi beskjed og forvente at man blir respektert. Men, ankommer man en uthavn der det allerede er folk, som støyer mer enn man ville gjort selv, blir det feil å klage på støy...

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever at jeg kan slippe å være sosial stort sett uansett hvor jeg er, om det ligger 3 båter utapå meg så er ikke det så farlig heller, hvis jeg vil være for meg selv respekterer folk det, vil jeg slå av en prat er det alltid noen som vil det også. Solceller / Vindgenerator/dieselvarmer gir deg muligheter til å ligge der ikke alle andre ligger, og det høres ut som essensielt for deg, friheten av å aldri måtte inn å lade er deilig. Som mange andre har sagt, god planlegging med kart/flyfoto hjelper deg å finne plasser. Masse gode tips her på baatplassen også.

 

Kystlinjen vår er lang og blir bare lengre og lengre for hver måling, du skal IKKE bekymre deg for å måtte ligge oppå andre! Men du må regne med litt leting!

 

Kragerø - I Kilsfjorden finner du ledige flotte plasser hele sommeren

 

Alltid masse plass i Kilsfjorden, men det er det en grunn til spør du meg, jeg har ALDRI opplevd å ikke finne en plass jeg kan ligge alene lenger utover i skjærgården, nå har jeg riktignok liten og smidig båt, men er overbevist om at jeg skulle fått det til med større båt også. Nok av steder som turistene ikke har funnet enda, utrolig nok ;)

 

 

I ferier har båter en tendens til å flokke seg om de mest populære stedene. Om man er klar over det går det som regel greit. Feks er Smögen, Kungshamn og Grebbestad steder vi kan stoppe for å handle, men vi ligger aldri natta over. 

 

Jeg er ikke enig med deg når du sidestiller Kungshamn med Smögen og Grebbestad, vi seiler stort sett alltid rett til Kungshamn som første stopp i Sverige, fordi det er en rolig grei havn med fine fasiliteter. Aldri opplevd "Smögenstemning" der, vi har alltid ligget på de ytterste flytebryggene, mulig det er verre inne i havnen utover kvelden. Lå forsåvidt i Grebbestad for første gang i sommer, trangt og bråkete men ikke direkte utrivelig. Men det blir litt off topic.

Link to post
Share on other sites

Komodo er inne på det med støy. Jeg har full forståelse for at ligger man for seg selv i uthavn, et det uhørt hvis noen kommer til og støyer ivei. Da kan man fint gi beskjed og forvente at man blir respektert. Men, ankommer man en uthavn der det allerede er folk, som støyer mer enn man ville gjort selv, blir det feil å klage på støy...

Helt enig.

Det hender jeg har med gutta ut for å spille musikk,bade og drikke øl.

Da ungår vi de mest populære stedene,felles brygger,steder med bolter i fjellet og der det er folk fra før.

Alikevel hender det at det kommer noen men de fleste snur når de hører musikk nivået,andre legger seg til men drar som oftest etter kort tid.

En og annen har i årenes løp prøvd å oppdra oss men da for de på en hyggelig måte beskjed om at vi var her først og stedet ble valgt fordi det ikke var andre i nærheten.

Så hvis de er misfornøyd med noe så står man fritt til å dra videre.

 

Som oftest har jeg med familien så jeg skjønner at slike fest båter ikke er noe hyggelig selskap av den grunn ser jeg ingen mening med å oppsøke de få som ligger alene med en fest på gang.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pipe: Dette synes jeg er en helt grei holdning! Når vi leter etter en plass for oss selv ser vi etter steder som er trygt å fortøye (vær, vind, bølger), og hvor det er stille og rolig. Det hadde aldri falt meg inn å dra til en populær havn og begynne å hysje på folk.

 

Det hender imidlertid ganske ofte at vi flytter oss når det begynner å tjukne til med båter og støynivået stiger, så det er nok langt fra alle som er like hensynsfulle som du og Kjetil 1.

Link to post
Share on other sites

Skjønner nå at vår erfaring fra 10 år tilbake er begrenset.

Høres bra ut dette!

 

Jolle skal vi garantert ha. Hadde det sist gang også. Ble kjøpt inn prompte etter at jeg og en kamerat la oss på nordsiden av Bolærne, men ikke fant landfast fortøyning. Første gang på svai, men uten mulighet til å gå i land. Turte ikke å seile rundt på sørsiden pga liten kuling (vi var forsiktige av oss). Litt frustrerende å se land 10 meter unna, men ikke kunne gå tur. Så da ble det jolle neste gang :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må egentlig si at en er privilegert om en har båtplass og sitt nærområde for båtbruk i Østfold. Har vel nå 4-5 år der og makan til inkluderende folkeferd når en komme med båt har jeg vel ikke vært borti. Nå har jeg ikke vært overalt da men... og skal ikke kjemme alle østfoldinger over en kam. Men uansett. 

 

Både på båtplassen, ved opplag, i gjestehavner og uthavner opplever jeg at kulturen, holdningen osv til østfoldingene er helt suveren. Får en ikke til trivsel og sosialt liv i Østfold så tror jeg at man sliter :-) 

 

Men for den asosiale typen, som familien vår også er innimellom, så kan det være utfordring. Østfoldingen er, etter hva jeg har sett, ofte glad i en fest, glad i å ha det gøy og hyggelig sammen med andre og koooser seg mye når de ligger ute med båt, både i gjestehavner og uthavner. Så ja, vil man ha ro og fred og være for seg selv så må man nok bli en liten kretsmester i å finne nye eller ubrukte plasser ;-) Å ligge på svai er en slags løsning som fungerer nesten uansett. En kan ligge sammen med andre men samtidig få bra privatliv, og sjansen for å finne gode plasser blir mye større når en kan ligge på svai. 

 

Om en kan akseptere å ikke ligge helt alene, men i nærheten av andre, er det enkelt å finne plasser. Har til gode å oppleve at noen ønsker å ligge utenpå oss eller noe i uthavn i Østfold. Og en signaliserer vel egentlig ganske greit hvordan man vil ha det ovenfor andre "båtnaboer", så har aldri opplevd å ikke få det privatlivet vi ønsker i uthavner egentlig. Men samtidig blir det meningsløst å dra til Fredagshølet en fredag hvis en vil ligge og nyte stillheten for seg selv ;-) (Forøvrig en fantastisk plass). Men å ligge på svai midt i bassenget der tror jeg må være helt ok, men man må tåle litt støy da, positiv støy på en måte..

------

 

Er man derimot at den sosiale typen, og- eller vil ligge plasser der ungene kan leke med andre unger osv er Østfold et paradis. Utrolig mange fine plasser hvor det er hyggelige folk, liv og røre. 

 

Sørlandet er fint det, men Østfold har de beste folka ;-)

Link to post
Share on other sites

Hvis noen kommer og påstår at Pinkvin er morgengretten, så vil jeg protestrere høylytt!

Maken til flott beskrivelse av menneskene du har rundt deg er nesten rørende!

Når det er sagt, så synes jeg at jeg treffer "østfoldtypen" overalt! Folk er rett og slett bare hyggelige!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt spørsmålet og årsaken til spørsmålet. Dette handler ofte om hvordan man tilnærmer seg den eventuelle nabobåten. Vi er alle spesielle særinger utpå der, som ellers i samfunnet. Selv har jeg møtt på folk jeg, samt familien ellers, har kommet veldig godt overens med. Men, vi har aldri hatt noe problem med å finne avstand nok om vi har ønsket det. Det hender familien føler mest for egentid, noe vi alltid klarer å få når vi ønsker. Man må ikke bli sittende å skravle med naboen om man ikke vil. Det forstår nabobåten, for det meste. Vi har mange helger i året hvor vi bare er oss.

Stemmer veldig bra, både mht hva vi opplever og hvordan vi prøver å oppføre oss! 

 

Link to post
Share on other sites

Båtlivet er perfekt for asosiale folk som meg selv. Svaiing er jo flott, men selv i havner har du med deg "huset" ditt og folk er stor sett mest opptatt av seg selv og du kan som regel posjonere sosialisering som du selv vil. Liker du ikke den støyene og/eller innpåslitene naboen er det bare å flytte seg til en annen havn.

Link to post
Share on other sites

Har aldri opplevd å bli over sosialisert i uthavn i Østfold skjærgården. Derimot en del støy må en tåle i de mest populære uthavn ene. Men det er mer en nok viker og holmer man kan ligge for seg selv. Opplever ofte at felles ferien kan det være lite båt uthavn ene da mange drar på lengre turer.

Link to post
Share on other sites

Så spørsmålet er hvor mye bestemmer man i praksis selv hvor sosiale man vil være hvis man drar på tur langs svenskekysten og Sørlandet midt i juli?

 

 

 

Det er nok av steder å ligge på svai nedover Bohuslän ihvertfall. Midt i fellesferien får man jo ofte selskap uansett, men på svai må man jo nødvendigvis ha en viss avstand mellom båtene. 

Link to post
Share on other sites

Ja, i Østfold er det mange hyggelige folk. Når vi valgte Manstad-området, som innebærer 1t 15min fra dør til cockpit for vår del, så var det for å komme nærmere perlene der nede. Heller ekstra tid i bil for å komme ut mot havet, enn kort tid til båt, men lang tid til de fineste plassene.Asker var også fint, men det er litt ymse seilforhold i indre Oslofjord. Ønsker mulighet for færre transport etapper i båt og bedre seilforhold. Sikkert røffere der ute, men det er jo å seile vi vil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...