Jump to content

er jeg på vilspor ? overhaling av AQAD41A


båtfyren

Recommended Posts

Jeg har fått et uventet problem i hendene. Min motor (41a) som ble levert inn for 3 mnd siden til et båt verksted har ikke blitt skrudd på og de kommer heller ikke til å skru noe. De har tatt for mye på seg arbeid så jeg må hente motoren igjen (5 timer kjøring hver vei)

 

Så nå må jeg ta noen valg, hva gjør jeg.

 

1:       Skru alt selv, det er jeg ikke istand til både pga av tid og helse.

         

2:       Levere inn motor på et rent motor verksted (de har et veldig bra rykte på seg og de leverer alltid) men må fjerne perifere deler som dynamo, intercooler osv  Pris ca 20k for arbeid og ca 45k for deler. Nye stempel, foringer, pakninger ol. Motoren med unntak av de perifere deler blir nullstilt.

 

3:       levere motor med periferere deler inn til et båt verksted ukjent rykte. De kan ta imot og sjekke hele motor som helhet og vil koste ca 5000 kr pr stempel i deler + arbeid. Fordel er at de kan hjelpe meg med å teste motor.

 

 

 

Slik jeg ser det så vil løsning 2 ha fordel med en motor med et hjerte som er nytt men kan gi meg mange andre nye feil med alle de periferere deler. Det er ingen større feil som jeg kjenner til og de fleste har blitt sjekket rimelig grundig.

Motoren før den ble tatt ut av båt sveiv greit men få rikke høyere turtall.

 

Er motoren verdt å overhale eller er dette å «piske en død hest» ?

Vil jeg kunne få deler i eks 10 år til på slike motorer ?

Er det noen i Stavanger området som kunne tenkt seg å hjelpe meg om ca 2mnd å sette inn motoren igjen?

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt forskjell mellom 2 og 3, blir litt mere hva en vil betale for.

 

Nr. 3 bytter deler som er ødelagt, og du kan komme billigere unna,

Nr. 2 kjøper et overhalings kitt, dvs. 6 stempler og 6 foringer og bytter alt sammen, selv om det ikke er nødvendig å skifte alle 6. (alle er ikke revet/skjært)

 

dynamo, intercooler  osv. er uansett veldig lett å semontere selv.

 

Jeg gikk for noe ala løsning nr. 3 på min 41 motor, bortsett fra ta jeg byttet delene selv.

Testet motor på pall før innstallasjon igjen.

 

Vurderte en periode også som deg, om dette er å «piske en død hest».

Jeg synes at spranget opp til neste generasjon disel motor er såpass høyt, at det vanskelig kan forsvares, hvertfall ikke når man har 2 stk. av de.

Velger man å kjøpe brukt motor, vet man heller ikke hva man får, og overraskelsene kan være mange.

Jeg valgte derfor heller å overhale den jeg hadde, da kjenner jeg motoren og vet samtidig hva jeg har.

Link to post
Share on other sites

Motoren før den ble tatt ut av båt sveiv greit men få rikke høyere turtall.

 

Er motoren verdt å overhale eller er dette å «piske en død hest» ?

Vil jeg kunne få deler i eks 10 år til på slike motorer ?

 

Uten å vite noe mer enn det minimale du beskriver over ville jeg heller brukt tid på å sjekke om motoren får diesel og om dieselpumpa er frisk....

 

Dersom en dieselmotor starter når den er kald vil du normalt få turtall på den også om turbo og dieselpumpe er ok.

Det er liten sammenheng mellom sylinder/stempel/stempelring slitasje og mangel på turtall.

Du vil merke oljeforbruk, oljerøyk i eksosen, trykk i bunnpanne +++  før du vil merke tap av turtall under belastning.

 

Nå fikk du vel egentlig svar på noe annet enn det du spurte om... men det inngår vel i om det er verdt å overhale

 

Om du ikke har plukka den i biter ville jeg ha starta med å bytte dieselfilter og sjekke turboen....

Så ville jeg gått inn i sylinderne og sett etter slitekanter med boroskop om jeg ikke kjente historikken på motoren.

Har denne motoren fått olje som den skal så ser du ikke slitasje etter 5000 timer.

 

Vil du få kjøpt deler til VP TAMD 41P om 10 år, en av Skandinavias mest kjøpte motorer ?  Ja  :yesnod:

 

(det produseres fortsatt deler til Volvo PV bare som ett totalt irrelevant eksempel.... og det er en del uker siden den gikk ut vel ? )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...