roche Startet 12.Januar.2017 Del på Facebook Startet 12.Januar.2017 (redigert) Hei. Vurdere å kjøpe en Forester, men kjører ikke så langt (rundt 16.000) at en diesel vil passe for mitt bruk. Ønsker å kunne dra opp båt med ny bil så lurte på om noen her inne har noen erfaringer med forester bensin. Båten er en Askeladden 505 med 75hk 2t . Vekt med henger er vell rundt 1000kg. Redigert 12.Januar.2017 av roche (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Det går sikkert helt greit. Iallefall om det er automat og evt. lavseriegir på den. Men mulig de ikke leverer automatversjonen med lavserie men går sikkert bra uansett. Er det manuell med lavserie er jo det også genialt så slipper man så mye svidd clutch. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Er det ikke mange år siden Subaru leverte lavserie på modellene sine? Når jeg kjøpte ny bil i 2011, så jeg etter dette, men fant ikke slikt på Subaru. Største problemet uten lavserie vil være ved rygging i oppoverbakke, der trenger man mye skyv for ikke å svi clutchen, automat går noe bedre, men man skal ikke presse denne for mye heller. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
mb_belinda Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Ikke erfaring med ny forester bensin, men har en 2 liter legacy -07 modell. Og min erfaring er at de er er litt momentsvake disse boxer motorene. Nå har jeg 4 trinns automat og mulig det spiller negativt inn. Men opplever at det er litt "masete" å dra henger. Er liksom ikke no særlig pulver i bunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Kjøp ikke brukt Subaru diesel ivertfall der har det vert mye problemer.Du kan lese om det på google.Bensin Subaru er goe greier og heilt sikkert sterk nok til ditt bruk. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Motoren til Subaru ble byttet for ca 4 år siden, større borring og kortere stempelvandring. Dette medførte at motoren ble mye sterkere på lave turtall. Langt fra Diesel sterk, mangler også en del på turbomotorene fra Europa. Men rimelig sikker på at den vil fungere godt på en henger på 1000 kg. Automatkassene er trinnløs, langt fra optimal. Til daglig bruk var den ok (girkassen i dieselutgaven opplevde jeg som bedre). Har ikke prøvd den i hard belastning. Mener at disse har maks hengervekt på 1800 eller 2000 kg, så godt innenfor. Har bare kjørt Outback, men vil overraske stort hvis det ikke er akkurat samme drivverk i Forrester. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Ikke erfaring med ny forester bensin, men har en 2 liter legacy -07 modell. Og min erfaring er at de er er litt momentsvake disse boxer motorene. Nå har jeg 4 trinns automat og mulig det spiller negativt inn. Men opplever at det er litt "masete" å dra henger. Er liksom ikke no særlig pulver i bunn. Har tilsvarende, 2l bensin med manuell. Ikke noe særlig bunndrag her nei. Klutsjen er notorisk kødden, dvs kort vandring og lett å kvele, noe som forsterkes av at en ikke får et lite hjulspinn om man er kjapp på kløtsjen og har 4wd. Ikke noe lavgir her. Svoger hadde en Outback med tilsvarende motor og manuell (kanskje større motor om jeg ikke husker feil), også notorsik kødden på kløtsjen og uten lavgir. ---- Jeg hadde ikke kjørt min motor/gear kombo for å dra båt.. tror egentlig den er noe nær håpløs til akkurat det. Spørs jo også, som nevnt, om det er automat. Prøvekjør, ta noen reale bakkestarter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Så lenge bilen er i god stand og fungerer så tror jeg ikke det er noe problem. Best med automat. Jeg dro opp en henger på over 750 kilo med en 1,6 bensin manuell. Det gikk det å, men ble en merkelig lukt. Blanding av clutch og dekk;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Lurer på om jeg tok feil i svaret over, Forrester har 2,0, Outback 2,5. Så ignorer mitt svar, Prøvekjøring er veien å gå. Automat så ut til å være standard (manuell lagerføres ikke). Tilhengervekten er 1800kg, så selv om motoren er svak på lave turtall er det mye å gå på når hengeren veier 1000 kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LAKA Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Hvis du skal kjøpe ny bil ville jeg definitivt valgt diesel, selv med din kjørelengde. Den er mye sterkere og bedre tilpasset den trinnløse automatkassen som er standard. Jeg drar selv opp båt og henge på 1400 kg med denne bilen uten problemer. X-mode sørger for at bilen gjør jobben selv. Ved et tilfelle så måtte jeg dra opp både båt, båthenger og en Volvo V70 som stod og spant. Helt uten problemer det også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roche Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Takk for mange gode innspill Har sett på 2015 eller 2016 automat. (x-mode) Pratet med en selger hos Subaru som påsto at en mekaniker hos dem som hadde en Forester bensin ikke hadde problemer med å dra opp sin Sollux 700 med x-mode(total vekt med henger 2500kg). Virker litt i overkant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Vanlig automat med converter er nok best for slikt. Så kanskje du må vurdere en annen bil Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Vanlig automat med momentomformer er beste girkassen, bare lavserie er bedre. Men en lett båt en skal sjøsette en sjelden gang... En mye mindre bil takler dette fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LAKA Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Hva er bedre med vanlig automat? Gikk fra BMW X3 med 3 liter diesel og vanlig 8 trinns automat og til Forester. Merker ingen forskjell. Har dratt 3,5 tonn grus med Foresteren opp en ganske bratt bakke med grus. Til og med bakkestart gikk, men da skal jeg innrømme at det var endel hjulspinn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Hvordan er den trinnløse til Subaru og dra med? Jeg har kjørt den i en outback bensin og likte den greit der. Er det noe som kan slure ved tung last? Vet at diesel manuell har litt svak clutch på outback.. Ellers solide biler. Kjøpte nettop en tiguan dsg(aut). Spent på å dra tungt med den mtp at det er en dobbeltclutchkasse.. 2200 kg hengervekt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
LAKA Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Jeg er imponert over den trinnløse automaten, spesielt i kombinasjon med dieselens gode dreiemoment. Jeg liker den bedre enn BMWs 8 trinns automat som har en tendens til å skifte gear nær sagt hele tiden om du henger på en tung henger. Jeg drar ofte tett opp til maks hengervekt på 2 tonn og det gjør den svært komfortabelt. Er mest imponert over hvor stabil og fin den er å kjøre med. Motoren yter ikke mer enn 150 HK, men oppleves bjørnesterk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 (redigert) Forester CVT http://www.manchestersubaru.com/cvt-transmission.htm Redigert 12.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
simon_a Svart 12.Januar.2017 Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Jeg hadde en 2006mod Forester bensin med automat. Skulle dra opp båthengeren i verdens bratteste skråning der det i tillegg var gress mot toppen. Ikke rare båten da, en 14 foter med 30 hk. Men det var så pass bratt at det samlet seg tilskuere som flirte og ristet på hodet. Men skal si gutta fikk hakaslepp når Subaren dro rett opp uten antydning til hjulspinn eller noen ting. God firehjulstrekk, med generelt sett for trang og tørst Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 min 98 forester med 2.0 automat hadde iallefall ikke trøbbel med å dra opp min yamarin 5940 (770 kg tørrvekt + motor + fuel osv) , selv på dårlig rampe (snødekt grusbakke) etter det jeg har sett på samme rampe , så er det ikke alle japsesuver som egner seg for slikt bruk, spesielt kombinasjonen diesel + manuellkasse kan fort resultere i mye svidd clutch (med mindre det er lavserie) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
TerjeFjern Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Jeg har den ideelle trekkbilen. Jeep Grand Cherokee med 4,7 liters V8 , automat og lavserie. Fryktelig glad i bensin og kjøreegenskaper som en vannseng men kommer alltid opp og fram med 3000 kg hengene bak. Har regelmesseig dratt min Rinker 232 opp diverse ramper uten det minste problem. Skulle jeg hatt trekkbil ville jeg prøvd å finne noe med lavgir. Gjør ting mye enklere opp ramper. 4WD er en selvfølge, senker pulsen endel opp rampen som ofte kan være litt glatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Det er ikke snakk om noen stor, tung båt her, så jeg tror det meste vil fungere. Har selv kjørt rundt med tilsvarende hengervekt på både Mazda 5 med 1,8 bensin og Ford Galaxy med 2,0 diesel, begge med forhjulstrekk og manuelt gir. Har savnet firehjulstrekk et par ganger, men ellers gikk det helt fint. Litt ekstra giring må påregnes, men ser ikke på det som problematisk Hvordan er rampene du skal benytte og hvor ofte? Er det fast dekke klarer de fleste biler det, men firehjulstrekk kan være kjekt å ha. Er det mer grus og vanskeligere forhold vil firehjulstrekk løse det. Den gangen det var vanskeligst skulle jeg hatt med feiekost Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 (redigert) Jeg har den ideelle trekkbilen. Jeep Grand Cherokee med 4,7 liters V8 , automat og lavserie. Fryktelig glad i bensin og kjøreegenskaper som en vannseng men kommer alltid opp og fram med 3000 kg hengene bak. Har regelmesseig dratt min Rinker 232 opp diverse ramper uten det minste problem. Har samme bil, men med den berømte/beryktede 3,1TD som er mest vanlig i Norge (som man får nesten gratis på bruktmarkedet nå om dagen). Skulle gjerne ha bytta i V8 bensin da jeg ikke kjører så veldig mye, men dieselen funker nå bra og har 425 Nm med chip selv om det er 90-talls teknologi. Drar 3,7 tonn med minigraver og utstyr uten problemer opp relativt lange bratte stigninger (10% over grensa da men man kan jo ikke se den grense under vann, eller noe). Og med stive akslinger, 4WD, converterautomat og lavserie er det ingenting som stopper trekkviljen (utenom evt. friksjonen mot underlaget da), hvis man skal dra noe tungt opp en eller annen skråning. Denne Anytec'en merket jeg nesten ikke at hang bakpå Redigert 13.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TerjeFjern Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 (redigert) Dette har jeg dratt på uten problemer. Ca 3 tonn totalt. Blir slutt nå da jeg har kjøpt Princess Riviera 36 som veier litt mer og selv om jeg selger Rinkeren til våren kommer jeg fortsatt til å beholde Jeepen, som brukes som bruksbil hele vinteren og handlesenterbil for fruen . Redigert 13.Januar.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 (redigert) Er det ikke mange år siden Subaru leverte lavserie på modellene sine? Når jeg kjøpte ny bil i 2011, så jeg etter dette, men fant ikke slikt på Subaru. Største problemet uten lavserie vil være ved rygging i oppoverbakke, der trenger man mye skyv for ikke å svi clutchen, automat går noe bedre, men man skal ikke presse denne for mye heller. Bytta netopp ut samboerens Legacy med en XV med manuel og lavserie! få bilmerker som matcher Subarus symetrical AWD med tre differensialer! Men bensinforbruket er fremdeles høyt! klarte ikke under noen omstendigheter å få det mindre enn 0,7 Ellers har vi hatt 0 problemer med Legacyen! håper XV´ n er like bra her ser dere forskjell på permanent awd og assistert fwd Redigert 13.Januar.2017 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Hehe, har sett etpar XC70 slite litt på rampa ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.