Jump to content

Varmtvann i daycruiser med utenbordsmotor


Dissern

Recommended Posts

Det står en Wallas varmer i båten allerede, kan en diesel vannvarmer ta plassen til denne og gjøre samme jobben med å varme båten? Den går på diesel så må evt. ha en ekstra dieseltank i båten...

 

Etter det jeg kjenner til kan du bytte ut Wallas'en du har med den nye uten å endre for mye på oppheng og eksossystem. Selv om den nye er i utgangspunktet bygd for diesel, brenner alle dieselapparater fra Wallas fritidsparafin uten problemer..

 

 

Den der så jo riktig så lovende ut Rune.

Hadde vært perfekt i seilbåten min siden jeg har saltvannskjølt motor og jeg slipper å bygge den om til ferskvannskjølt for å varme vannet...

 

Bare å sette den opp på ønskelista det  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Å gjette priser er fullt lovlig, så lenge jeg ikke blir stilt til ansvar for prisen i ettertid.

 

Tankegang: Wallas 1800t (lik den som står i båten din i dag) koster 15.790. Wallas 22Dt (2,2 kw diesel) koster 16.490. Denne nye er en kombinert luftvarmer og vannvarmer som skal gi 2 kw nettovarme. Ren gjetting: 18-20.000,- 

Link to post
Share on other sites

2 kw er alt for lite. Når den skal både varme vann og luft så blir det hverken eller og kun brukendes midt på sommeren.

Du som ville ha varmtvann kan bruke en heilt ordinær diesel vannvarmer og koble opp defrostere ,radiatorer og varmtvannstank i kretsen og få i pose og sekk.  Eg antar du skal ha varmtvann til dusj og at det ikkje bare dreier seg om litt varmevann til å vaske fingrene i etter fiske elr whatever. 

Link to post
Share on other sites

om du da setter inn den minste eber vannvarmeren får du to systemer for halve prisen. Kjekt å ha varme og den ene svikter. Den kan vel benytte samme tanken som Wallasen som vel kjører på parafin / lampeolje?

 

Greit nok med 2 forskjellige systemer, kjøper den. Men så blir det 2 ekstra skroggjennomføringer med en Eber (brennluft inn, eksos ut), ganske mange meter med slanger for dette som skal plasseres. 

Kostnadsmessig blir det ikke så ille forskjell. Wallas'en han har montert i dag kan selges.

 

 

2 kw er alt for lite. Når den skal både varme vann og luft så blir det hverken eller og kun brukendes midt på sommeren.

Du som ville ha varmtvann kan bruke en heilt ordinær diesel vannvarmer og koble opp defrostere ,radiatorer og varmtvannstank i kretsen og få i pose og sekk.  Eg antar du skal ha varmtvann til dusj og at det ikkje bare dreier seg om litt varmevann til å vaske fingrene i etter fiske elr whatever. 

 

Om 2kw er for lite kan vel diskuteres. Varmelementene (220 V) i de fleste VV-beredere til fritidsbåt har en effekt på 500-1200 W, avhengig av størrelsen på tank. 

Dusj er det neppe i båten til trådstarter: Yamarin 76 DC, så det er ikke et tema.

Link to post
Share on other sites

Pris er selvsagt en faktor. Jeg har en Wallas 2400 i båten idag og den varmer godt på kalde dager. Ambisjonen med å legge inn varmtvann strekker seg ikke lenger enn varmtvann i vasken og da muligheten til å ta en "kattevask", eller kanskje også å ha dusj på badeplattformen med varmtvann. Nødvendig, sikkert ikke. Men det er en komfort jeg gjerne vil ha :)

Link to post
Share on other sites

Varmtvannsbereder på gass er jo også ganske greit om man har gass til kok- eller grill.

 

Kok i denne båten er en enkelt stekeplate av typen Wallas 800, har ikke Wallas Heat blower lid 220 på denne da jeg har Wallas 2400 varmeren. Pga. plassbegrensninger er det fristende med å bytte til Wallas vann/luftvarmer, og så skulle jeg håpe at det er mulig å selge en pent brukt Wallas 2400 når den tid kommer? 

Link to post
Share on other sites

Varmtvannsbereder på gass er jo også ganske greit om man har gass til kok- eller grill.

 

Etter det jeg vet finnes det ingen vv-beredere på gass som er godkjent for båt

 

 

Kok i denne båten er en enkelt stekeplate av typen Wallas 800, har ikke Wallas Heat blower lid 220 på denne da jeg har Wallas 2400 varmeren. Pga. plassbegrensninger er det fristende med å bytte til Wallas vann/luftvarmer, og så skulle jeg håpe at det er mulig å selge en pent brukt Wallas 2400 når den tid kommer? 

 

Plassbegrensninger har også vært min tanke når det gjelder denne båttypen. Og det er Ingen problem å selge en pent brukt Wallas 2400

Link to post
Share on other sites

Thermos er løsningen som har blitt brukt til nå, men så har det også sine begrensninger. Det ekstra som skal inn i båten i et opplegg med varmtvann er en varmtvannsbereder (forutsatt at en Wallas vann/luftvarmer vil kunne installeres der Wallas luftvarmeren står idag), heldigvis er det nokså god lagringsplass i en Yamarin 76 DC så en bereder av den mindre typen tror jeg passer godt inn  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor lenge dere er utpå av gangen. Men å kjøre en varmtvannsbereder via 220v på inverter går også. Krever et par ekstra batterier, og kan være egnet dersom man bare ligger en natt av gangen. Men skal man ligge lengre i uthavn uten å kjøre motor en god tid er det uegnet da det trekker veldig mye strøm pr oppvarming av tanken. "Billig" løsning, da.

 

For å unngå feilkilder i kjølevannskoblingene på min motor(er) har jeg faktisk vurdert å la den gå via inverter når jeg kjører i stedet for på kjølevann. Dvs koble fra kjølevannssystemet. Men jeg har jo tilgang på relativt mye ampere når motorene går...to motorer og to dynamoer. Batteriene er jo fulladet når jeg går fra havn, så det som produseres da kommer ikke til nytte likevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...