Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2017


Pequod

Recommended Posts

Da har jeg endelig åpnet båtsesongen 2017 - rekordsent til meg å være! Har ikke vært nede og sett til båten (bortsett fra på webkamera) siden romjula! Så det var virkelig på tide og abstinensene var høye! :smiley:

 

Men alt var bra ombord og selv om motoren trengte litt mer tid på å komme i gang enn sist, så startet den likevel på første forsøk etter å ha protestert ltt... :giggle:

 

Ble en fin tur fra Oksval nedover langs Flaskebekk, rundt Ildjernet og deretter tilbake inn langs Nakholem og inn mot Lindøya, deretter ut via Heggholmen og hjem igjen. To timer og femogtjueminutter ble det til slutt! Denne gangen husket jeg også på å ta med speilrefleksen, men jeg glemte å sjekke at batteriet var på plass...så da ble det bare noen iPhone-bilder...Men jeg hadde på GoPro-kameraet, så kanskje jeg får redigert en liten videosnutt etterhvert.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble en tur utpå også i dag, i litt bedre vær enn gårsdagen, sol og blå himmel. Riktignok noe kaldere, men pyttpytt. Oppdaget litt is ved Gressholmen/Lindøya, ellers så jeg ikke snurten av is, hverken ved Ildjernet eller på Steilene. Ute i litt over tre timer - herlig!

 

Noen bilder fra turen:

 

bilde

Nytt fyr på gang ved Langøyene?

 

bilde

Denne isen ved Gressholmen fikk meg til å snu. Better safe than sorry - liker ikke å kjøre i is, uansett hvor tynn den er. Lørdag kom jeg fint rundt Lindøya og ut via Heggholmen fra vest. 

 

bilde

Solnedgang ved Fyrsteilene. Ingen is her!

 

bilde

Det gamle Tapperiet på Landsteilene.

 

bilde

Gjestebrygga til Nesodden Kystlag fikk har medfart under et kraftig u vær i begynnelsen av november. Usikkert om det blir brukandes igjen.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder som alltid Peqoud ?

Tror ikke du trenger å være bekymret for litt is slik som på bildet over. Nidelven din er solide greier, vettu.

 

Fikk meg liten tur utpå i tidigere i går jeg også, og da lå det en tynn ishinne i havnebassenget og flere steder langs med nesoddlandet ned til Steilene.

 

Er noe spesielt med å være på fjorden om vinteren, og jeg skjønner godt at du liker å farte rundt hele året ?

 

Fikk sett sel på turen også. Er visst ikke uvanlig, men første gang jeg har sett det på flere år her inne.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Sap! Og gratulerer med oppstart av båtsesongen!  :smiley:  Sel har jeg faktisk aldri sett ennå, men så niser tre ganger i 2015, det er det jeg har fått med meg.

 

Da jeg var ved Steilene på søndag så jeg ikke noe is, men jeg passerte innsiden av Fyrsteilene og dro så rundt Landsteilene og passerte innerst, ikke ved Persteilene som du har tatt bilder av. Var jo litt kaldere på søndag, så ikke rart at det var is der.

 

Jeg har jo lest at jeg nok kan komme meg gjennom litt is uten problemer med båten min, men jeg liker det ikke og føler meg ikke trygg, så da snur jeg heller. Litt tynn "issørpe" går bra, men når det danner seg flak føler jeg meg ikke helt trygg uansett, og da følger jeg den følelsen, selv om det nok ville gått greit.

 

Det er bare å si fra om det frister med en snekketur vintertid også!  :thumbsup:

 

Her er en liten, veldig enkel redigert videosnutt fra helgens turer!

https://youtu.be/Mqy7R12kJ-8

Link to post
Share on other sites

Fine bilder og video, Pequod!

Hvor kaldt må det bli, for at de traktene du beveger deg i nå blir islagt? Det skal jo ligge å vake rundt null grader, og ned mot noen få minus, neste uken.

I vår hjemmehavn legger isen seg veldig fort, pga mye ferskvann og skjerming for vind.

Men nå ser værmeldingen her bra ut, med mellom 7 og 10 grader, og det er jo omtrent som juli måned. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fine bilder og video, Pequod!

Hvor kaldt må det bli, for at de traktene du beveger deg i nå blir islagt? Det skal jo ligge å vake rundt null grader, og ned mot noen få minus, neste uken.

I vår hjemmehavn legger isen seg veldig fort, pga mye ferskvann og skjerming for vind.

Men nå ser værmeldingen her bra ut, med mellom 7 og 10 grader, og det er jo omtrent som juli måned. :giggle:

Takk for det! Herlig på sjøen om vinteren! 

Jeg tar vel ikke helt feil når jeg sier at det vel må opp i en 5-6 minus og gjerne flere dager i strekk før det legger seg nevneverdig med is i området rundt Oksval. Enkelte ander steder, som for eksempel lengre inn i Bunnefjorden og i Bærumsskjærgården kommer isen veldig lett og tidlig, men akkurat på Oksval skal det vel mere til.

 

Værmeldingen i uka som kommer ligger på mellom null og fire pluss, så det blir vel levelig her også...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har foreløpig ikke blitt flere turer utpå siden de to jeg har beskrevet. I helgen fikk jeg et lite tilbakeslag og havnet på akuttmottaket på Ahus. Jeg har jo en fot igjen, men den er ikke hel.t samarbeidsvillig... Jeg har jo allerede fjernet stortåa pluss et ledd av tåa ved side av, og nå er det en annen tå som krangler. Jeg skal til MR og utredes videre med tanke på mulig amputasjon av den tåa også. Da har jeg ikke mange tær igjen...

 

Så nå er jeg sykemeldt og må ta det med ro denne uken. Jeg har en betennelse i tåa og vondt når jeg går, men pøser på med betennelsesdempende og antibiotika. Det begynner å hjelpe litt, så jeg har planer om å dra ned i båten i dag eller i morgen for å sjekke ståa. Men noen tur er det vel kanskje ikke mulighet for ennå, i dag ligger jo tåka så tykk i båthavna at jeg ikke engang ser ytterste del av båthavna på webkameraet!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I natt hadde jeg min første overnatting i år i båten! Godt varmt og koselig. Lurer på om jeg skal gjenta det i natt... :smiley:

 

Men det ser dårlig ut med tanke på eventuelle turer akkurat nå. Har lest at det skal bli mildere i februar, så vi får krysse fingra...utsikten fra båthavna i dag tidlig var ikke oppmuntrende...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig begynner tankene og ideene om sommeren 2017 å befeste seg.

 

Det blir et sveip til Sverige i år også, så langt sydover som mulig, med døtrene om bord.

 

Det blir også en del turer i Østfold-skjærgården. Rederinnen fikk ikke vært med hverken på Østfoldtreffet eller gått i land på Koster, så det skal det bli noe av i år!

 

Selv tenker jeg også på å komme meg nedover til Sørlandet. Jeg har en stående invitasjon til å besøke en eks-kollega i Mandal, men om jeg kommer så langt er et åpent spørsmål.

 

Jeg håper å kunne få til to hovedferier på tre uker hver, vi får se om jeg greier det. Med avspaseringer i tillegg til feriedager skulle det være mulig.

 

Mesteparten av årets feriedager tas nok uansett ut i sommer, men det regner jeg vel med er vanlig kotyme?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er moro å planlegge. Hyggelig å følge tråden. Planlegging er mye av moroa. Jeg sitter nesten hver dag og kikker på kartet og ikke minst flyfoto av muligheter. Målet vårt er også svenskekysten i år. Håper på å komme meg helt til Hunnebostrand, Smøgen og kanskje ut til Hållö som visstnok er veldig bra. Fortsatt god sesong. Skuta ligge fortsatt pakket inn i leangbukta. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er moro å planlegge. Hyggelig å følge tråden. Planlegging er mye av moroa. Jeg sitter nesten hver dag og kikker på kartet og ikke minst flyfoto av muligheter. Målet vårt er også svenskekysten i år. Håper på å komme meg helt til Hunnebostrand, Smøgen og kanskje ut til Hållö som visstnok er veldig bra. Fortsatt god sesong. Skuta ligge fortsatt pakket inn i leangbukta. 

Da har vi faktisk nøyaktig samme mål for svensketuren!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om slutten av juli er helt håpløst eller om det går an å få plass nedover på den tida. Dessverre er det eneste sjans for oss ....det er vel da "alle" har ferie men vi får prøve. 

 

Hvis man komme til gjestehavnene ved 11 tiden, er det alltid plass å få. Når været er greit vil det alltid være utskifting.

Hyggelig å lese tråden din Pequod :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det har jaggu meg vært litt stille i denne tråden...den har nok gått litt i glemmeboka! Men samtidig har jeg forsåvidt ikke vært utpå så mye i år ennå. Været, jobb, oppusssing, men først og fremst sviktende helse hos skipperen er noen av årsakene. Vi får håpe at det blir bedre, og jeg har jo vært utpå snart 30 ganger, så helt ille er det ikke. I mai og juni har det imidlertid vært mye mindre turer enn det som er normalen.

 

I mai var jeg på rockefestivalen We Låve Rock for femte år på rad, og for tredje gang tok båten til festivalen, og jeg har dermed begynt å få en viss tradisjon på dette.

I 2013 tok jeg bussen dit, noe som var en selsom og langdryg opplevelse med busser som ikke korresponderte, men jeg rakk såvidt første band likevel! Året etter var jeg båteier, og da benyttet jeg selvsagt muligheten til å ta båten til Holmsbu.

1-IMG_9416-1.jpg.9f066eb90d44c42618d185350734bd70.jpg

Fra den fine gjestehavna og opp til Holm gård var det bare 10-15 minutter å spasere. God musikk, øl og god mat og deretter rusle ned i vårværet og legge seg til å sove i båten før returen dagen etter. En suksess! Riktignok må det innrømmes at turen til Holmsbu med båt tar noe lenger enn buss, men så er det da en helt uslåelig kombinasjon å få med seg masse gode band og en flott båttur i tillegg. Og treffe masse fine folk!

 

I 2015 satt jeg i rullestol og hadde ikke mulighet til å ta med båten, men da ordnet arrangør Morten L. Clason – en fantastisk flott fyr! – med transport fra Nesodden til Holmsbu, via to andre flotte folk som ikke kjente da, men som kom kjørende fra Kolbotn og «stakk innom» Nesodden for å plukke meg og rullestolen opp! Etterpå har vi blitt mer kjent og holder kontakten, særlig da vi fant ut av vi hadde en felles interesse nummer to: Båt! Vi har støtte på hverandre også i gjestehavna på Oscarsborg.


Så ifjor fulgte de mitt eksempel og tok båten til Holmsbu de også. Det gjentok de i år, og ikke nok med det, siden de var på plass to dager før meg reserverte de plass til meg ved siden av seg! Med egentegnet skilt! :giggle:

18596525_10155026332021072_1563866779_o.jpg.174f041a976b3342847ee7c3da7b90ed.jpg

Opprinnelig var planen å dra så kort tid som mulig etter jobb fredag, for med min båt tar det i underkant av sju timer å komme meg fra Oksval til Holmsbu. Jeg tenkte å ta en stopp for overnatting på veien, på Oscarsborg eller Håøya, og ta det med ro. Været så også greit ut, men endret seg flere ganger da det begynte å nærme seg.

Og selvsagt endte det hele med at jeg ikke dro fra båthavna før 21.05 på fredagen – omtrent tre timer senere enn planlagt!

 

Siden været var fint og tanken full bestemte jeg meg rett og slett bare for å kjøre på. Turen fra Holmsbu tar jo mellom seks og en halv og sju timer, alt ettersom hvor mye groe jeg har under båten, vind og ikke minst strøm. så jeg ville jo ikke være framme før mellom tre og fire på natta, men jeg kjenner dette området ganske så godt etterhvert, så her var det bare å sette på lanternene og «peise på»! 

 

Jeg tøffet avgårde langs den vanlige ruta, langs Alværn/innsiden av Steilene, forbi Fjellstrand, Spro og Svestad og etter at jeg hadde passert Digerud begynte det å mørkne. Da jeg passerte Oscarsborg og dro gjennom den innerste passasjen på jeteen og forbi Storsand så var det blitt ordentlig mørkt. Mer enn godt nok til at jeg så ganske bra, men det var ikke noe stort synsfelt foran båten, for å si det slik. Bildet under er fra Digerud.

IMG_3570-e1495781082193.jpg.08a2ccf00a2385ecfb066a7829fea21d.jpg
Turen gikk udramatisk for seg – bortsett fra litt panikkangst da jeg oppdaget at jeg hadde glemt å ta meg med termosen med kaffe! – og da jeg passerte over Breiangen var det fremdeles ganske små bølger, som traff meg litt på tvers bakfra, så det gikk helt fint. Via SMS og Facebook Messenger holdt jeg kontakten med naboprogbåten, som hadde hengt opp en egenlaget plakat i båsen ved siden av seg for å holde av plass til «Long John Silver» og der mannskapet insisterte på å vente på meg til jeg kom, uansett hvor sent det ble, for å ta imot tampen og hjelpe til med fortøyningene. Jeg putret inn i gjestehavna, ble tattt i mot og båten fortøyd klokken 03.49 etter seks timer og 40 minutters seilas! Minus rundt 10-15 minutter da jeg stoppet for å tanke på Kavringen!

 

Det ble en kort prat på bryggekanten med mottakelseskomiteen og mottak av en kanne med varmt vann slik at jeg hadde til morgenkaffen, og deretter var det bare å tørne inn, trøtt og lykkelig! En litt merkelig reise der jeg startet mens det ennå var lyst, kjørte i mørke noen timer, og ankom da det hadde begynt å lysne igjen – alt i løpet av drøye seks timer!

1-IMG_9400.jpg.51f1a6e543fbf0888b61799f779c03e3.jpg

Lørdag var festivaldag og i løpet av formiddagen ankom en tredje progbåt - kjentfolk som kom fra Asker i en Fjordterne, nylig oppusset, nydelig sak! På bildet ser dere tre prog-båter på rad, Progterna, Progsnekka og Progcruisern (Marex)...

 

Søndag morgen dro jeg hjemover, men det ble litt tøft over Breiangen ettersom været endret seg igjen, men det gikk bra. Jeg stoppet på Sætre og fikk med meg en fantastisk rockemusikal der før jeg dro hjem søndag kveld,

18595507_1381878888514295_7921925416641865591_o.jpg.81bb79ef886f6def950bfece8af5df14.jpg

En helt fantastisk tur! Jeg gleder meg allerede til neste år! Under klar for avgang fra Sætre Over et bilde tatt fra Fjordterna da de passerte meg på returen i Drøbakssundet.

IMG_3702.jpg.c687e7faf59293c9b3d62926164ad855.jpg

Link to post
Share on other sites

Sånn, da har jeg oppdatert litt...

 

Etter jobben i dag (ferdig 13.00, drar jeg rett til båthavna og putrer forhåpentligvis ut derfra rundt 14.30. Målet er Østfoldtreffet pluss en svipptur over til Sverige. Jeg skal prøve å oppdatere med bilder og rapport underveis! 

Link to post
Share on other sites

Takk for et fint innlegg :D Ikke mye vi har kjørt i mørket men det går fint i sakte fart. Husker med gru en gang i barndommen at jeg var livredd når vi kjørte båt i stummenede mørke på senhøsten nord for Bergen. Var sikker på at det skulle gå dårlig.... men jeg var tross alt 10 år og litt ute-mørkeredd :D Kanskje også litt usikker på komepetansen til styrmann som kjørte litt fort. 

 

Fortsett og skriv og håper helsa holder til mange turer! 

Link to post
Share on other sites

Skal fortsette å skrive til krampa tar meg! Og det samme med båtlivet!

IMG_3763.JPG.56a2db110595025f1891ae88f60d7d25.JPGIMG_3771.JPG.d7bc42bdd47903f5e7c6f7220ca616b5.JPG

Kom selvsagt senere i gang enn planlagt i dag også, dro ut av hjemmehavna fem over tre. Har holdt bra med fart, passerer snart Oscarsborg.

 

Det regnet da jeg dro, sola kom omtrent ved Fjellstrand og regnet sluttet ved Spro. T-skorte- og shortsvær hele tiden! Dette blir en flott båthelg!

 

Stikker innom Son og tanker etterhvert.

IMG_3779.JPG.a39ac2e374142256138354b0d6590832.JPGå

IMG_3765.JPG

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...