Jump to content

Viknes 1030, drivstoff pr nm om en går med ca 22 kn.?


Bårdp

Recommended Posts

Ok da kan jeg vel regne med 2,3 l/ mm med 22 kn.

Har fått meg fortalt at sjøegenskapene ikke er de helt store på denne båten stemmer det eller er det bare et onnsinnet rykte?

 

Viknes 1030 tror jeg er meget god i sjøen, men Viknes 880 ble jeg ikke så veldig imponert over.

Link to post
Share on other sites

Stiller meg nøytral da jeg ikke har Viknes, men en kompis som hadde 880 støtter det Finnmarken sier. Han var lite fornøyd med sjøegenskapene til 880 i forhold til 1030. Ellers opplever jeg vel ofte at folk snakker varmt om den båten de har selv.

Link to post
Share on other sites

Lå bak en Viknes 1030 fra det blide sørlandet og halvveis til Danmark. Etter 20min måtte jeg bare slippe han for å ikke skade de som var ombord hos meg. 1030 bryter og runder bølger opp til 3m elegant og retningsstabilt. Mens jeg fikk grisebank og sjener som en.....  selv om jeg er glad i Skilsø'n  :pray:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå bak en Viknes 1030 fra det blide sørlandet og halvveis til Danmark. Etter 20min måtte jeg bare slippe han for å ikke skade de som var ombord hos meg. 1030 bryter og runder bølger opp til 3m elegant og retningsstabilt. Mens jeg fikk grisebank og sjener som en.....  selv om jeg er glad i Skilsø'n  :pray:

At 1030 er en bra sjøbåt med gode egenskaper kan jeg skrive under på. Bruke båten i mye dårlig vær vinterstid og den står ikke tilbake for noe. 880 har jeg ingen erfaringer med men det jeg har hørt er ikke så positivt mht. skroget når det benyttes i høyere fart. Innenfor den motoriseringen som 1030 har som std. er skroget meget bra under alle gasspådragsområder.

 

Man kan erfare litt underlig oppførsel på skroget ved små kurskorreksjoner fra autopilot når sjøen er helt flat, nærmest som en overkompensering som jeg aldri fikk vekk fra min Raymarine med rategyro uansett innstillinger, men friskner det på er denne båten virkelig i sitt ess.

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo lovende ut angående sjøegenskaper på 1030. Viknes 880 har jeg prøvd en del og den likte jeg ikke oppførselen til.

 

Man kan erfare litt underlig oppførsel på skroget ved små kurskorreksjoner fra autopilot når sjøen er helt flat

Dette skyldes ofte at roret er utformet slik at det gir lit hysterese løses som oftest enkelt med å legge på et rør eller vinkeljern bak på roret. Kjent fenomen for alle som har jobbet med montasje av autopiloter.

 

Så da er det vel bare å starte jakten på en brukbar 1030.

NB! hvor stor motor må en slik ha for å kunne kjøre konstant med 22 kn.

Link to post
Share on other sites

Ser at noen av 1030'ene også er levert med Volvo D6 435HK. Noen som erfaringer med både denne og Yanmar og som vil dele sine erfaringer? Fart, forbruk, støy etc... 

Om du har valget ville jeg etter mine erfaringer som eier av Yanmar 340 HK i forrige båt gjennom noen år samt det jeg kjenner til 369 hk versjonen gjennom en del kjente som har den i VIknes 1030 i tillegg til en del år nå som eier av 2 stk VP D6/435 valgt sistnevnte.

Volvo er enklere å servicere enn Yanmar, D6/435 har vært en plettfri motor uten de innledningsvise problemer andre D-serier har hatt og det er vesentlig mer kraft i motoren enn i Yanmar sine maskiner. Det er en mer moderne motor med common rail mot f.eks. 369 hk versjonen som kun har en elektronisk styrt dieselpumpe. Der har vært mye styr med elektronikken på disse 369 hk variantene, spesielt de med sluregearfunksjon, problemer med kontrolloverføring mellom ytre/indre styreposisjon etc.

 

Mekanisk er nok Yanmar en topp motor helt på høyde med VP men den er ikke på høyde med D6/435 hva gjelder kraft, servicevennlighet etc. og VP har et bedre utbygd servicenett enn Yanmar. På 340 hk varianten er det et griseri uten like å bytte oljefilter med en masse forberedelser for å unngå å svine til hele motorrommet. På VP skrur man enkelt og greit av de vertikalmonterte filterene uten en dråpe søl. Yanmar har vel ikke mindre enn 5 sinkanoder (340 hk) mens VP har 2 stk. Disse koster mye gjennom original Yanmarforhandler. Røykfaktoren ville jeg absolutt også tatt med som et moment, (her er 369 hk. varianten vesentlig bedre enn 340 hk).

 

På VP er det vedlikeholdsfrie hydrauliske ventilløftere, ingen dysejusteringer etc. Begge deler må du gjøre på 340 hk varianten av Yanmar.

 

Så etter mine erfaringer med disse to maskinene ville jeg ikke vært i tvil dersom valget hadde ligget der.

 

Ser det ligger en Vikens 1030 med D6/435 på nettet nå. Oppgitt marsjfart "fint 26 knop" og maksfart 30 knop. Med de to Yanmarmotorene har du ikke slike kapasiteter. Vil tro denne kjøres meget økonomisk gunstig på 22-23 knop som ideell marsj.

 

Dog ville jeg heller ikke ansett det som et problem at det sto en Yanmar der og båten ellers var bra. Det er å trekke det alt for langt, disse Yanmarmotorene må karakteriseres som meget gode motorer og det helt store flertallet av Viknes kjører jo med disse som std. Er vel ikke mange variantene ute i markedet med D6/435, tror de i hovedsak ble levert etter kundekrav.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viknes = Yanmar i min verden.

Tror en Viknes med Volvo motor er tung å bli kvitt om en en dag skulle ønske dette. 

Det bygger på folks følelser og ikke nødvendigvis fornuft og selvfølgelig at Volvo har fått et dårlig rykte, som ikke nødvendigvis trenger å være korekt, men som Kvitnes synger evig eies kun et dårlig rykte.

 

Selv er jeg skeptisk til commonrail i båt, blir fort dyrt om en må bytte EVC eller tisvarende.

 

Lykke til

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Men de nye Viknesene kommer vel med Common rail uansett nå, enten det er VP eller Yanmar.

 

Ellers er jeg enig i at det å bytte oljefiltrene var et gris av en annen verden. Det må jeg finne en bedre måte å fikse. Ellers så er jeg veldig fornøyd med min Yanmar (407 HK)

Link to post
Share on other sites

Både 340hk og 369hk fra Yanmar kler båten greit, forbruket på lengre distanser ved 22 knop vil nok ikke komme særlig under 2,5l/nm.

Mye kjøring på sakte fart vil naturligvis gi et bedre bilde.

Men hvis du vil beregne faktisk rekkevidde ved 22knop, bruk 2,5l/nm.

 

VP D6 435 har nesten 30% mer kraft enn 369 fra Yanmar. Det er ikke rimelig å sammenlikne disse.

Enda mer urimelig å sammenlikne med 340 hk utgaven.

Ja, det er mange zinkanoder i 340 utgaven, men bare en i 369 utgaven.

 

Har snakket pålitelige folk som hevder å ha opplevd 2,0l/nm ved 20-26 knop med VP D6 435 i denne båten.

Skal gjerne tas med en liten klype salt..., men det kan tyde på at D6 435hk med tilhørende dreiemomentkurve er gunstig for dette skroget.

Men det kan fort vekk bli samme sak med en Yanmar med samme ytelse...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...