Jump to content

Rensing og polering av propellblader


powermickel

Recommended Posts

Trenger du virkelig eddik og salt? Diamant filla sammen med litt vann gjør vell samme nytten uten griseriet? :smiley:  Brukt samme metode selv, men uten eddik og salt... går kanskje litt kjappere med eddiken og saltet? 

Her er resultatet mitt, propellen er gammel og slitt, men ble blank da vertfall. (Fra seilbåten min som nå er solgt)

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ser veldig bra ut. Men mitt primærønske er at det er for glatt til at ting hefter seg igjen. Ser ut til å være en del riper fremdeles. Jeg ville våtslipt med 2000 papir før polering. Hensikten er å fjerne riper. Gjort noe av det samme, men startet med 800 papir i steden for rensing. Kunne spart litt jobb her.

Link to post
Share on other sites

Det ble flott :thumbsup:

 

Her er min propell etter at jeg slipte den med fint vannslipepapir, og polerte med Autosol. Jeg tar på Tcnano voks for at det ikke skal gro.

 

Båten ligger ute hele året, og dette har fungert bra.

Bladene er sikkert 30 år, bosset er nytt.

bilde

 

bilde

 

Her er propellen etter ett år i sjøen.

Jeg vasket den med eddik (35 %). Da forsvant det matte belegget, så ny runde med Autosol og Tcnano.

bilde

Link to post
Share on other sites

For å holde propellbladene rene og pene gjennom sesongen testet Båtmagasinet i sin tid (nr.9 2013) Autoglym metallpolish først,og så Selaclean gelcoatforsegler på bladene. Etter 2 mnd var de like pene.

 

Det skulle vel bare mangle at dette ikke holdt i 2 måneder. Litt kort sesong? Hvordan var resultatet etter 5 - 6 måneder?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er propellen etter ett år i sjøen.

Jeg vasket den med eddik (35 %). Da forsvant det matte belegget, så ny runde med Autosol og Tcnano.

bilde

Er du sikker på at den virkelig var så ren da båten gikk opp?

På bildet ditt ser man hvite flekker på propellbosset og muligens også på bladene. Slike hvite flekker skyldes vanligvis at det har sittet rur der som enten er skrapet vekk eller forsvunnet i høytrykkspylingen.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en sesong

bilde

Klar for ny:

bilde

Jeg har brukt fint pussepapir og autosol. Ser ut som tipset med eddik og salt hadde spart meg for litt jobb, så det noteres med stor interesse. Hvor får man kjøpt så sterk eddik? Spiller det noen rolle hva slags salt man bruker?

 

Hva slags blanding blir eddik og salt - kan det skade noe dersom man utfører dette med propellene på båten? gummi lagre eller andre ting?

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at den virkelig var så ren da båten gikk opp?

På bildet ditt ser man hvite flekker på propellbosset og muligens også på bladene. Slike hvite flekker skyldes vanligvis at det har sittet rur der som enten er skrapet vekk eller forsvunnet i høytrykkspylingen.

 

Det stemmer at båten ble høytryksspylt under før bildet ble tatt. Det satt sikkert mellom 5 og 10 rur på propellen. Ikke noe merkbart på farten. Syntes det var ganske bra etter 1 år i vannet.

Vi har tidligere stoffet den med vanlig selvpolerende bunnstoff, med langt dårligere resultat. Selv med vinylprimer har det ikke sittet ordentlig.

Vi kommer derfor til å fortsette med blank propell.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Har hatt problemer med å holde rur og groe unna propellen (toblads foldepropell på saktegående seilbåt), uansett hva jeg har smurt på. Helt til nå. Sist jeg hadde båten oppe, tilbød en kompis seg å polere propellen. Først pusse rent med smergelpapir, så rubbing polish og voks.

 

Da jeg tok båten opp for ei uke siden hadde den ligget ute siden i fjor vår, altså to somre og en vinter. Dessuten har båten nesten ikke vært brukt siden 10 juli av forskjellig årsaker.

 

DSC_0449.JPG.ea5ffec67f42ee869986d8f5a00a29ba.JPG

 

Tidligere ville den vært temmelig begrodd, og med et tosifret antall rur. Nå var det bare litt slim og antydning til groe. Satte ut båten igjen i går, også denne gang med nypolert propell ...

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 19.1.2017 at 13.58:

 

Det skulle vel bare mangle at dette ikke holdt i 2 måneder. Litt kort sesong? Hvordan var resultatet etter 5 - 6 måneder?

 

Helt enig, mine propeller er polert med blå flappdisc fra biltema, de er også blank etter 2 mnd i sjøen, men ikke etter 6 - 7 mnd..

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Morten83 skrev On 16.1.2017 at 14.12:

Trenger du virkelig eddik og salt? Diamant filla sammen med litt vann gjør vell samme nytten uten griseriet? :smiley:  Brukt samme metode selv, men uten eddik og salt... går kanskje litt kjappere med eddiken og saltet? 
 

"Diamantfilla"? :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...