Jump to content

Klarer jeg å bygge et kjøleskap selv i min Scand 7600 Dynamic?


Hosse

Recommended Posts

Dumt spørsmål. Er det virkelig så vanskelig å bygge et eget kjøleskap i min Scand? Agder boat tar 3.350 kr + frakt for en plastkasse til dette, http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Kj%C3%B8leboks-kun-glassfiber-boksen-til-Scand-7600/332612. Det er i seg selv ikke så dyrt, men så tilkommer minimum 5.000 kr i kjøleaggregat. Plutselig ble kjøleskapet veldig dyrt. 

 

Sånn som jeg ser det så er det bare en støpt kasse i plast? Det må da vært mulig å lage en kasse å støpe dette selv, eller er det noen teknikker her som er vanskelig å få til selv for noen hundrelapper?

 

Utover dette så lurer jeg på om det finnes noen som sett et rimelig kjøleaggregat sett? Trenger ikke å være noe fancy. Det er kun snakk om å holde noen salater eller drykk kald i noen timer på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er et par tråder om emnet her på forumet. 

 

Jeg ble inspirert av en av dem og lagde kjøleboks til min båt ved å bruke litex plater som isolasjon. Sparklet disse med Biltemas finsparkel, som for øvrig var en drøm å jobbe med. Pusset dem deretter helt glatte, limte dem til veggene i det aktuelle hulrommet og fuget alle hjørnene. Skal videre lakke hele greia med to-komponent hvit lakk (var heldig og hamstret på Biltema før de gikk ut av produksjon) og tror egentlig det kommer til å bli en veldig strøken løsning, selvom den ikke er helt ferdig enda.

 

Kjøleaggregat koster hva det koster, det tok jeg ikke sjansen på å lage selv.

 

Jeg vet ikke hvor mye jeg sparte på dette, men det var nå litt gøy å holde på med og jeg fikk utnyttet den ledige plassen optimalt.

Link to post
Share on other sites

Kjernen i Litexplatene er vel XPS, stort bedre isolasjon enn det tror jeg ikke man får, eller har noe særlig behov for. Så får man heller vurdere hvor tykke plater man trenger. Hos meg var det begrenset med tilgjengelig volum, derfor gikk jeg ned på tykkelsen. Det blir vel en vurderingssak.

 

Alternativet er jo å bruke vanlige XPS plater, uten det belegget på sidene, men min erfaring er at disse blir vanskelige å lime. I tillegg mister man jo da den beskyttelsen det belegget på Litexplatene gir. Det finnes sikkert en løsning på disse problemene og, jeg orket bare ikke lete etter den.

 

Det finnes imidlertid billigere materialer, f.eks. vanlig isopor eller glava, eller rett og slett god gammeldags luft, men da tror jeg det blir tilsvarende mere jobb med å få det fint og holdbart. Ikke er det rare summene det er snakk om uansett.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg går løs på dette prosjektet nå:-)

Jeg har 12 mm LITEX liggende, så det tror jeg blir perfekt. Planen i mitt hode er å lime en LITEX kasse i riktig størrelse, og så plaste opp denne på utsiden og innsiden og prøve å få den så glatt som mulig i overflaten.

 

Har kikket mye på kjøleaggregat, men ikke funnet noen som ikke koster skjorta. Rimeligste jeg har funnet er 4.000 kr hos Maritim. Syns det er veldig dyrt. Finner ikke noen brukte heller. Ikke engang på Ebay har jeg funnet noen kupp. Mulig jeg søker på feil produkt? Jeg har søkt på "cooling unit boat/12v/maritim" uten å ha funnet noe fornuftig. Dette må da være å finne rimeligere andre steder? 

 

Veldig takknemlig for tips!

Link to post
Share on other sites

Spennende! NB, dersom jeg har forstått det riktig, noe jeg ofte ikke gjør, kommer ikke polyester og XPS (extruded polystyrene, kjernen i Litex) spesielt godt overens, så det kan være en god ide å bruke epoxy til støpingen om planen er å kle platene med glassfiber. 

 

Jeg er enig i at de kjøleaggregatene er dyre. Personlig jeg gikk for det til 4000 hos maritim og slo meg til ro med det. Det virker veldig robust og fint, og for meg er det absolutt verdt pengene.

Kompressortype-kjølere tror jeg nok er vanskelig å få noe særlig billigere, men, man har jo disse termoelektriske peltier-elementene som brukes i typiske 12v kjølebokser for bil etc. På ebay fant jeg dette etter et raskt søk http://www.ebay.com/itm/Thermoelectric-Dual-Heatsink-Plate-12V-for-Cooling-Heat-Small-Refrigerator-DIY-/261920651938?hash=item3cfbaffaa2:g:r9YAAOSwKrhVdacP , eller du kan hente denne fra din nærmeste Biltema og gå løs på den med sag og skrutrekker http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Termos-og-kjoleboks/Kjole-varmeboks-XL-2000034875/ . Tviler ærlig talt på at du kommer til å bli noe særlig fornøyd med en slik løsning. Jeg tror slike elementer er håpløst ineffektive og kjøler dårlig, men om du har god tilgang på strøm og ingen ambisjoner om å lage iskake når du er på tur så kanskje det fungerer?

 

Lykke til!

Redigert av Sondreland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Styr for all del unna disse kjølerne som ikke er kompressordrevet. Husker med skrekk min termoelektriske SuperCool fra Isotherm som trakk mengder med strøm og ga minimalt med kjøling. Hvis du får tak i en Danfoss db35f-kompressor så er den en av de mest anvendte og derved lett å bygge ut. Den brukes i svært mange av kjøleskapene og kjøleboksene fra Dometic/Waeco og Isotherm.

Link to post
Share on other sites

Enig med det å velge kompressor drevet kjøler, Hvis du får det for 4000.- så er det billig. Jeg laget boks av disse røde "isopor" platene (husker ikke hva de heter) som du får hos Bygglevrandører. lette å skjære og lime. la duk og epoxy,men skal ta ideen med drypp stopp plater invendig.

 

Takk for det tipset Bahia :smiley:

Link to post
Share on other sites

Røde plater (ekstrudert polyetylene) og hvite plater (expandert poyetylen) smelter i kontakt med polyester. Man må istedet bruke epoxy.

Gule plater og divinycell er laget av polyuretan, dette tåler polyester. Polyuretan-plater har også bedre isolasjonsverdi, men er betydelig dyrere enn isopor.

Selvbygg innebærer mye klissete stinkende, støvende jobb. Koster endel i materialer også. På toppen kommer innkjøp kjøleagregatet.

 

Her er det beskrevet innebygget boks: https://baatplassen.no/i/topic/124571-total-renovering-av-en-scand-7600/page-3#entry1798368

 

Har du plass vil jeg heller anbefale å kjøpe et ferdig skap, mer praktisk i bruk. Energiforbruket er bare marginalt større enn for boks. Stadig brukte skap til salgs på Finn.

Og som andre har skrevet over her, kun Danfoss-kompressor er aktuell. Termo-elektrisk og Engel-kompressor er uegnet.

Om man har gass i båten fra før, og ligger mye stille, kan gasskjøleskap være et alternativ siden de ikke bruker strøm.

Man må regne med et snittforbruk på 1-2 ampere på et kompressorskap. Det avhenger selvsagt av skapets isolasjons-verdi samt hvor mye varm mat og drikke det må kjøle ned.

 

Har skrevet noe om dette tidligere:

Kjøleskap og energisparing

Kjøleskap i båt, reduksjon av strømforbruk.

 

Båtplassens Arduino-eksperter kunne sikkert satt sammen en avansert regulator.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre ikke nok å se på fargen på platene for å konstatere hvilket materiale det er. Styrofoam, som Glava markedsfører, er lyseblå. Sundolitt er gule (som divinycell), Jackofoam er blålilla og Rockfoam fra Rockwool er rosa osv, osv, XPS kommer nær sagt i alle slags farger og går uansett farge ikke godt sammen med polyester.

PS. Isopor, som var Rockwools merkenavn på EPS, ble solgt til Brødrene Sunde og gikk ut av deres sortiment for ti-femten år siden. Isopor eksisterer dermed ikke lenger - så vidt meg bekjent.

Link to post
Share on other sites

Jackon produserer det enda under navnet Jacopor. Det er hvitt.

 

Forøvrig er glava også et alternativ, mener det har isolasjonsverdi som kan sammenlignes med polyuretan. Man kan bruke det til å kle skjulte deler av skap/boks.

Jeg pakket inn en varmvannsbereder, holdt "evig" på varmen.

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg skrev ikke at EPS ikke var i handelen - det er mange produsenter og grossister der. Jeg sa bare at Isopor ikke er i handelen lenger.

For øvrig så er Rockwool et bedre alternativ enn Glava ombord i en båt. Samme isolasjonsverdi, men trekker ikke vann slik som Glava (glassvatt) gjør.

Link to post
Share on other sites

Og så er den basert på velkjente Danfoss BD 35F-kompressoren, dvs den samme som står i sikkert 90% av alle kjølebokser/skap levert til norske fritidsbåter siste 10-15 år. Til denne finner du alt du måtte trenge av info, youtube-videoer, koblingsskjema, reservedeler osv. Pakkene referert over til ca 4000 ser veldig bra ut. Skal du ha dette noe billigere tror jeg du må handle brukt. Produsenten her (Dometic/Waeco) er også kjent for god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Som tufff sier er disse baderomsplatene av XPS. De kan du ikke lime eller støpe fast med polyester, da må man bruke fugemasse eller epoxy. Har skrevet mye om dette i min tråd om Draco 20 som blir åpen jolle.

 

En annen ulempe med slike baderomsplater er forøvrig at overflatene er belagt med glassfiber og en slags mørtel. Platene er egentlig helt supre, men jeg ville gått for plater uten belegg. Se litt her hva som er å få: https://www.jackon.no/bygg/jackon-xps/jackofoam/

 

Alle Jackonproduktene som ikke er tilgjengelig i butikk er det bare å bestille. De er helt superenkle å jobbe med. Du kan forme dem med kniv, sirkelsag, stikksag, japsesag, og sandpapir. Støper du over med woven roving og epoxy har du et lett, sterkt og helt vanntett produkt. Roving og epoxy får man f.eks. på Biltema.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...