Jump to content

Dårlig med strøm i bryggen


ElGapitan

Recommended Posts

Hei, ligger i en marina hvor strømmen er i beste fall ustadig, EL anlegget er relativt nytt, men har ikke tilstrekkelig strøm. Når jeg påpeker dette til bryggeeier, kommersiell marina, sier de at de har sjekket det og at det virket forrige natt og at det ser ut som problemet var løst. Dette er jo ikke helt sant da jeg i løpet av foregående kveld måtte slå på hovedsikringen på bryggene 3 ganger iløpet av en time, noe jeg påpeker, fortsatte de å hevde at det ikke var ett problem. I fjor i kuldeperiodene målte jeg spenning ned i 160 V og da skulle elektrikeren komme neste uke, noe han ikke kan ha gjort. Hvordan forholde man seg til slikt og hva får en påvirkning kan det ha på båten?

Link to post
Share on other sites

Hos oss hadde den ene fasen slått ut etter arbeider fra e-verket og spenningen var nede i 160 volt.

Dette førte til at releet på landstrømmen brant.

Kontaktet e-verket og de forklarte at lav spenning er like ødeleggende som for høy spenning.

Forøvrig erstattet de releet siden det var på dems anlegg feilen var.

Link to post
Share on other sites

Tipper mange båteiere har ovner på ombord I båten sin. Om alle satser på oppvarming for å frostsikre båtene sine skal det mye til for at et slikt anlegg skal holde. Det er normalt dimensjonert for verktøy og mindre forbruk. Men nå forlanger vi gjerne bedre fasiliteter, med varme på, varmtvannstank, kjøleskap mm "ready to go". Og da må marinaeier enten gå den dyre veien og oppgradere, eller den billige som er å sette begrensninger på bruk. Ellers oppstår slike problemer som nevnt her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

hva får en påvirkning kan det ha på båten?

 

Du bor i Os. Er vel ekstremt sjeldent kaldt nok til at det kan ha noe som helst å si? 

 

Men om båten ikke er i bruk om vinteren og kun ligger i opplag ville jeg konservert motoren uansett. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...