Jump to content

Værstasjon fra Clas Ohlson. Fungere de i båt? Saltvann etc?


Bisse

Recommended Posts

Jeg har hatt Netatmo værstasjoner kjøpt på CO i et par år nå, også i båten.

 

http://www.clasohlson.com/no/Netatmo-værstasjon-for-smarttelefon/36-5561

 

Dette er værstasjoner uten display, men med app for smartphone og iPad.

Krever en WiFi router, og er enkle å sette opp, kan utbygges med flere sensorer, regnmåler og en vindmåler uten bevegelige deler.

 

F.eks kan man sette et varsel på lyd over en viss DB som ville varslet deg om innbrudd, brannalarm osv.

Samme med temp over eller under en viss verdi.

Basestasjonen er nett liten sylinderformet sak som drives av USB strøm enten fra 230v adapter eller 12v som ofte er aktuelt i båten.

 

Det jeg liker med Netatmo er at om man har flere stasjoner, får man oversikt over alle samtidig på appen, lese ut historikk med grafer og sette pushvarsler på de verdiene man ønsker.

Måler temp, fuktighet, lyd, luftrykk, CO2 nivå og gir deg bl.a duggpunkt-temperaturen.

 

Man kan også dele tilgangen til stasjoner med venner og familie.

F.eks har en kompis delt sin stasjon i båten sin med meg da jeg bor nærme havna og han bor langt unna.

Båten hans ligger i boblehavn og har sensorer i motorrom, lasterom osv. Synker tempen pga strømbrudd på brygga, eller at det plutselig blir mye lyd når det ikke skal være det, stikker jeg innom og sjekker.

Ene gangen det ble mye lyd, viste det seg at lagrene på vifteovnen hadde gitt opp og tempsikringen slo inn og ut.

 

Har 6 stasjoner gående nå, fordelt på hjem, båt, foreldre, hytte osv og synes det gir en god oversikt.

Kombinerer man med Arlo Q overvåkningskamera (som også går på USB strøm), så ha man virkelig full kontroll på de stedene man ikke oppholder seg til dagelig.

 

http://www.clasohlson.com/no/Netgear-Arlo-Q-overvåkingskamera/38-7450

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt denne i 5 år.

http://www.clasohlson.com/no/Trådløs-værstasjon/36-5136

 

Kostet 199 på tilbud. Kjøpt 3 nye utesensorer under tiden og de har stått ute ubeskyttet i salt og regn, og det har tæret på innmaten. Den siste utesensoren har jeg nå "IP tettet" med gaffateip så den har jeg tro på. Forøvrig veldig godt fornøyd med stasjonen og mitt inntrykk er at den viser greie verdier på temp og trykk. Fuktighetsmålingen ligger 3-4% feil i forhold til andre måler jeg har.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har hatt denne i 5 år.

http://www.clasohlson.com/no/Trådløs-værstasjon/36-5136

 

Kostet 199 på tilbud. Kjøpt 3 nye utesensorer under tiden og de har stått ute ubeskyttet i salt og regn, og det har tæret på innmaten. Den siste utesensoren har jeg nå "IP tettet" med gaffateip så den har jeg tro på. Forøvrig veldig godt fornøyd med stasjonen og mitt inntrykk er at den viser greie verdier på temp og trykk. Fuktighetsmålingen ligger 3-4% feil i forhold til andre måler jeg har.

I spec står det 'nei' på historikk. Betyr det at denne ikke viser maks/min temp som har vært?

Link to post
Share on other sites

Jag har denna, har haft den 3 år i båten och den fungerar, använder inte regnmätaren.http://www.clasohlson.com/se/Väderstation-Oregon-WMR86N/Pr364569000

Hälsningar Ove

Var den jeg og hadde. Fikk aldri kontakt mellom basestasjon og givere. Sto 3 meter fra hverandre.

Byttet givere. Hjalp ikke noe. Restartet basestasjon flere ganger. Ikke noe fungerte. Butikken var svært behjelpelige. Tilslutt tok de begge tilbake.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Var den jeg og hadde. Fikk aldri kontakt mellom basestasjon og givere. Sto 3 meter fra hverandre.

Byttet givere. Hjalp ikke noe. Restartet basestasjon flere ganger. Ikke noe fungerte. Butikken var svært behjelpelige. Tilslutt tok de begge tilbake.

 

Det är också ca 3 m mellan givaren och stationen hos mej och missar aldrig. Du testade inte att byta allt!

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Tror det er den samme som er linket til over her. Var den jeg hadde hvertfall. Den virket til å være veldig grei til det formål jeg hadde. Står at giveren kan være langt unna basestasjon. Hbis jeg ikke husker helt feil sto det 100m fri sikt. Hos meg var det 3 meter fra salong til flybridge der vindmåler og temperatur stod. Det var veldig ustabilt og nesten ikke mulig å få forbindelse. Det samme gjaldt den jeg installerte hos samboer. Der var det kanskje 20 meter fri sikt. Ikke mulig over tid å opprettholde forbindelse. Jeg ble skuffet. Byttet både batterier og givere. Ingenting hjalp. Som nevnt over var det dumt at jeg ikke prøvde å bytte basestasjonen. Det kunne jo hjulpet kanskje

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ser den værstasjonen bl a Hulda linker til kommuniserer på 433 MHZ. Ser der er en del andre ting som "intelligente hjem" som bruker samme frekvensområde. Er det noe sånt i nærheten skal det ikke så fryktelig mye til for å drepe radiosamband for en sånn væstasjon. Det er små sender-effekter det er snakk om.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser den værstasjonen bl a Hulda linker til kommuniserer på 433 MHZ. Ser der er en del andre ting som "intelligente hjem" som bruker samme frekvensområde. Er det noe sånt i nærheten skal det ikke så fryktelig mye til for å drepe radiosamband for en sånn væstasjon. Det er små sender-effekter det er snakk om.

Hvis de snakker de samme protokollene så går det greit. Det er hvis de ikke snakker sammen at det blir trøbbel, fordi hverandres signaler bare blir støy og tull.

 

Noen av disse værstasjonene er kompatible med protokollene som brukes av Nexa, Telldus, xComfort osv, og da går det greit. Om den værstasjonen Hulda linket til er en av disse vet jeg ikke, men det er kanskje andre her inne som har testet...?

 

Edit: Ser at endel sier at Oregon sine værstasjoner har lav sendestyrke, og det går igjen i flere forum og endel poster. Igjen, jeg har ikke testet selv...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny båt i sommer og i den stod det en slik: http://www.clasohlson.com/no/V%C3%A6rstasjon-med-ber%C3%B8ringsskjerm/36-3242

 

Den funket ikke når jeg tok over, så jeg tenkte ikke mer over den før jeg flyttet over i vinterhavn i midten av november. Da byttet jeg batterier ute og inne og det funker som fy. Jeg har ikke lest bruksanvisningen, så vindretning er feil. Ikke har jeg programvare til PC heller, men det kan jeg sikkert skaffe meg om jeg skulle få tid til å ønske meg det.

 

Hvor gammel den er vet jeg ikke, men den hadde i det minste rukket å gå tom for strøm på batteriene.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Trådløst utstyr kan av og til skape problemer for hverandre.
Har vært borti å ha problemer med å låse opp bilen på Bastøferga når jeg står langt bak på øvre dekk på de nå gamle fergene. Har også hørt om andre som har opplevet dette.

Dett fungerer greit helt til vi legger til kai. Trolig er årsaken den fjernstyrte pullerten som står på kaia og radioen i denne går på samme frekvens som sentrallåsen på bilen.

433,92MHz er frekvens som benyttes til disse fjernkontrollene i Europa.

En liten spøk er å klemme inn knappen på egen bilnøkkel når en i nærheten forsøker å låse opp sin bil. Det vil da ofte ikke virke!

 

Dette med trådløst utstyr og hva som går sammen er til en viss grad vitenskap, men i praksis er det eksperimentering som må til for å si om noe virker.

Ofte kan det å flytte utstyr noen meter være nok til at det som var ubrukelig fungerer perfekt. Ref. mobiltelefoner i områder med dårlig dekning der et skritt til siden avgjør om en samtale kan gjennomføres.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne hjemme: http://www.clasohlson.com/no/V%C3%A6rstasjon-med-ber%C3%B8ringsskjerm/36-3242 Også 433 MHz.

Har hatt den i så mange år at jeg har byttet ut bl.a. vind-sensor p.g.a. utslitte lager. :smiley: 

Mottaker står 5-6 meter fra sender. 2-3 ganger i året får jeg uforklarlig stopp i sambandet mellom ute og inne. Bytte av batterier hjelper ikke. Etter noen timer eller maks et døgn kommer det inn igjen.  :confused:

Ikke perfekt, men mer enn bra nok til at jeg kan leve godt med det.

 

Har også trådløst utetermometer som skal kunne vise temperatur på inntil tre utesensorer. http://www.clasohlson.com/no/Termometer/36-4741

Dette er en skikkelig vriompeis, jeg har aldri greid å få en mottaker til å ta i mot fra alle tre følere samtidig. Alltid minst en uteføler som ikke vil kommunisere. Ulike mottakere kommuniserer ikke med de samme senderne. Hjelper ikke om jeg legger alle enhetene på kjøkkenbordet og tar felles omstart på de.

 

Billig å bra er nok en sjelden kombinasjon også nær det gjelder trådløse værstasjoner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål; når dere har værstasjoner som kan kommunisere med telefon/pc, har dere da et eget nettverk i båten som står på hele tiden (4g router) eller benytter dere et gratis/åpent nettverk som dere plukker opp fra båtplassen?

Har 4g router stående i båten, men har også nettverk i hjemmehavn så jeg kan velge hvilket nett værstasjonen skal koble seg på.

Datamengden netatmo værstasjonen bruker er snakk om noen få Mb i måneden.

 

Status i båten nå

 

bilde

Historisk data de siste ukene på utetemp

 

bilde

 

Og her er registrert lydnivå sist søndag når jeg var i båten (2 ganger) og fikset litt.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bruker også Netatmo i båten. Den øverste på bildet er utesensoren som står helt framme i forpiggen. Den nederste er innesensoren som står i byssa rett ved Meaco avfukteren. Da kan jeg også se når den går via lydmålingen i innesensoren.  Bruker en Netgear Aircard 785s 4G ruter.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...