Jump to content

Ombygging av skilsø 23 til åpen fiskebåt


kenska

Recommended Posts

Hei

Starter en ny tråd om ombygning av Skilsø 23 til fiskebåt. Håper på at dere som kan mye om båt fiske kan komme med innspill på mine ideer og tanker rundt prosessen.

kjøpte en Skilsø 23 med defekt/ demontert Bukh DV 20 motor. Holder på og rive innredning og ta ut motor av båten.

 

Link to post
Share on other sites

Se der ja, Romslig og fint :smiley:

Jeg går og lurer på om jeg skal installere baugpropell eller ikke, hvordan er båten og manøvrere med sidevind når man skal legge til egentlig ? har bare erfaring med planende skrog og de blåser jo avgårde hvis man nyser ombord.

Har du noen anbefalinger med tanke på at jeg skal legge til/ fra til en brygge som er utsatt for sidevind ?  

Link to post
Share on other sites

Se der ja, Romslig og fint :smiley:

Jeg går og lurer på om jeg skal installere baugpropell eller ikke, hvordan er båten og manøvrere med sidevind når man skal legge til egentlig ? har bare erfaring med planende skrog og de blåser jo avgårde hvis man nyser ombord.

Har du noen anbefalinger med tanke på at jeg skal legge til/ fra til en brygge som er utsatt for sidevind ?  

 

 

Jeg hadde ikke brukt penger på baugthruster..... Båten er helt grei å manøvrere når du blir kjent med den. Den er som andre snekker......svinger ikke når du bakker, men slik gjør jeg det:

 

Når jeg bakker så trekker hekken mot babord (pga propellens retning), dette gjør at jeg somregel alltid legger til med babord side. Når jeg skal bakke ut av feks en bås eller manøvrerer ifbm fiske med teiner/ruser/garn så er det bare til å korrigere med å gi et "knepp" forover med motsatt retning for å rette opp slik at den bakker på en rett kurs!

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da var Motoren kommet innomhus, litt lettere og jobbe på den nå :smiley:

 

bilde

 

Fikk rengjort litt i motoren og det ene stempelet ser ikke bra ut :sad:  er det noen som kan fortelle meg hva som har skjedd for at stempelet skal bli slik. og hva som bør gjøres for å fikse det ?

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt, dette skal jeg følge med på :yesnod:  Jeg holder på med et prosjekt jeg også. Vurderte lenge om forskjellige konsepter, alt fra det du har gått i gang med, til halvplanere ala Halco 26 med innenbords diesel osv. før jeg landet på en Draco 20 som blir bygget om til åpen jolle med påhenger. Som alltid blir det jo mer jobb en man forventer, men nå er jo jeg litt ekstra pirkete også da :giggle:  Lykke til med prosjektet :thumbsup:

 

bilde

 

Litt av en utsikt du har også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt tidlig i prosjektet for å tenke på dette, men spiller det inn fordi jeg savner det og kommer til å lage det iløpet av året.  Styreplass fremme!  Det blir litt "løping" frem og tilbake mellom styreposisjonen bak og kraftblokka fremme, så ønsket om ratt og manøverhendel fremme har blitt stort! Spesielt savner jeg dette ved setting av ruser hvor jeg bakker ut.... Så jeg kommer til å lage manøverplass fremme på styrbord side i bakkant av kraftblokka. Skal flette dette arbeidet inn i tråden min. Anbefaler deg å lage dette med det samme du holder på :)

Link to post
Share on other sites

Dette støttes 100%. Selv om det er endel ekstra jobb og kroner så blir brukeropplevelsen så mye bedre at det er verdt hver krone og arbeidstime. I et slikt prosjekt så er jo mye av kosen å planlegge fremdriften latterlig langt frem i tid, så det er helt på sin plass å tipse om dette nå Fishermidas.

 

Om man har mulighet ville jeg valgt å ha manøverposisjon foran kraftblokka. Altså lengst frem mot baugen. Dermed får man fri plass langs rekka på styrbord side der man løfter inn teinene. Da kan man manøvrere båten samtidig som man håndterer tau eller garn over blokka. Selv om man har mesanseil er det en stor fordel å kunne kjøre litt opp i mot det man trekker når det er mye driv. 

 

Dersom du eller neste eier skulle sette mye teiner på lenke er dette spesielt viktig både under setting og trekking der man må ha full kontroll med fart og kurs over litt lengre tid. Man vil jo unngå å måtte stresse mellom styreposisjon og kraftblokk hele tiden over tau og teiner. Farlig også.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ingen "skilt" i båten min heller...! Har du kastet alt?  Jeg fikk solgt mye av det jeg ikke brukte. (kalesje, vinduer, pulpit, kjøleskap osv osv)

Jeg fikk solgt kalesje og en lanternemast for 3200 totalt. Har en del ting igjen for salg, ligger annonser på Finn.

De vinduene som er igjen kan kanskje brukes til et eventuelt styrhus tenkte jeg. De fleste knuste da jeg tok dem ut hehe. Har spart på pakningene da disse så utrolig fine ut til å være så gamle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...