Jump to content

Sleidesystem for storseil, Harken, Rutgerson etc. Erfaringer?


dobsen62

Recommended Posts

Jeg har ett storseil, som det kan være tungt å heise/reve.

Da jeg ønsker å håndtere båten alene, vurdere jeg derfor å montere ett rullesleidesystem.

Har sett på rullesleidene til Harken, Ronstan, Rutgerson og Facnor.

Lurer på om det er noen her på forumet, som har erfaring med slike systemer.

Link to post
Share on other sites

Rullesleider blir som regel brukt på fullspilede seil,da sleidene står i spenn mot masten. Et vanlig seil skal som regel gå lett med nylonsleider.

Har du sjekket om Fallet går lett under belastning? slakker du storseilskjøte og Kicken?

Har en kompis som hadde problem med det samme,måtte vinsje seilet opp, prøvde så å dra i fallet der det kommer ut av masten,og der gikk det lekende lett. Synderen her var en bryteblokk på dekk.

Bare noen forslag som er lett og overse når man er i F humør :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt? Hvor høy er masta og hvor tungt er seilet? Hvis masta er høy og seilet tungt så har du kanskje (deler av) forklaringen der...?

 

I stedet for å feste storseilfallet til toppen av storseilet, så binder du fast et annet tau i fallet og drar dette opp. Hvis dette går tungt så ligger problemet et annet sted enn selve storseilets/sleidenes friksjon mot masten på vei opp. Prøv evt å feste fallet i én enkelt sleide, og sørg for at du også har tau fra sleiden og ned til dekk. Dra fall+sleide helt opp og ned igjen, så får du sjekket at det ikke er noe som blokker/bremser i sporet.

 

Har du sjekket at alle sleider er hele, glatte og rene? Sporet er rett og fint, uten skader? Prøv å spraye både sleider og mastespor med teflonspray og se om ting glir lettere.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Treghet i sliden kan gjøre det unødvenig tungt å trekke opp storseilet.

Et billig triks jeg lærte helt i starten, var å sprute litt Zalo på øverste sliden når seilet er nede. selvfølgelig en god sprut inn i mastesporet og der omkring på øverste slide....  Zalo lar seg ikke fjerne veldig fort, men ca midt i sesongen er det tid for en ny "dæsj".

Billig og bra måte å få slider til å skli lett i mastesporet.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Jeg har Ronstan rullesleider og de ruller svært lett. Kan dra storseilet (60m2) til topps for hånd om jeg trekker ved masta. Når fallet slippes dette seilet lett ned. Har litt problemer med at forliket kan blafre når jeg seiler slør. Det har nok en del med hvordan seilet er sydd, men rullesleider er kjent for å lettere gi slike promblemer.

Link to post
Share on other sites

Båten er en Grand Soleil 43 BC

Har i dag Rutgerson rullesleider på spilene.

Ved reving, har seilet en tendens til å hekte seg opp.

Når det er mannskap om bord, går det helt greit at en går frem til masten og hjelper til ved reving.

Ved singel handed seiling, ønsker jeg å gjøre seilhåndteringen så enkel og trygg som mulig.

Har vurdert Ronstan 8, da disse går inn i mastespor.

Ett annet valg er en løsning med montering av føringsskinne på masten, Harken, Ronstan og Facnor sine systemer. 

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt (Sun Fast 43) hadde jeg harken slider på utvendig skinne. Det fungerte veldig, veldig bra. Dette systemet ble ettermontert fordi de orginale slediene som gikk i sporet ble revet ut av masta i mye vind. Og siden båte gikk i charter i Kroatia var ikke dette så ønskelig... På katamaranen har jeg også skinne med vogner utvendig. De er klumpete og ser kraftigere ut enn det jeg hadde på sun fast'en. Dette fungerer også bra. Men tror egentlig at harken sitt har høyere kvalitet. Så vidt jeg husker er dette lewmar. Det er dyre ting, men resultatet blir veldig bra. Sun Fast'en hadde 56 m2 storseil og katamaranen har 50 m2 men tyngre seil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...