Jump to content

Begynne med sjarkfiske, hva trenger jeg av utstyr og opplæring?


Pelle mann

Recommended Posts

Hei! Jeg vill Bjunde med sjark fiske, har ikke mye peiling på havet eller båt... har tenkt og kjøpe båt som jeg kan bruke på gr2. Hva bør jeg tenke på før jeg starter? Har snakket med Fiskeridirektoratet og slik jeg forsto var de bare og kjøpe en båt og Bjunde. Noen som har tips og triks ?jeg tenker kun og bjunde med egen kapital, og er usikker på hva båt jeg skal ha. Takker for alle svar

Link to post
Share on other sites

Du får nok en del tips her. Men jeg veit at i Midsund er det flere ungdommer som har kjøpt seg sjarker og starta med fiske både som levevei og yrke.To av dem var faktisk på NRK TV ifjor da de drev lofotfiske.Ta kontakt så får du vite det du trenger av ungdom i din årsklasse.

Link to post
Share on other sites

Tja.. Går fint ann å drive fiskeri utenfor Sunnmøre også. Er dere to nybegyndere som skal drive ilag, så er det greit å starte med en båt i størrelsen 30+ fot. Blir for trangt for to mann ombord om dere går under 30 fot. Men to mann på gruppe 2 kvote tror eg blir magert, det er lukrativt i dag, men tror ikkje det går lenge før det skjer innstramminger igjen.

Så må dere huske at det har kommet nye regler innen tilsyn og sikkerhet av fiskebåter under 15 meter, så finn.no oversvømmes i dag av gamle båter som ikkje er godkjent ihht. nytt regelverk, og kan være veldig vanskelig og kostbart å få godkjent desse. Så her må dere gjør en god forhandsjobb å sjekke om båten er godkjent eller om det lar seg enkelt gjøres. Kan fort koste 2-300000 å få den godkjent, så dette må dere legge inn i prisen. eg bor også på Sunnmøre, og har drevet litt sjarkfiske tidligere, så eg kan hjelpe dere litt igang når eg har tid.

Link to post
Share on other sites

Ja slik jeg forsto vist jeg skal vere med i gruppe 2, må jeg ha en båt under 11 meter. Jeg veit at andre fisker med garn ikke så langt her i fra.. sett mange båter på Finn men synst de er vanskelig å finne en båt, kan vere noe med prisen jeg er ute etter ? Har ikke lyst å bruke mer en 500-600tusen,

Link to post
Share on other sites

Skal du ha båt som er over 10,65 meter, så kommer skipskontrollen inn i bildet med regelmessig klassing og dei utgifter dette medfører. Og det kreves også at du har kystskippersertifikat da.

 

Du kan også sjekke ut www.sigship.no og www.northshipping.no. Dette er dei to største meglerene for sjarker i Norge.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er greit å starte med en båt fra 30-35 fot. Det er relativt enkelt å få solgt desse igjen, så lenge enn ikkje kjøper et vrak. Men den må som sagt vere godkjent ihht. det nye regelverket. Finner dere ut at dere vil satse videre på dette, så er det bare å melde seg opp til kystskipperskolen i tre måneder, og da kan dere føre alt av fiskebåter opp til 500bt.

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg vill Bjunde med sjark fiske, har ikke mye peiling på havet eller båt... har tenkt og kjøpe båt som jeg kan bruke på gr2. Hva bør jeg tenke på før jeg starter?  

 

Først og fremst at du aldri vil tjene ei einaste krone.   Du sa det sjøl- ingen erfaring hverken på havet eller båt = ingen fisk og store utgifter. Det er ikkje sånn at det bare er å hive ut vilkårlig og hale inn gevinst og at å ha en sånn båt er gratis. Det er som med alt annet av fag. Ingen erfaring - ingen resultat verdt å ha. Man starter ikkje bedrift med ting man slett ikkje har rede på uten å måtte regne med noen år med tap og dobbelt arbeid. Man skal også tenke på at manglende erfaring innen feltet også betyr at en faktisk aldri har egentlig vært interessert i faget.  Hvor dedikert er du egentlig og hvor mange år har du egenkapital til å kjøre med underskudd? 

Eg ser for meg dette som en fiks ide om at det bare er å reise ut på sjøen å dra penger opp av havet. 

Link to post
Share on other sites

Haha takker for ærlig svar! Nei har ikke noe erfaring har vert me en sjark i noen uker ellers bare turer ut og fiske litt.. men de vill si at jeg ikke at jeg ikke er intrisert i faget :) 2 år siden prøvde jeg og komme meg på fiske båt men fikk kun svar at jeg ikke hadde erfaring som di var ute etter. Og jeg tenker de er bedre å prøve en å ønske han hadde prøvd når en blir gammel :)

Link to post
Share on other sites

Det eneste potensielt lønnsømme fiske her rundt er torskefisket. Og det i sånn båt du beskriver vil foregå i Hessafjorden. Og da kan man likegodt ha en mindre båt.  Nå kjenner ikkje eg reglene for meter og grupper og kvoter og denslags så det er ikkje sikkert det er mulig uten å måtte redusere fangsten. Men strengt tatt, hvor mye torsk kan en regne med å få ? Du får ikkje 50 tonn på sesongen for å så det slik. Dog kan du nok få nok til å komme i gang. Fisket resten av året blir meir som rein sysselsetting å regne. Garn og båthold og alt utstyr i en slik båt er ikkje akkurat billig og du må også regne inn mange timer i arbeid som man ikkjje  ser ved første øyekast. Akkurat setting og haling er jo bare den kjekke delen.  Så kansje like lurt å heller gå for den klassiske fjordasnekka som har fisket i fjordane her siste 50 år for å prøve ut om det er noe å satse på. Du kan fort tape veldig mykje penger på å satse stort uten erfaring fra egen båt. 

Det er iallefall mine 2 cent

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Burde kansje ikkje uttale deg så mykje om ting du ikkje veit så mykje om, knurrbart. Det går fint ann å livnære seg på en 30 fots sjark og drive fiskeri i nære kyststrøk. Har selv hatt en 31 fots sjark som har gått fra Sunnmøre til Lofoten på lofotfiske. Dagens gruppe 2 kvote har stort sett gitt fiskerene fritt fiske dei siste årene, men dette tror eg ikkje varer særlig lenge. På en timeters båt så har du garantert rundt 20 tonn torsk. Husk at dette er rundt vekt. Så har du også sei og hyse å fiske. Hadde eg vært sjarkfisker i dag, så hadde eg prøvd å skaffet en dorgekvote for makrell og montert dorgeutstyr på båten. Finere fiskeri finnes ikkje. Så kan enn no drive med breiflabbfiske utenfor sesongene for annet fiskeri. Mulighetene er store. Det viktigste er å ha en godt utstyrt båt.

Sist eg dreiv fiskeri utenfor Ålesund, så fisket eg rundt 2-4 tonn torsk og sei for dag med 80 torskegarn. Dette gav meg en daglig inntekt på opp mot 60000 for dag. Torskeprisene er nesten dobbelt så høye i dag

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok derfor hobbyfiskerne får mindre og mindre fisk :giggle:  Når det fiskes opp 2-4 tonn daglig med garn av en små båt (og disse er det vel mange av + de svære fiskebåtene) :lol: 

 

Husker at i 1998 (da jeg var 10) så kunne man fortsatt få 4 kg torsk med stang fra land i dag finnes de kun i 0,5 - 1 kg størrelse fra land stortsett (Langesund), skal se om man fortsatt kan få noe bra med båtstang fra båt når båtsesongen starter :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er nok derfor hobbyfiskerne får mindre og mindre fisk :giggle:  Når det fiskes opp 2-4 tonn daglig med garn av en små båt (og disse er det vel mange av + de svære fiskebåtene) :lol:

 

Husker at i 1998 (da jeg var 10) så kunne man fortsatt få 4 kg torsk med stang fra land i dag finnes de kun i 0,5 - 1 kg størrelse fra land stortsett (Langesund), skal se om man fortsatt kan få noe bra med båtstang fra båt når båtsesongen starter :lol:

 

Nei, kan nok ikkje skylde på sjarkfiskerene for dette, det er nok andre grunner til at fisken ikkje kommer så ofte inn i fjordene lenger. Og det er ikkje inn i fjordene skjarkfiskerene oppholder seg.

Link to post
Share on other sites

https://www.finn.no/87040374 Har sett litt på denne båten men veit ikkje heilt

Tja.. Båten er forsåvidt ok. Men er den godkjent i henhold til alle nye regler? Eg anbefaler deg å gå for en som allereide er godkjent. I tillegg så er eg litt usikker på kor godt utstyrt den er for garnfiske. Garnhaler og garngreier er et must. Her i området er det stort sett garn som blir brukt. 

Link to post
Share on other sites

Tja.. Båten er forsåvidt ok. Men er den godkjent i henhold til alle nye regler? Eg anbefaler deg å gå for en som allereide er godkjent. I tillegg så er eg litt usikker på kor godt utstyrt den er for garnfiske. Garnhaler og garngreier er et must. Her i området er det stort sett garn som blir brukt.

 

 

Ja men er de noen andre sider en Finn en kan sjekke ?

Redigert av Pelle mann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20 tonn torsk til 12 kr kg blir 240 000.-  Dette minus skatt , båtlån garn og andre utgifter delt på 2 blir ikkje akkurat penger av. Det blir bare en bigeskjeft.  Kordan du fikk 60 000.- på 2-4 tonn fisk om prisen var det halve kan en heller lure på. Real fiskeskrøne tenke eg.  Og å forvente 2.4 tonn fisk pr dag  idag er bare å drømme om. 

Sjølvsagt er mulighetene store, inntektene derimot blir ikkje så store. Og skal det bli noe igjen så må en ha teft og utstyr for å finne og fange fisken. 

Og som eg sa det var nå mine 2 cent.  Altså ingen fasit men et rimelig jordnært råd. Å komme  og slenge drit fordi - vel det får du ta på egen kappe.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...