Jump to content

Vanlig hussikring på likestrøm?


Bisse

Recommended Posts

Jeg spurte ABB en gang om dette, fikk til svar at hvis vi brukte den serien (husker ikke hvilken) og type B, så ville de løse ut med ca 50% høyere strøm en påstemplet verdi.

 

Viktig å huske på at sikringer løser ut på effekt ikke strøm. Siden den er lagd for 220V risikerer man at den løser ut på mye høyere strøm enn kun 50% over det den er spesifisert til!

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har tilsvarende automatsikringer som hovedsikringet på forbrukskursene. 16 A på kontstantstrøm og 63 A på forsyning til vanlig forbruk. Sistnevnte tjener også som hovedbryter på forbruksstrømmen.

 

Dette er fabrikkmontert av Viksund.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det må du visst forklare nærmere!

JEG er også interessert i en forklaring på den påstanden...!

 

En gammeldags smeltesikring vil reagere på strømmen og bryte når den blir for høy.

Men en mekanisk BRYTER (som kandkje den omtalte automaten egentlig er)

vil på DC kanskje brenne seg fast etter en tid??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det må du visst forklare nærmere!

 

Jeg trur det han mener er 230x16=3680w og 12x16= 192w

så for å slå ut den 16A sikring på 12v må du opp på 3680w forbruk.

Jeg trur ikke på det. da kunne man kjøre 1 starter på den sikringen.

Men om den slår ut på 16A er usikkert.

kunne vært gøy å testet. koble opp en del halogenpærer å se hva den slår ut på

Link to post
Share on other sites

Viktig å huske på at sikringer løser ut på effekt ikke strøm.

Mulig jeg er på jordet nå, men så vidt jeg har fått med meg har slike automatsikringer termisk utløsning? Dvs. at en viss strøm gir en varme i et bimetall som løser ut sikringen? I så tilfelle vil vel spenningen og derved effekten være relativt irrelevant for når den løser ut. Hva likestrøm har å si for utløsningsverdien kontra vekselstrøm har jeg liten eller ingen oppfatning om.

 

 

kunne vært gøy å testet. koble opp en del halogenpærer å se hva den slår ut på

Det kunne jo vært et artig eksperiment :thumbsup:  Det er jo bare å henge på et tangamperemeter og øke belastningen sakte men sikkert. Og tangamperemeter har vi jo konkludert med i andre tråder at alle som har båt bør ha :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke kjøpt slike sikringer.. For det første får du spenningsfall over sikringen (0,1-0,5V) som følge av resistansen til overbelastningsvernet. Dette kan ha negativ innvirkning på navigasjonsinstrumenter. 

For det andre skal man alltid sikre og dimensjonere kabler over, men så nært som mulig, tiltenkt effekt- og spenningsområde. 

 

For å si det enkelt. Kortslutningsvernet kan bli liggende inne ved kortslutningsstrøm (høye strømmer) , men overbelastningsvernet/termisk sikring (lave overstrømmer over lang tid) vil fungere. 

Kortslutning = Solenoid

Termisk = Bimetall

 

Skjønner ikke hvorfor folk ikke tar slike ting mer seriøst. Spare seg penger på å legge opp 1-polt anlegg i stedet for 2-polt for eksempel, når man vet at 2-polte anlegg er tryggere.

 

Tenker det er en grunn til at nettbutikker selger bryterpaneler med sikringsholder til 12V, 24V og 230V hver for seg og ikke Reodor Felgenløsning med alt i ett  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er en tidsfaktor som en må ta hensyn til hvis en skal teste sikringer. For at en sikring skal bryte innen noen sekund så må en normalt ha rundt dobbelt av merkestrømmen.

Du må altså vite hvor lang tid det skal ta før den bryter når du skal teste.

 

Sikringen Ove fant, ABB S201-C16 hadde skikkelig datablad som også viser forskjellen på AC og DC:

bilde

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke sikringen er godkjent for DC, så er den nok heller ikke testet for DC. En automatsikring for likestrøm er mer avansert enn en som er laget for kun vekselstrøm, da vekselstrøm er mye lettere å bryte. Det er altså en grunn til at automatsikringer for likestrøm er dyrere, men hvis man har lyst på litt spenning (pling!) så er det bare å kjøre på:)

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er på jordet nå, men så vidt jeg har fått med meg har slike automatsikringer termisk utløsning? Dvs. at en viss strøm gir en varme i et bimetall som løser ut sikringen? I så tilfelle vil vel spenningen og derved effekten være relativt irrelevant for når den løser ut. Hva likestrøm har å si for utløsningsverdien kontra vekselstrøm har jeg liten eller ingen oppfatning om.

 

Sitter å skriver alt for tidlig på lørdagsmårran... :giggle:

Tenkte på smeltesikringer. De smelter når effekten over dem blir for høy. Effekt er som kjent strøm ganger spenning. 12V x 10A vil ikke gi nok effekt til å slå ut en sikring som er lagd for å smelte ved 220V x 10A.

 

Hvordan bimetallet i en enkrl automatsikring reagerer ved "feil" spenning er jeg usikker på. Strøm, spenning og effekt henger uløselig sammen så det ville forbause meg stort om spenningen har lite å si for ei automatsikring.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig i dette med smeltesikringer. Om det er 12 eller 230V er ikke interessant. Det er kun strømtrekket som gjør at den smelter. Og det gjør den ved 10A om den er merket 10A. At den merkes 230V betyr at den tåler denne spenningen.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Spenningen har null betydning for en smeltesikring kenneth. Det er effekten gjennom glødetråden som betyr noe. Når denne blir høy nok av strømmen som går gjennom denne, blir motstandstråden varmere og varmere, og ved en viss effekt smelter den. Effekten i smeltesikringen er gitt av formelen: P = R × I2

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Marsjordre rett i skammekroken der ja.. Jeg skylder på ei alt for lang arbeidsuke og alt for lite søvn.. :giggle:

Lars har selvsagt helt rett. Jeg klarte å henge meg opp i spenneningen. Den HAR noe å si, men det er spenningsfallet over sikringen som har noe å si, ikke spenningen mellom pluss og minus. Den "ser" jo selvsagt ikke sikringen.

 

Litt småflau nå ja! :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Den abb sikringen er for dc den. Stende so i papirene. Men som utløserkurven sier så vil den garantert momentant utløse på 15 ganger merkestrøm ved dc mot 10 ganger på ac. Dvs 240A mot 160A på ac. Kan ha litt å si ved dimensjonering av anlegget. Neppe et problem med såpass korte ledningsnett som er i en båt men greit å ha et forhold til....

 

Den termiske utlysningen er helt lik på dc som ac.

 

Vil tro det er mye likt på den biltema sikringen. Den termiske biten bør være lik, men grunnet forskjellig oppførsel på en spole med ac/dc vil kortslutningsvernet være litt annerledes.

 

Dumt det ikke er papirer å oppdrive på biltema vernet. Merkelig, trodde det var et krav. Og umulig å bruke det i et hus uten....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når sikringen bryter strømmen så vil det oppstå en gnist eller lysbue mellom kontaktflatene som åpnes.

Denne gnisten vil normalt sett ødelegge kontakt flatene i sikringen. Brenner litt av metallet av for hver gang strømmen brytes. De fleste automat sikringer i dag bruker en patentert løsning som ble lansert av Siemens der kortslutnings strømmen lager et magnetfelt som avbøyer lysbuen slik at den ikke treffer kontaktflaten, og at sikringen derved ikke degraderes for hver gang den kutter strømmen. Denne metoden avhenger ikke bare av strøm, men også av spenning som er over bryteren når den åpner.

 

Det er derfor feil å si at en 230 volt automat sikring uten unntak kan benyttes i et 12 volt anlegg ved bare å se på strømstyrken gjennom automat sikringen.

 

Produsenter av slikt utstyr bruker ufattelig mye tid og penger på å kvalifisere og sertifisere det som selges. Følg spesifikasjon til utstyr som brukes, ikke "tro".

 

Les spec.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

De fleste automat sikringer i dag bruker en patentert løsning som ble lansert av Siemens der kortslutnings strømmen lager et magnetfelt som avbøyer lysbuen slik at den ikke treffer kontaktflaten, og at sikringen derved ikke degraderes for hver gang den kutter strømmen. Denne metoden avhenger ikke bare av strøm, men også av spenning som er over bryteren når den åpner.

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også ;-) Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er derfor feil å si at en 230 volt automat sikring uten unntak kan benyttes i et 12 volt anlegg ved bare å se på strømstyrken gjennom automat sikringen.

 

Det er vel ingen som har sagt dette?

 

Ser noen (inkl meg) som sier det mest sannsynlig går greit, men at det er umulig å si uten papirer....

 

Og det er da ikke feil?

Link to post
Share on other sites

Viktig å huske på at sikringer løser ut på effekt ikke strøm. Siden den er lagd for 220V risikerer man at den løser ut på mye høyere strøm enn kun 50% over det den er spesifisert til!

Dette stemmer ikkje!

Sikringar løyser ut på strøm. Ein annen ting er at likestrøm drar mykje større lysbue enn vekselstrøm ved samme spenning, so sikringsautomater til 220 volt likestrøm er adskillig kraftigare bygd, og har ein heilt annen pris.

No har det seg slik at eg, for nokre år siden såg etter sikringsautomater for 24 volt likestrøm, og fann at eindel av desse vanlige hussikringane ogso er godkjent for likestrøm opp til 60 volt.

So den du har bilde av her er heilt grei å bruka på 12 volt.

Men husk at ein slik sikring har eit termisk og eit magnetisk vern, og kvar av desse produserer eit spenningsfall som i enkelte tilfeller kan bli kritisk.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...