Jump to content

Mercury 150 Efi Ujevn gange


salta

Recommended Posts

merc 150 efi 2014, kjøpt ny høst 2015, Starter som et skudd, men går ujevnt ved fra ca 1000 til 3500 rpm , problem fra motor ble overtatt. Merkes som små nøkk og en kan også se(turteller) og høre at turtallet detter såvidt ved hvert nøkk. Må dra på til høyt turtall og la motor gå litt  så forsvinner det. Ligger jeg og bakker en stund, eller dorger, kommer problemet tilbake når en drar på igjen.

Er ofte ute langt til havs og svært irriterende og bekymret i forhold til at en tenker at en dag stopper motor.

Noen få turer har problemet være helt borte, eller bare såvidt notert.

 

Hatt den to ganger til forhandler som første gang påsto det ikke var noe galt, neste gang mente det var vann i bensinen og  skiftet bensinfiltre, og pakning på bensintank. De åpnet også motoren for å fjerne noe vann som de mente kunne ligge inne motoren.Hjalp ingenting  - problemet er akkurat det samme.

 

Er det noen som har , eller har hatt samme problem og kanskje kan ha en formening om hva som er problemet.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har forhandler koblet på diagnoseutstyr?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har samme motor og har og hatt noe av de samme problemene . Her var problemet vann i bensinen. Motoren står på en quicksilver 675 PH. De første modellene hadde en konstruksjonsfeil på bensinfyllingen ( røret til tanken ). Jeg fikk byttet bensinfylling og har siden har alt vært ok . Har og satt inn et bensinfilter med glass og drenering. Båten min er en 2014 modell

 

Zipp

Link to post
Share on other sites

Var med og klargjøre en 675 PH for snart 2 år siden (med Suzuki DF200A av en eller annen grunn, kundens ønske).

Fikk umiddelbart problemer pga. vann i bensinen på første prøvetur.

Monterte vannavskillende forfilter siden det ikke var standarmontert i båten av en eller annen grunn.

Måtte drenere vannavskiller på motor flere ganger, samt brukte en vannemulgerende tilsetning i bensinen før det til slutt ble ok.

Har ikke hørt om den konstruksjonsfeilen på bensinfyllingen så hvis det var årsak så ble nok ikke det utbedret i første omgang.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båten motoren står på er en Quicksilver 675 pilothouse 2014 . Sist - nå i november, var båten oppe på verksted og da angivelig ble rettet på dette med bensinfyllingen og problemet skulle da være bort i følge dem, men problemet er det samme. Tror ikke de har lagt til noe ekstra vannavskillende bensinfilter. Jeg får ta det opp med dem på nytt. Takk for nyttige innspill. Nokså irriterende at brunswick og forhandlerne ikke tilbakekaller alle båtene med denne feilen og retter, slik at man slipper å finne ut av det selv. Ikke særlig godt for omdømme.

Redigert av salta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Jeg fikk byttet bensinfylling og har siden har alt vært ok . Har og satt inn et bensinfilter med glass og drenering. Båten min er en 2014 modell

Det er vel generelt noe av den beste investering man kan gjøre... om man ikke trives med problemer og ødelagt sesong... uansett motor og båt merke....

Link to post
Share on other sites

Det er vel generelt noe av den beste investering man kan gjøre... om man ikke trives med problemer og ødelagt sesong... uansett motor og båt merke....

 

Skulle vært standard med bensinfilter m/ glasskopp på båter som har fast tank, så kan man i alle fall følge med på hva " som er" på tanken.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

jeg fikk trøbbel med vann i forrige uke, og hadde jeg ikke hatt filter/vannutskiller så hadde det ikke nok vært spesielt gøy. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Tesi skrev for 3 timer siden:

Vi sliter med det samme på vår 2018 mod. 150 EFI, sitter på en Flipper 640 DC, ujevn på tomgang og høyere turtall, ser det godt på turteller at det vandrer. Noen som har kommet frem til løsning?

En 2018 modell er det jo garanti på... Ikke skru selv, men la en mekaniker fra forhandler ta en diagnose på motoren. Begynner du å "pelle" for mye på motoren kan garanti bortfalle.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke mulig for menigmann å "pelle" noe på denne motoren uansett, med mindre man vet årsak og evt. løsning på forhånd.

Og evt. har tilgang til Mercurys diagnoseutstyr.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...