Jump to content

Hval på Sotra full av plast


Gudrun

Recommended Posts

Forrige uke ble det oppdaget en liten hval på Sotra som svømte rundt på grunt vann.

Ble hjulpet ut på dypere vann, men returnerte.  

Tilslutt ble den avlivet.

Viste seg etter hvert å være en hvalart som angivelig kun er observert langs kysten et par ganger tidligere. Det ble derfor bestemt skjelettet skulle prøves utstilt på et museum. 

Da de begynte å kutte i hvalen ble det oppdaget den hadde magen full av plastposer.

 

Noe å tenke på neste gang vi fristes til å kaste ting over bord?

 

https://www.nrk.no/hordaland/fann-30-plastposar-i-magen-pa-den-sjeldne-kvalen-1.13355206

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Jeg vil tro at de fleste av oss ikke kaster søppel i naturen sånn uten videre, men jeg håper at flere kan være med å påvirke hverandre til å håndtere søppel på en god måte, gå foran som gode eksempler ved å avhende søppel på rett måte, kildesortere når dette er både påkrevet og mulig, og bidra til å opplyse både hverandre og lære våre barn viktigheten av unngå forsøpling av naturen. 

Link to post
Share on other sites

Enig at folk ikke hiver søppel i sjøen. Det som forundrer meg er tankeløsheten med å legge fra seg ting på land som "skal ryddes opp senere". Så kommer en storm og alt går på havet.

 

Folk må ta ansvar å sikre sine eiendeler/søppel bedre.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette er på verdensbasis et mye større problem enn de fleste av dere aner. I tillegg til alt som driver rundt om i verden er det i tillegg 2 gigantiske "øyer" som flyter rundt i verdens hav (i tillegg til et område der det ikke er så samlet). Grunnen til at de eksisterer er fordi havstrømmene tar med seg mye av det som flyter på overflaten og samler det i sentrum av disse havstrømmene. Den største "øya" er gigantisk og har fått sitt eget navn "The Great Pacific Garbage Patch" mens den andre er en del mindre (består visstnok av rester etter tsunamien i Japan og er dobbelt så stor som Texas).

 

Dette er til ettertanke, for de som er interessert i hva vi gjør med kloden vår så er det litt lesestoff om det her: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/enorme-soeppelmengder-truer-med-aa-utrydde-dyreliv/a/10148517/

 

Og her er en ildsjel på Karmøy https://www.nrk.no/rogaland/bruker-fritiden-pa-a-rydde-stranda-pa-karmoy-1.13052337

 

Så tenk litt på hvalen og alt det andre fantastiske havet byr på neste gang dere kaster noe over bord. 

Redigert av Prinsesså LFC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg klarer ikke være enig i at CO2 tar all fokus, finnes masse fokus også på andre miljøproblemer alt fra næringssalter i havet til miljøgifter i fugl og dyr. Plast i havet er jo ikke noe ukjent problem, selv om vi i Norge ikke har snakket mye om det før i det siste. Vil anbefale å lese boken Moby Duck, som gir et morsomt og lærerikt innblikk i TGPGP nevnt i innlegget over.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Moby-Duck

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Plast i sjøen er faktisk en udiskutabel og reell miljø trussel.

 

Er glad noen tør å si det.  :thumbsup:

 

Dersom 10% av oss kikker litt rundt båten og plukker opp litt hver gang, tar en liten aksjon med båtshaken og legger om kursen littegrann og fanger en pose... ja da gjør det en forskjell. :thumbsup:

 

Lær opp ungene eller enda bedre, ta imot lærdom fra ungene om de viser initiativ   :thumbsup:

 

Noe av det tristeste jeg vet om er "miljøvennlige" som bråker om nyanser i miljøarbeidet   :diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at det burde bli innført en plastavgift på feks 10 kr pr gram plast. Inntektene fra denne avgiften, minus kostnaden ved inndrivelse selvfølgelig, burde brukes får å opprette kursvirksomhet for hvaler og andre dyr i havet, slik at de kan læres opp til å se forskjell på plast og mat. Med denne løsningen vil plastavfall reduseres, samtidig som allerede eksisterende plastavfall ikke blir spist...

;)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke reise til Stillehavet eller obdusere hvaler for å finne plast dessverre. Bare å gjøre strandhugg på en hvilken som helst av de ytterste holmer og skjær. Vandre rundt og nye uberørt natur. Helt til du kommer over en spennende kløft som strekker seg innover land fra sjøen og kikker nedi den.

Link to post
Share on other sites

Plast i havet er et mye større problem enn CO2 slik jeg ser det. Effekten er i hvertfall udiskutabel i motsetning til de sterke meningene på begge sider ifht CO2.

 

Prøver å plukke med meg plast hver gang jeg er på holmetur, ellers så er jeg en nater på plastsortering(om det hjelper da:))

Link to post
Share on other sites

Plast og søppel prøver jeg å plukke opp etter beste evne. Prøver ihverfall å holde strandlinjen der jeg har brygga, fri for søppel og plukker med meg litt når jeg ferdes her i nærområde. -bor på ei øy.

Det samme gjelder langs bilveien nedenfor tomta og et stykke hver vei.

 

 

Plast er viktig som emballasje til mat etc for å opprettholde kvaliteten på produkter. -særlig når feks frukt og grønt skal transporten jorda rundt før den kommer til mitt kjøkken.

Når jeg handler mat, tar jeg med tøypose...

 

Vi må alle bidra gjennom egen handling, og begynne der. Dernest plukke opp "fellesskapets" søppel.

Link to post
Share on other sites

Ren luft og rent vann er menneskehetens viktigste utfordring i vår tid. Det er jo noe verdens politikere faktisk kan gjøre noe med, på samme måte som avskaffelse av gassene som reduserte ozon-laget. (Da har jeg bevisst utelatt å si noe om "klimapolitikk", kun for å unngå at dette innlegget blir politisk ukorrekt og slettes)

 

Jeg er helt super på kildesortering, om jeg får si det selv. Jeg tar til og med de brødposene med plastvindu på, og deler dem opp. En del i papir-retur og en del i plast-returen. Det har sikkert også en effekt på min samvittighet å gjøre alt slikt 100%.

 

Men... jeg er også litt lat og tenker praktisk. Så jeg betaler (litt motvillig) plastposeavgift når jeg er på Kiwi. Ny pose hver gang. Så føler jeg meg trygg på at returplasten jeg leverer, faktisk blir RESIRKULERT, slik at det er miljøvennlig nok.

 

Men det vet jeg altså ikke sikkert (og jeg husker godt da det ble avslørt at alt avispapiret vi flittig buntet og leverte på et spesielt retursted, gikk rett på fyllinga. Det var den gang alle leste aviser, og jeg abonnerte på minst tre dagsaviser.) Nå blir nok papir resirkulert på en bra måte.

 

Men kan noen fortelle meg mer om hvordan plastemballasje (myk PVC) FAKTISK resirkuleres? Hva slags produkter brukes det til?

 

Vi er nok ganske miljøflinke her i Norge. Vi har også panteordninger på de fleste plastflasker. Det er - utrolig nok - heller uvanlig i resten av verden. Dessverre. -Og her har Norge også et godt industriselskap, Tomra AS, som er oppfinnerne av panteautomatene og de leverer også systemer for automatisk søppelsortering over hele verden.

 

(Jeg har ingen relasjon til Tomra selv, men hvis politikere kunne promotere dem, gjerne med alle pengene fra plastposeavgiften, ville verden bli et enda bedre sted.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

En ting den norske stat burde gjort for å hjulpet littegrann var å gi pant på alle flasker og bokser. Nå er det kun flasker å bokser med pantemertker som eg godtatt, alle andre "spytter" maskinen ut igjen. tror ikke noen hadde merket det på skatten hadde sikkert ikke blitt en tier på hver av oss og mye mer hadde nok blitt resirkulert i stede for å havne på dynga.

Link to post
Share on other sites

Men kan noen fortelle meg mer om hvordan plastemballasje (myk PVC) FAKTISK resirkuleres? Hva slags produkter brukes det til?

 

 

Myk PVC granuleres og smeltes om til nye PVC produkter (gamle plastposer blir nye plastposer eller plastfolie). Se forøvrig link fra TU her - en enkel og interessant artikkel om gjenvinning av plast.

 

Er forøvrig enig i at det er veldig viktig å ta vare på eget søppel - og plukke opp søppel man ser ellers i sjøen. Dette husker jeg at vi lærte som små på sørlandskysten - dog ikke av miljøhensyn (ingen tenkte på miljøet midt på 80-tallet). Men fordi plast og tau er noe svineri å få i propeller og kjølevannsinntak. Denne vanen er jeg glad jeg har med meg - og så smitteeffekten i sommer da guttungen svømte ut ens ærend for å hente en søppelpose i vannet. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Nei problemet er at Co2 tar all fokus og andre miljøproblem  forsvinner i media og folks bevissthet.

 

Godt sagt. Jeg har et fint navn på dette (synes jeg selv): "Politisk regndans". Et annet ord er attribueringsfeil, med fokus på fremmedgjøring og beskyldningene (sverting) som skeptikere blir utsatt for i krangelen om hva som er faktia eller ikke.

 

Her er en link fra FØR klimakonferansen i Paris. Aller siste setning i artikkelen sier noe av det samme, også ganske treffende, men du verden så politisk ukorrekt i Norge.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at Co2 hysteriet tar fokus vekk fra dette reele problemet..

 

Synderne ang plast er i hovedsak fiskeflåten i diverse land..

 

Hvor mange har sett en mindfre fiskebåt levere boss/søppel ved ankomst....

 

Er nok ikke alle som følger regelen om å  ikke drite i eget reir...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ingen tvil om at Co2 hysteriet tar fokus vekk fra dette reele problemet..

 

Synderne ang plast er i hovedsak fiskeflåten i diverse land..

 

Hvor mange har sett en mindfre fiskebåt levere boss/søppel ved ankomst....

 

Er nok ikke alle som følger regelen om å  ikke drite i eget reir...

 

Klarer ikke å få tak på logikken i dette flere av dere repeterer hele tiden. Er det noen logikk eller må man være troende for å skjønne dette?

 

Syns dere fremstår som ekstremt lite konstruktive med påfallende dårlig eller totalt manglende logikk. Fortell meg, hva har Co2 med plasten i havet å gjøre? Eller, hei! Vær så snill, ikke prøv å fortell meg det!

 

Mener dere fokus på plastforsøpplinga av sjøen er unødvendig, eller prøver dere en slags baklengs greie og bortforklare en ting ved å si at noe annet er reelt? Eller mener dere det er umulig å gjøre noe med det ene om man ikke driter i det andre. Eller mener dere faktisk det er umulig å håndtere to ting samtidig?

--

 

Enten er jeg treg i nøtta eller så driver dere å repeterer en konstruert ikke- logisk logikk med et felles opphav fra et troende miljø. Har jo sett dette utallige ganger før. Noen ganger er argumentene forsåvidt greie, andre ganger er de så konstruerte at en må være virkelig troende for å klare å ignorere den totalt manglende logikken, eller se den "åpenbare" sammenhengen, som kun de troende kan se ;-)

--

 

Så, hva babler dere om? Dette handler om plasten i sjøen. Hvor kom resten fra, et felles ekkokammer for de troende hvor man repeterer ikke-logiske argument til de har festet seg så hardt at de blir sannheter?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke vanskelig å være enig om at plast er et problem. Dette fordi man lett skjønner hvor plasten kommer fra, man forstår hvorfor den er skadelig, man ser at det ikke har noen store konsekvenser for en selv å ikke forurense, og man synes selvfølgelig det er uakseptabelt at andre forsøpler. Det til tross så er det masse plast i havet, så det er viktig å få "alle andre" til å slutte med forsøplingen.

 

Det som irriterer meg er at folk fortsatt går rundt og hevder at CO2 er et hysteri. Jordkloden er i full fart på vei mot en tilstand der gjennomsnittstemperaturen er over 2 grader høyere enn normalt. Mange går åpenbart rundt og tror at dette er noe forskerne er uenige om. Men det er de altså ikke, og jeg synes det er på tide å avslutte disse klimaskeptiske kommentarene i alle tråder der miljø diskuteres.    

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...