Jump to content

El.feil på penta TMD30A starter ikke


Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Holder på å hjelpe en båtnabo i havna som har en litt merkelig feil på tenningen i båten. Det er liv i målere å varsellampe når tenningen skrus på. Men når tenning vris til startsekvens lyder det en lyd fra rele som er stasjonert i fremkant av motoren. Ingen liv i starteren. Den går rundt hvis jeg kortslutter starter med et skruvjern. Tar noen minutter før det tikker i rele å det kan forsøkes på nytt. Noen som har begreper om hva dette kan være?

Link to post
Share on other sites

Snakket med båteier nå å han kan fortelle at det er et annet lys som er kommet bort ved siden av glødelampen. Å et symptom som har oppstått er at temperaturmåleren spretter opp på maks når insrt.light bryteren aktiveres. Så det ligner på at det kan være noe annet. Hva med tenningslås? Hvordan bypasser (tjuvkobler) jeg dette ?

bilde

Redigert av yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skulle hatt et koblingskjema , men jeg tipper det er mangel på jord eller rettere sagt., det er ikke kontakt til batteri minus. Det er typisk når tempmåler går til topps.

Og kortslutte med skrujern går greit fordi pluss og minus til starter er ok. Men instrumentpanel og startrele får minus fra en felles minuskontakt på dynamo om det er likt som på TAMD motorene. Jeg tipper bruddet er der så sjekk om det ikke er flere minuskabler tilkoblet der og at dynamoen er skikkelig jordet (batteri minus) .

Link to post
Share on other sites

Du skulle hatt et koblingskjema

Brukermanualene til VP inneholder skjema og er tilgjengelige på hjemmesiden. Link finnes i Eksterne linker.

 

Bildet i innlegg 4 viser glødereéet (7). (30/40 modellene var forkammermotorer med én glødeplugg for hver sylinder, parallellkoblet)

Ifølge tegningen skal 6 kvadrat kabel til pluggene være orange, kan se gul ut på bildet.

Reélet er av standard, normalt åpen, type, f.eks. Biltema 42306 .

 

Side 48 i manualen:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Stusser litt over bilde i innlegg 2. Det er glødeindikator som lyser og ikke ladelampe. Og det ser ut som nøkkel står i pos. 1. altså kjørestilling. Glødeindikator skal ikke lyse før du holder nøkkel mot fjærbelastningen i pos. 2.

Kan det være gløereleet henger på og du tror det er ladelampen som lyser ? 

Og hvis glødingen henger på så tar den såpass mye strøm at du fort kan få inntrykk av lading uteblir.

Måler du spenningen, eller leser du den av på voltmeter i instrumentpanel, eller ladelampen ?

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en hurtigkobing på kabelstokken med motorinstrumentene. Har opplevd på to båter at det er glapp i kontakten her som gjør at instrumentene kan "hoppe" gi feil avlesning. Stripset min sammen slik at det ikke var bevegelse i kontakten.

 

Forøvrig så gjør tæring på setet som "radiatorlokket" skrus på at det blir utett. Dette gir lekkasje som renner ned på dynamo og den liker ikke søl. Om du må demontere dynamo sjekk også braketten til dynamoen som er i lettmetall. Hos meg var det tæring på denne også slik at en bolt til slutt knakk(masse ekstra arbeid pga. tidligere eier som ikke hadde byttet frostveske ofte nok og tæring som resultat).

Link to post
Share on other sites

En litt snål sak den tankmåleren som ikke virker når motor har startet. En mulighet kan være slark i nøkkelbryteren. Når du har startet og slipper nøkkelen skal nøkkelen gå tilbake til pos.1, altså kjørestilling. Hvis den ikke gjør det så vil ladelampen lyse og tankmåler og de andre instrumentene blir strømløse. Nøkkelen bryter strømmen til instrumentene når du vrir til gløding og start som den skal gjøre, men er ikke innmaten i nøkkellåsen helt med så er det ikke sikkert den går tilbake til pos.1 og strøm til tankmåler uteblir.  Når du stopper motoren dreies nøkkel mot klokka, og det kan være nok til at den fungerer som den skal når du skal starte igjen. Prøv å riksle litt på nøkkel uten å starte, og se om tankmåler da blir stående på null selv om nøkkelen er pos.1.

 

Ellers er det nyttig med all info du kan gi, om andre ting som fungerer eller ikke fungerer.

Link to post
Share on other sites

Setter stor pris på gode tilbakemeldinger. Neste så jeg gleder meg til å dra ned å forske mere på fenomenet.

 

Manglende lading når jeg måler på dynamo. Kanskje vi bare bytter begge releene uansett siden disse har tendenser til fusk iomed at de reponderer på "daskemetoden"

Det er observert en del "irr" rundt frostvæske påfylling.

 

Gir ladelampen noen "beskjed" om at dynamo skal lade eller er det bare ren indikasjon på lading? (Jo dette var et basic spørsmål er til dels flau over det)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...