Capt.Yorgoz Startet 3.Februar.2017 Del på Facebook Startet 3.Februar.2017 Holder på å hjelpe en båtnabo i havna som har en litt merkelig feil på tenningen i båten. Det er liv i målere å varsellampe når tenningen skrus på. Men når tenning vris til startsekvens lyder det en lyd fra rele som er stasjonert i fremkant av motoren. Ingen liv i starteren. Den går rundt hvis jeg kortslutter starter med et skruvjern. Tar noen minutter før det tikker i rele å det kan forsøkes på nytt. Noen som har begreper om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Her er det lys i lampen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 (redigert) Jeg byttet releet på en jeg hadde. Om du rister på det etter demontering og det skrangler inne der, så kan det være en liten kobber-tapp som ha løsnet fra metallet på bryteren som sitter inni. La-Sa hadde releet på lager for 8-9 år siden. Redigert 3.Februar.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Aha! Det forsterker min mistanke Det er dette releet som lager ulyd. Lampen komme tilbake når jeg kakker i det. Kan jeg bypasse dette for å teste om den starter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 (redigert) Kan jeg bypasse dette for å teste om den starter? I did Fyra med en gang, bare ikke så lett å stoppe den igjen (men gikk det også, da) Redigert 3.Februar.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Supert! Koble mellom 3 og 4 da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 jupp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Skjer ingenting da helt død må kakke i releet som vanlig for å få tilbake lampen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 (redigert) Dårlig kontakt eller Lite strøm..? Redigert 3.Februar.2017 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Starter går rundt med skruvjernet så den har strøm nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 (redigert) Snakket med båteier nå å han kan fortelle at det er et annet lys som er kommet bort ved siden av glødelampen. Å et symptom som har oppstått er at temperaturmåleren spretter opp på maks når insrt.light bryteren aktiveres. Så det ligner på at det kan være noe annet. Hva med tenningslås? Hvordan bypasser (tjuvkobler) jeg dette ? Redigert 3.Februar.2017 av yorgoz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Kaster inn håndkle herfra, sorry. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Du skulle hatt et koblingskjema , men jeg tipper det er mangel på jord eller rettere sagt., det er ikke kontakt til batteri minus. Det er typisk når tempmåler går til topps. Og kortslutte med skrujern går greit fordi pluss og minus til starter er ok. Men instrumentpanel og startrele får minus fra en felles minuskontakt på dynamo om det er likt som på TAMD motorene. Jeg tipper bruddet er der så sjekk om det ikke er flere minuskabler tilkoblet der og at dynamoen er skikkelig jordet (batteri minus) . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Kjempebra! Fant feilen. Jordingskabel på dynamo hadde gått av. Koblet til denne å alt virker. Tusen takk for hjelpen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Motor starter men mangler lading. Tok et bilde av dynamo. Kabelsko er tatt av for anledningen. Noen tips i hva dette kan være? Tankmåler faller ned når motoren starter men viser rett før start. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Ser jo at ledningen til laderegulatoren ser temmelig "jalla" ut kan dette være en plass å starte? Dynamoen står så trangt til at den evt. Må skrus løs å dras bakover og ut med et tau går nesten ikke an å komme til med vanlige hender ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Ja, den er over 30 år gammel en dynamoen der.. er lov å bytte den ut da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Såpass ja. Men det er litt merksnodig at dette skal inntreffe etter jordingskabel hadde løsnet å de fleste symptomer forsvant? Tenker bare høyt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Du skulle hatt et koblingskjema Brukermanualene til VP inneholder skjema og er tilgjengelige på hjemmesiden. Link finnes i Eksterne linker. Bildet i innlegg 4 viser glødereéet (7). (30/40 modellene var forkammermotorer med én glødeplugg for hver sylinder, parallellkoblet) Ifølge tegningen skal 6 kvadrat kabel til pluggene være orange, kan se gul ut på bildet. Reélet er av standard, normalt åpen, type, f.eks. Biltema 42306 . Side 48 i manualen: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Oj se der ja! Det skal bli nyttig til videre feilsøking. Takker så mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 (redigert) Stusser litt over bilde i innlegg 2. Det er glødeindikator som lyser og ikke ladelampe. Og det ser ut som nøkkel står i pos. 1. altså kjørestilling. Glødeindikator skal ikke lyse før du holder nøkkel mot fjærbelastningen i pos. 2. Kan det være gløereleet henger på og du tror det er ladelampen som lyser ? Og hvis glødingen henger på så tar den såpass mye strøm at du fort kan få inntrykk av lading uteblir. Måler du spenningen, eller leser du den av på voltmeter i instrumentpanel, eller ladelampen ? Redigert 9.Februar.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Det er en hurtigkobing på kabelstokken med motorinstrumentene. Har opplevd på to båter at det er glapp i kontakten her som gjør at instrumentene kan "hoppe" gi feil avlesning. Stripset min sammen slik at det ikke var bevegelse i kontakten. Forøvrig så gjør tæring på setet som "radiatorlokket" skrus på at det blir utett. Dette gir lekkasje som renner ned på dynamo og den liker ikke søl. Om du må demontere dynamo sjekk også braketten til dynamoen som er i lettmetall. Hos meg var det tæring på denne også slik at en bolt til slutt knakk(masse ekstra arbeid pga. tidligere eier som ikke hadde byttet frostveske ofte nok og tæring som resultat). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 En litt snål sak den tankmåleren som ikke virker når motor har startet. En mulighet kan være slark i nøkkelbryteren. Når du har startet og slipper nøkkelen skal nøkkelen gå tilbake til pos.1, altså kjørestilling. Hvis den ikke gjør det så vil ladelampen lyse og tankmåler og de andre instrumentene blir strømløse. Nøkkelen bryter strømmen til instrumentene når du vrir til gløding og start som den skal gjøre, men er ikke innmaten i nøkkellåsen helt med så er det ikke sikkert den går tilbake til pos.1 og strøm til tankmåler uteblir. Når du stopper motoren dreies nøkkel mot klokka, og det kan være nok til at den fungerer som den skal når du skal starte igjen. Prøv å riksle litt på nøkkel uten å starte, og se om tankmåler da blir stående på null selv om nøkkelen er pos.1. Ellers er det nyttig med all info du kan gi, om andre ting som fungerer eller ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Tankmåler ikke standard på VP-panel, så kanskje feil utenom nøkkelbryteren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt.Yorgoz Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Setter stor pris på gode tilbakemeldinger. Neste så jeg gleder meg til å dra ned å forske mere på fenomenet. Manglende lading når jeg måler på dynamo. Kanskje vi bare bytter begge releene uansett siden disse har tendenser til fusk iomed at de reponderer på "daskemetoden" Det er observert en del "irr" rundt frostvæske påfylling. Gir ladelampen noen "beskjed" om at dynamo skal lade eller er det bare ren indikasjon på lading? (Jo dette var et basic spørsmål er til dels flau over det) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.