Jump to content

Noen her som montert baugpropell på en Scand 7600 Dynamic?


Hosse

Recommended Posts

Har sett noen baugpropell på finn.no, men aldri sett noen monteringsbilder på dette. Det er jo et lite utrymme under benken foran i båten, og det burde en liten baug thruster få plass:-)

 

Hvor kraftig sak trenger jeg egentlig på min båt? Den er ju ikke mer enn 25 fot. 

 

Tar gjerne mot tips på steder man kan få kjøpt dette rimelig også:-)

Link to post
Share on other sites

Bruk søkefunksjonen her på baatplassen så finner du mye informasjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eg tviler på eg har bilder. Skal sjekke. Ja eg plasserte den under benk. Målte fra innside og fikk den maks dypt/bak. Det fungerte suverent. Båten kunne eg rotere i en trang havn. Gikk inn plasser eg aldri hadde kunnet uten. Men vær obs på at for kraftig truster er bortkastet. Med SE40 var det slik at eg kun kjørte svært korte perioder. Ellers for baugen alt for raskt.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg sterkt å gå for en modell med mindre diameter. Her teller kvar cm. En tomme medfører minst at røret kommer 25mm høgere i sjøen. Mulig enda mer om du ikkje kommer helt ned i brønn med det. Tar litt tid å måle ut plassering for å få det maks ned. Men eg brukte kun en kveld på å måle ut og lage hull. Samme dag som Scand sa det ikkje var mulig å få til.

Link to post
Share on other sites

@skhauge: hvilken hulldiameter har du på din? er det 125cm/5tommer?

Den QL CT600 saken er som sagt svært kompakt. I tillegg så har den liggende motor. Ikke stående som feks Sleipner E30. Men det er klart, fikk du plass med en E30, så er jo det et tegn på at dette går.

 

Enig med deg i at det må være deilig å kunne manøvrere i hvilke havner man vil. Stoler ikke helt på meg selv eller båten i trange steder idag. Syns det er mange trange havner i oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

QL CT600 er visstnok beregnet på båter opp til 39 fot så her er det nok litt overkill... 4 kW effekt.

Det er mange fordeler med en mindre og mere effektiv og tilpasset thruster f.eks. mindre kabeldimensjon osv.

Og man unngår altfor brå bevegelser pga. kraftig effekt.

Sleipner SE30 er bare på 1,5 kW (de oppgir effekt ved 10,5V spenning) og SE40 er på 2,2 kW.

Sleipners 5-blads propell er jo dessuten mere effektiv enn de vanlige 4-bladerne som mange andre bruker.

 

SE30 har skyvekraft på 40 kg ved 12V og er tilpasset båter fra 20-28 fot.

SE40 har skyvekraft på 48 kg ved 12V og er tilpasset båter fra 26-34 fot.

 

Sleipner SE30 og SE40 har 125 mm rør ja.

Jeg skal montere en SE40 på min Windy 27. Skal være mer enn kraftig nok om man får montert den langt nok forover (skal flytte vanntanken).

Det finnes jo også thrustere med 110 mm rør (bl.a. Vetus) som nok er kraftig nok, siden Scand 7600 ikke er så veldig tung.

Men med montering relativt langt bak i forhold til båtens fremste punkt så er nok 125 mm å foretrekke.

 

Sleipner har også en serie med liggende motor og remdrift slik som QL, men da med 160 mm tunnell.

 

Her en lang tråd med mange bilder om forskjellige thrustermonteringer, bl.a. SE40 i første omgang.

 

https://baatplassen.no/i/topic/50205-bildeserie-av-montering-av-baugpropell/page-1

 

En "kollega" her på baatplassen har SE60 med 185 mm tunnell på sin Windy 27.

Den er montert relativt langt bak. Men skal uansett være mer enn kraftig nok vil jeg tro.

Jeg håper å få min iallefall ca 60 cm lengre forover. Det er uansett mye å gå på høydemessig.

185 mm ser liten ut på bildet, men det er jo en stor båt.

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her en QL CT600 for de som evt. lurer på det. Den motoren er svææær.

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Funker nok hvis du får den montert langt nok fram, og det ikke er ikke altfor mye sidevind.

Vet ikke hvordan Quick måler skyvekraften, altså ved hvilken spenning, men antagelig 12V.

Sleipner SE30 har jo bare 0,2 kW sterkere motor, men muligens 60% mere skyvekraft med bare 15 mm større tunnelldiameter.

Sleipner oppgir 40 kg skyvekraft på SE30 ved 12V.

Vet ikke helt om det kan stemme at det er så stor forskjell på dem, eller om det evt. bare er 5 kg forskjell i skyvekraft.

 

Koster kr 7.249 på Ravns Garage da https://www.ravnsgarage.no/baugpropell-kit-btq-110-25

 

Quick har jo også 1,5 kW 30 kg og 2,2 kW 40 kg med 125 mm tunnell, altså samme spec. som Sleipner SE30/40.

Men igjen er spørsmålet om Quick måler skyvekraften på samme måte som Sleipner.

 

Uansett er det jo liten prisforskjell opp til 125 mm og 30 (40) kg skyvekraft uansett Quick eller Sleipner, så egentlig liten/ingen grunn til å velge 110 mm.

 

Her følger det med monteringssett med spesiell polyester, duk osv.:

 

http://www.seakingmarine.no/p/492852-baugpropell-se30-pakketilbud

 

Og for et par hundrelapper ekstra legger de ved denne kjekke kontrollbryteren istedenfor touchpanel som kan være vanskelig å betjene i mørke eller uten å titte ned på knappene:

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du får ikkje plassert den verken lenger fram eller bak på din båt. Plassen du får inn tunnell gir seg av praktisk årsak. Under benk og fremfor tverrskott. Her støper du tunnel helt ned/bak som mulig. Og du må gå for maks nedsenket løsning. Eg måtte støpe mesteparten fra utside. Det går helt fint. Du må ikkje gå for større tunnel en 125mm. Da kommer den over vannlinje og det blir jo uheldig, men ja det vil fungere. Med SE40 fra Sleipner og der du legger motor maksimal fremover så går motor så vidt det er under benkeplaten. Vi snakker millimetere om eg ikkje hugser feil. Båten solgte eg i 2010, men kan spørre nåværende eier om han kan ordne bilder om du fortsatt er interessert. 

Link to post
Share on other sites

Ikke gå for SE40 da, den er litt for kraftig ifølge skhauge selv :smiley:  https://baatplassen.no/i/topic/80034-stort-prosjekt-å-montere-baugpropell-kostnader/

 

SE30 eller tilsvarende er nok mer enn kraftig nok.

Husker ikke om SE30 og SE40 har samme fysiske mål på motoren, men det framgår jo av tekniske data på nett.

 

Ut i fra bildet under burde det kanskje ikke være noe problem å komme langt nok under vannlinjen, men ser jo egentlig helt hvor vannlinjen går da.

 

bilde

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

OK, takk for tips! Jeg syns det er vanskelig å få frem fornuftige mål på de. Høyden oppgir alle, men her skal den så strengt tatt ligge i 45 grader, og da er diameteren på toppen/motoren mest interessant.

 

Jeg får sagt tak i en sånn her rimelig (under 5.000 kr komplett), så det er et lite hopp opp til neste: https://www.flak.no/produkter/styring-og-kontrollutstyr/baugpropeller/baugpropell-kit--btq-110-25---quick-p1046200

 

Jeg trenger kun dette i trange havner der jeg legger til eller fyller bensin. Der er det ikke spesielt mye sjø, så en av de mindre bør gå greit.. Da får jeg også 110 rør i stedenfor 125 som er på neste modell. 

 

Må bare få tak i flere mål på den, sånn at jeg kan sjekke at den faktisk får plass.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da kommer baugpropellen 1 april omtrent. Venter i spenning på om de passer eller ikke:-)

 

Det som bekymrer meg litt er denne kanten som stikker opp. Denne må jeg nok kappe en del i for å få plass. Har dette noen konsekvenser tror dere? Denne må være en form for forsterking i båten tenker jeg.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå er baugpropelleren snart i hus:-) Når jeg skal ta hull, så tenker jeg å bruke en lang bor først. Så en stang som jeg trer igjennom begge hullene tegner utfra for å få ovalt hull. Så bruker jeg glassfibermatter og glassfiber for å plaste opp rund rør og skrog. 

- Er det mulig å få kjøpt et verktøy for å få tegnet opp hullet ovalt en plass?

- Jeg er litt usikker på hvilket verktøy jeg skal bruke for å få jevnet til kantene (1). Noen som har tips?

- Hva fyller jeg med på innsiden her, sånn at det blir tykt nok etter at jeg rundet av kanten kraftig (2)?

- Hva er anbefalt verktøy for å komme ned i dybden her enkelt (3)?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Flere måter å gjøre dette på, men som nevnt lengre opp finnes det tråder om emnet her på baatplassen:

 

https://baatplassen.no/i/topic/50205-bildeserie-av-montering-av-baugpropell/page-1

 

Husk at hvis motoren tiltes (forover i dette tilfellet) så må som regel motoren understøttes.

Men det vil det jo stå i monteringsanvisningen.

Det blir store belastninger på tunnellen i baugen hvis motoren ikke står vertikalt og man hopper/stamper i bølgene.

Det siste man vil ha er lekkasje eller brekkasje her.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja da har du jo sett det verktøyet de har laget for å tegne opp "hullet". Relativt enkle saker.

 

Biltema er helt sikkert godt nok. Det er jo visse standarder på dette, så det er nok ikke noe Biltema har kokt sammen på egen hånd  :smiley:

Men det finnes jo forskjellige typer matter så man må ha en viss basis kunnskap om dette for å komme i mål.

Og særlig når det gjelder utformingen av overgangen mellom tunnell og skrog både på utsiden og innsiden, hvis resultatet skal bli både sterkt og thrusteren effektiv i bruk.

Et alternativ som mange bruker er jo epoxy som har noen fordeler over polyester.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...