Jump to content

2 baugtrusterbatteri på 5,24 volt- kaputt?


111baat

Recommended Posts

Var i båten idag og skulle lade batteriene litt. Stor overraskelse at batterispenning på baugtrusterbatteriene bare var 5,24 V. Har 24V baugtruster forsynt av 2 Exide EM1000 12V agm batterier i serie. Disse har lading fra 12/24V omformer fra Sleipner. Siste lading var i november og da var alt OK. Har varme i båten, så det er alltid plussgrader.

 

Batteriene ble kjøpt nye ca 1 år siden. Innmontert i juli, og spenning har vært god før nå, og baugtruster har fungert helt OK.

 

Hovedbryter stått av, og mInuspolen har vært frakobla siden tidlig desember. Bare ladekretsen har vært fullstendig.

 

Noen som kan bidra med noe vettugt her?

Link to post
Share on other sites

Begge like dårlige ja, 5,24V. Bildet av laderen er fra tidligere, da alt fungerte fint og lada med 25,48A. Da blinka det mellom den røde og gule lysdioda. Nå var det bare den røde som lyste og ingen ladestrøm.

 

Kan en ohme mellom polene for å se noe?

Nei, du kan ikkje ohme mellom polene om du ikkje vil ødelegge instrumentet ditt. Prøv å ladd opp batteriene med en skikkelig ladder.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter en knapp på at det er laderen som er synderen.

 

Friske, fulladede agm batterier skal ikke ha noen problemer med å stå sånn som dine har gjort.  Siden minuskabelen var frakoblet, kan det bare være laderen eller dårlige batterier som er årsaken.  Siden begge batteriene viser samme spenning, har de blitt trukket ned like mye begge to.  Sjansen for å få tak i to helt like dårlige batterier, som selvutlader i helt eksakt samme takt, på samme tid, og ender opp på samme spenning noen måneder senere, er etter min mening liten.  Siden det er snakk om seriekobling, har ikke det ene batteriet noen mulighet til å trekke ned det andre, så det må være enten to like dårlige batterier, eller laderen.

 

En strømtyv som trekker strøm fra begge batteriene, fra fulladede batterier, vil ha gode muligheter for å trekke like mye effekt ut av hvert av batteriene, og dermed kjøre de ned i samme takt.  Altså, syns jeg at dette peker mot laderen...

 

Uansett, så er det gode sjanser for at batteriene dine er kass nå, men det koster ikke stort å finne ut hva de yter.  Lad de opp med en skikkelig lader og gjør en utladingstest så får du endelig svar.   Kanskje har du flaks og kan bruke disse batteriene i noen år til.  Og i alle tilfeller så er det greit å få sjekket ut hva som er årsaken, så du ikke bare setter inn nye batterier, som må byttes igjen neste vinter :)

 

Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill. Ser nå at jeg skulle prøvd å måle lekkasjestrøm på batteriene, mens disse var i båten. Men tangamperemeteret er kanskje for unøyaktig. Har bare en mindre billader som stod på igår kveld på det ene batteriet. Batteriet kom opp i 11,5V og jeg fortsetter å lade. Men skal prøve å få lade med en kraftig lader. Deretter tar jeg batteriene tilbake i båten og prøver å måle lekkasjestrøm

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Siden sist er nye batterier satt inn, men godt frakobla i påvente av måling med bedre instrumenter. Har også montert en Victron Energy BMV-702 spennings- og strømmåler. Bildene viser hva jeg måler. Ved å sette inn et amperemeter med mellom dei 2 batteriene, måler jeg en strøm på 2mA når sikring til ladekretsen er ute. Og 30mA nå sikringen er inne. Dei 2 mA er til batteriovervåkinga fra BMV-702. Denne igjen viser konstant 0,30 A(300mA), noe jeg ikke helt stoler på

 

Da kommer jeg fram til at når ladekretsen er inne, vil batteriene tappes med (0,03Ax24h) 0,72Ah i døgnet, og 21,6Ah i måneden. I dei vel 2 månedene batteriene stod uten lading, har batteriene blitt tappa med godt over 40Ah. Og det på 2stk  50Ah. Og da er det kanskje ikke så unaturlig at batterispenninga havna på 5,24 V på hvert batteri.

 

Laderen ser ut til å fungere helt greit ved lading, så da blir vel konklusjonen å måtte ta ut sikring eller sette en bryter inn i ladekretsen

BPbatt1.JPG

BPbatt2.JPG

BPbatt3.JPG

Link to post
Share on other sites

He? Hva en bruker måtte ha tilkoblet er vel ikke noe Sleipner har noe med? At jeg glemte å slå av coupelyset i bilen en uke og ikke fikk start, er vel ikke Opel sin skyld?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva du har av opplegg til høyre for den røde streken er jo helt og holdent ditt eget opplegg og uavhengig av om du har en baugpropell for 24V eller noe annet du vil kjøre på 24V? Men folkene hos Sleipner er folk med greie på strøm, så dersom du ikke "buser på" får du nok hyggelig svar.

 

truster.gif.fa836b708391bcf2b7051604f56b62c3.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Legg merke til hva trådstarter skriver her Lars:

111baat skrev On 4.2.2017 at 20.50:

Hovedbryter stått av, og mInuspolen har vært frakobla siden tidlig desember. Bare ladekretsen har vært fullstendig.

 

Hva annet en laderen kan da ha tappet ned batteriene?

Link to post
Share on other sites

Så laderen trekker strøm når den ikke er i drift, men er koblet til batteriene?

 

Det må eg sjekke på min hjemme. Det er jo igrunn absurd hvis den gjør det. Da må eg ha bryter på den også. Eg har tenkt at hvis den ikke har 230V så trekker den ikke noe fra batteriet.....

 

Er det normalt?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min lader kan stå tilkoblet batteri selv om den ikke er i bruk. I veiledningen til laderen er dette beskrevet som en fordel da den kan være en del av det faste el-opplegget. Det kan jo tyde på at noen ladere ikke bør stå tilkoblet uten at veiledningen til min lader sier det direkte da.

Link to post
Share on other sites

At ein ladar som står tilkopla batteria uten at laderen er operativ vil knabba straum frå batteria, er ikkje uvanleg..

Det er vel heller regelen enn unntaket er eg redd.

 

Skal du la batteria stå utan lading i lengre periodar, er løysinga å fullada, for deretter å kopla av ein pol.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...